Ihmisten vihamielisyys pieniä lapsia kohtaan
Olimme eilen Espoossa eräällä rannalla lastemme kanssa. Kävin vaihtamassa pienen vauvani kakkavaipan vessassa, joka toimi myös lastenhoitohuoneena. Kun tulimme vessasta ulos, jonossa seuraavana oleva keski-ikäinen nainen pysäytti minut ja halveksuvasti, että olinko jättänyt "vaipassa paksumpaa tavaraa vessan roskikseen". Minun olisi kuulemma pitänyt viedä se ulos roskikseen. Totesin ystävällisesti, että kyllä laitoin vaipan roskikseen ja kerroin kyseessä olevan myös lastenhoitohuone. Nainen ilveili meille ällöttyneenä, mutta meni kuitenkin vessaan.
Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin. Samoin vastaantuleva polkupyöräilijä ajoi melkein päin lastenvaunujamme, ja jouduin väistämään häntä pientareelle. Ollaan ihan normaali kohtelias perhe, ja pysytään kyllä riittävän sivussa eikä häiritä ketään.
Missään muualla en ole törmännyt näin aggressiiviseen käyttäytymiseen pieniä lapsia kohtaan, kuin eteläisessä Espoossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoiseksi menee keskustelu, kun miettii mikä oli ap:n alkuperäinen pointti. Miten ihmeessä kaikki keksii, että hänen vauva ja taapero olisivat olleet huonokäytöksisiä? Eikös tässä nyt olleet huonokäytöksisiä vessan nainen ja päälleajava pyöräilijä? En tajua.
Suomessa on joku asenneongelma. Espoon Ikeassa joku lapseton pariskunta juuri meinasi kävellä lasten päältä, vaikka mentiin ihan rauhassa ja pidin lapsia käsistä. Aikuiset ihmiset, eikä mitään toisten huomioimiskykyä, vaikka juuri tuollaisessa paikassa pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Niistä vaipoista lähtee ihan hirvee löyhkä niin olisi hyvä viedä ne pois sisätiloista
Miksi samoissa paskoissa pyörivä spurgu viedään kakan takia putkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin."
Niistä lapsista kannattaa pitää kiinni julkisilla paikoilla. Vihaan sitä kun päin juoksee näitä mamman mussukoita joiden ei tietenkään tarvitse totella tai väistää ketään. Juostaan kun heikkopäiset. Sitten kun törmätään johonkin niin tulee poru ja vika on sen johon lapsi törmäsi.
Ja sitten ne pyöräilemään opettelevat, jotka horjuvat tiellä ihan minne sattuu eikä itse voi tietää mihin suuntaan pitäisi väistää, ettei tule törmäystä. Ja vanhemmat katsovat vierestä. Superärsyttävää.
Tätäkään kommenttia en ymmärrä. Miksi on ärsyttävää nähdä pyöräilemään opetteleva lapsi ja häntä valvova vanhempi?
Jos tuollainen ärsyttää, niin syy on kyllä jossain muualla kuin siinä lapsessa ja hänen vanhemmissaan.
harjoittelun voi tehdä muualla kuin pitäjän ainoalla vilkkaalla tiellä
Vierailija kirjoitti:
Siis koko tämä keskustelu on täynnä vihamielisyyttä lapsia kohtaan!
Minäkin huomasin saman. Joitain ymmärtäväisiä, asiallisiakin kommentteja toki oli, mutta tämä keskustelu kyllä todistaa aloittajan huomion lapsi- ja lapsiperhevihasta oikeaksi.
Olisi mielenkiintoista tietää, että mistä se johtuu. Siis ei mitään lapsiperheet on häiriöksi -syitä kun aikuisen ihmisen pitäisi kuitenkin ymmärtää, että lapsiperheenä voi olla aika haastava liikkua paikasta toiseen ihan hissukseen ja muiden huomaamatta. Kotiinjääminenkään ei ole vaihtoehto sillä lasten täytyy saada tutustua maailmaan.
Usein varsinkin keski-ikäisten ja sitä vanhempien mielestä heidän oma kovaääninen juoruilu ja kälätys tuntuu olevan hyväksyttävämpää kuin lapsiperheen keskenään ihan tavallisella äänellä ja äänensävyllä käymä keskustelu. Pelkkä lapsiperheen olemassaolo tuntuu ärsyttävän, ja pitäisi olla niin nöyränä ja ikään kuin pyytelemässä anteeksi että kehdattiin saapua paikalle.
