Auli Viitala on taas yksi "köyhyysadiantuntija" joka oikeasti ei tiedä mitään oikeasta köyhyydestä
Keskiluokkainen nainen ja väittää silti olevansa köyhä ja vähäosainen vaikka eivät ole monien suomalaisten feikki-köyhien tavoin kohdannut sitä todellista ja oikeaa köyhyyttä jota esiintyykö varsinkin kehitysmaissa ja hyvin harvoin täällä Suomessa. Lisäksi Viitala on niitä käyhiä joille mikään apu ja neuvo ei kelpaa vaan he heti valittavat että neuvot ovat huonoja ja kelvottomia sekä torjuvat jokaisen annetun ehdotuksen kuten vaikka että he ostaisivat sen paikallisliikenteen vuosikortin tai edes kuukausikortin koska ne tulevat halvemmaksi kuin kertaliput.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?
Kävinkin itse katsomassa. HSL:N sivujen mukaan AB-vyöhykkeen vuosilipussa on nyt joku alennusmyynti, ja se maksaa 627,30 eur. Enemmän kuin mitä monella jää kuukaudessa käyttörahaa. Eihän tuollainen kertaostos oikeasti ole realistinen, jos pienillä tuloilla eletään.
No eikö Siinä tapauksessa kannattaisi jättää ne kertaliput ostamatta ja alkaa vähän kerrassaan säästämään sitä vuosilippua varten ja tehdä välillä vaikka keikkoja jotta saa lisätuloja sivutyöstä pääosaisen työn lisäksi?
Kaikillahan on pilvin pimein keikkatöitä tarjolla kävelymatkan päässä. Vai miten ajattelit, että henkilö yhtä aikaa ottaa lisää keikkoja ja jättää kertaliput ostamatta, jotta säästää?
Sitten köyhät levittää koronaan (eivät tahallaan, mutta silti) kun ruokakaupan ostoksia ei suostuta tilaamaan kotiovelle vaan sinne ruokakauppaan on päästävä väkisin menemään paikanpäälle vaikka on varoitettu ja kehotettu siirtymään ruokakassipalveluihin kunnes koronasta on päästy.
Hah, nämä kommentit vaan vahvistaa tuon Viitalan pointtia. Joku sanoi, ettei maailma pyöri köyhän mt-ongelmaisen ympärillä. No ei pyörikään, vaan keskiluokkaisen pärjääjän ympärillä! Ja tuo Viitala haluaa murtaa tämän kuvion.
No, se tietenkin ärsyttää keskiluokkaista opportunistia, että köyhäkin voi tuoda mielipiteensä kuuluviin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkät välimatkat Helsingissä oikein on? Muualla isoissa kaupungeissa pärjää oikein mainiosti pyöräilemällä paikasta toiseen, eikö siellä sitten pärjää? Mulla ei ole autoa, ja käytän joukkoliikennettä kerran pari vuodessa. Olen myös työtön, joten ei työmatkoja tms., jotka pitäisi bussilla kulkea. Kun pääsen töihin, ei matkalippukaan ole enää ongelma, mutta mihin työttömän pitää ajaa julkisilla liki joka päivä, lyhyitä matkoja?
Ei kaikilla vähävaraisilla ole pyörää, varsinkaan sellaista, joka kuntonsa puolesta sopii vaikka 40 km päivittäiseen ajoon. Helsingissä esim. keikkatöissä työssäkäyntialue on koko pk-seutu, eikä vaan Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa on 265 päivää, miten sinä aikana pysty laittamaan joka päivä sivuun 1 euron 72 senttiä mutta sen sijaan on varaa maksaa 2 euroa 80 senttiä yhdensuuntaisesta kertalipusta?
Venuksellako asut, koska se olisi lähinnä tuota aikaa, mutta sinnekään ei täsmää....
Tuo "265 päivää" on hyvä esimerkki siitä, miksi kirjoitustaidottomilta tulisi kieltää pääsy AV:lle. Ei osata suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän varmasti väittänytkään kärsivänsä absoluuttisesta köyhyydestä. Sen sijaan hän mielestäni kertoi osuvasti siitä, miltä tuntuu, kun pitää itseään ihan kelpoihmisenä, mutta tajuaa olevansa aivan eri kastia kuin he, joilla on rahaa riittävästi ja joista aika iso osa pitääkin sinua epäkelpona yksilönä.
