Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että kumppani nostaa masentuneen kumppaninsa väkisin ylös sängystä?

Vierailija
28.07.2021 |

Kärsin ajoittaisesta masennuksesta ja saatan välillä maata koko päivän sängyssä, joskus sen seurauksena että olemme riidelleet mieheni kanssa ja joskus minua masentaa muuten vain. Jos makaan pitkään sängyssä niin mieheni tulee yleensä viereeni ja jos tietää etten ole syönyt niin kyselee mitä haluaisin syödä ja tarjoutuu tekemään ruokaa. Masentuneena vastaan kuitenkin etten jaksa syödä ja että haluan vain olla rauhassa. No tämä menee sitten siihen, että mies alkaa inttää että "kyllä sun pitää syödä" ja nostaa minua väkisin ylös, tässä vaiheessa yleensä jo aika vihaisena. Minä en tykkää siitä että hän käyttää fyysistä voimaa minuun, joka olen selvästi häntä pienikokoisempi ja käsken hänen päästää minusta irti. Hän ei kuitenkaan päästä vaan jatkaa minun väkisin ylös nostamista ja pitelee minua jos yritän rimpuilla vastaan, jopa niin kovaa että minuun saattaa oikeasti sattua.

Onko tällainen mielestänne normaalia? Ymmärrän, että se on varmasti miehelle raskasta kun hän yrittää auttaa minua ja minä vain makaan sängyssä ja tunnen siitä aina jälkeenpäin huonoa omaatuntoa. Mutta saako hän silti nostaa minut väkisin ylös ja kantaa väkisin keittiöön? Jos sanon etten halua hänen tekevän niin ja että minuun sattuu niin mies vastaa siihen vain että "no arvaa sattuuko minuun kun makaat vain sängyssä etkä syö". Ja yleensä tämä päättyy niin, että mies lopulta luovuttaa ja antaa minun jäädä sänkyyn makaamaan mutta huutaa raivona miten itsekäs ja kamala ihminen olen.

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, vaan laitonta. Tee rikosilmoitus.

2/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän voisitte alkaa harrastamaan painia. Yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin mies, lähtisin. Riudu rauhassa syömättömyyteen.

Vierailija
4/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi sentään yrittää jollain tavoin auttaa, ja tukea sinua.

Yhtä hyvin hän olisi voinut jo lähteä kävelemään, ja jättää sinut oman onnesi nojaan.

Joku päivä näin saattaa tapahtuakin, sillä miehesikin väsyy jossain kohtaa.

Mikä tilanteesi on ammattiavun kanssa ?

Oletko hakenut, ja saanut sitä tarpeisiisi ?

Vierailija
5/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouse ylös ja kävele keittiöön. Problem solved. Säästyy voimia molemmilta, eikä satu.

Vierailija
6/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole tuollaisia masennuspäiviä kuin joitain yksittäisiä kuukaudessa. Normaalina päivänä, joita siis on suurin osa päivistä, huolehdin kyllä omasta syömisestäni, käyn kaupassa, laitan ruokaa itselleni, teen kotitöitä ja käyn lenkillä tai salilla.

AP

Vierailija
7/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa sovussa ja asu erillään. Tuo miehen tyyli puhua ja toimia aiheuttaa sinulle luultavasti masista, ja voit paremmin erillään asuen. Ei hän saa haukkua tai huutaa, saati nostaa että sattuu. Sinun kannattaa puhua itsellesi positiivisin lausein ja olla ymmärtävä. Luultavasti ruokahalu vielä tulee normaaliksi. Juttele vaikka kriisipuhelimeen tai pyydä äitisi avuksi asunnon hankintaan, älä jää miehen armoille. Mies voi olla välillä hätääntynyt, mutta pahentaa kuitenkin syyttelemällä tilannetta joka on henkistä väkivaltaa. Oletko kokeillut kirjoittaa paperille mikä voisi auttaa masennukseesi tai virkistää. 

Vierailija
8/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patempi kai kuinet kantais tavaransa ulos

Vierailija
9/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille siitä on tullut normaali. Ehkä miehesi on huomannut, että sen jälkeen kun olet syönyt voit paremmin ja seuraavana päivänä et enää makaa sängyssä.

Masennukseen tehoaa kylmät suihkut jostain syystä. Siitä on tutkimustuloksia.

Ole onnellinen ettei miehesi ole löytänyt tuota tietoa ja vie sinua suoraan kylmään suihkuun, vaan keittiöön syömään.

Jos olet onnellisempi ilman miestäsi ja hänen käytöstään voit aina erota ja sen jälkeen ei tarvitse miettiä nousemista, eikä ruokaa.

Vierailija
10/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole tuollaisia masennuspäiviä kuin joitain yksittäisiä kuukaudessa. Normaalina päivänä, joita siis on suurin osa päivistä, huolehdin kyllä omasta syömisestäni, käyn kaupassa, laitan ruokaa itselleni, teen kotitöitä ja käyn lenkillä tai salilla.

AP

Oletko sairauslomalla?

Vierailija
11/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle nyt sattuu ja tapahtuu. Aamuseksiä vonkaava mies, maitolasin kaatava neljävuotias, ei ihme, että näiden provojen päivittäinen väkertäminen masentaa ilman miestäkin.

Vierailija
12/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se masennus siinä väistyy, kun mies yrittää saada sut ylös väkisin. Eikö masennus ole sitä, ettei mikään oikein tunnu miltään, ja mies saa sut suuttumaan eli toiseen tunteeseen. Oikeasti et siis ole masentunut vaan laiska.

Vierailija
13/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ole sallittua maata välillä koko päivää sängyssä?

