Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä aikoinaan oppikoulua käyneitä?

Vierailija
27.07.2021 |

Millaiset olivat oppikoulun pääsykokeet? Oliko oppikoulussa helppoa vai vaikeaa opiskella? Oliko luokallejäänti siellä yleistä?

Kommentit (226)

Vierailija
201/226 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Ja jankutetaan nyt vielä kerran, että näissä oli paikkakuntakohtaisia eroja.

Meillä oli tarjolla keskikoulu johon kaikki pääsi. Ilmainen, ei pääsykoetta.

Sitten oli oppikoulu. Kirjat, matkat, ruoka maksoi. Pääsykoe.

Se ilmainen "keskikoulu" tarkoittaa oikeasti kansakoulun jatkoluokkia eli kansalaiskoulua. Sieltä sitten jatkettiin ammattikouluun. Kansakoulu ja kansalaiskoulu olivat ilmaisia.

Keskikoululla tarkoitetaan oppikoulun luokkia 1-5. Oppikoulussa oli lukukausimaksut ja oppikirjat ja ruokailu oli maksettava itse, paitsi jos oli saanut vapaaoppilaspaikan.

Ei tarkoita. Jeesus.

Vierailija
202/226 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikouluja oli yksityisiä ja valtion. Yksityisissä oli kalliimmat lukukausimaksut. Yksityisiin pääsi myös pienemmällä pääsykokeen pistemäärällä. Koulut joihin haluttiin määriteltiin etukäteen. Siten yksityiskoulu yleensä merkattiin "varasijalle" Jos pyrki vain halutuimpiin kouluihin jäi helposti rannalle.

Kaikissa kouluissa oli lukukausimaksut, oppimateriaali maksettiin itse, kouluruokailu maksoi erikseen, koulumatkat joutui itse kustantamaan. Kaikkein vähävaraisimmille myönnettiin vapaaoppilaspaikat. Tupakanpoltosta jos jäi kiinni tuli 2h jälkkäriä+käytösnumeron alennus. Jos jäi toistamiseen kiinni tuli lemput koulusta. Rehtorin puhutteluun pääsi myös kesken oppitunnin, hänelle piti sitten yksityiskohtaisesti selvittää mitä sopimatonta tuli tehtyä, aika nöyryyttävää. Opettajille ei myöskään omia mielipiteitä esitetty eikä asioista pahemmin "neuvoteltu".

2-luokalla moni jäi luokalle, koska ei sopeutunut oppikoulun opiskelutahtiin. Seurauksena usein myös paluu kansakoulun puolelle. Tosi harva ylti yli 9:n keskiarvoon. Hyvillä pyöri 8.5 paikkeilla. Useissa kouluissa ensimmäinen vieras kieli oli Saksa, Englantia ei välttämättä voinut edes valita. Lauantait olivat koulupäiviä ja yleensä jälki-istuntopäiviä.

Näin Turussa -64 oppikoulun aloittaneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/226 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari esimerkkiä oppikoulun laskutehtävistä, teoksesta Koelaskuja kokeisiin valmistautuville oppikoulun I:n ja II:n luokan laskennosta (v. 1963):

tehtävä 121.5:  Luokan oppilaista sai 3/8 ehtoja ja 2/3 ehtoja saaneista oli tyttöjä. Montako tyttöä sai ehtoja, kun luokalla oli 48 oppilasta?

tehtävä 122.3: 12 hl suuruisesta viljalaarista täytettiin 6 dm korkea, 5 dm leveä ja 10 dm pitkä laatikko viljalla. Paljonko viljaa jäi laariin, kun se alussa oli täynnä?

Vierailija
204/226 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulun pitkä saksa, siinä sitä oli tekemistä. Ehdot sain pari kertaa, mutta en kuitenkaan jäänyt missään vaiheessa luokalle. Muutama oppilas jäi kaksi kertaa samalle luokka-asteelle, jonka jälkeen piti hakea rehtorilta erotodistus ja vaihtaa toiseen oppikouluun tai siirtyä takaisin kansakouluun.

An, auf, hinter,in, neben, über, unter, vor, zwischen: Jakobson-Öhmanin kielioppi.

Osaan sen vieläkin melkein kokonaan ulkoa.😂

Se oli Jacobson-Fröbergin kirja. Durch, für, ohne, um. Aus, bei, nach, seit, von, zu. Dürfen, können, müssen, mögen, sollen wollen.

Vierailija
205/226 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain oppikouluun vuonna 1965. Ja sinne myös pääsin hyvällä tuloksełla. Muistan, kuinka keskikoulun aikana halusin auttaa ystäviäni, joiden vanhemmat maaseudulla eivät arvostaneet millään tavalla teini-ikäistä tyttöä, jolla olisi ollut mahdollisuudet mihin tahansa.

Paras koulukaverini sai ehdot ruotsin- ja äidinkielessä. Minut pyydettiin auttamaan ystävääni ehtojen suorittamisessa. Tilanne oli kuitenkin se, että tämä koulukaverini oli maatalon tyttö, jonka aika koulun kesälomalla meni maatilan keittiössä ollessa.

