Onko normaalia, että kumppani nostaa masentuneen kumppaninsa väkisin ylös sängystä?
Kärsin ajoittaisesta masennuksesta ja saatan välillä maata koko päivän sängyssä, joskus sen seurauksena että olemme riidelleet mieheni kanssa ja joskus minua masentaa muuten vain. Jos makaan pitkään sängyssä niin mieheni tulee yleensä viereeni ja jos tietää etten ole syönyt niin kyselee mitä haluaisin syödä ja tarjoutuu tekemään ruokaa. Masentuneena vastaan kuitenkin etten jaksa syödä ja että haluan vain olla rauhassa. No tämä menee sitten siihen, että mies alkaa inttää että "kyllä sun pitää syödä" ja nostaa minua väkisin ylös, tässä vaiheessa yleensä jo aika vihaisena. Minä en tykkää siitä että hän käyttää fyysistä voimaa minuun, joka olen selvästi häntä pienikokoisempi ja käsken hänen päästää minusta irti. Hän ei kuitenkaan päästä vaan jatkaa minun väkisin ylös nostamista ja pitelee minua jos yritän rimpuilla vastaan, jopa niin kovaa että minuun saattaa oikeasti sattua.
Onko tällainen mielestänne normaalia? Ymmärrän, että se on varmasti miehelle raskasta kun hän yrittää auttaa minua ja minä vain makaan sängyssä ja tunnen siitä aina jälkeenpäin huonoa omaatuntoa. Mutta saako hän silti nostaa minut väkisin ylös ja kantaa väkisin keittiöön? Jos sanon etten halua hänen tekevän niin ja että minuun sattuu niin mies vastaa siihen vain että "no arvaa sattuuko minuun kun makaat vain sängyssä etkä syö". Ja yleensä tämä päättyy niin, että mies lopulta luovuttaa ja antaa minun jäädä sänkyyn makaamaan mutta huutaa raivona miten itsekäs ja kamala ihminen olen.
Kommentit (138)
"No tämä menee sitten siihen, että mies alkaa inttää että "kyllä sun pitää syödä" ja nostaa minua väkisin ylös, tässä vaiheessa yleensä jo aika vihaisena."
OIKEIN. Syötävä ja hieman liikuttaa on joka päivä. Vaikka sitten vain olohuoneeseen. Elimistö ei ole luotu 24/7/365 makaamiseen.
-----
"Onko tällainen mielestänne normaalia?"
NORMAALIA mieheltä, moni ei uhraisi omaa elämää toisen sairauteen. Mies tuntuu olevan huolissaan sinusta ja haluaa, että syö ja jalottelet - vaikka väkisin.
EPÄNORMAALIA sinulta: tedät itsekin, ettei masennus ole normaali olotila.
"Jos makaan pitkään sängyssä niin mieheni tulee yleensä viereeni ja jos tietää etten ole syönyt niin kyselee mitä haluaisin syödä ja tarjoutuu tekemään ruokaa."
TODELLA KILTTIÄ MIEHELTÄ JA HUOLEHTIVAISTA.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko ja aloitus ovat aika provosoivia ja keränneet paljon provosoituneita vastauksia.
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: ei ole ok käyttää fyysistä ylivoimaa. Itse kärsin voimakkaasta uupumuksesta, en aina kerta kaikkiaan jaksa olla pystyssä. Mies on joskus tehnyt samaa. Olen antanut siitä hyvin selkeää palautetta. Koen fyysisen koskemattomuuden loukkaamisen, vaikka siinä kuinka olisi tekijänsä mielestä hyvä tarkoitus, hyvin masentavana.
Aloittajan parisuhde kuulostaa kyllä muutenkin sellaiselta, että ero taitaisi olla paikallaan.
Sinun miehesi on myös yrittänyt kiskoa sinua väkisin sängystä ylös? Miten hän reagoi kun annoit asiasta palautetta, lopettiko hän sen jälkeen sen?
