Onko täällä aikoinaan oppikoulua käyneitä?
Millaiset olivat oppikoulun pääsykokeet? Oliko oppikoulussa helppoa vai vaikeaa opiskella? Oliko luokallejäänti siellä yleistä?
Kommentit (226)
Jyväskylä 50-luku. Tyttökoulu. Kävi sääliksi nuo onnettomat "maalaiset", B-luokkien "pässit", jotka eivät saaneet asua kotona. Junamatkat mennen, tullen. Minähän olin kaupunkilainen. Mutta tyttökouluun hyväksyminen oli 50-luvulla kiven takana. Opettelin vahempien sisarten ohjaamana ulkoa maantiedettä, kaupungit, läänit, kaikki vesistöt ja Pohjanmaan joet - Oulu Siika Pyhä Kala Lesti Ähtävä Lapua Kyrö - ellen väärin muista. Kyllä osattiin kertotaulut unissakin. Minut hyväksyttiin tyttökouluun 7:nneksi parhaalla pistemäärällä. Tipulassa eivät tunnelmat olleetkaan niin railakkaat kuin kansakoulussa.: pelkät tytöt alati hölisemässä, supisemassa salaisuuksineen, ei poikien reippautta eikä vauhtia. Muutinkin sitten 4::nneltä yhteislyseoon, ja siellä puhalsivat raikkaat tuulet. Pojat - kieltämättä niin lapselliset ja ihanan höpsöt mutta niin iloisen raikkaat! Olen yhteiskoulujen kannattaja. Onneksi nykyinen peruskoulu takaa luokkien terveen heterogeenisyyden. Opitaan tuntemaan Ihminen!
Oliko keskikouluun noin 7,5 keskiarvon vaatimus ?
Vierailija wrote:
Joo. Sen muistan kun sain monta työpaikkaa juuri sen takia että keskikoulu oli niin vaativaa. Olin vielä tyttölyseossa joka oli vielä vaativampi kuin muut. En nyt muista oliko vaikeaa,mutta paljon tulee eteen asioita vieläkin joita silloin opittiin.
Algebraa ja geometriaa inhosin,samoin kemiaa,fyssaa. Kielistä ja hissasta,äidinkielestä ja musiikista tykkäsin.
Ehkä tämä on mainittu tässä ketjussa jo aikaisemmin, että esimerkiksi pankkiin oli pyydetty töihin heti keskikoulun jälkeen. Ei mennyt vaan naimisiin, eikä sen enempää opiskellut vaan oli kotiäitinä. 1950-luvulla tämä.
Kyllä siellä saattoi luokalle jäädä, jos ei saanut suoritetuksi ehtoja kesällä tai tuli kevättodistukseen kolme nelosta. Minulla on 6 huonoin, joten sitä vaaraa ei ollut.
Vierailija wrote:
Oliko keskikouluun noin 7,5 keskiarvon vaatimus ?
Ei, mutta oma opettaja antoi todistuksen lisäksi lausunnon. Ehkä tuolla jossakin on maininta siitä, minkä verran todistuksesta sai pisteitä.
Vierailija wrote:
Hain oppikouluun 7,85 keskiarvolla enkä päässyt. En mennyt paikalla suoritettavaan uusinta kokeeseen jotka järjestettiin niille jotka eivät keskiarvoltaan yltäneet vaadittuun.
Itse kävin kansakoulun ekoja luokkia, kun kouluviikon pituus oli vielä 6-päiväinen. Lauantaina oli lyhyt päivä eli se loppui yleensä viimeistään klo 13.
Oli kyllä helpotus, kun lauantain koulupäivä jäi pois vielä kansakoulussa ollessani, ja sai viettää pitkän viikonlopun.