Yöt yritin hänelle opettaa kielioppia.

Sain palkaksi 20 markkaa. Liisa pääsi oppikoulun viidennelle luokalle.

Vierailija
206/226 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulun pitkä saksa, siinä sitä oli tekemistä. Ehdot sain pari kertaa, mutta en kuitenkaan jäänyt missään vaiheessa luokalle. Muutama oppilas jäi kaksi kertaa samalle luokka-asteelle, jonka jälkeen piti hakea rehtorilta erotodistus ja vaihtaa toiseen oppikouluun tai siirtyä takaisin kansakouluun.

An, auf, hinter,in, neben, über, unter, vor, zwischen: Jakobson-Öhmanin kielioppi.

Se oli Jacobson-Fröbergin kirja. Durch, für, ohne, um. Aus, bei, nach, seit, von, zu. Dürfen, können, müssen, mögen, sollen wollen.

Mulla on tuossa hyllyssä ja se on ainakin Jakobson-Öhman, ja näyttää sitä olevan antikvariaateissa myynnissäkin.

Sulla on ollut sitten eri kirja kuin minulla.

Vierailija
207/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muistatteko sitä, minkä vuoksi tällainen luettelo oli olemassa?

Vierailija
208/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prepositio luetteloja on useita ja niitä opeteltiin, että tiedettäisi, mitä sijamuotoa ko preposito vaatii.

Vierailija
209/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyty on. En muista mitään pääsykokeista. Sen muistan, kun kävin katsomassa koulun seinältä, että olinko päässyt sisään. Luokalle ei varsinaisesti jäänyt, mutta moni tuplasi 5. luokan, jotta oli valmiimpi lukioon. 

Muistelen että kun pääsykokeet loppu ja ulos mentiin puhaltaan niin kansakoulun luokanvalvojani oli aidan takana kyselemässä meiltä omilta oppilailtaan mitenkä meni. Vaikka luokat oli törkeen isoja niin ei siellä vartiaa saati poliisia tarvittu. Henki oli aivan eri kuin nykyluokilla. 

Vierailija
210/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulun opintokirjasta oppikoulun opintokirjaan. Ne olivat kivoja todistusmuotoja. Monella opettajalla oli silloin hyvin persoonallinen , vauhdikaskin. Käyttäytyminen oli silloin käytös, huolellisuus on kai sama nykyäänkin. Stipendit olivat mukava lisä oppikoulussa, jos sellaisen onnistui saamaan. Minä sain muutaman kerran: oppikoulun I-luokalla 25 markkaa VII-luokalla 200 markkaa.

Käytösnumerohan oli oletusarvoisesti 10.

9 tarkoitti käytöksenalennusta, jotain erityisen raskauttavaa rikettä.

Peruskouluaikana muuttui käyttäytymisnumeron arvostelu.

Tuossa juuri keväällä pojalle sanoinkin että meillä luokalla kaikilla oli käytösnumero tasan 10.

Ei suostunut uskomaan-))!

Vierailija
211/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikouluun tuli päästyä kokeen jälkeen, päässälaskua siinä ainakin testattiin äidinkielen ohella. Hyväksyttyjen nimet luettiin koulun juhlasalissa paremmuusjärjestyksessä. Olin muistaakseni kahdeksas, vaikka kansakoulun opettaja väitti ettei edes kannata hakea oppikouluun. Sitä olikin sitten hauska muistella ylioppilaslakki päässä.

Vierailija
212/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattiinko oppikoulussa? Oliko pojilla tappeluita?

Vierailija
213/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko oppikoulussa j ä n n ä p o i k i a   ja   - t y t t ö j ä   ?

Vierailija
214/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista oli mutta varmasti vähemmän kuin nykyään, ja ainahan pojat vähän nahistelee. Ei meillä ainakaan mitään isompaa näkynyt.

Vierailija
215/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista enää. Laskentoa ja äidinkieltä ne taisivat olla, molemmat bravuureja.

Opiskelu oli ihan helppoa. Luokalle ei ainakaan meistä jäänyt kukaan.

Nyt myöhemmin olen Facebookissa tajunnut, että meidän luokan 41 oppilaasta vain kolme on syksyllä syntyneitä (minä olen marraskuulta ja porukan nuorin). Suurin osa on tammi-huhtikuulta.

Eli ilmeisesti se pääsykoe oli aika vaikea ja suosi siksi noita vanhempia.

En minäkään muista pääsykoetta, mutta sen muistan, kun sanoin äidilleni, että syksyllä menen sitten kaupunkiin oppikouluun. Äidin vastaus oli: ”Ai noin vaan menet, sinnehän on vaikeat pääsykokeet!” No menin kuitenkin, ja vuotta nuorempana kuin muut samalla luokalla olleet, koska olin aloittanut koko koulun vuotta nuorempana.

Oppikouluaikana taisi pari jäädä luokalleen ja pari myös tuli lisää luokalle jäämisen kautta.

Vierailija
216/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuossa hyllyssä ja se on ainakin Jakobson-Öhman, ja näyttää sitä olevan antikvariaateissa myynnissäkin.

Sulla on ollut sitten eri kirja kuin minulla.

Minulla myös tuo alkuun mainittu kirja.

Ja vielä vuosikymmenien jälkeen mielessä on rimssut:

an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen…

Dativ und Akkusativ darfst du nicht vermischen!

aus, bei, mit, nach, seit, von, zu…

das ist Dativ das weißt du!

durch, für, gegen, ohne, wider, um…

kennst du nicht Akkusativ

bist du wirklich dumm!

Vierailija
217/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikoulusta ei ollut mihinkään!

Vierailija
218/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain oppikouluun vuonna 1965. Ja sinne myös pääsin hyvällä tuloksełla. Muistan, kuinka keskikoulun aikana halusin auttaa ystäviäni, joiden vanhemmat maaseudulla eivät arvostaneet millään tavalla teini-ikäistä tyttöä, jolla olisi ollut mahdollisuudet mihin tahansa.

Paras koulukaverini sai ehdot ruotsin- ja äidinkielessä. Minut pyydettiin auttamaan ystävääni ehtojen suorittamisessa. Tilanne oli kuitenkin se, että tämä koulukaverini oli maatalon tyttö, jonka aika koulun kesälomalla meni maatilan keittiössä ollessa.

Yöt yritin hänelle opettaa kielioppia.

Sain palkaksi 20 markkaa. Liisa pääsi oppikoulun viidennelle luokalle.

Ei päässyt oppikoulun viidennelle vaan viidenneltä kansakoulun luokalta olettaisin. Oppikoulu aloitettiin 1. luokalta, vaikka peruskoulun tullessa toisen luokan jälkeen tulikin 7. luokka. Minulla oli kahden ensimmäisen keskikoululuokan todistuksessa on 1. ja 2. luokka, sen jälkeen 7,. 8. ja päästötodistus tuli 9. luokalta.

Olen sitä ikäluokkaa, joka aloitti keskikoulun jo osittain peruskoulun opetussuunnitelman mukaan ja ensimmäisenä matematiikassa on oli joukko-oppia. Täällä ei taida olla kovin monta, jolle se oli niin helppoa, että oli todistuksessa ainoa 10.

Vierailija
219/226 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko oppikoulussa j ä n n ä p o i k i a   ja   - t y t t ö j ä   ?

Olinhan siellä minäkin. En jäänyt luokalle, mutta muistan että viimeisenä vuonna minun kanssani samalla luokalla oli melkein puolet luokallejääneistä.

Äidinkielessä oli muistaakseni ainekirjoitus ja sitten joku teksti, johon piti merkitä välimerkit ja isot kirjaimet. Tuossa kirjassa se oli sanelutehtävä, eli opettaja saneli ja kokelaat kirjoittivat. Oma oppaani oli vähän tuoreempi kuin Oppikouluun pyrkivän opas vuodelta 1957, josta  muutama esimerkki:

Päässälaskuja: 7*200 + 200.

Maitoa oli astiassa 2 l, toisessa 2l 5dl ja kolmas oli tyhjä. Paljonko maitoa oli astioissa, kun maito jaettiin tasan kaikkiin kolmeen?

Muita laskuja: Minkä luvun viidesosa on yhtä suuri kuin luvun 738 kolmasosa lisättynä luvulla 56? Sanallisia laskuja oli todella paljon.

Aineaiheita: Onnistunut kepponen. Kissanpojan pyyntiretki. Kun tuli ukonilma.

Missä oli sellainen oppikoulu, johon ei ollut pääsykokeita? Mahtoi olla ankara luokallejääntiprosentti siinä koulussa, kun oli siinäkin koulussa, johon ei kaikki päässeet.

Vierailija
220/226 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulusta ei ollut mihinkään!

Kyllä muuten oli! Upea koulu, erinomaiset opettajat, auskultantit istumassa luokan takaseinällä tunteja kuuntelemassa, niin että tunnit olivat taatusti hyvin suunniteltu. Ei minulla ole koskaan ollut mitään peruskoulua vastaan, mutta pelkkä se, että olimme läpäisseet pääsykokeet, teki meistä kyllä varmasti helpompaa oppilasainesta, kuin olisi ollut, jos jotkut huonommin oppivat olisivat olleet mukana.

Kansakoulun neljännellä luokalla alettiin jo käydä läpi kirjoja ’Oppikouluun pyrkivän opas’ mitä matikkaan ja äidinkieleen tuli. Pääsykokeisiin valmistuttiin huolella. Se jo pudotti hitaammat oppijat pois. Eli piti olla koti, missä koulu otettiin tosissaan.

Meidän oppikoulussa alkoi ruotsi heti ekalla (siis kansakoulun alusta laskien 5. luokalla), englanti toisella, saksa neljännellä. Tämä - ja kunnollinen vaativa matikan ja historian opetus - ovat olleet pohja omalle työlleni, jossa olen ollut hyvä, ja hienosti pärjännyt elämässäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi