Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdotus: Koululaisten vanhemmille oikeus 12 viikon kesälomaan – rahoitettaisiin kuten työttömyysturva

Vierailija
27.07.2021 |

Mistä noita aivopieruja oikein tursuaa? Lasten hankkiminenhan on vapaaehtoinen päätös. Se ei oikeusvaltiossa saa olla peruste minkäänlaisiin erioikeuksiin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ehdotus-koululaisten-vanhemmille-oik…

Eli lapsettomat pääsisivät mukaan rahoittamaan boomereille ylipitkiä lomia, ilman että itse hyötyisivät mitenkään.
In Finland we have this thing called Reilu Meininki.

Kommentit (418)

Vierailija
261/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tätä todellista ongelmaa voisi lähteä ratkomaan sieltä helpommasta päästä, eli järjestää muuten yksin oleville pikkukoululaisille tekemistä? Käsittääkseni mm. kouluohjaajilla (onko se nykyään oikea termi?) on huonosti työpaikkoja. Heitä ohjaamaan toimintaa, avustajiksi niitä kunnan työllistämiä koululaisia. Kouluissa on tilat ja hyvät piha-alueet. Näin saataisiin työllistettyä ihmisiä, lapset eivät joutuisi olemaan yksin ja ennen kaikkea se ei kaatuisi lapsettomien tai isompien lasten vanhempien niskaan.

Vierailija
262/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaahan ne lapsiperheet sinunkin työttömyytesi, asumisesi, sairastelusi ja vanhuutesi.

En ole ap, mutta minulla ei ole lapsiperhettä, joten vastaan. Olen elämässäni ollut työttömänä alle kymmenen päivää. Sain korvaukset ammattiliitoltani. Asumistukea nostin silloin, kun opiskelin (niin kuin varmaan tekivät lapsia opiskeluaikojen jälkeen hankkineetkin). Sairauslomalla olen ollut elämässäni neljä viikkoa ja kaksi päivää. Neljä viikkoa oli yhtäjaksoinen luunmurtumasta johtunut saikku, ja nuo kaksi päivää pari flunssaa, jotka tekivät minusta yhden päivän ajan työkyvyttömän. Vanhuudesta en tiedä, mutta uskoisin, että olen silloin terve ja varakas (jos mitään yllättävää ei tapahdu.

Olen 38-vuotias. Hirveästi olen maksanut veroja viimeisen 13 vuoden aikana. Niillä rahoitetaan lapsiperheiden elämää, ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä alakoululaisissa on nykyään vikana, jos ne ei muutamaa tuntia selviä yksin kotona osaa kesälomasta? On se nyt vähän outoa, jos vasta teininä aletaan opettelemaan itsenäisyyttä...

Ennen vanhaan kuule monella oli aina kotiäiti-äiti kotona. Ja ne alakoulut oli naapurissa, ei missään koulukyydin takana.

Jep, 1960-luvulla oli noin ja osa lapsista meni 6v iässä palkkatöihin sokerijuurikasta harventamaan tai kasvihuoneessa auttamaan. Ihanaa aikaa oli se, nyt ei 6v osaa vielä edes takamustaan pyyhkiä.

Nykyiset 6-vuotiaat on kyllä paljon taitavampia ja osaavampia kuin 60-lvun lapset.

Missä asiassa? Englannin kielen taidossa ovat osaavampia, mutta muuta en keksi.

Vierailija
264/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä alakoululaisissa on nykyään vikana, jos ne ei muutamaa tuntia selviä yksin kotona osaa kesälomasta? On se nyt vähän outoa, jos vasta teininä aletaan opettelemaan itsenäisyyttä...

Ennen vanhaan kuule monella oli aina kotiäiti-äiti kotona. Ja ne alakoulut oli naapurissa, ei missään koulukyydin takana.

Saattoi ollakin koulukyydin takana, mutta silloin kouluun (tai koulun asuntolaan) jäätiin yöksi.

Vierailija
265/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan yhteiskunta mun puolesta kiinni 12 viikoksi.

Ei sairaaloita, ei kahviloita, ei ravintoloita, ei lintsiä, ei puuhamaata, ei poliisia, ei palokuntaa, ruoka tosin jouduttaisiin ostamaan kokonaan ulkomailta, koska ylläripylläri, maataloudessa työskentelevillä on myös kouluikäisiä lapsia. Ja heidän kiireisin aikansa on nimenomaan kesä. Mut ei haittaa, lomaillaan kaikki.

Toki lapsiperheille pitäisi laittaa kiintiö, esim ainoastaan jos perheessä olisi 5 lasta, niin olisi oikeutettu tähän lomaan. Ei voida tehdä niin, että yhdellä tai kahdella lapsella saa kyseiset edut. Pitää vaan uhrautua yhteiskunnan puolesta, ettei suomalaiset lopu kesken.

Vierailija
266/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattoi ollakin koulukyydin takana, mutta silloin kouluun (tai koulun asuntolaan) jäätiin yöksi.

Se oli harvinaista. Kyläkoulut oli vielä elementissään. Meidänkin tuhannen asukkaan tuppukylässä oli KOLME KOULUA.

Vierailija
267/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, 1960-luvulla oli noin ja osa lapsista meni 6v iässä palkkatöihin sokerijuurikasta harventamaan tai kasvihuoneessa auttamaan. Ihanaa aikaa oli se, nyt ei 6v osaa vielä edes takamustaan pyyhkiä.

Nykyiset 6-vuotiaat on kyllä paljon taitavampia ja osaavampia kuin 60-lvun lapset.

Missä asiassa? Englannin kielen taidossa ovat osaavampia, mutta muuta en keksi.

Joka asiassa.

Vierailija
268/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli harvinaista. Kyläkoulut oli vielä elementissään. Meidänkin tuhannen asukkaan tuppukylässä oli KOLME KOULUA.

Lapissa ei ainakaan ollut harvinaista.

Vierailija
269/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä kaikenlaista ehdotella, mutta en usko että yksikään yritys tällaisen jälkeen palkkaisi alakoululaisten vanhempia. Tulevat vähän turhan kalliiksi muihin verrattuna.

Joten siinä mielessä ehkä tällainen ehdotus voisi toimiakin, saavat vanhemmat ”lomailla” sen jälkeen 24/7.

Ei palkkaisi myöskään alle kouluikäisten vanhempia, kun on tiedossa lähivuosina tämä lomaongelma. Käytännössä siis työllistyt lapsettomana tai sitten kun lapsesi on 3-luokkalainen tai vanhempi.

Vierailija
270/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja sehän onkin niin tiheään asuttu eli juuri noiden muutaman koululaisten asia on relevantti...

Vierailija
271/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli periaatteessa kesälomakautta pitäisi pidentää molemmista päistä, että tämä nerokas järjestelmä saataisiin toteutettua. Ja kouluikäisten lasten vanhemmathan tietenkään eivät voisi lomailla huhti- ja toukokuussa, eivätkä syys- tai lokakuussa.

Vierailija
272/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja sehän onkin niin tiheään asuttu eli juuri noiden muutaman koululaisten asia on relevantti...

No, ei ole enää tiheään asuttu, mutta on siellä silti enemmän kuin muutamia. Aiemmin toki lapsia oli paljon enemmän. Toinen vastaava paikka on saaristo. Kiva video muuten: https://areena.yle.fi/1-3984295

Vierailija
273/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naurettavampaa ehdotusta kuultu?

Vierailija
274/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta unohtuu perheiden turvaverkot. Ainakin omassa lapsuudessani oli normaalia viettä kesällä viikko-pari mummolassa. Tosin monet isovanhemmat ovat vielä itsekkin töissä. Mutta luulisi muitakin sukulaisia löytyvät lasten kaitsemiseen.

Ööö, ei löydy. Heillä on omat menot, joihin ei toisten lapset mahdu. Vai oletko itse hoitanut tänä kesänä naapurin tai serkun lapsia omalla lomallasi?

Vierailija
275/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut näyttävät luulevan, että valtion kassa on pohjaton kaivo, josta rahaa vain ammennetaan jostain uumenista. Onpahan typerin ehdotus pitkään aikaan.

Vierailija
276/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen koulunkäynninohjaajat pääsääntöisesti lomautetaan kesän ajaksi joka jumalan kesä, vaikka olisivat ihan valituisessa työsuhteessa. Kunnat säästävät tällä tavoin.

Ohjaajat voisivat aivan hyvin olla töissä ja vetää kouluilla kesäkerhoja tms. tarvitseville. Ongelma ratkaistu, kiitos ja hei.

Täällä ainakin vakituiset koulunkäyntiohjaajat ohjataan halutessaan kunnan muihin töihin. Meilläkin on yksi, joka ei halua osallistua koulun suursiivoukseen, vaan on mieluummin palkattomalla vapaalla, sen jälkeen kun joskus puolessa välissä kesäkuuta loppuu työt.

Vierailija
277/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin niin, että eka-, toka- ja kolmosluokan jälkeinen kesä lapsilla olisi oikeus eräänlaiseen päivähoitoon esim. klo 9–15. Siellä olisi yksi ruokailu sekä iltapäivästä vielä pieni välipala. Olisi semmoinen "säilytyspaikka", jossa voisi pelailla biljardia, koronaa, lautapelejä, lukea kirjoja, tehdä puuhatehtäviä jne. Se voitaisiin järjestää oman lähikoulun jumppasalissa/yhdessä luokassa/ruokalassa.

Pari aikuista olisi läsnä koko ajan. Lapset tulisivat sinne aamulla ja lähtisivät iltapäivällä itsekseen ihan niin kuin kouluunkin. Tietenkin olisi oikeus olla hakematta tuollaiseen, jos vanhemmat katsoisivat, ettei lapsi päivähoitoa tarvitse. Tuossa syysteemissä myös olisi kesätöitä tarjolla vaikkapa opetus-, nuorisotyö- ja sosiaalialan opiskelijoille.

Vierailija
278/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaahan ne lapsiperheet sinunkin työttömyytesi, asumisesi, sairastelusi ja vanhuutesi.

En ole ap, mutta minulla ei ole lapsiperhettä, joten vastaan. Olen elämässäni ollut työttömänä alle kymmenen päivää. Sain korvaukset ammattiliitoltani. Asumistukea nostin silloin, kun opiskelin (niin kuin varmaan tekivät lapsia opiskeluaikojen jälkeen hankkineetkin). Sairauslomalla olen ollut elämässäni neljä viikkoa ja kaksi päivää. Neljä viikkoa oli yhtäjaksoinen luunmurtumasta johtunut saikku, ja nuo kaksi päivää pari flunssaa, jotka tekivät minusta yhden päivän ajan työkyvyttömän. Vanhuudesta en tiedä, mutta uskoisin, että olen silloin terve ja varakas (jos mitään yllättävää ei tapahdu.

Olen 38-vuotias. Hirveästi olen maksanut veroja viimeisen 13 vuoden aikana. Niillä rahoitetaan lapsiperheiden elämää, ainakin.

Tuo länkyttäjä jolle vaatasin on konkurssin tehnyt lapseton työtön joka elää toimeentulotuella. Ei todellakaan ole koskaan maksanut itse mitään

Minä olen maksanut veroja 25 vuotta ennen esikoista. Ja maksanut lapsellisena niitä veroja myös ihan koko ajan. Miksi te kuvittelette että lapsiperheiden vanemmat ei maksaisi veroja? Tutkimusten mukaan he tekee eniten ylitöitäkin ja kaikista etuuksistakin he maksavat verot.

Ja ne heidän lapsensa kustantavat myös sitten sinun vanhuutesi.

Vierailija
279/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään hyysätään lapset aivan avuttomiksi. Siis aikuiset hyysäävät. Mikä on vikana kun ei opeteta lapsille perusasioita kuten ihan yksinkin oloa ja miten arki sujuu yksinkin vähän aikaa. Nykyään on kännykätkin joilla voi lastaan seurata ja saa heti puheyhteyden.

Omassa lapsuudessani oli aivan hyväksyttävää olla yksin kotona 7 vuotiaana. Itseasiassa se oli kivaa. Kotona oli lankapuhelin jolla soitin äidille töihin jos oli asiaa. Turhaan ei saanut soitella. Joskus äiti soitti ja komensi laittamaan pyykinpesukoneen päälle. Oli opettanut tämän taidon. Ei koskaan soiteltu ihan vaan kertoakseen mitä jääkaapista voi syödä ja kerrottu mitä tehdä kuten nykypäivänä. Ne asiat oli jo opetettu. Piti luottaa.

Jos ovikello soi, käytiin ovi avaamassa. Jos puhelin soi, siihen vastattiin. Kuka tahansa saattoi ilmestyä. Vieraatkin tupsahtivat ilmoittamatta. Istuskelivat sitten joskus tunteja äitiä odottaen. Se useimmiten ärsytti. Oli mukava olla yksin. Joka lapsen olisi hyvä olla yksin ilman nettiä. Omien ajatusten ja puuhailujen kanssa.

Kotona saattoi olla paperilappunen pöydällä, jossa oli viesti äidiltä joka oli lähtenyt iltavuoroon kun olin koulussa.

Ulos mentiin leikkimään, yksinkin ihan jos ei naapuri tullut leikkimään. Tai puuhaili yksin kotona jotain. Joskus avasi sen yhden ainoan putkitelkkarin ja sitä katseli. Katseli jotain päiväsaikaan näytettäviä ns. aikuisten ohjelmia tai sarjoja. Samalla voileipää syöden jonka teki itse yksin.

Kyllä lapset on kasvatettava siten että osaavat olla yksin. Ja aina ei voi olla kivaa, sekin on opittava. Joskus on oltava tylsää.

Vierailija
280/418 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereille? Eiköhän boomerit ole jo lapsensa aikapäiviä sitten aikuisiksi kasvattaneet. :D Ihmiset takertuneet termiin jonka merkitystä eivät edes näytä tietävän. Eiköhän tässä olisi todennäköisemmin kysymys sukupolvista milleniaalit ja gen z. Ehkä jokunen gen x.