Minun mieheni kanssa puhuessa tulee ongelmaksi se, että hän kääntää sen aina itseensä ja omiin loukattuihin tunteisiinsa, miten pahalta hänestä tuntuu kun en suostu nousemaan sängystä ylös. En tiedä miten tuossa argumentoisin, jos toisen logiikka on että koska hän kokee että häntä satutetaan niin paljon niin hän ei pysty toimimaan mitenkään muuten ja minä olen itse omalla käytökselläni aiheuttanut hänen toimintansa joten olen itse vastuussa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että makaamiskohtauksesi eivät ole vain passiivisaggressiivisuutta? Jos ihminen makaa silloin tällöin päivän sängyssä, mutta on muuten aktiivinen ja toimiva, kyseessä ei ole masennus.
= AP käyttämää valtaa mieheensä
Kostatko AP miehelle?
Sanoit, että "saatan välillä maata koko päivän sängyssä, joskus sen seurauksena että olemme riidelleet mieheni kanssa"
Oletko siis passiivisagressiivinen paska!
Lisäksi sanot, että "Kuten sanoin niin masennukseni on vain ajoittaista, ja suurin syy on varmaankin se että meillä menee miehen kanssa huonosti".
Kuinka paljon itse huononnat tuota teidän suhdettanne?
Ei tuollainen passiiviagressiivinen viha ainakaan paranna sitä. Taidat olla itse vähintään osa ongelmaa!
"Aggressiivisuuden eri muodot
Aggression perustunteita ovat esimerkiksi suuttumus, viha, kauhu, kateus, raivo ja mustasukkaisuus. Karkeasti aggression ilmeneminen voidaan jaotella kolmeen eri muotoon:
passiivis-aggressiivisuus
tuhoava aggressiivisuus (esim. toistuvat raivokohtaukset)
rakentava aggressiivisuus
Passiivis-aggressiivinen käytös
Passiivis-aggressiivisesti käyttäytyvä henkilö tuntee tätä energisoivaa tunnetta, muttei osaa tai halua ilmaista sitä suoraan. Hän mököttää, pitää mykkäkoulua, piikittelee verbaalisesti tai syyllistää muita omasta kurjuudestaan.
- Henkilö tuntee kiukkuista, pahaa oloa ja ikään kuin huokuu negatiivista energiaa ympäristöönsä, minkä ympärillä olevat ihmiset aistivat ja joihin se vaikuttaa eri tavoin. Passiivis-aggressiivinen käytös voi olla tehokas vallankäytön väline ihmissuhteissa, kuvailee psykoterapeutti Antti Ryynänen Mehiläisestä."
Vierailija kirjoitti:
"No tämä menee sitten siihen, että mies alkaa inttää että "kyllä sun pitää syödä" ja nostaa minua väkisin ylös, tässä vaiheessa yleensä jo aika vihaisena."
OIKEIN. Syötävä ja hieman liikuttaa on joka päivä. Vaikka sitten vain olohuoneeseen. Elimistö ei ole luotu 24/7/365 makaamiseen.
-----
"Onko tällainen mielestänne normaalia?"
NORMAALIA mieheltä, moni ei uhraisi omaa elämää toisen sairauteen. Mies tuntuu olevan huolissaan sinusta ja haluaa, että syö ja jalottelet - vaikka väkisin.
EPÄNORMAALIA sinulta: tedät itsekin, ettei masennus ole normaali olotila.
Saanko minäkin sitten heittää miehen tupakat pois? Hän pilaa niillä terveytensä muttei näköjään itse ymmärrä sitä, joten yritän vain auttaa häntä kun heitän ne tupakat pois ja olen ihana ja välittävä kumppani, eikö? Monihan ei edes huolisi kumppanikseen tupakoijaa.
Jaksoin lukea vain 1 sivun. Puolisoille pitää antaa tilaa olla ja elää niinkuin haluaa. Jos kyse on muuten normaalista toimintakykyisestä ihmisestä joka haluaa maata muutamia päiviä kuukaudessa niin mitä helvettiä se muille kuuluu? Eri asia on jos tyypin vastuulla on eläin tai lapsi. tulee mieleen että ap:n miehen äiti on ollut masentunut ja mies on saanut jotain traumoja siitä, ja siksi on niin hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvun alussa mielisairaalassa työharjoittelussa osana sairaanhoitajan opintojani. Siellä oli yksi tyyppi, joka ei päässyt sängystä ylös aamulla. Ei ollut masentunut, vaan yhteistyökyvytön. Minä maanittelin häntä siinä sängyn vieressä, että nousisitko ylös, olisi aamupala ja lääkkeet pitäisi ottaa, mutta se oli vain että en mä nyt jaksa. Yhtäkkiä paikalle tuli yksi vanhempi mielisairaanhoitaja, mies, joka nappasi tätä sängyssä makaavaa niskasta ja nosti sen yhdellä kädellä istumisasentoon ja seisomaan. Sitten se sanoi sille että vaatteet päälle heti ja sitten ottamaan aamulääkkeet. Ja se totteli samantien.
Opin tuolloin jotakin, josta oli myöhemmin paljon hyötyä.
Kai se totteli, jos PELKÄÄ!
Vai olisitko itse tuossa tehnyt mutta kuin totellut, jos käsiksi jo käydään.
Väkivaltaa tuo on ja tänä päivänä ei seuraamuksitta pääsisi!
mitä vittua nää kommentit on? ei todellakaan ole ok että mies käyttää tolla tavalla voimaa, tsiisus soikoon! sillon ku mä haluun maata sängyssä ni mun py antaa mun olla, niinku minun mielestä kuuluukin. ei ketää voi pakottaa tekemään asioita mitä ei haluu - tai no, verot pitää maksaa ja kuolla täytyy mut kuitenki.
mikä perkele teitä muita vaivaa? ihan vakavasti kysyn
Kunnon lukko-ote olkavarresta ja kämmenluista vääntäen puurolautasen äärelle.
Toinen hyvä ote masentuneisiin on niskasta toisella kädellä tiukka ote ja toisen käden peukalo peppuun ja hyppyytellen puurolautaselle.
Jos ei syö, niin masentuu enemmän ja heikentyy.
Kyllä mies on oikeassa tässä asiassa.
Muussa tapauksessa vaan ero, jos haluaa nääntyä lakahduksiin yksin huoneeseensa.
Miestä ei voi syyllistää puurottomuudella ja ruokalakolla!
No huh miten joillakin menee tunteisiin tää aihe.
Jos ap eroaa miehestään, niin ap on nälkäkuoleman porteilla muutamana päivänä kuukaudesta? Miten ap pärjäsi hengissä ennen miestänsä? Pitääkö tässä nyt tehdä joku huostaanotto ettei syömättömiä päiviä tule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko ja aloitus ovat aika provosoivia ja keränneet paljon provosoituneita vastauksia.
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: ei ole ok käyttää fyysistä ylivoimaa. Itse kärsin voimakkaasta uupumuksesta, en aina kerta kaikkiaan jaksa olla pystyssä. Mies on joskus tehnyt samaa. Olen antanut siitä hyvin selkeää palautetta. Koen fyysisen koskemattomuuden loukkaamisen, vaikka siinä kuinka olisi tekijänsä mielestä hyvä tarkoitus, hyvin masentavana.
Aloittajan parisuhde kuulostaa kyllä muutenkin sellaiselta, että ero taitaisi olla paikallaan.
Sinun miehesi on myös yrittänyt kiskoa sinua väkisin sängystä ylös? Miten hän reagoi kun annoit asiasta palautetta, lopettiko hän sen jälkeen sen?
Minun mieheni kanssa puhuessa tulee ongelmaksi se, että hän kääntää sen aina itseensä ja omiin loukattuihin tunteisiinsa, miten pahalta hänestä tuntuu kun en suostu nousemaan sängystä ylös. En tiedä miten tuossa argumentoisin, jos toisen logiikka on että koska hän kokee että häntä satutetaan niin paljon niin hän ei pysty toimimaan mitenkään muuten ja minä olen itse omalla käytökselläni aiheuttanut hänen toimintansa joten olen itse vastuussa siitä.
No mitta niinhän sä teet. Sä makaat sängyssä ja et syö provosoidaksesi häntä. Mä tiedän myös, että tässä yhteydessä sä hoet miten ”mun pitäisi vaan lopettaa syöminen kokonaan, niin sit sä voisit olla tyytyväinen” ja ”mä en ansaitse mitään, mä voisin vaan nukkua pois” jne. Onko ihme, että miehellä, joka yrittää kaikkensa, iskee suojeluvaisto päälle? Ja koska sun makaaminen on vain ja ainoastaan sun valinta, miksi sä et nouse tai auta nostamisessa vaan roikut kuin perunasäkki, jolloin sua sattuu, kun nostetaan? Erohan tuossa on ainoa ratkaisu, vapauta miehesi.
Vierailija kirjoitti:
mitä vittua nää kommentit on? ei todellakaan ole ok että mies käyttää tolla tavalla voimaa, tsiisus soikoon! sillon ku mä haluun maata sängyssä ni mun py antaa mun olla, niinku minun mielestä kuuluukin. ei ketää voi pakottaa tekemään asioita mitä ei haluu - tai no, verot pitää maksaa ja kuolla täytyy mut kuitenki.
No miksi sen miehen pitää käyttää voimaa yleensäkään? Koska ap heittäytyy löydäksi lahnaksi ja on sit niin hämärän rajamailla, kun ei ole syönyt, mutta ei voi syödä. Kuiskaa karhealla äänellä miten ”taas näitä päiviä”. Huh, puistattaa
Vierailija kirjoitti:
No lyllä aikuisen ihmisen voi pakottaa syömään tai nousemaan sängystä. Vaikka kuinka väsyttää, niin kun toinen kyselee syömisiä tai pyytää nousemaan, niin luoja sentään, toki nousee ja syö. Ihme kiukuttelua ilman syytä ja itsetuhoista lapsellista makaamista.
Mulla on migreeni ja endometrioosi. Myös helve**llisissä kivuissa mä nousen ylös ja syön, jos pysyy sisällä, varsinkin, jos mun mies sen ruoan tekee tai tulee viereen ja toivoo mun nousevan esim. hierottavaksi.
Miksei mies hysteerisen repimisen sijaan ole vienyt ap:lle vaikka voileipää ja mehua tarjottimella yöpöydälle? Ei kukaan kuole nälkään lautasen äärellä. Viikon kai ihminen elää syömättä ja juomatta. Itse ehkä kolmantena päivänä soittaisin terveysneuvontaan ja kysyisin ohjeita. Varsinkin kun on kyse normaalista terveestä aikuisesta.
Tää muistuttaa mua ihan siitä itkuvideosta instassa, kun 12 kk raskaana tällä hetkellä oleva rouva vitsaili lopettavansa syömisen. Sama tapaus? Jos, joko vauva kohta syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies hysteerisen repimisen sijaan ole vienyt ap:lle vaikka voileipää ja mehua tarjottimella yöpöydälle? Ei kukaan kuole nälkään lautasen äärellä. Viikon kai ihminen elää syömättä ja juomatta. Itse ehkä kolmantena päivänä soittaisin terveysneuvontaan ja kysyisin ohjeita. Varsinkin kun on kyse normaalista terveestä aikuisesta.
Koska ap makaa ”elottomana” ja esittää tajuttomuuteen ihan pian vaipuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvun alussa mielisairaalassa työharjoittelussa osana sairaanhoitajan opintojani. Siellä oli yksi tyyppi, joka ei päässyt sängystä ylös aamulla. Ei ollut masentunut, vaan yhteistyökyvytön. Minä maanittelin häntä siinä sängyn vieressä, että nousisitko ylös, olisi aamupala ja lääkkeet pitäisi ottaa, mutta se oli vain että en mä nyt jaksa. Yhtäkkiä paikalle tuli yksi vanhempi mielisairaanhoitaja, mies, joka nappasi tätä sängyssä makaavaa niskasta ja nosti sen yhdellä kädellä istumisasentoon ja seisomaan. Sitten se sanoi sille että vaatteet päälle heti ja sitten ottamaan aamulääkkeet. Ja se totteli samantien.
👍👍👍👏👏👏 semmonen ” masennus” se oli.
Jos AP tietäisi minkälainen on oikea masennus: voin luvata että sitä tyyppiä Ei paljon salilla näy!!
Opin tuolloin jotakin, josta oli myöhemmin paljon hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalista? Terveestä? Mikä kohta hänen kuvauksestaan saa sut ajattelemaan näin? Kyse on joko dissosiaatiohäiriöstä tai manipulaatiosta, ehkä rajatilahäiriöstä?
Auttaa? Väkivallalla?? Oloahan huonontaa tuollainen! Jos olisin ap, ja olis voimia, jättäisin tuollaisen miehen, joka ei tajua sairautta! Ei sairaus ole joku ap:n tekemä kiusa miehelle!!