Mutta kun aina joillain ihmisillä on itseä enemmän, tai muutoin ovat itseä kauniimpia/menestyvämpiä/koulutetumpia/fiksummat lapset jne. Vertailu ei kannata. Esim. minulla on aika keskimääräinen palkka (4000 e/kk), asun yksin pk-seudulla pienessä kaksiossa lähiössä. Kaikenlaisia juttuja haluaisin saada tai tehdä mutta ei ole varaa. Esim. lyhennetty työaika, isompi, hienompi ja paremmalla sijainnilla oleva asunto, useita ulkomaanmatkoja vuodessa, viikonloppuisin kylpylälomia Suomessa jne. Osalle kavereistani nuo jutut taas ovat ihan itsestään selvyyksiä.
Se, miksi sulla ei ole varaa noihin mainitsemiisi, selviää kun listaat, mihin sun rahat menevät. Itse olen aika pienituloinen ja asun kolmistaan kahden lapsen kanssa. Kyllä jopa minun tuloillani on päästy ulkomaille ja viikonloppulomille Suomessa (kylpylään olisi varaa, muttei kiinnosta). Aloitetaan vaikka siitä, mitkä ovat käteenjäävät tulosi asumiskulujen jälkeen? Sitten voit listata, mihin kaikkialle se raha menee. Kukaanhan ei saa kaikkia, ja vaikka itselläsi on hyvät tulot, joudut silti tekemään valintoja. Joku muu valitsee ulkomaanmatkan, sinä olet valinnut jotain muuta.
Itseasiassa veikkaanpa, että verojen ja pakollisten laskujen jälkeen suhteellinen ostovoimani on sinuun verrattuna jopa pienempi. Iso potti rahaa minulla menee kuukaudessa siihen kun käyn hoitamassa maaseudun syrjäkylässä asuvien iäkkäiden vanhempieni asioita. Ja ei, vanhemmat eivät halua muuttaa lähemmäksi pk-seudulle, eikä syrjäkylälle ole mahdollista kunnan tai yksityisten tahojen kautta järjestää riittävän hyvin toimivaa kotipalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkät välimatkat Helsingissä oikein on? Muualla isoissa kaupungeissa pärjää oikein mainiosti pyöräilemällä paikasta toiseen, eikö siellä sitten pärjää? Mulla ei ole autoa, ja käytän joukkoliikennettä kerran pari vuodessa. Olen myös työtön, joten ei työmatkoja tms., jotka pitäisi bussilla kulkea. Kun pääsen töihin, ei matkalippukaan ole enää ongelma, mutta mihin työttömän pitää ajaa julkisilla liki joka päivä, lyhyitä matkoja?
On ne aika pitkät, jos jossain kaukaisessa lähiössä asuu, ja lisäksi pyörätiet olivat ainakin aiemmin paikoin todella surkeat, ja välillä niitä ei ole ollenkaan. Itsekin tykkään pyöräillä vanhassa kotikaupungissani ihan joka paikkaan, mutta Helsingissä se tuntuu turvattomalta. Lisäksi pyörävarkauksia on paljon, ja käytetytkin pyörät voivat maksaa jopa 200 euroa.
Tässäkin varmaan oli oletuksena, että fillari löytyy jo pyöräkellarista, joten ei muuta kuin ajamaan... mutta eihän se niin ole.
Ja miksi työttömän ei pitäisi kulkea? Työtön voi viedä lasta harrastukseen, käydä omassa harrastuksessa, käydä kaupassa (kaikki kaupat eivät ole kävelyetäisyydellä) tai ystävien luona. Tai hän voi mennä uimahalliin, museoon, näyttelyyn, rannalle... onhan näitä. Joskus pitää viedä lapsi päivystykseen tai itse mennä hammaslääkäriin - joka voi sijaita kaupungin toisella puolella, koska hammaslääkäriaikaa ei välttämättä todellakaan saa lähiterveysasemalle. Kontulassa asuva voi saada hammaslääkäriajan Lauttasaaresta.
Vierailija kirjoitti:
Hah, nämä kommentit vaan vahvistaa tuon Viitalan pointtia. Joku sanoi, ettei maailma pyöri köyhän mt-ongelmaisen ympärillä. No ei pyörikään, vaan keskiluokkaisen pärjääjän ympärillä! Ja tuo Viitala haluaa murtaa tämän kuvion.
No, se tietenkin ärsyttää keskiluokkaista opportunistia, että köyhäkin voi tuoda mielipiteensä kuuluviin.
Ei se ole mielipiteen julkituomista vaan huomiokipeää valittamista turhasta.
