Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni kaveri jättää AINA ruuan syömättä!

Vierailija
07.08.2014 |

Lapsen kaverilla ei ole minkäänlaisia pöytätapoja. Sanoo lähes aina, että ruoka on pahaa. Maistaa pari lusikallista, sanoo ettei jaksa, ja poistuu pöydästä mitään sanomatta. Jäätelöstäkin haukkasi pari palaa, sanoi ettei jaksa ja hipsi tiehensä. En oikein uskalla vieraan lapselle sanoa asiasta mitään, harmittaa ihan vietävästi. Sitten oma lapsi jää pöytään istumaan ja selvästikin huomaa, että yrittää kiusallisen nopeasti saada ruokansa syödyksi, että pääsisi taas leikkimään.

Pieni ongelma oikeiden ongelmien rinnalla, mutta jotenkin tuntuu, ettei tälle lapselle ole opetettu käytöstapoja. Mua hävettäisi, jos mun lapset käyttäytyisivät kylässä noin!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi asuu kaukana ja tulee meille aina varta vasten leikkimään. Yleensä meillä tarjoillaan joko lounas tai päivällinen, kun lapsi on meillä eli tottakai pyydän myös hänet syömään. Ei tämä mulle mikään suuri ongelma olekaan eikä se maailmaani hetkauta suuntaan tai toiseen, mutta silti harmittaa oman lapseni puolesta, joka saa tällaisen mallin kaverilta. En voi oikein lapsellekaan selittää, että X nyt käyttäytyy sopimattomasti, kun lähtee pöydästä mitään sanomatta jne., koska en halua taas lapsen kuulleen asiasta purnata. ap

Vierailija
22/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset vetää pultteja ihme asioista. Jos tarjoamasi ruoka maistuu vieraan lapsen suussa pahalle, so what!? Vieraalle ei kai ole edes pakko tarjota ruokaa, jos tiedät mitä tulee tapahtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:27"]

Lapsi asuu kaukana ja tulee meille aina varta vasten leikkimään. Yleensä meillä tarjoillaan joko lounas tai päivällinen, kun lapsi on meillä eli tottakai pyydän myös hänet syömään. Ei tämä mulle mikään suuri ongelma olekaan eikä se maailmaani hetkauta suuntaan tai toiseen, mutta silti harmittaa oman lapseni puolesta, joka saa tällaisen mallin kaverilta. En voi oikein lapsellekaan selittää, että X nyt käyttäytyy sopimattomasti, kun lähtee pöydästä mitään sanomatta jne., koska en halua taas lapsen kuulleen asiasta purnata. ap

[/quote]

Onko se ihan vieras ajatus, jos sitä vierailevaa lasta opastaisit oman talon tavoille? Mikä siinä on niin vaikeaa kasvattaa toisen lasta? Kyllä minä lapsen kavereille kerron, mitä meillä voi tehdä ja mitä ei ole sopivaa.

Vierailija
24/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja. Sinulla on aikuisena ihmisenä vanhemman velvollisuus ohjata ja opastaa miten teidän perheessä käyttäydytään. Äläkä ohita elävää oppimateriaalia, puutu! Lapsesikin oppii siinä samalla, että mikä ei ole hyvää käytöstä.

Vierailija
25/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs jos kysyisit lapselta että haluaako hän syödä teillä. Ootko kokeillu?

Jos sama lopputulos niin elä kutsu lasta ollenkaan syömään, tarjoat vaikka mairoa/vettä/mehua?

Vierailija
26/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä sitten täytyy alkaa kasvattaa kylässä kävijöitäkin. Olen vain niin hienotunteinen, ettei se ole niin helppoa. Voisin tietysti vaikka pyytää odottamaan pöydässä siihen asti kun muutkin ovat syöneet ja kiittämään lähtiessä. Tokikaan en voi pakottaa maistamaan, jos ruoka ei maistu. Mutta se ihmetyttää ettei edes jäätelö maistunut :D :D Joillakin lapsilla tuntuu olevan tapa vain jättää ruoka joka kerta. Minusta se on tuhlausta ja osoittaa vanhemmilta äärimmäistä laiskuutta. Tällaiset lapset oppivat siihen, että mitään ei tarvitse arvostaa. Toivottavasti omat lapseni oppivan vähän erilaista maailmankuvaa... ap

