Rippilahja pojalle (ei rahaa)
Tuli kutsu serkkupojan rippijuhliin ja poika on siis 15-vuotias kuten ripille päästessä tavataan olla. Raha olisi helpoin lahja, ja sitähän nuoret yleensä haluavat, mutta olen opiskelija eikä ole varaa käyttää lahjaan kuin max. parikymppiä ja se olisi rahalahjana liian pieni. Mitähän sitä näin pienellä budjetilla voi lahjaksi viedä?
Kommentit (24)
Jos et tiedä mitä hän haluaisi niin anna ennemmin se 20 €. Löytyy varmasti tuon ikäiselle käyttöä, eikä se 20 € ainakaan minusta ole liian pieni summa.
Ei se ole liian pieni, annat vaan sen parikymppisen. Parempi lahja se on, kun että ostat sillä jotakin mitä poika ei pahimmassa tapauksessa tarvi, halua, eikä tee sillä mitään.
Täällä on joskus sanottu, että 50 € on minimi rahalahja ja jotenkin pelkään, että itse juhlakalu ja vanhemmat jälkeenpäin mielessään arvostelevat, kun kaikki muutkin antavat sen >50 €, vaikka suurin osa muista vieraista varmasti on pariskuntia/perheellisiä, jotka käyvät töissä.
20 euroa on ihan sopiva määrä, varsinkin kun et tuon läheisempi sukulainen ole. Turhaa ostaa mitään koruja tms.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 13:46"]
Täällä on joskus sanottu, että 50 € on minimi rahalahja ja jotenkin pelkään, että itse juhlakalu ja vanhemmat jälkeenpäin mielessään arvostelevat, kun kaikki muutkin antavat sen >50 €, vaikka suurin osa muista vieraista varmasti on pariskuntia/perheellisiä, jotka käyvät töissä.
[/quote]
Tosiaankin tuon jälkiarvostelun ns. vaara on. Mikä on tietysti väärin. 50 € tahtoo nykyään olla sen hinta, että pöytä on katettu ja siinä vaivanpalkkaakin, sisältäen myös juhlittavan onnentoivotuksen. Jos todella tihkaisee tuo 50 €, niin 20 euron lisäksi sitäkin arvokkaampaa olisi itse ripillepääsijälle esim. muistokirja. Eli ostat vitosella pienen kirjasen, siihen voit kirjoittaa hyviä muistoja ko. nuoresta. Kannustavia, nuorta kehuvia. Nuorta itseään varten, ei vanhempia. Jos budjetti sallii tai on mahdollista, niin liitä valokuvia lisäksi, jotka liittyvät nuoren elämään. Jos niitä valokuvia on. Pienekin henk. kohtainen kirjanen jäisi hyväksi muistoksi nuorelle, ehkä joskus pieneksi tueksikin, raha tulee ja menee.
HS:n kyselyssä 63% piti 50 euroa liian pienenä summana valmistujaislahjaksi, että sellaista. Ei meitä pienituloisia taideta kaivata juhliin.
Kyllä 20 € on ihan riittävä tuon ikäiselle. Itse sain leffaliput ja hyvän kesän toivotukset ja oli mieleinen lahja. Kuka edes nykyään odottaa saavansa kaikilta lahjoja/rahaa? Kukkakimppukin on kiva tuominen.
Mene kristilliseen kirjakauppaan. Siellä on paljon lahjatavaroita, jotka maksavat alle parikymppiä. Rippijuhla on uskonnollinen juhla. Koska poika on nähtävästi rippikoulun päätteeksi halunnut mennä ripille ja pitää sen kunniaksi rippijuhlan, hän odottanee jotain uskontoon liittyvää lahjaa.
Meillä poika sai pussilakanan, ja oli oikein iloinen siitä
Osta kiva valokuva-albumi johon voi laittaa rippijuhlakuvat?
20 euroa annettiin rippilapselle. Toinen meistä on osa-aikatyöläinen ja toinen lomautettu. Ei tehnyt pahaa antaa noin "vähän", koska emme välitä toisten odotuksista. Annamme hyvästä sydämestä sen, minkä olisimme itsekin tarvinneet.
Itsekin kolme vuotta sitten ripiltä päässeenä sain leffalippuja, jotka lämmittivät mieltä mukavasti.:-) Vaikkakaan eivät varmaan kovin rippijuhlaan sopivia olekaan.
Pojalle on vaikeampi keksiä lahjaa kuin tytölle, mutta kannattaa kierrellä mm. ihan perus Prisman taikka Cittarin hyllyjä. Kaverini löysi serkulleen (poika) rippilahjaksi 10€ kaiuttimet poistomyynnistä Citymarketista, oikea hinta taisi olla 70€ paikkeilla. :-)
20€ on oikein kelpo summa! Ajatus on tärkein. Älä missään nimessä anna lahjaa yli varojesi. Varsinkin opiskelijalta se on täysin ymmärrettävää. Jos ei kelpaa tai summaa aletaan arvostelemaan liian vähäisenä, niin mene pokkana paikalle vaikkapa pelkän kortin ja ruusun kanssa.
Ärsyttää, kun rippijuhlistakin on ajan saatossa tullut eräänlainen rahankerjuujuhla, vaikka ennnen se oli vain sukulaisten ja ystävien kanssa iloista juhlimista ilman suurien rahasummien odottamista. Nykyään ne lahjat (etenkin raha) tuntuvat olevan liian suuressa osassa. :(
Ja sitä paitsi: rippikouluhan on nykyään viikko leirillä hillumista ja piilosen leikkimistä, siinä se melkeen onkin. Ei ole mikään ylitsepääsemätön saavutus ja läpi pääsee helposti.
Parikymppiä rahana on minustakin oikein hyvä lahja, kukaan ei voi odottaa opiskelijalta enempää.
En antaisi mitään kirjoja, valokuvakansioita, tai sellaista, joka jää helposti laatikon pohjalle pölyttymään.
Ennemmin siis rahaa tai vaikka tosiaan leffalippuja!
Poika harrastaa partiota ja kaupassa näin termospulloja, mutta hänellä todennäköisesti on sellainen jo. Olisiko termospullo ihan älytön lahja?
No jos tuon enempää ei ole antaa niin minun puolestani saisit jäädä kotiin. Ruuat ja muut tarjoilutkin maksaa sille perheelle. Opiskelija voi myös nostaa lainaa ja mennä vaikka töihin. Turha valittaa että opiskelijalla ei ole varaa.
Voi juma 19, onneksi en ole sinun juhliis tulossa. 20 on joillekin iso raha. Kaikki ei onnistu saamaan töitä, opiskelevat tai muuten on elämä kolhinut eikä ole varaa. Itse olisin onnellisin kun saisin edes kortin muistoksi, ja se on omaa tyhmyyttä jos yrittää maksattaa vierailla juhlapöydän antimet. Just tuosta syystä karsastan hääkutsuja, joissa annetaan lahjatoive valmiina: raha. Ahneudella ei oikeasti ole nykyään rajaa...
Rahaa tietinkin. Iso summa tuo on hänelle.
Kortsuja