Kaikki vaatteet kirpparista halvalla perheelle tai ilmaislahjoituksia. Leipäjonossakin oltu. Piiloköyhyyttä on paljon, esim. meillä työssä käynnistä huolimatta puoliso nuoruuden virheiden takia ulosotossa ja joka kuukausi olemattomalla budjetilla selvittävä että saadaan laskut maksettua, syötyä ja katto pidettyä pään päällä
Vierailija kirjoitti:
no mitä köyhät ovat ITSE tehneet oman tilanteensa parantamiseksi? Ovatko koittaneet parantaa tulojaan pitkäjänteisesti? Osa on, ja yllätys yllätys nämä henkilöt eivät olekaan köyhiä. Mitäs tästä voi oppia? ei se "lisää tukia" mitään auta. Johan sen vanha sananlaskukin sanoo "ei kannettu vesi kaivossa pysy".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän varmasti väittänytkään kärsivänsä absoluuttisesta köyhyydestä. Sen sijaan hän mielestäni kertoi osuvasti siitä, miltä tuntuu, kun pitää itseään ihan kelpoihmisenä, mutta tajuaa olevansa aivan eri kastia kuin he, joilla on rahaa riittävästi ja joista aika iso osa pitääkin sinua epäkelpona yksilönä.
Mutta kun aina joillain ihmisillä on itseä enemmän, tai muutoin ovat itseä kauniimpia/menestyvämpiä/koulutetumpia/fiksummat lapset jne. Vertailu ei kannata. Esim. minulla on aika keskimääräinen palkka (4000 e/kk), asun yksin pk-seudulla pienessä kaksiossa lähiössä. Kaikenlaisia juttuja haluaisin saada tai tehdä mutta ei ole varaa. Esim. lyhennetty työaika, isompi, hienompi ja paremmalla sijainnilla oleva asunto, useita ulkomaanmatkoja vuodessa, viikonloppuisin kylpylälomia Suomessa jne. Osalle kavereistani nuo jutut taas ovat ihan itsestään selvyyksiä.
Se, miksi sulla ei ole varaa noihin mainitsemiisi, selviää kun listaat, mihin sun rahat menevät. Itse olen aika pienituloinen ja asun kolmistaan kahden lapsen kanssa. Kyllä jopa minun tuloillani on päästy ulkomaille ja viikonloppulomille Suomessa (kylpylään olisi varaa, muttei kiinnosta). Aloitetaan vaikka siitä, mitkä ovat käteenjäävät tulosi asumiskulujen jälkeen? Sitten voit listata, mihin kaikkialle se raha menee. Kukaanhan ei saa kaikkia, ja vaikka itselläsi on hyvät tulot, joudut silti tekemään valintoja. Joku muu valitsee ulkomaanmatkan, sinä olet valinnut jotain muuta.
Itseasiassa veikkaanpa, että verojen ja pakollisten laskujen jälkeen suhteellinen ostovoimani on sinuun verrattuna jopa pienempi. Iso potti rahaa minulla menee kuukaudessa siihen kun käyn hoitamassa maaseudun syrjäkylässä asuvien iäkkäiden vanhempieni asioita. Ja ei, vanhemmat eivät halua muuttaa lähemmäksi pk-seudulle, eikä syrjäkylälle ole mahdollista kunnan tai yksityisten tahojen kautta järjestää riittävän hyvin toimivaa kotipalvelua.
Ymmärrän, että tuo elämäntilanne vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen. Nyt kuitenkin, kun toit aiemmin ilmi vain palkkasi, sait sen kuulostamaan siltä kuin se ei riittäisi. Riittäähän se - asioihin, joihin jollain muulla ei olisi varaa. Esim. joku toinen joutuu rahattomuuden takia jättämään iäkkäät vanhempansa oman onnensa nojaan, eikä pääse auttamaan ja katsomaan, vaikka haluaisikin. Toimeentulotukea kun ei myönnetä siihen, että aikuinen lapsi haluaisi mennä vanhempien luona käymään. MUtta ei ole tarkoitus vähätellä tilannettasi - tottakai tuollainen vaikuttaa, mutta hienoa, että pystyt auttamaan heitä, ja hienoa myös, että haluat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat joskus haastatella esim minua. Olen 36v enkä ole ikinä ollut laivalla, junassa enkä lentänyt. En ole käynyt edes Oulussa enkä Virossa. Hiukan tälleen oikeasti köyhänä kummaksuttaa että joku ulisee jostain junalipuista. Olis kiva kun saisi edes ruokaan rahat riittämään ja pakollisiin lääkkeisiin.