Vierailija
27/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi vähäruokainen ja nirsokin lapsi, ja on selvää että hänelle ei kylässä kannata ja tuputtaa yhtään mitään. Lapsi kokee sen tosi painostavaksi ja häiritseväksi, ja minä myös. Jos ihmisellä on luontaisesti pieni ruokahalu, niin on aika kamalaa kun joku on koko ajan tarjoamassa ruokaa. Kyläreissuissa yleensä on kaikkein rasittavinta se, että vaikka ilmoitan aina etukäteen että lasta ei tarvitse huomioida mitenkään missään tarjottavissa, niin AINA sinne on väkerretty jotain jota lapsen sitten pitäisi syödä. Siinä on sitten yksi pettynyt ruuanlaittaja, yksi äiti hermo kireällä (eikö voi uskoa, että minä tunnen oman lapseni) ja lapsi jolle annetaan ymmärtää, että hän on jotenkin huono, kun ei nyt koe nälkää eikä halua syödä koska ei ole nälkäinen. Vaikka siinä ei ole mitään väärää. Mummolat ovat kaikkein pahimpia, koska mummoilla selvästi on vääristynyt käsitys siitä, mitä ja millaisia määriä lapsien ylipäänsä pitäisi syödä. ;)

Jos ap sun lapsen kaveri on tuollainen, niin elämä on hirveän helppoa kun hyväksyt realiteetit. Vaikka ois kuinka kohteliasta tarjota lapselle ruokaa, niin jos lapsi ei sitä ruokaa halua syödä, ei siinä ole kenelläkään kuin paha mieli lopuksi. Sinä aikuisena voit lopettaa sen ruuan tarjoamisen ja tarjota vaikka leipää, jos lapsi on nälkäinen, tai jättää tarjoamatta yhtään mitään. Lapsi varmasti ilmoittaa, jos on nälkäinen. 

Vierailija
28/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:36"]

Kai sitä sitten täytyy alkaa kasvattaa kylässä kävijöitäkin. Olen vain niin hienotunteinen, ettei se ole niin helppoa. Voisin tietysti vaikka pyytää odottamaan pöydässä siihen asti kun muutkin ovat syöneet ja kiittämään lähtiessä. Tokikaan en voi pakottaa maistamaan, jos ruoka ei maistu. Mutta se ihmetyttää ettei edes jäätelö maistunut :D :D Joillakin lapsilla tuntuu olevan tapa vain jättää ruoka joka kerta. Minusta se on tuhlausta ja osoittaa vanhemmilta äärimmäistä laiskuutta. Tällaiset lapset oppivat siihen, että mitään ei tarvitse arvostaa. Toivottavasti omat lapseni oppivan vähän erilaista maailmankuvaa... ap

[/quote]

Ehkä tuossa perheessä on toisenlaisen ruokailutottumukset, eikä siellä mätätä jäätelö litratolkulla yhdeltä istumalta. 

Itsekin toivon erilaista maailmankuvaa lapsilleni, jossa on myös sijaa avarakatseisuudelle erilaisuutta kohtaan.

Vierailija
29/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ymmärrän ajatuksesi. Mitä ruuan jättämiseen tulee, olen käskenyt omia lapsiani ottamaan aina ensin niin vähän ruokaa, että se tulee varmasti syödyksi. Jos jostain ei pidä, niin ruokaa ei mene hukkaan. Paremmin maistuvaa voi ottaa lisää. Näin toimitaan myös ravintolan seisovassa pöydässä.

Maalla kasvikset kasvatettiin itse, leipä leivottiin, kala pyydettiin, marjat kerättiin jne. Ruuan eteen nähtiin paljon enemmän vaivaa kuin sen pelkkä valmistus. Siksi sitä piti myös arvostaa. Nyt kun meillä ruoka ostetaan kaupasta, olen lipsunut, mutta kyllä kotona opetettu asenne vielä näkyy.

