Ehdotus: Koululaisten vanhemmille oikeus 12 viikon kesälomaan – rahoitettaisiin kuten työttömyysturva
Mistä noita aivopieruja oikein tursuaa? Lasten hankkiminenhan on vapaaehtoinen päätös. Se ei oikeusvaltiossa saa olla peruste minkäänlaisiin erioikeuksiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ehdotus-koululaisten-vanhemmille-oik…
Eli lapsettomat pääsisivät mukaan rahoittamaan boomereille ylipitkiä lomia, ilman että itse hyötyisivät mitenkään.
In Finland we have this thing called Reilu Meininki.
Kommentit (418)
Minä käytän mieluusti kesälomastani kaksi viikkoa siihen että kutsun lapsen kaveritkin meille päiväkylään. Toiset vanhemmat saavat rauhassa tehdä töitä ja lapsilla on seuraa toisistaan ja tarjolla lämmin ruoka ja perään katsoja. Ollut aivan mahtavia päiviä nämä ja hyviä muistoja kaikille. Myös lasten kaverit lähentyvät kanssani ja varmasti hyötyä siihen kun alkavat lähestymään sitten aikanaan teinivuosia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, fiksut velat ymmärtävät, että on heidänkin etunsa että jotkut niitä lapsia hankkivat. Nämä lapset maksavat velojenkin eläkkeet ja hoivaavat heitä vanhuudessa. Mitä paremmin lapsia hankkivat onnistuvat lapsensa kasvattamaan, sitä halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle pidemmällä tähtäyksellä. Sitä kannattaa jopa yhteiskunnan tukea.
Jokainen maksaa itse eläkkeensä,ei muut.
Ajatus on ihan hyvä mutta vaatii kehittämistä.
Se voisi toimia esimerkiksi näin:
Työntekijä ottaa pitkän loman jossa 4vk on normaali kesäloma. 6vk hän saa ansiosidonnaista saman kuin saisi työttömänä. Lisäksi tämän ehtoihin voisi kuulua työnantajan velvollisuus palkata sijainen, silloin se olisi kuin vuorotteluvapaa, mutta tähän 6vk lisävapaaseen olisi oikeus joka kesä jos on alle 18v lapsia.
Mielummin voisi lyhentää koulujen loma-aikoja, esim. 6 viikkoa riittäisi ihan hyvin
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on ihan hyvä mutta vaatii kehittämistä.
Se voisi toimia esimerkiksi näin:
Työntekijä ottaa pitkän loman jossa 4vk on normaali kesäloma. 6vk hän saa ansiosidonnaista saman kuin saisi työttömänä. Lisäksi tämän ehtoihin voisi kuulua työnantajan velvollisuus palkata sijainen, silloin se olisi kuin vuorotteluvapaa, mutta tähän 6vk lisävapaaseen olisi oikeus joka kesä jos on alle 18v lapsia.
Tarkoittanet alle 8v? Luuletko tosiaan, et teinit kökkivät kesällä vanhempiensa seurassa? Moni asuu omillaan, käy kesätöissä, seurustelee, on kavereiden kanssa, nukkuvat päivän jos ei kesätöitä jne. Hiekkalaatikot ja lautapelit vanhempien kanssa meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen hoitakoot itse lapsensa ja järjestäkööt seuraa jos ei pikkukilit voi yksin olla. Täällä taas mangutaan että pakko saada toi loma tai ei me pärjätä. Huhhuh. Lapsilisätkin pitäisi lakkauttaa. Ei enää eletä sodanjälkeistä aikaa jolloin tuettiin maan jälleenrakentamista tukemalla lapsiperheitä rahallisesti. Höpöhommaa. Eikä se lapsilisä ole koskaan tarkoitettukaan lapselle, vaan lapsen ylläpitoon. Korotettu työttömyystuki lapsellisille. Se riittää. On jotain pahasti retuperällä omassa taloudenhoidossa jos satasen perään itkee, mutta lapsia silti lykkii. Ei sellainen aikuinen ole kasvatusta saanut. Asumistukikin pitäisi lakkauttaa. Aivan naurettavaa hommaa. Johan laskisivat vuokrat. On se nyt kumma kun ei oteta mitään vastuuta itse yhtään mistään. Kaljakeissiä ostetaan ja tekoripsiä, mutta lisää rahaa tarvitaan. Yök.
Missä täällä? Eihän sitä ehdotusta täällä edes tehty! Onko se peruskoulu edelleen tenttimättä kun et edes lukea osaa?
Täälläpä hyvinkin mangutaan linkitetyn ehdotuksen perään. Siihen on siis tartuttu.
Kolmen kuukauden kesis kelpaisi, ja omien lasten kanssa olemisesta maksettaisiin vielä korvaustakin. Lapsikorttia vilautetaan näön vuoksi. Koulun alettua jäisi vielä muutama viikko omaa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä minä 50- vuotiaana lapsettomana veroillani lapsiperheille kustannan? Haluan perheiden voivan hyvin, mutta jossain se raja tulee vastaan ja kyllä se tulee tässä.
Missä meidän yksinasuvien sinkkujen yhteiskunnan tarjoamat etuisuudet? Toistaiseksi olen ollut hyvin halpa tälle yhteiskunnalle. Maksajan rooliin kyllä kelpaan.
Et ole"sinkku"vaan vanhapiika, miksi et hankkinut lapsia kun aikasi oli? On hyvä, että lapsiperheitä tuetaan aloituksessa esitetyllä mallilla, ne lapset hoitavat myös sinut vanhuksena ja maksavat veroillaan sinun palvelusi.
Lapsiperheitä kuuluukin tukea lapsettomien kustannuksella. Jos eivät ole ottaneet vastuuta ja hankkineet lapsia vaan rillutelleet"sinkkuina"niin maksakoot rahalla lapsia hankkineiden vaivan.
Minulle tulee aina jotenkin sääli lapsia niissä perheissä, joissa vanhemmat puhuvat lastenhankinnasta vaivana ja velvollisuutena joka ihmisen on vain täytettävä.
Sekin olisi ihan mielenkiintoista tietää, että kuuluuko tämä "vastuunkanto" lapsia hankkimalla mielestäsi ihan kaikille. En koe, että esimerkiksi itse olisin toiminut erityisen vastuullisesti jos olisin hankkinut lapsia ja todennäköisesti periyttänyt oppimisvaikeuteni ja autistiset piirteeni heille, puhumattakaan siitä, että em. syistä pystyn tuskin elättämään itseni jolloin lapsen kanssa sossun luukku kutsuisi takuuvarmasti. Entä pitääkö hankkia lapsia, vaikka ei olisi edes tavannut ihmistä, jonka kanssa haluaisi perustaa perheen? Ehdoin tahdoin lisääntymään ihan kenen kanssa vain, on sitten yhteiskunnallinen velvollisuus tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä minä 50- vuotiaana lapsettomana veroillani lapsiperheille kustannan? Haluan perheiden voivan hyvin, mutta jossain se raja tulee vastaan ja kyllä se tulee tässä.
Missä meidän yksinasuvien sinkkujen yhteiskunnan tarjoamat etuisuudet? Toistaiseksi olen ollut hyvin halpa tälle yhteiskunnalle. Maksajan rooliin kyllä kelpaan.
Et ole"sinkku"vaan vanhapiika, miksi et hankkinut lapsia kun aikasi oli? On hyvä, että lapsiperheitä tuetaan aloituksessa esitetyllä mallilla, ne lapset hoitavat myös sinut vanhuksena ja maksavat veroillaan sinun palvelusi.
Lapsiperheitä kuuluukin tukea lapsettomien kustannuksella. Jos eivät ole ottaneet vastuuta ja hankkineet lapsia vaan rillutelleet"sinkkuina"niin maksakoot rahalla lapsia hankkineiden vaivan.
Minulle tulee aina jotenkin sääli lapsia niissä perheissä, joissa vanhemmat puhuvat lastenhankinnasta vaivana ja velvollisuutena joka ihmisen on vain täytettävä.
Sekin olisi ihan mielenkiintoista tietää, että kuuluuko tämä "vastuunkanto" lapsia hankkimalla mielestäsi ihan kaikille. En koe, että esimerkiksi itse olisin toiminut erityisen vastuullisesti jos olisin hankkinut lapsia ja todennäköisesti periyttänyt oppimisvaikeuteni ja autistiset piirteeni heille, puhumattakaan siitä, että em. syistä pystyn tuskin elättämään itseni jolloin lapsen kanssa sossun luukku kutsuisi takuuvarmasti. Entä pitääkö hankkia lapsia, vaikka ei olisi edes tavannut ihmistä, jonka kanssa haluaisi perustaa perheen? Ehdoin tahdoin lisääntymään ihan kenen kanssa vain, on sitten yhteiskunnallinen velvollisuus tehty?
Ja olen siis eri kuin tuo jota haukuit. Ihmettelen sitäkin, että lapsettomuus nähdään jonkinlaisena päätöksenä ja haluna "rillutella". Isolle osalle lapsettomia kyse on yksinkertaisesti siitä, että elämä on vain mennyt niin. Jos kokee, että lasten hankkiminen ei ole ehdoton pakko, niin niin käy aika helposti jos ei esimerkiksi ole kohdannut aidosti sopivalta tuntuvaa kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä alakoululaisissa on nykyään vikana, jos ne ei muutamaa tuntia selviä yksin kotona osaa kesälomasta? On se nyt vähän outoa, jos vasta teininä aletaan opettelemaan itsenäisyyttä...
Ennen vanhaan kuule monella oli aina kotiäiti-äiti kotona. Ja ne alakoulut oli naapurissa, ei missään koulukyydin takana.
Jep, 1960-luvulla oli noin ja osa lapsista meni 6v iässä palkkatöihin sokerijuurikasta harventamaan tai kasvihuoneessa auttamaan. Ihanaa aikaa oli se, nyt ei 6v osaa vielä edes takamustaan pyyhkiä.
Nykyiset 6-vuotiaat on kyllä paljon taitavampia ja osaavampia kuin 60-lvun lapset.
Saisko esimerkkejä? Musta tuntuu että nykylapset vaan tyhmenee, isolla osalla ei ole hallussa edes perustaidot. Joku tabletin näplääminen ei tee taitavaa tai osaavaa.
Ei kannata hankkia niitä lapsia jos on käytävä töissä. Ei kukaan saa sitä yhtälöä toimiin.
Lapsiperheillä on liian isot tuet ja avut jo nyt
Lähes ilmainen päivähoito.
Ennen vanhaan jokainen kustansi lasten hoidon ja muut itse.
Vanhuksille pitäisi saada paremmat oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin voisi lyhentää koulujen loma-aikoja, esim. 6 viikkoa riittäisi ihan hyvin
Päin vastoin. Koulun loma-aikoja voisi pidentää. Vaikka kesä, Heinä ja elokuu.
Lapsen on sastav oll myös lapsi eikä koko ajan ohjatussa toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä alakoululaisissa on nykyään vikana, jos ne ei muutamaa tuntia selviä yksin kotona osaa kesälomasta? On se nyt vähän outoa, jos vasta teininä aletaan opettelemaan itsenäisyyttä...
Ennen vanhaan kuule monella oli aina kotiäiti-äiti kotona. Ja ne alakoulut oli naapurissa, ei missään koulukyydin takana.
Jep, 1960-luvulla oli noin ja osa lapsista meni 6v iässä palkkatöihin sokerijuurikasta harventamaan tai kasvihuoneessa auttamaan. Ihanaa aikaa oli se, nyt ei 6v osaa vielä edes takamustaan pyyhkiä.
Nykyiset 6-vuotiaat on kyllä paljon taitavampia ja osaavampia kuin 60-lvun lapset.
Saisko esimerkkejä? Musta tuntuu että nykylapset vaan tyhmenee, isolla osalla ei ole hallussa edes perustaidot. Joku tabletin näplääminen ei tee taitavaa tai osaavaa.
Että semmone tunne. Ehkä sun tarttee hakea keskusteluapua.
Se tuleekin halvaksi kun kouluikäisistä tehdään lasuja vanhempien ollessa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan jokainen kustansi lasten hoidon ja muut itse.Vanhuksille pitäisi saada paremmat oltavat.
Niinku mitä lapsiperheillä on?
Päivähoito ei todellakaan ole ilmaista.
Ja lapsiperheiden vanhemmat maksaa veroja. Enemmän kuin esim sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan jokainen kustansi lasten hoidon ja muut itse.Vanhuksille pitäisi saada paremmat oltavat.
Itse asiassa ennen oli muuten perheverotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosi kiva tietää, missä tällainen tutkimus on tehty.
Oman kokemukseni mukaan ainakin motoriikka on heikentynyt nykylapsilla ja mm. liikunanopettajat on huolissaan siitä, ettei lapsi leiki ja liiku riittävästi, kompastelevat luontopolulla parin sentin juuriin ja taittavat nilkkansa.
motoriikasta
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/5e5a0d82-ef0e-475f-94e9-8b9c…
Lapsiasianliitot ovat huolestuneet lasten heikentyneistä motorisista taidoista:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265202/Niemi_Joonas.pdf?s…
Lasten olematon liikunta heikentää kehitystä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/10/18/lasten-vahainen-liikunta-vaara…
Tunnetaidot, pettymyksen kestäminen, toimeentuleminen itsenäisesti? Miten voi olla taitavampi lapsi, kun sosiaaliset kanssaköymiset jäänneet ja taputellaan puhelinta tai tablettia kaiken aikaa?
Ton jälkeen lasten vanhempien työllistyminen kirjaimellisesti romahtaisi. Kuka ottaa työntekijän joka olis koko kesän poissa? saatika jos ois palkallisesti poissa. Lisää epätervettä työyhteisöä, kateutta ja enne kaikkea, aniharva palkkaisi enää alle 15 vuotiaiden vanhempia mihinkään vakituiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosi kiva tietää, missä tällainen tutkimus on tehty.
Oman kokemukseni mukaan ainakin motoriikka on heikentynyt nykylapsilla ja mm. liikunanopettajat on huolissaan siitä, ettei lapsi leiki ja liiku riittävästi, kompastelevat luontopolulla parin sentin juuriin ja taittavat nilkkansa.
motoriikasta
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/5e5a0d82-ef0e-475f-94e9-8b9c…Lapsiasianliitot ovat huolestuneet lasten heikentyneistä motorisista taidoista:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265202/Niemi_Joonas.pdf?s…Lasten olematon liikunta heikentää kehitystä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/10/18/lasten-vahainen-liikunta-vaara…Tunnetaidot, pettymyksen kestäminen, toimeentuleminen itsenäisesti? Miten voi olla taitavampi lapsi, kun sosiaaliset kanssaköymiset jäänneet ja taputellaan puhelinta tai tablettia kaiken aikaa?
Lapset eivät osaa juosta:
https://www.is.fi/muutlajit/art-2000001041629.html
No eipä ole pelkoa että sinusta ikinä yrittäjäksi olisi.