Kuten sanoin niin masennukseni on vain ajoittaista, ja suurin syy on varmaankin se että meillä menee miehen kanssa huonosti. En todellakaan makaa kaikkia päiviä sängyssä. Useimpina päivinä mies on kavereidensa kanssa jossain ja minä siivoan sillä aikaa kotia ja olen meistä se, joka tekee suurimman osan kotitöistä. En myöskään ole sillä tavalla masentunut ettenkö huolehtisi hygieniastani ja pidän tosiaan kotimme siistinä, mies on se joka usein jättää astiat tiskipöydälle vaikka minä olen tyhjentänyt astianpesukoneen.

Sitten tulee noita päiviä kun jotenkin väsyn ja haluan vain maata koko päivän sängyssä. Siihen auttaa se että saan levähtää ja yleensä jo seuraavana päivänä jaksan taas tehdä normaalisti asioita. Tiedostan, etteivät tällaiset päivät että maataan vain sängyssä ole ehkä täysin normaaleita, mutta ovatko ne laissa kielletty? Paljon suurempi ongelma on mielestäni se, ettei mies anna minun levätä rauhassa vaan tulee väkisin nostamaan minua ylös ja suuttuu siitä, että joinain päivinä väsyttää.

AP

Vierailija
14/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa maata sängyssä, mutta masentuneena muutamia kertoja kuukaudessa ei ole normaalia. Ihan ymmärrettävää että puoliso väsyy siihen, mutta ei hän silti saisi käydä suhun käsiksi.

Kuulostaa siltä että sä tarvisit jutteluapua ja suhde pitäisi laittaa poikki. Ei kuulosta onnelliselta suhteelta.

Vierailija
15/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että makaamiskohtauksesi eivät ole vain passiivisaggressiivisuutta? Jos ihminen makaa silloin tällöin päivän sängyssä, mutta on muuten aktiivinen ja toimiva, kyseessä ei ole masennus.

Vierailija
16/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin niin masennukseni on vain ajoittaista, ja suurin syy on varmaankin se että meillä menee miehen kanssa huonosti. En todellakaan makaa kaikkia päiviä sängyssä. Useimpina päivinä mies on kavereidensa kanssa jossain ja minä siivoan sillä aikaa kotia ja olen meistä se, joka tekee suurimman osan kotitöistä. En myöskään ole sillä tavalla masentunut ettenkö huolehtisi hygieniastani ja pidän tosiaan kotimme siistinä, mies on se joka usein jättää astiat tiskipöydälle vaikka minä olen tyhjentänyt astianpesukoneen.

Sitten tulee noita päiviä kun jotenkin väsyn ja haluan vain maata koko päivän sängyssä. Siihen auttaa se että saan levähtää ja yleensä jo seuraavana päivänä jaksan taas tehdä normaalisti asioita. Tiedostan, etteivät tällaiset päivät että maataan vain sängyssä ole ehkä täysin normaaleita, mutta ovatko ne laissa kielletty? Paljon suurempi ongelma on mielestäni se, ettei mies anna minun levätä rauhassa vaan tulee väkisin nostamaan minua ylös ja suuttuu siitä, että joinain päivinä väsyttää.

AP

Sinä käytät mieheesi valtaa kieltäytymällä syömästä. Saat huomiota jota ilmeisesti tarvitset häneltä. Ei ole mielestäni normaalia eikä voi sanoa masennukseksi. Ehkä sana ahdistaa olisi osuvampi? Teidän kannattaisi yrittää selvittä ongelmanne ulkopuolisen avun kanssa, ehkä nuo lukko/vetäytymistilanteet poistuisivat. Etkö tule kuulluksi suhteessanne? Mietin vain tapaasi ilmaista mielipahaa, ehkä sinun on vaikea sanottaa tunteitasi, tai , että joku ymmärtäisi niitä.

Vierailija
17/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Eli oletko väsynyt vai masentunut? Jos masennuksesi on miehesi syytä siihen auttaa miehestä eroaminen. Jos syy on väsymys, niin ehkä kannattaa miettiä miksi väsyttää ja joka lisätä niitä omia voimia tai vähentää rasitusta.

Etsi mies joka pitää siitä, että lepäät ja makaat sängyssä ja auttaa siivoamisessa.

Miehesi on mitä on, vain sinä voit muuttaa itseäsi.

Vierailija
18/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, mutta tämähän vastaus ei sinulle ikinä riitä, vaan alat jankkaamaan. 0/5

Vierailija
19/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää sopia miten tulee toimia tällaisina päivinä. Sinun velvollisuutesi on ilmaista miehelle kun tällainen päivä on. 

Kuulostaa huomionhakuiselta.

Vierailija
20/138 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvun alussa mielisairaalassa työharjoittelussa osana sairaanhoitajan opintojani. Siellä oli yksi tyyppi, joka ei päässyt sängystä ylös aamulla. Ei ollut masentunut, vaan yhteistyökyvytön. Minä maanittelin häntä siinä sängyn vieressä, että nousisitko ylös, olisi aamupala ja lääkkeet pitäisi ottaa, mutta se oli vain että en mä nyt jaksa. Yhtäkkiä paikalle tuli yksi vanhempi mielisairaanhoitaja, mies, joka nappasi tätä sängyssä makaavaa niskasta ja nosti sen yhdellä kädellä istumisasentoon ja seisomaan. Sitten se sanoi sille että vaatteet päälle heti ja sitten ottamaan aamulääkkeet. Ja se totteli samantien.

Opin tuolloin jotakin, josta oli myöhemmin paljon hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä