Ehdotus: Koululaisten vanhemmille oikeus 12 viikon kesälomaan – rahoitettaisiin kuten työttömyysturva
Mistä noita aivopieruja oikein tursuaa? Lasten hankkiminenhan on vapaaehtoinen päätös. Se ei oikeusvaltiossa saa olla peruste minkäänlaisiin erioikeuksiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ehdotus-koululaisten-vanhemmille-oik…
Eli lapsettomat pääsisivät mukaan rahoittamaan boomereille ylipitkiä lomia, ilman että itse hyötyisivät mitenkään.
In Finland we have this thing called Reilu Meininki.
Kommentit (418)
Typerä ehdotus. Lasten hankkiminen on vapaaehtoista.
Missä se minun kolmen kuukauden kesäloma on?
Tässä maassa pitäisi aina tuoda kultalautasella kaikki eteen, jos on lapsen hankkinut, ja varmaan takapuolikin pyyhkiä valmiiksi.
Säästäkööt rahaa vapaata varten ja luopukoot lomarahoista vastineeksi.
Jokainen hoitakoot itse lapsensa ja järjestäkööt seuraa jos ei pikkukilit voi yksin olla. Täällä taas mangutaan että pakko saada toi loma tai ei me pärjätä. Huhhuh. Lapsilisätkin pitäisi lakkauttaa. Ei enää eletä sodanjälkeistä aikaa jolloin tuettiin maan jälleenrakentamista tukemalla lapsiperheitä rahallisesti. Höpöhommaa. Eikä se lapsilisä ole koskaan tarkoitettukaan lapselle, vaan lapsen ylläpitoon. Korotettu työttömyystuki lapsellisille. Se riittää. On jotain pahasti retuperällä omassa taloudenhoidossa jos satasen perään itkee, mutta lapsia silti lykkii. Ei sellainen aikuinen ole kasvatusta saanut. Asumistukikin pitäisi lakkauttaa. Aivan naurettavaa hommaa. Johan laskisivat vuokrat. On se nyt kumma kun ei oteta mitään vastuuta itse yhtään mistään. Kaljakeissiä ostetaan ja tekoripsiä, mutta lisää rahaa tarvitaan. Yök.
Miksi he tarvitsevat 12 viikon kesäloman, kun koulujen kesälomat ovat vain noin 9 viikkoa? Ja miksi molempien vanhempien pitäisi tämä loma saada? Kyllä lapsille (pikkukoululaisille) riittää yksikin huoltaja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen hoitakoot itse lapsensa ja järjestäkööt seuraa jos ei pikkukilit voi yksin olla. Täällä taas mangutaan että pakko saada toi loma tai ei me pärjätä. Huhhuh. Lapsilisätkin pitäisi lakkauttaa. Ei enää eletä sodanjälkeistä aikaa jolloin tuettiin maan jälleenrakentamista tukemalla lapsiperheitä rahallisesti. Höpöhommaa. Eikä se lapsilisä ole koskaan tarkoitettukaan lapselle, vaan lapsen ylläpitoon. Korotettu työttömyystuki lapsellisille. Se riittää. On jotain pahasti retuperällä omassa taloudenhoidossa jos satasen perään itkee, mutta lapsia silti lykkii. Ei sellainen aikuinen ole kasvatusta saanut. Asumistukikin pitäisi lakkauttaa. Aivan naurettavaa hommaa. Johan laskisivat vuokrat. On se nyt kumma kun ei oteta mitään vastuuta itse yhtään mistään. Kaljakeissiä ostetaan ja tekoripsiä, mutta lisää rahaa tarvitaan. Yök.
Missä täällä? Eihän sitä ehdotusta täällä edes tehty! Onko se peruskoulu edelleen tenttimättä kun et edes lukea osaa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisää alettiin maksaa 1920-luvulla. Sillä ei ole minkään valtakunnan tekoa viime sotien kanssa.
Yleissivistyksessäsi on aukkoja. Yök.
Tai jospa lyhennetään koululaisten kesäloma neliviikkoiseksi.
Naurettavaa ehdotella tuollaista. Taitaa tosiaan olla oma lehmä ojassa.. Joltain vasemmistopopulistilta olisin voinut odottaa tuon kaltaista avausta mutta tää tyyppi tais olla joku Akavan heppu.
Ensinnäkin toi olisi todella törkeän eriarvoistavaa ja varmasti monessa firmassa käytännössä mahdottomuus kun muutenkin on henkilökunnan lomat pyörimässä kesäisin ja vajaalla porukalla mennään.
Luuletteko että ne veronmaksajat kenellä ei ole ala-asteikäisiä, haluais maksaa jonkun toisen lomailua, itse kuitenkin on ne lapsensa päättänyt hankkia? Ja tämä voisi heikentää jopa lapsiperheiden vanhempien palkkaamista yrityksiin jos tällainen "vaara" olisi olemassa. En tiedä muista firmoista mutta meillä ainakin oli aikamoinen työmäärä odottamassa lomaltapalaajaa ja pitkää päivää saa kaikki vuorollaan tehdä vaikka on oltukin vain 4vkoa lomalla jokainen..
Eiköhän olis paljon tehokkaampaa jos koululaisille järkättäis enemmän edullisia päiväleirejä, kerhoja tms mihin voisi heidät päiväksi viedä.
Ei tulisi toimimaan. Ainakin meillä mennään vajaalla miehityksellä kesällä, vaikka arki rullaa kuten talvellakin. Suomessa on aika paljon muitakin aloja, joiden on pyörittävä vuodenajasta riippumatta. Myös lapsettomat ja vanhempien lasten vanhemmat tarvitsevat lomaa. Työnantajan on kohdeltava kaikkia tasapuolisesti.
Paljon parempi ratkaisu olisi pienten koululaisten kesäkerhot koulujen tiloissa. Täällä sellaisia järjestetäänkin. Monessa paikassa koulunkäynninohjaajat lomautetaan kesäksi, joten tässä olisi sillekin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden lapset eivät ole enää koulussa vaan osa on jo isovanhempia.
Ärsyttävää kun termejä heitellään ilmaan miten sattuu.
No niinpä. Pienten lasten vanhemmat on tällä hetkellä aikalailla milleniaaleja. Sitäkään ei jotkut eivät suostu ymmärtämään etteivät milleniaalit ole mitään teinejä, vaan noin kolme-neljäkymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi he tarvitsevat 12 viikon kesäloman, kun koulujen kesälomat ovat vain noin 9 viikkoa? Ja miksi molempien vanhempien pitäisi tämä loma saada? Kyllä lapsille (pikkukoululaisille) riittää yksikin huoltaja kotona.
Juuri meinasin samaa kommentoida, ettei koulujen kesäloma kyllä 12 viikkoa ole. Omalla alakoululaisella on 9vko ja 2 PV. Monissa kunnissa on kyllä alakoululaisille järjestetty päivätoimintaa eli eräänlaista päivähoitoa. Täällä oli kesäkuun ajan koululla tällaista järjestetty, toki maksua vastaan, mutta niinhän se maksaa alle kouluikäisten hoitokin.
Hassua juuri nyt kun riemuitaan tilastojen kaunistumisesta, kun työttömät laitettiin kunnalle töihin.
Toivottavasti silti subjektiivinen päivähoito-oikeus pysyy, niin vanhemmat voivat lomailla rauhassa yhdessä ja hoitaa parisuhdettaan. Joutuvat kuitenkin hoitamaan sitä kersaansa puolet arkipäivästä ja viikonloput.
On kyllä uskomaton ehdotus. Tällainen sopisi aprillipilaksi. Onko tämä joku synnytystalkoiden kannattaja vai mikä ihme kuningasajatus on eriarvoistaa työntekijät tällä tavalla?
Palkkaisinko firmaani työntekijän, joka on vuosittain kokonaisen kvartaalin ajan lomalla?!
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden lapset eivät ole enää koulussa vaan osa on jo isovanhempia.
Ärsyttävää kun termejä heitellään ilmaan miten sattuu.
Niinpä. Olen biomerin jälkeläinen, 48- vuotias ja tulin juuri isoäidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei uhrattu ajatustakaan sille, että kuka ne työt sitten kesäaikaan tekee. Joo, ne joilla ei ole alakouluikäisiä lapsia venyisivät sitten vielä enemmän ja pitäisivät lomansa joko touko- tai syyskuussa 😂
Näin tapahtuu jo nyt turhan monessa paikassa.
Lapset karanteenileireille kesäksi.
Taisi olla ehdotuksen tekijällä oma lehmä ojassa.
Vanhemmat voivat vaihtaa lomarahansa vapaaksi ja ottavat lomansa peräkkäin.
Ehdotus tämäkin.