Itse ainakin kohtaan hyvin harvoin oikeasti häiritseviä lapsia ja lapsiperheitä.
Ei ole kyse lapsivihasta, vaan siitä lapsen vanhemmasta. Vituttaa ihmiset jotka ajattelevat vain itseään ja omaa lastaan - tottakai viet vaipan ulkoroskikseen etkä jätä muhimaan vessan roskikseen muiden kiusaksi. Miksi valtaosa vanhemmista kadottaa perus käytöstavat ja järjen kun tekevät lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse lapsivihasta, vaan siitä lapsen vanhemmasta. Vituttaa ihmiset jotka ajattelevat vain itseään ja omaa lastaan - tottakai viet vaipan ulkoroskikseen etkä jätä muhimaan vessan roskikseen muiden kiusaksi. Miksi valtaosa vanhemmista kadottaa perus käytöstavat ja järjen kun tekevät lapsia?
Tätä juuri tarkoitin lapsi- ja lapsiperhevihalla. Törkeää, halveksuvaa puhetta. Nykyään hyväksyttävämpää on tosiaan osoittaa viha lapsen vanhempia (usein äitiä) kohtaan kuin suoraan lasta kohtaan, kuten sinäkin teit.
Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka yrittää päättää mitä sekajätettä sekajätteeseen saa laittaa. Meidän taloyhtiöln tuli yhtäkkiä kyltit että ei koirankakkapusseja ulkoroskikseen koska ne haisee. No minne sitten?! Sisään omaan roskikseen josta se heitetään sinne samaan sekajätteeseen? Sitä paitsi helteellä kaikki roskat haisee hirveelle, etenkin maitotuotteet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin."
Niistä lapsista kannattaa pitää kiinni julkisilla paikoilla. Vihaan sitä kun päin juoksee näitä mamman mussukoita joiden ei tietenkään tarvitse totella tai väistää ketään. Juostaan kun heikkopäiset. Sitten kun törmätään johonkin niin tulee poru ja vika on sen johon lapsi törmäsi.
Ja sitten ne pyöräilemään opettelevat, jotka horjuvat tiellä ihan minne sattuu eikä itse voi tietää mihin suuntaan pitäisi väistää, ettei tule törmäystä. Ja vanhemmat katsovat vierestä. Superärsyttävää.
Mitä muuta voi siinä tilanteessa tehdä kuin katsoa vierestä? Ei se lapsi opi kunnolla, ellei itse aja sitä tietä pitkin ja itse opettele pysymään reunassa!
Ja turha sanoa mitään että opetelkaa omassa pihassa. Se vaan ei ole sama asia. Eikä tämä tarkoita sitä että opetellaan jossain kaupungin keskustassa ruuhka - aikaan.
Vai pitääkö lapsiperheiden opetella liikenteessä liikkuminen jossain suljetulla ajoradalla? Äiti juoksee vieressä ja hokee "oikean reunaan, oikeaan reunaan!!11!!!" Isä puolestaan esittää milloin ohi suhahtelevaa spandexia ja milloin lapsia vihaavaa naapurin Seppoa. Oppii lapsi sitten, että ihmisten kanssa liikkuessa hän on aina ärsyttävä ja muiden tiellä.
Ja niin on taas uusi sukupolvi vihaisia aikuisia kasvamassa ☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta voi siinä tilanteessa tehdä kuin katsoa vierestä? Ei se lapsi opi kunnolla, ellei itse aja sitä tietä pitkin ja itse opettele pysymään reunassa!
Ja turha sanoa mitään että opetelkaa omassa pihassa. Se vaan ei ole sama asia. Eikä tämä tarkoita sitä että opetellaan jossain kaupungin keskustassa ruuhka - aikaan.
Vai pitääkö lapsiperheiden opetella liikenteessä liikkuminen jossain suljetulla ajoradalla? Äiti juoksee vieressä ja hokee "oikean reunaan, oikeaan reunaan!!11!!!" Isä puolestaan esittää milloin ohi suhahtelevaa spandexia ja milloin lapsia vihaavaa naapurin Seppoa. Oppii lapsi sitten, että ihmisten kanssa liikkuessa hän on aina ärsyttävä ja muiden tiellä.
