Ehdotus: Koululaisten vanhemmille oikeus 12 viikon kesälomaan – rahoitettaisiin kuten työttömyysturva
Mistä noita aivopieruja oikein tursuaa? Lasten hankkiminenhan on vapaaehtoinen päätös. Se ei oikeusvaltiossa saa olla peruste minkäänlaisiin erioikeuksiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ehdotus-koululaisten-vanhemmille-oik…
Eli lapsettomat pääsisivät mukaan rahoittamaan boomereille ylipitkiä lomia, ilman että itse hyötyisivät mitenkään.
In Finland we have this thing called Reilu Meininki.
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi tuo ehdotus on ilmiselvästi tehty lasten etu edellä. Ettei pikkukoululaisten tarvitsisi olla yksin puolet kesästään. Toinen mahdollisuus olisi kustantaa lapsille jotain kesähoitoa vanhempien työpäivän ajaksi. Järkevämpää ja lapsille parempaa on kuitenkin, että saavat olla yhdessä vanhempiensa kanssa.
Korona-aika on tietenkin poikkeus, mutta ei sitä yksinoloa ole puolta kesää. Vanhemmilla on neljä-viisi viikkoa kummallakin plus kesäleirit.
Eipä joka paikassa saa lomiaan itse päättää vaan mennään kiertävällä systeemillä toukokuusta syyskuuhun, kuten kesälomakausi on. Itse laskin (omat ovat vielä päiväkoti-ikäisiä), että sopivasti osuu oma loma ekaluokan jälkeen toukokuulle, tokaluokan jälkeen onneksi heikäkuulle ja kolmannen jälkeen syyskuulle. Eli kahtena kesänä on tilanne että mies, joka saa toivoa lomansa, on 4 viikkoa lapsen/lasten kanssa ja minä en. Siinä on ekaluokkalaisella mukavat viikot kun pienet on päiväkodissa ja hän sitten 8 kesäviikkoa jossain, kavereilla, sukulaisilla tms. Paitsi että taida ottaa ja lähteä hoitoalalta sitä ennen ilosesti lauleskellen ja hankin itselleni ihmisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Monelta unohtuu perheiden turvaverkot. Ainakin omassa lapsuudessani oli normaalia viettä kesällä viikko-pari mummolassa. Tosin monet isovanhemmat ovat vielä itsekkin töissä. Mutta luulisi muitakin sukulaisia löytyvät lasten kaitsemiseen.
Luulisi ehkä, mutta ei löydy.
Toisessa mummolassa juopotellaan, toisessa dementikko.
Täti asuu kennelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä alakoululaisissa on nykyään vikana, jos ne ei muutamaa tuntia selviä yksin kotona osaa kesälomasta? On se nyt vähän outoa, jos vasta teininä aletaan opettelemaan itsenäisyyttä...
Ennen vanhaan kuule monella oli aina kotiäiti-äiti kotona. Ja ne alakoulut oli naapurissa, ei missään koulukyydin takana.
Jep, 1960-luvulla oli noin ja osa lapsista meni 6v iässä palkkatöihin sokerijuurikasta harventamaan tai kasvihuoneessa auttamaan. Ihanaa aikaa oli se, nyt ei 6v osaa vielä edes takamustaan pyyhkiä.
Juopot alkaisi vain kyhäämään lapsia rahan takia.
Kaikille lomaa kesä-elokuu ja valtio tehkööt työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus on syrjintää. Lomapäivien määrä ei voi riippua perhetilanteesta vaan kaikkia työntekijöitä on kohdeltava samalla tavalla. Ehdotus vastaa sitä, että perheelliset työntekijät saisivat tehdä samalla palkalla lyhyempää päivää tai heille maksettaisiin enemmän palkkaa elatusvelvollisuuden perusteella.
Minä käsitin, että kyseessä olisi samanlainen ansiosidonnainen etuus kuin esim. vanhempainvapaat, itse vuosilomapäiviin ei olisi tulossa lisäystä.
Minä olisin kesän lasten kanssa niin, että saisin kuukauden ajalta ansiosidonnaista vähän yli 2400 e/kk ja naapuri saisi vain 1100 e/kk. Iso itkuhan siitä pääsisi, kun meillä olisi rahaa ja heillä ei - ja silti tekisin omia töitäni siinä sivussa, jotta firmassa työt hoituvat.
Itkeekö naapuri ympäri vuoden kun sinulla on isompi palkka?
Itkee sitä, että lapsilisä on samansuuruinen, oli rikas tai köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä alakoululaisissa on nykyään vikana, jos ne ei muutamaa tuntia selviä yksin kotona osaa kesälomasta? On se nyt vähän outoa, jos vasta teininä aletaan opettelemaan itsenäisyyttä...
Ennen vanhaan kuule monella oli aina kotiäiti-äiti kotona. Ja ne alakoulut oli naapurissa, ei missään koulukyydin takana.
Jep, 1960-luvulla oli noin ja osa lapsista meni 6v iässä palkkatöihin sokerijuurikasta harventamaan tai kasvihuoneessa auttamaan. Ihanaa aikaa oli se, nyt ei 6v osaa vielä edes takamustaan pyyhkiä.
Nykyiset 6-vuotiaat on kyllä paljon taitavampia ja osaavampia kuin 60-lvun lapset.
Silloin kun minä ja vuotta nuorempi veljeni olimme alakoulussa, niin vietimme kyllä aika monta lomaviikkoa siellä mummolassa. Äiti oli myös palkannut pariksi viikoksi meille sukulaistytön lapsenvahdiksi. Ei silloin ollut mitään 12 viikon lomia, ja ihan täyspäisiä aikuisia meistä kasvoi.
Jos haluaisi olla ilkeä, niin voisi kysyä että onko se yhteiskunnan ongelma jos lapsiperheillä ei ole näitä turvaverkkoja? Tilanteita on toki erilaisia, en sitä kiellä etteikö jollekin nämä asiat voisi todella olla ongelmia. Mutta olisiko tässä myös osittain kysymys siitä, että tänä päivänä elämä on paljon enemmän minä, minä - keskeistä? Ei ehkä ole kauhean luontevaa pyytää muilta lapsenhoitoapua, jos ei muutenkaan olla tekemisissä tai itse olla valmiita auttamaan vastavuoroisesti. Enkä yhtään ihmettele, jos kaikki isovanhemmat eivät ole halukkaita käyttämään lomaansa lastenlasten hoitamiseen, jos se on ainoa kerta kun lapset ovat yhteydessä heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on jo nyt kaikki avaimet LAPSEN edun takaamiseksi:
äidin kesäloma 1kk
isänkesäloma 1kk
loppu ajasta kesäleirille
LAPSEN edun kannalta äidin ja isän ei tarvitse pitää lomiaan samaan aikaan.
Mutta entäs vanhempien etu? Ketut parisuhteesta, jolle perhe perustuu? Perheen yhteinen aika? Aivan typerä idea että vanhemmat lomailee erikseen, eikä perheenä. Perheen yhteinäisyyden kannalta on todella tärkeää viettää koko perheenä aikaa ja myös vanhemmille pitäisi antaa vuodessa 2 viikkoa parisuhdelomaa, jossa kunta järjestää hoitajan.
Ei se parisuhde saa niin hutera olla, ettei väliaikaisesti kestä tuollaista.
Miten niin väliaikaisesti, peruskoulu kestää sen 9 vuotta?
Jos sun ysiluokkalaisesi ei pärjää kesällä yksin vanhempien työpäivän ajan voi sanoa kasvatuksessa menneen jotain todella pahasti pieleen.
Ei tässä ole kyse pärjäämisestä vaan lomasta ja perheen yhteisestä ajasta. Ei kenenkään ole tarkoitus tässä elämässä vaan selvitä, elämästä pitäisi myös nauttia ja olla yhdessä.
Sieltähän se totuus sitten lopultakin tuli, eli tässä ehdotuksessa ei mitenkään ole kyse siitä ettei pieni koululainen pärjäisi yksin vaan siitä että on vaan kivampaa lomailla koko perheen voimin vähän pidempään. Tuolla perusteella sitten taas kerran kuritetaan sinkkuja ja isompien lasten vanhempia. Heillä kun ei pitäisi olla mitään oikeutta elämästä nauttimiseen toisin kuin perheellisillä.
Miksi perheellisillä ei saisi olla kivaa? Tasapuolisesti kurjuutta kaikille?
Kyse on kahden kesän järjestelyistä. Ei mistään ikuisesta kuritushuonetuomiosta Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä ja vuotta nuorempi veljeni olimme alakoulussa, niin vietimme kyllä aika monta lomaviikkoa siellä mummolassa. Äiti oli myös palkannut pariksi viikoksi meille sukulaistytön lapsenvahdiksi. Ei silloin ollut mitään 12 viikon lomia, ja ihan täyspäisiä aikuisia meistä kasvoi.
Jos haluaisi olla ilkeä, niin voisi kysyä että onko se yhteiskunnan ongelma jos lapsiperheillä ei ole näitä turvaverkkoja? Tilanteita on toki erilaisia, en sitä kiellä etteikö jollekin nämä asiat voisi todella olla ongelmia. Mutta olisiko tässä myös osittain kysymys siitä, että tänä päivänä elämä on paljon enemmän minä, minä - keskeistä? Ei ehkä ole kauhean luontevaa pyytää muilta lapsenhoitoapua, jos ei muutenkaan olla tekemisissä tai itse olla valmiita auttamaan vastavuoroisesti. Enkä yhtään ihmettele, jos kaikki isovanhemmat eivät ole halukkaita käyttämään lomaansa lastenlasten hoitamiseen, jos se on ainoa kerta kun lapset ovat yhteydessä heihin.
Ilmiössä on kyllä kyse siitä, että isovanhemmat ovat valtaosin suurta ikäluokkaa. Sitä porukkaa joka ei koskaan ole nähnyt ketään muuta kuin itsensä.
Heissä kärjistyy kahdella tavalla ikävä isovanhemmuus: 1) joko tungetaan rajatta liikaa määräämään tai 2) ei kiinnosta lapset tai lastenlapset pätkääkään.
Miksi pitää olla 12 viikkoa kesälomaa? Miksi ei ole:
6 viikkoa kesälomaa
2 syksyllä
2 joulun aikaan
2 pääsiäisen ympärillä
??
Ja
1) Koulut auki koko sen 6 viikkoa kaikenlaisille musiikki-partio-puutyö-kokkaus-käsityö-tuliopetus- jne-touhulle ruokineen niin että vanhemmat voivat olla töissä,
2) Vanhemmat voisivat valita niistä 6 viikosta 2 yhteistä lomaviikkoa kesällä,
3) Syys- ja pääsiäislomat voisivat vanhemmat jakaa,
4) joulun ympärillä olevat 2 viikkoa olisivat taas perheen yhteisiä lomia.
Olen sekä äiti (nykyään jo mummi) että koko elämäni myös töissä käynyt, ja täysin varma siitä että koululaisten 12-voikkoinen kesäloma on jonninjoutava turha historiallinen jäänne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla 12 viikkoa kesälomaa? Miksi ei ole:
6 viikkoa kesälomaa
2 syksyllä
2 joulun aikaan
2 pääsiäisen ympärillä
??
Ja
1) Koulut auki koko sen 6 viikkoa kaikenlaisille musiikki-partio-puutyö-kokkaus-käsityö-tuliopetus- jne-touhulle ruokineen niin että vanhemmat voivat olla töissä,
2) Vanhemmat voisivat valita niistä 6 viikosta 2 yhteistä lomaviikkoa kesällä,
3) Syys- ja pääsiäislomat voisivat vanhemmat jakaa,
4) joulun ympärillä olevat 2 viikkoa olisivat taas perheen yhteisiä lomia.Olen sekä äiti (nykyään jo mummi) että koko elämäni myös töissä käynyt, ja täysin varma siitä että koululaisten 12-voikkoinen kesäloma on jonninjoutava turha historiallinen jäänne.
Koululaisilla ei ole ollut 12 viikkoa kesälomaa vuoden 1972 jälkeen.
Saahan sitä kaikenlaista ehdotella, mutta en usko että yksikään yritys tällaisen jälkeen palkkaisi alakoululaisten vanhempia. Tulevat vähän turhan kalliiksi muihin verrattuna.
Joten siinä mielessä ehkä tällainen ehdotus voisi toimiakin, saavat vanhemmat ”lomailla” sen jälkeen 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Mistä toi 12 viikkoa on repäisty? Se loma on 9 viikkoa.
Ei taida ketjussa vaahtoavilla olla niitä kouluikäisiä lapsia ja omat muistikuvat kesälomasta ajalta, jolloin lauantaitkin olivat koulupäiviä lomat kenties tosiaankin oli kesä-elokuun. En keksi, miksi muuten eivät tietäisi tätä jo vuosikymmeniä vanhaa tosiasiaa loman kestosta.
No sitten 10. Liikaa sekin! Vaikeaa järjestää kuutenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuolleena syntynyt ehdotus. Kuka sen tosiaan maksaisi ja kuka ne työt tekisi?
Mutta ongelma kyllä on aivan todellinen. Minulla on 6- ja 8-vuotiaat lapset eli ekalle ja kolmannelle luokalle menevät ja hiukan jo kauhulla mietin ensi kesää. Olen totaaliyksinhuoltaja ja lomaa meillä ei ole ainakaan tähän mennessä saanut kuin 3-4 viikkoa ja siitäkin osa voi olla koulujen loma-ajan ulkopuolella. Palkatontakaan ei ole saanut, koska työvoimapula on niin valtava hoitoalalla ihan ilman lomiakin.
Halvat kesäleiripaikat menevät heti ja kalliisiin ei ole varaa. Jos leiri maksaa esim 100e/viikko, tuo x2 neljältä viikolta on jo puolet minun nettopalkastani. Leirien pitäisi myös olla niin lähellä, että lapset voisivat mennä niihin itse. Teen jo osittaista työaikaa mutta silti työmatkojen kanssa lapsille jäisi yksin kotonaoloa 8 tuntia, jos mitään hoitopaikkaa tai leiriä ei ole. Tukiverkostoja ei ole ja jos jonkun muun lapsen äiti onkin kotona niin aika harva on valmis moneksi päiväksi ottamaan vastuulleen kaksi ylimääräistä lasta.
Kyllähän lapset pärjäävät vaikka missä tilanteissa jos on pakko mutta kyllä minusta nelosellekin menevä 9-vuotias on liian pieni olemaan yksin kotona monta viikkoa sen 8 tuntia päivässä.Yksi syy, miksi lapsia ei kannata laittaa 6v kouluun, kuvat vielä 4. luokalla vasta 9v, kun muut ovat jo 10v ja täyttävät 11v. Jopa 1,5v ikäero tässä iässä!
Höpö höpö!
Nykyajan lasten yleisin syntymäkuukausi on heinäkuu, eli keskellä vuotta. Ei ole mitään sellaista tilannetta, että yksi oppilas olisi syntynyt joulukuussa ja kaikki muut tammikuussa. Se on vain lapsiaan sairaalloisesti paapovien vanhempien sairas fantasia.
Tällaiset luokat on itse asiassa ihan tavallisia, jos on jokin pääsykoe. Eli kielikoulujen luokat, painotetut luokat jne.
Eniten tässä ehdotuksessa minun päätäni kiristää tuo demari-politiikkainen rahoitusmalli: osa työntekijöiltä, osa työnantajilta ja kyllä valtiokin osan voisi kustantaa 🤯
Mistä valtio saa rahaa? Tai kuka valtion lainat maksaa? : no se sama työntekijä ja työnantaja ELI veroja ja veroluonteisia maksuja lisää vaan! Eikö kukaan kuuntele taloustieteilijöitten laskelmia ja ennusteita siitä, että liika verotus ja maksuvelvoitteiden kehittäminen VÄHENtÄÄ valtion tuloja!
Työskentelen palkanlaskijana. Yleensä ne palkat pitää maksaa joka kuukausi, mutta toivottavasti ei haittaa kun jatkossa saatte kesä-heinä-elokuun palkkanne sitten kun palaan 12 viikon kesälomaltani. Kannattaa laittaa säästöön sitä varten jo toukokuun palkastanne. Myös työparillani, jonka kanssa lomat vuorottelemme, on alakouluikäisiä lapsia, joten hänkään ei voi nyt auttaa asiassa. Mutta hei, tosi kivaa kun voidaan viettää pitkä loma perheen kesken!
Mihin sitä 12 viikon kesälomaa vanhemmille siis tarvitaan, kun koululaisillakaan ei ole lomaa kuin 9 viikkoa? Opettajilla vielä kunnasta ja kouluasteesta riippuen paljonkin vähemmän, toisin kuin sitkeä myytti palstalla väittää.
Höpö höpö!
Nykyajan lasten yleisin syntymäkuukausi on heinäkuu, eli keskellä vuotta. Ei ole mitään sellaista tilannetta, että yksi oppilas olisi syntynyt joulukuussa ja kaikki muut tammikuussa. Se on vain lapsiaan sairaalloisesti paapovien vanhempien sairas fantasia.