miesystävän vaatimukset yhdessä asuessa
Olen tosi ahdistunut, olemme asuneet yhdessä nyt vasta kuukauden, eli ihan alkumetreillä ollaan.
Mies kokee kaiken oman aikani jotenkin uhkana ja odotti varmaan todella tiivistä yhdessäoloa, vaikka muuta ennen muuttoa väittikin. Nyt on pitänyt mm neuvotella siitä, kuinka pitkän ajan per päivä saan olla omassa huoneessani ovi kiinni (katson sarjoja, luen, lepään että jaksan kun työni on todella sosiaalista ja olen introvertti) että se ei loukkaa meidän parisuhdettamme ja häntä.
Samoin on sääntöjä että joka kerta kun toinen tulee kotiin niin pitää paitsi moikata, myös halata (en aina muista jos olen juuri tekemässä jotain muuta ja siitä saa kuulla) ja illalla nukkumaan mennessä samoin halaus ja pusu. Lisäksi tietty minimimäärä kertoja viikossa yhteinen ruokailu.
Ymmärrän että halaukset, pusut, ruokailut on ns normaalia yhdessäoloa, mutta ahdistaa että ne on tuolla tavalla sovittu "minimivaatimuksena" että tulee konflikti jos unohtaa joskus tai ei toteudu. Mielestäni nuo asiat saisivat tulla tai olla tulematta ihan omalla painollaan. Minä olen koko suhteen ajan halunnut enemmän omaa tilaa, ja hän taas että paljon yhteistä aikaa.
Onko tämä normaalia?
Kommentit (84)
En haluaisi luovuttaa heti, mutta en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Keskustelimme siitä, että hänelle tuo oma aika on ongelma ja hän toivoisi että tarve siihen loppuisi mahdollisimman pian, mutta minä en oikein näe sitä tapahtuvaksi kun tunnen itseni enkä jaksa jos en saa omaa aikaa.
-ap
No EI todellakaan ole normaalia! Juokse.
Miksi muutitte yhteen?
Yhteinen koti, yhteistä aikaa, kumpaakin kuunnellen
Jos ette ole käyneet keskusteluja oman tilan ja ajan tarpeistanne, ota asia puheeksi
Vaikka jo tänään
Minusta te molemmat olette normaaleita. Vain erilaisia. Kyllä erilaisetkin voivat olla yhdessä, jos vain hyväksyvät toisen sellaisena kuin tämä on, ja pystyy komromisseihin.
Mutta sinun ei tarvitse - eikä edes saa - olla se, joka kaikki komrpmissit tekee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta te molemmat olette normaaleita. Vain erilaisia. Kyllä erilaisetkin voivat olla yhdessä, jos vain hyväksyvät toisen sellaisena kuin tämä on, ja pystyy komromisseihin.
Mutta sinun ei tarvitse - eikä edes saa - olla se, joka kaikki komrpmissit tekee.
Siinä ei ole mitään normaalia että jotain halaamisia ja yhteisiä aikoja kellotetaan aikataululla ja sääntökirjalla.
AP on introvertti ja tarvitsee välillä sitä omaa aikaa, myöskin parisuhteessa. Tiedän koska olen sellainen itsekin.
Miehensä vaikuttaa joltain kontrolloivalta narskulta.
Ilmeisesti nuoria molemmat, ainakin AP.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi luovuttaa heti, mutta en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Keskustelimme siitä, että hänelle tuo oma aika on ongelma ja hän toivoisi että tarve siihen loppuisi mahdollisimman pian, mutta minä en oikein näe sitä tapahtuvaksi kun tunnen itseni enkä jaksa jos en saa omaa aikaa.
-ap
Se oma aika on teille molemmille ongelma, eri syistä vain.
Jos kuukauden yhdessä oleminen alkaa tuntua ehdistavalta ja niinkin yksinkertaisesta asiasta ollaan eri mieltä kuin että mitä puuhataan ja miten paljon kun ollaan saman katon alla niin kyllä teidän suhteen kirjoitus on niinsanotusti seinällä.
Ei ole normaalia. Ymmärrän että kun on vihdoin yhteinen koti, siinä alkuhuumassa toinen voi haluta tehdä kaiken yhdessä. Mutta se että aletaan vaatimaan ja asettamaan ehtoja on väärin!
Oma huone? Aika hyvä, että on sellainen. Mutta siis, muutitko ikään kuin kämppisasenteella etkä parisuhteeseen ja mies taas luuli, että olette avoliitossa? Houkutteliko hän sinut lupaamalla oman huoneen? Oletteko ollenkaan samalla kartalla nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään normaalia että jotain halaamisia ja yhteisiä aikoja kellotetaan aikataululla ja sääntökirjalla.
AP on introvertti ja tarvitsee välillä sitä omaa aikaa, myöskin parisuhteessa. Tiedän koska olen sellainen itsekin.
Miehensä vaikuttaa joltain kontrolloivalta narskulta.
Ilmeisesti nuoria molemmat, ainakin AP.
Ei tuolla aloituksella voi sanoa narskuksi. Voi olla vain eri ns rakkauden kieli.
Ja kellottamiset nousevat pelosta, eli kellottaminen luo turvallisuutta.
Tai sitten on kontrolloiva, mutta siihen tarvitsee enemmän tietoa.
Onko kenties molempien ensimmäinen avoliitto?
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tiedät, että tarve omalle ajalle ei tule koskaan loppumaan. Eikä se ole asia, jota mies voisi toivoa tai säädellä.
t. introvertti itsekin
Täällä toinen introvertti, joka on ollut samankaltaisessa tilanteessa. Selvästi kumppanisi ei ymmärrä introvertin ominaisuuksia. Kerro hänelle selvästi, suoraan ja rohkeasti, että esim. oman ajan tarvitseminen ei katoa koskaan (vaan voi jopa lisääntyä) ja et todellakaan omassa kodissasi suostu tuollaisiin sääntöihin ja vaatimuksiin, joita hän esittää esim. noista ruokailuista, tervehtimisistä yms. Jos tämä ei miellytä kumppaniasi, laittaisin lusikat jakoon. Itse kyllä lähtisin joka tapauksessa, koska kuulostaa tosi ahdistavalta.
Tämän vuoksi haluan asua mieheni kanssa eri asunnoissa. Tarvitsen myös omaa tilaa ja rauhaa.
On ihan normaalia, että suhteessa olevat ihmiset ovat erilaisia - ja toinen määrätietoisempi.
Ap, tämä on Sinulle hyvä tilaisuus kehittyä ihmisenä. Oppia ottamaan toinen ihminen paremmin huomioon. Tai hyväksymään se, että Sinulla on omat tapasi ilmaista positiiviset tunteesi miesystävääsi kohtaan! Puhu hänelle aina avoimesti, ja lempeästi! Kerro, että tarvitset kotiin tullessasi toipumisaikaa, mutta älä sano sitä kurttuotsaisesti. Hän sanoo sinulle, mitä haluaa - mikset saisi ylpeydellä tehdä samaa, omassa kodissasi?
Sun työ, ap. Vaihda alaa. Tee suunnitelma!
Porvoon Sanomissa tänään juttua tästä.
Kannattaa lähteä. Tod. Näk. Miehesi vahtii jatkossa jokaista menemistä ja kontrolloi elämääsi. Ei ole normaalia tuollainen.
Juokse ulos asunnosta taaksesi katsomatta. Älä kävele.