Ja niin on taas uusi sukupolvi vihaisia aikuisia kasvamassa ☺️
🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Jos vessassa on roskis laitan sinne roskat ja sillä sipuli. Ulosko se vaippa pitäisi viedä että sen linnut tai muut elukat ronkki ympäri pihoja? Seko.
Ota seuraavan kerran koira mukaasi. Se on aikuisena syntyneiden mt-ongelmaisten mielestä ihaninta maailmassa. Sen kakatkin voi jättää mihin vain.
Vierailija kirjoitti:
Sinä teit virheen kun sulloit kakkaa roskikseen, ja syytät naista, joka huomautti virheestäsi? Olet ääliö, ap🤮
Kyllä se vaippa vaan sinne vessan roskikseen laitetaan eikä mihinkään muualle.
En ymmärrä, miksi vessan roskikseen ei saisi laittaa. Sen sijaan minua häiritsi, kun meillä kyläilemässä ollut lapsiperhe oli jättänyt kakkavaipan olohuoneen matolle.
Olen vela ja autoin tänään tuntematonta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja syystä. If looks could kill, niin tielleni sattuvat kiljukaulakääpiöt eivät enää hengittäisi. Terveisin myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkään kommenttia en ymmärrä. Miksi on ärsyttävää nähdä pyöräilemään opetteleva lapsi ja häntä valvova vanhempi?
Jos tuollainen ärsyttää, niin syy on kyllä jossain muualla kuin siinä lapsessa ja hänen vanhemmissaan.
Pyöräily olisi turvallisinta opettaa muualla kuin pyöräteillä siihen asti, kunnes lapsi osaa enimmäkseen ajaa suoraan eteenpäin eikä seilaa väylää edestakaisin. Itse muistan harjoitelleeni esim. hiekkakentällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa oman tarinani "lapsivihamielisyydestä". Olin vesiaerobicissä (en ole keski-ikäinen mamma, jos joku nyt harrastukseni perusteella näin ajattelee) uimahallissa. Kun tunti päättyi, suuntasimme tietenkin kaikki n. 15 naista suihkuhuoneeseen. Siellä seisoi suihkussa äitykkä itseään pesukintaalla antoisasti raastaen, ja hänen viereisessä suihkussa istui lattialla pikkuinen poika, joka piteli suihkupäätä käsissään ja lotraili veden kanssa. Suihkuja oli kaikkiaan viisi, ja noissa kolmessa muussa suihkussa oli myös suihkuttelija.
Lapsi sinänsä istui siinä oikein nätisti ja toimitti omaa asiaansa, mutta kun olimme seisseet jonossa hyvän tovin vapautuvia suihkuja odottaen, mutta äitykkä vain raastoi raastamistaan sillä pesukintaalla ja pikkupoika lotrasi lotraamistaan lattialla istuen, yksi seurueestamme kysäisi kuuluvasti, josko se raastaminen ja lattialla istuminen voisivat hetken odottaa, että tästä päästäisiin äkkiä huuhtaisemaan ja sitten saunaan, pois hytisemästä. Äitykkä sai järkyttävät kilarit ja alkoi itkeä, että hänen lapsellaan on oikeus käyttää suihkua siinä missä muidenkin, ja että lasta ei pestä vielä "loppuun asti", koska hänellä on hoitoaine hiuksissa vaikuttamassa. Tähän sitten joku toinen sanoi, että ei siinä muuten mitään, mutta kun täällä vain jono kasvaa ja kaksi suihkua on koko ajan varattuna, vaikkeivät he selkeästi suihkua nyt tarvitse, että eikö voisi odottaa sen hoitoaineen vaikuttamista jossain muualla, ja eikö voisi raastaa itseään sillä pesulapulla myös jossain muualla kuin suihkun kohdalla, kun täällä on pitkä ja kasvava jono odottamassa. Äitykkä alkoi itkeä ja huusi, että he eivät liiku minnekään, heillä on oikeus käyttää suihkuja, ja että hän ei voi ymmärtää tätä lapsivihamielisyyttä. Joku vielä viimeiseksi kommentoi sen, mitä varmasti kaikki ajattelimme: mitään lapsivihamielisyyttä ei tässä ollut mukana, vaan ainoastaan huonoa käytöstä ja huonoja tapoja lapsen äidin puolelta.
