Mista ruoasta opit tykkaamaan vasta aikuisena?
Haaketjusta inspiroituneena haluaisin kysya, mita ruokia te ette viela lapsena syoneet mutta aikuisena kuitenkin maistuu?
Itse en lapsena syonyt sienia, valkosipulia tai pitanyt homejuustoista tai voimakkaan makuisista vihanneksista. Nyt nuo ovat herkkujani, nams.
Kommentit (23)
En nyt tiedä oliko lapsena kovin monipuolisia ruokia tarjollakaan, esimerkiksi noita fetoja, simpukoita ja homejuustoja ei meillä kyllä ollut. (70-luvulla syötiin kai pottua ja ruskeaa kastiketta) Kaaliruoista (siis keitettynä en, raakana olen aina syönyt) en tykännyt, tosin en ole vuosiin maistanut joten en tiedä miten nykyään tekisi kauppansa.
Meillä oli sieniä usein, niitä maistoin monta kertaa että pakkohan ne on olla hyviä kun noi aikuisetkin niin tykkää, mutta ei. Myös herkkusieni maistui mielestäni aivan liikaa maalle jopa kolmikymppisenä, se pilasi pakastepizzankin.
Nyt nelikymppisenä ne herkkusienet menevät ihan kivasti, muita en ole maistanut kuin kaupan salaatissa, ja uskon että ehkä pystyisin jopa syömään muissakin muodoissa.
Homejuusto oli sellainen että kokeilin sitä muutamia kertoja aikuisiällä (koska niin moni kerran rakastaa, että kyllä se vaan täytyy olla herkkua), vajaat kymmenen vuotta sitten, ja oli aivan hirveää.
Entinen miesystävä käytti sitä joskus, ja minä oksensin hänen lämmitettyään mikrossa sillä kuorrutettua pizzapalaa.
Pari vuotta sitten maistoin taas, ja ihme ja kumma, se ei enää aiheutakaan oksennusrefleksiä, ja itse käytän sitä hyvin mielelläni pizzaan nykyisin.
Se on mielenkiintoista että minulle on kerrottu että vedin lapsena aivan hulluna silliä (en hirveästi muista asioita lapsuudesta jos nuoruudestakaan), mutta sitä en ole useista maistamisista huolimatta pystynyt aikuisena syömään. Vielä.
Oletan että makuni tulee muuttumaan vielä suuntaan jos toiseenkin, esimerkiksi joskushan tulee kammo ruokiin joita on syönyt juuri ennen oksentamista, mullakin on tällaisia ollut ja kestäneet aika monta vuotta, mutta siitä huolimatta pystyn taas syömään lihapullia ja kaaliraastetta sekä ranskalaista salaatinkastiketta.
Mulla on kyllä niin kranttu maku että esimerkiksi makaronilaatikosta en ikinä ole tykännyt, vaikka kaikkia niitä aineksia syön jotenkin muuten.
Kukkakaali, parsakaali, omena.
Oon myös oppinut olemaam syömättä lihaa.