Köyhyyshaastetteluissa pitäisi olla just työmarkkinatukea ja vähän asumistukea saava yksineläjä joka on köyhästä lapsuudenkodista. Mutta yleensä siellä haastatellaan vasta työttömäksi jäänyttä paperimiestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vuosilippu maksaa kertaostoksena? Mietin vaan, että onko se köyhille tai pienituloisille kertaostoksena oikeasti mahdollinen?
Riippuu vyöhykkeistä AB lippu on 627e/vuosi
52 e kuukaudessa. Ja kuka tommosta lippua edes tarvitsee jos ei pidä käydä töissä? Ne pari kertaa vuodessa jolloin haluaa vaikka käydä Tikkurilan Heurekassa pystyy kyllä maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on, kun osaa budjetoida, laskea ja olla pitkäjänteinen.
Mitäs jos pesukone hajoaa? Tai joku muu kodinkone? Seuraava "hyvä" neuvo on varmaan, että köyhä voi pestä pyykit käsin lavuaarissa
Kerrostaloissa on yleensä pesutupa.
Jotenkin tuntuu, että nykyään kuuluu asian ruikuttaa köyhyyttä, vaikka palkka pyörii toisella kymmenellä tuhannella ja puolisonkin palkka on reilusti yli keskitason. Kaikki pitäisi saada just nyt eikä ensi viikolla tai ensi vuonna. Raha valuu korttia pitkin kuin huomaamatta kaikenlaiseen turhuuteen. Rahan arvosta ja taloudesta ei ymmärretä mitään.
Olen pienyrittäjäperheestä ja jo varhaisteinivuosista saakka olin täysin perillä, paljonko perheellä oli rahaa käytössä ja minne se meni. Järjestelin nimittäin muutaman markan palkkiolla tositteet oikeisiin kansioihin kirjanpitoa ja veroilmoitusta varten. Ei tullut mieleenkään haluta milloin mitäkin uutta ja ihmeellistä. Pikemminkin pyrin kuluttamaan mahdollisimman vähän. Se oli erinomainen oppi. Koko elämäni ajan olen selvinnyt taloudellisesti hyvin, kun vaatimustaso ei päätä huimaa. Köyhä en kuitenkaan ole koskaan tuntenut olevani, vaikka on pitänyt elää suu säkkiä myöten.
Ihmisten pitäisi opetella säästämistä ja sijoittamista. Siis niiden, joilla on siihen varaa. Olen hyvätuloinen, enkä todellakaan osta urheiluvälineitä uutena tai tilaa ruokaa kotiin, vaan pistän ylimääräisen rahan säästöön (lähinnä osakkeisiin) pahan päivän varalle.
Kertokaa tämä lapsillenne! Silloin kun menee hyvin, pitää säästää ja sijoittaa.
Auli Viitala on siitä onnekkaassa asemassa, että sairaudesta ja pienituloisuudesta huolimatta hänellä on monenlaista kyvykkyyttä, verkostoja ja korkeakoulututkinto, lapsilla toinen vanhempi, jolla on keskiluokkaiset tulot jne. Monella köyhällä ei näitä ole. Siksi on hienoa, että Auli käyttää omia voimavarojaan ja kykyjään nostaakseen esiin köyhien asemaa, muuttaakseen asioita ja asenteita. Nostan hänelle hattua!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi opetella säästämistä ja sijoittamista. Siis niiden, joilla on siihen varaa. Olen hyvätuloinen, enkä todellakaan osta urheiluvälineitä uutena tai tilaa ruokaa kotiin, vaan pistän ylimääräisen rahan säästöön (lähinnä osakkeisiin) pahan päivän varalle.
Kertokaa tämä lapsillenne! Silloin kun menee hyvin, pitää säästää ja sijoittaa.
Silloin kun menee hyvin voi myös jakaa omasta hyvästään ja laittaa rahan kiertoon kulutuksen kautta, niin että siitä on muillekin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Auli Viitala on siitä onnekkaassa asemassa, että sairaudesta ja pienituloisuudesta huolimatta hänellä on monenlaista kyvykkyyttä, verkostoja ja korkeakoulututkinto, lapsilla toinen vanhempi, jolla on keskiluokkaiset tulot jne. Monella köyhällä ei näitä ole. Siksi on hienoa, että Auli käyttää omia voimavarojaan ja kykyjään nostaakseen esiin köyhien asemaa, muuttaakseen asioita ja asenteita. Nostan hänelle hattua!
Yllättävän pitkään köyhyyskeskustelu olikin käynnissä ennen kuin joku mainitsi osakkeet. Vasta sivulla 3!