Ihmiset puhuvat paljon lapsivihamielisyydestä, mutta itse en ole nähnyt kertaakaan lapsivihamielistä käyttäytymistä - ainoastaan reaktioita huonoon käytökseen, joka on aina vanhempien eikä koskaan lapsen syytä. Joskus joku on täysin asiallisesti ohjannut vieraan lapsen käyttäytymistä, jolloin vanhempi paukkaa paikalle ja syyttää lapsivihamielisyydestä. Itse sain tällaiset haukut, kun pyysin lasta olemaan puhkomatta vesimelonipuolikkaiden päälle viritettyjä elmukelmuja. En huutanut, räyhännyt enkä katsonut pahasti, vaan ihan tyynesti ja ystävällisesti hymyillen sanoin, että "hei kuules, niitä ei saisi sormella tökkiä, kun tuote menee pilalle". Ennen vanhaan sanottiin, että lasta kasvattaa koko kylä, mutta nykyisin taitaisi olla parempi, jos lasten vanhempia kasvattaisi koko kylä.
No ymmärrän täysin tuon suihkuasian, mutta oliko tässä tilanne että 15 elämäänsä kyllästynyttä ja katkeraa naista hyökkäsi yhden kimppuun törkeällä tavalla? En käsitä miksi nainen olisi muuten alkanut itkeä. Asioita voi esittää monella tapaa, ja uskon että teillä on ollut perinteinen pissaa päässä -lähestymistapa asiaan. Jos olisitte lähestyneet naista asiallisesti, uskon että koko välikohtaukselta olisi vältytty. Sinun kaltaiset ihmiset eivät voi mennä penäämään muilta käytöstapoja, opettele ne ensin itse.
Tarkoitin "itkemisellä" tietynlaista valittamista, en oikeaa itku. Murteessani tuota sanaa voi käyttää niin. Pahoittelut tästä väärinymmärryksestä. Sinun tosin kannattaisi itse opetella käytöstapoja - mistä päättelit että olemme elämään kyllästyneitä ja katkeria? Eri taustoista tulevia naisia olemme, osalla lapsia, osalla ei. Porukan keski-ikä ehkä 25 vuotta? Tämän äidin kimppuun ei hyökätty, kommentointi oli täysin asiallista. Suihkulotraaja oli asiaton kirkuja.
Minusta ne aerobiccaajat tässä tarinassa olivat uskomattoman törkeitä. Ihan käsittämätön sammakko tuokin miten kysytään suihkun vapautumisesta. Normaali ihminen olisi mennyt hetkeksi vaikka uimaan lisää, jos suihkut ovat kaikki varattuina.
Normaali ihminen ei varaa kahta suihkukoppia uimahallissa. Pikkulapsen ei ole mitään tarvetta saada omaa koppia jotta voi loiskia vedellä.
Juuri tuollaisten tolvanoiden takia kaikkia äitejä pidetään vähäjärkisinä omaan napaan tuijottajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kakkavaipat kyllä haisevat ihan hirveälle, etenkin tällaisessa kuumuudessa.
Joo, siis miksi vanhemmat eivät kuljeta mukana esim.pikkupusseja, joihin voivat kääriä käytetyn vaipan, ettei haise roskiksessa?? Etenki johki helteisen rannan roskikseen jättää käryymään🤢
Mun sisko tunki kyläreissulla lapsensa vaipan keittiön sekajätteeseen sanomatta mitään, ja tunteja myöhemmin koko roskis hais hirveeltä.Loukkaantui kun sanoin, että voitko viedä joko ton mun roskiksen mennessäs tai sen vaippas.
Ja iteki olen äiti enkä levitellyt paskavaippoja toisten haisteltavaksi.
Näiden mielestä heidän pentunsa paska ei voi haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syystä. If looks could kill, niin tielleni sattuvat kiljukaulakääpiöt eivät enää hengittäisi. Terveisin myyjä.
Mutta mikä se syy on? Olethan sinäkin joskus ollut lapsi...
Ja jos viet sen vaipan pursuilevaan ulkoroskikseen, lokit voivat levitellä ulostetta, ja taas jollain rannalla tiedote "todettu ulostepäistä bakteeria". Kyllä ne vaipat kuuluvat vessan roskikseen, joissa on yleensä kansikin. Vessojen siivoushan tuossa pitää saada kuntoon, äiti toimi niin kuin pitikin.