Vierailija
30/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ruokitaan lasten kaverit, jos ovat kylässä ruoka-aikaan (pakko ei tietenkään ole syödä, mutta tervetulleita pöytää ovat aina), mutta kaikki pitää myös säännöistä kiinni eli lapsista kukaan ei poistu ennenkuin viimeinen on lopettanut. Meitä aikuisia ei tarvitse odotella, mutta ei lasten kaverit eikä omamme myöskään saa lähteä poukkoilemaan minne sattuu ja leikkimään, jos muilla on vielä ruoka kesken. Huonoruokaisille tarjotaan alkuun ihan pikku annos ja sitten saa tarvittaessa ottaa tietysti lisää. Nyt lapset jo aika vanhoja, mutta samat käytännöt edelleen ja aina ovat kaveritkin meillä hyvin viihtyneet :)

Vierailija
31/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole antanut lapsen ymmärtää, että olisi jotenkin huono, koska ei meillä syö. Siksi en sanokaan mitään! Ehkä teen jatkossa niin etten tarjoa mitään. En edes herkkuja, vaikka omat lapseni niitä saisi. ap

Vierailija
32/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kaikki lapset pidä kaikista herkuista! Meillä on 5-vuotias, joka on omien sanojensa mukaan "lopettanut jäätelön ja suklaan syönnin" (ja näin tosiaan on, aikasemminkin kelpas molemista vain tietty maku/merkki). Karkkia ei syö ollenkaan. Ihan normaali lapsi se on, vakkei herkut maistukaan... Ruan suhteen ei ole niin valkoiva. Opasta lasta ja tarjoile aivan pikkuriikkinen annos ruokaa. Lapsien kanssa ei tarvitse olla hienotunteinen.

Vierailija
33/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä se et tiedä yhtään miten sinun lapsesi kylässä käyttäytyy ja hänellä saattaa olla tapoja, jotka ärsytää vastaavasti tätä perheen äitiä. Yksinkertaisesti ei ole yhtä oikeaa tapaa kasvattaa käyttäytymään tismalleen oikein, kun sattuu olemaan erilaisiaperheitä, joissa periytetään erilaisiatapoja.

Vierailija
34/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että tälle kaverille olen jo pitkään laittanut aivan linnunannoksen. Eikä meillä jäätelöäkään litratolkulla vedetä, ihan eskimopuikosta oli tällä kertaa kyse. Ehkä mun ei pitäisi provosoitua lapsen käytöksestä, hän tekee niin kuin on tottunut tekemään ja muuta tapaa hän ei osaa. ap

Vierailija
35/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsuudessa niin, että jos oli kaverilla kylässä ruoka-aikana, kaverin äiti huusi kaveria syömään ja itse jäin leikkimään kaverin leluilla siksi aikaa. Sama meillä kotona, ja oikeastaan kaikkien luona. Yökyläilyt oli tietysti poikkeuksia, silloin syötiin iltapala ja aamupala ja joskus jopa ruoka kaverilla. Pitääkö nykyään tarjota muka lapsen kaverille ruokaa? Mä en ainakaan aio!

Vierailija
36/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:54"]

Ja lisään vielä, että tälle kaverille olen jo pitkään laittanut aivan linnunannoksen. Eikä meillä jäätelöäkään litratolkulla vedetä, ihan eskimopuikosta oli tällä kertaa kyse. Ehkä mun ei pitäisi provosoitua lapsen käytöksestä, hän tekee niin kuin on tottunut tekemään ja muuta tapaa hän ei osaa. ap

[/quote]

Ihanko totta?! Eikö kaikki lapset olekaan syntyjään samanlaisia supersankeita, kuin sinun?! Sinä taisit saade ne täydelliset lapset ja me muut joudumme tyytymään vähempään. 

Vierailija
37/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei syö, miksi hänelle on pakolla tarjottava jotain? Anna olla syömättä, syököön kotonaan, voit lähettää lapsen kotiinsa kun teillä on ruoka-aika, että oma lapsesi voi keskittyä syömiseen rauhassa.

Vierailija
38/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Älä nyt jaksa ottaa mitään martyyrinroolia. Kyllä se on ihan sinun tehtäväsi "kasvattaa" kylässä käyvät lapset teidän tavoille odottamatta, että he ihan itsestään osaa.

Vierailija
39/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Jos sen verran ikää,että osaa ottaa itse,niin myöskin syö mitä ottaa. Teidän koti,teidän säännöt.

Vierailija
40/57 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppä välillä niin että et tarjoa hälle mitään. Vesilasi jos janottaa ja muuten ei mitään. Jos sitten tulee se vastaan että kysyy miksi ei saa niin sano ettethän sinä kuitenkaan syö ja että teillä ei ole tapana heittää ruokaa hukkaan. Aikuinen päättää aina ei lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän