Joillain vuokralaisilla on kyllä realiteetit hukassa!
Vuoka on liian kallis, mutta silti pitäisi saada vaikka mitä taloon uutta ja tietenkin ilman kustannuksia. Ja se käytös, kuin Euroopan omistajalla vaikka itse ei omista yhtään mitään koko talosta.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:42"]
Voi kulta pieni. Toki syy löydetään ja lukot vaihdetaan. Äkkiä lennät pihalle jos niin haluan... Toki siitä seuraa syytettä perään sun muuta mutta otan sen huumorin kannalta.
[/quote]
En ole tuo jankkaaja mutta alan olla hänen kanssaan kyllä samaa mieltä siitä että jotkut vuokranantajat sitä osaa olla varsinaisia jumalsyndroomasta kärsiviä kusipäitä. "Lennät äkkiä pihalle jos niin haluan..." Joo, ei todellakaan mene noin. Edes vuokransa maksamatta jättänyttä henkilöä on tosi hankala saada asunnosta ulos ennen irtisanomisajan päättymistä. Vuokranantajat ei näytä tajuavan, miten hyvä oikeusturva vuokralaisilla oikeasti on ja miten kaikki riitatapauksetkin hämmästyttävän usein tulkitaan vuokralaisen eduksi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:16"]
Minä asun vuokralla, suht kalliilla mutta en valita koska asunnon sijainti ja pohja todella hyvät. Olen vuokranantajan kanssa ostaneet 50/50 hienon laminaattilattian. Olen itse tehnyt keittiöremonttia eli uusinut vanhoja kupruilevia sokkeleita ja päivittänyt kaapistot nykypäivään. Omalla rahalla. Olisin myös teetättänyt keittiöön vahvimman luokan laattalattian, mutta vuokranantaja ei suostunut. Meillä on nyt se laminaatti siinä ja onhan se kulunut ja kupruinen, kosteudelta ja tavaroiden tippumiselta ei voi välttyä. Lapsiperhe vielä ollaan.
Kylpyhuoneessa olisi helppo tehdä laatoitus ja suvussani on alan yritys eli tulisi ammattitaitoinen työ. Ilmaiseksi vuokranantajalle. Saunaremontti ollaan sovittu jo että me hiomme ja lakkaamme huonokuntoiset lauteet ja seinät itse, vuokranantaja asennuttaa ehjät lauteet rikkinäisten tilalle.
Tällaistakin voisi olla. Minua ei haittaa laittaa toisen asuntoa parempaan kuntoon, vaikka en edes saa vuokranalennusta. Minä nautin asumisestani vaikka 20v vielä samassa paikassa.
[/quote]
tuo on hyvä systeemi. Meillä on miehen kanssa useampi sijoitusasunto (ihan yksiöitä) ja useammassa kämpässä on vuokralainen tehnyt remonttia sillä periaatteella, että me maksamme materiaalit ja vuokralainen työn - käytännössä siten, että joku ammattilainen vuokralaisen lähipiiristä tekee ilmaiseksi remontin. Vuokralaiset ovat tätä itse ehdottaneet (isä/veli tms. tekee remontin).
win-win tilanne: vuokralainen saa haluansa remontin ja vuokranantaja päivitystä asuntoonsa. Toimii ainakin tässä tilanteessa kun asunnot ovat sijoitusasuntoja ja vuokralainen saa asua niin pitkään kun haluaa.
Toki riitatapauksissa voi tulla minulle maksettavaa mutta otan sen huomioon ja maksan siitä hyvästä.
Ihan sama kun maksan ylinopeusmaksun aina välillä siitä ilosta ettei tarvitse nysvätä jononkerääjien perässä.
Tärkeintä on tietenkin ennaltaehkäistä idioottien päätyminen vuokralaisiksi ja ottaa etukäteen edellisiltä vuokranantajilta selvää millainen henkilö on kyseessä. Hyvistä vuokralaisista pidetään kyllä kiinni mutta huonojen kanssa pidetään hauskaa. Sitä katsos ihmisillä voi olla monelaisia tuttavia ja naapurihuoneistoon voi muuttaa joku narkkari joksikin aikaa jne...
Suosittelen lämpimästi kaikille vuokralla asujille sitä, että älkää muuttako yksityiselle asumaan. Itse olen asunut neljässä eri vuokra-asunnossa Satolla ja aina ollut tyytyväinen. Vuokrat on mitä on, mutta asunnot on aina ollut siistissä kunnossa ja kaikki puutteet on korjattu. Nykyisen asunnon kaikki seinät (65m2) maalattiin ennen muuttoamme, koska itse pyysin tätä. Ei vaikuttanut vuokraan mitenkään. Hetki sitten pyysin kylppärin katon maalaukseen maalit ja sain, itse maalasin sen hetkessä siistiksi. Tykkään itsekin laittaa vuokra-asuntoa ja olenkin tehnyt kaikenlaista "pikkuremppaa" asunnoissani. Painotan kuitenkin sanaa "pikku", koska omakustanteisen keittiörempan tekeminen toisen (etenkin yksityisomisteisen!!) asuntoon on vaan hieman hullua.
Rakkaat vuokra-asujat, muuttakaa sinne Satolle, VVO:lle tai vastaaville. Ne eivät laita kämppää myyntiin ja potkaise teitä ulos siskontytön takia. Hyvillä mielin siellä maalailee ja tekee remppaa, kun tietää, että siinä saa oikeasti asua niin kauan kuin haluaa. Jos meillä hajoaa jääkaappi, saan puhelinsoitolla sinne uuden sellaisen. Kyse on kuitenkin isoista yrityksistä ja isoista rahoista - jos koira naarmuttaa parketin, se ei ole kenenkään yksityisen henkilön murhe, koska ketään vaikka siellä Satolla ei kiinnosta tämä henkilökohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:44"]
Sain vuokranantajalta luvan tehdä vanhaan Töölöläis läävään remonttia ja käyttää siihen yhden kk vuokran. Revimme muovimatot ja hioimme alla olleen lautalattian upeaan kuntoon, remontoimme keittiö ja koko muun kämpän. Laitoimme siihen omaa rahaa ja aikaa paljon. Saimme upean kämpän. Myös vuokranantaja oli tyytyväinen ja sanoi meidät irti asunnosta. Hän laittoi sen myyntiin ja mainosti juuri remontoiduksi.
[/quote]
Laitonta sanoa irti myynnin takia. Pitää myydä vuokralaisten kanssa.
[/quote]
Ei ole laitonta. Myynnin takia irtisanominen kuuluu ns. hyvän vuokratavan mukaisiin irtisanomisperusteisiin.
http://www.vuokrataanasunto.fi/vuokrasopimuksen-irtisanominen-ja-purkaminen1.html
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:44"]
Sain vuokranantajalta luvan tehdä vanhaan Töölöläis läävään remonttia ja käyttää siihen yhden kk vuokran. Revimme muovimatot ja hioimme alla olleen lautalattian upeaan kuntoon, remontoimme keittiö ja koko muun kämpän. Laitoimme siihen omaa rahaa ja aikaa paljon. Saimme upean kämpän. Myös vuokranantaja oli tyytyväinen ja sanoi meidät irti asunnosta. Hän laittoi sen myyntiin ja mainosti juuri remontoiduksi.
[/quote]
toi oli kyllä tosi tylysti tehty :(
jos seur.kerran meinaat tehdä samaa, niin yritä saada joku paperi, että saat asua siinä tietyn minimiajan.
Vähän ohi aiheen, mutta mielestäni vuokra-asunnoissa pitäisi aina olla jokin tietty taso jota ne eivät voi alittaa, että sellaisia aivan hirveitä mörskiä ei saisi edes vuokrata. Vuokraaminen jees, mutta mielestäni on kyllä vähän alhaista nyhtää kauheita vuokria joiltain sellaisella asunnolla, joka on suoraan joltain 70-luvulta. Mielestäni vuokranantajan pitäisi sen verran kyllä päivittää asuntoa, että se vastaa edes jossain määrin tätä päivää ja esim. vaikka maalata joskus ne seinätkin tms. Ei ole mitään vastaan vuokranantajia tai vuokralaisia, olen itsekin asunut vuokralla mutta onnekseni saanut aina valkata asunnot parhaasta päästä. Sääliksi vain käy ihmisiä joilla ei ole valinnanvaraa ja joutuvat maksamaan jostain järkkymurjusta kauheaa hintaa. Vuokrakatto voisi olla myös paikallaan... Koska valtio ei takaa ihmisille tarpeeksi vuokra-asuntoja, ei ole reilua että toiset maksavat aivan kiskurihintoja toisten hyväksi kuten mm. opiskelijat. Kyllä pitäisi vuokranantajankin olla edes kohtuullinen kun tekee kuitenkin bisnestä ja tienaa asunnolla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:18"]
Vähän ohi aiheen, mutta mielestäni vuokra-asunnoissa pitäisi aina olla jokin tietty taso jota ne eivät voi alittaa, että sellaisia aivan hirveitä mörskiä ei saisi edes vuokrata. Vuokraaminen jees, mutta mielestäni on kyllä vähän alhaista nyhtää kauheita vuokria joiltain sellaisella asunnolla, joka on suoraan joltain 70-luvulta. Mielestäni vuokranantajan pitäisi sen verran kyllä päivittää asuntoa, että se vastaa edes jossain määrin tätä päivää ja esim. vaikka maalata joskus ne seinätkin tms. Ei ole mitään vastaan vuokranantajia tai vuokralaisia, olen itsekin asunut vuokralla mutta onnekseni saanut aina valkata asunnot parhaasta päästä. Sääliksi vain käy ihmisiä joilla ei ole valinnanvaraa ja joutuvat maksamaan jostain järkkymurjusta kauheaa hintaa. Vuokrakatto voisi olla myös paikallaan... Koska valtio ei takaa ihmisille tarpeeksi vuokra-asuntoja, ei ole reilua että toiset maksavat aivan kiskurihintoja toisten hyväksi kuten mm. opiskelijat. Kyllä pitäisi vuokranantajankin olla edes kohtuullinen kun tekee kuitenkin bisnestä ja tienaa asunnolla.
[/quote]
Mutta eihän kenenkään ole pakko vuokrata huonoa asuntoa? Tai kallista!
Jokaiselle löytyy asunto, mutta ei välttämättä Helsingin keskustasta 5 €/neliö. Onhan se väärin, mutta niin kauan kun valtio tukee asumista tukien muodossa, ei ole mitään järkeä laittaa vuokrakattoa. Mieluummin niin päin, että asumistuet poistetaan ja hyväksytään se, että alle keskituloinen perhe asuu ahtaasti tai muuttaa maalle.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:37"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:33"] Onneksi voi aina hankkia käytetyn vehkeen rikki menneen tilalle. Ah... kiva olla riistäjäsika. :) [/quote] Ja mitäs sinä tuossa voitat? Käytetty kodinkonehan se hajoaa vielä helpommin (varsinkin kun sitä vähän avustaa) ja silloin ei ole edes takuut voimassa ja ilkivalta on vielä vaikeampaa todeta. Että ihan rauhassa voit ostella minulle vaikka joka kuukausi käytettyjä koneita:D [/quote] Voi kulta pieni. Sinä lennät tässä tapauksessa ulos hyvin äkkiä ja tilallesi tulee kunnon vuokralainen. Luuletko että suvaitsisin moista perseilyä sitten yhtään? :) Ja kunnon vuokralaiselle hankkisin kämppään uutta konetta.
[/quote]
Hehheh!! joku Vuokranantaja kuvittelee taas itsestään vähän liikoja :D Kuule rakas pieni, kun ette te mitään jumalia ole. Hajonneet kodinkoneet ei ole mikään peruste purkaa vuokrasopimusta vaan joudut noudattamaan ihan sitä normaaliairtisanomis aikaa. Vuokranantajanahan sinun tulisi tietää kauanko se on, joten en vaivaudu sitä tässä kertomaan. Sen verran kylläkin vinkkaan, että aika on huomattavasti pidempi kuin "hyvin äkkiä" :D
[/quote]
harmittaako ko sua noin paljon, että et kykene ostamaan omaa asuntoa?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:05"]
Suosittelen lämpimästi kaikille vuokralla asujille sitä, että älkää muuttako yksityiselle asumaan. Itse olen asunut neljässä eri vuokra-asunnossa Satolla ja aina ollut tyytyväinen. Vuokrat on mitä on, mutta asunnot on aina ollut siistissä kunnossa ja kaikki puutteet on korjattu. Nykyisen asunnon kaikki seinät (65m2) maalattiin ennen muuttoamme, koska itse pyysin tätä. Ei vaikuttanut vuokraan mitenkään. Hetki sitten pyysin kylppärin katon maalaukseen maalit ja sain, itse maalasin sen hetkessä siistiksi. Tykkään itsekin laittaa vuokra-asuntoa ja olenkin tehnyt kaikenlaista "pikkuremppaa" asunnoissani. Painotan kuitenkin sanaa "pikku", koska omakustanteisen keittiörempan tekeminen toisen (etenkin yksityisomisteisen!!) asuntoon on vaan hieman hullua.
Rakkaat vuokra-asujat, muuttakaa sinne Satolle, VVO:lle tai vastaaville. Ne eivät laita kämppää myyntiin ja potkaise teitä ulos siskontytön takia. Hyvillä mielin siellä maalailee ja tekee remppaa, kun tietää, että siinä saa oikeasti asua niin kauan kuin haluaa. Jos meillä hajoaa jääkaappi, saan puhelinsoitolla sinne uuden sellaisen. Kyse on kuitenkin isoista yrityksistä ja isoista rahoista - jos koira naarmuttaa parketin, se ei ole kenenkään yksityisen henkilön murhe, koska ketään vaikka siellä Satolla ei kiinnosta tämä henkilökohtaisesti.
[/quote]
Paitsi että ainakin meillä Sato nostaa vuokraa sen verran usein ja paljon, että alkaa mietityttää tämän asumisen järkevyys. Samaan aikaan yksityisellä vuokralla asuvan siskoni vuokra on noussut 2% kun meillä 9%.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:18"]
[/quote]
me olemme kerran alentaneet vuokrapyyntöä, koska vuokralainen tuntui sopivammalta kuin se, joka olisi maksanut täyden vuokran.
Mä maalasin ilman vuokranantajan lupaa yhden seinän tummaksi, muut seinät olivat valkoisia. Poismuuttaessani maalasin seinän takaisin valkoiseksi. En jäänyt kiinni, ja sain monta vuotta asua mieluisessani asunnossa pienellä vaivalla. Tietenkin se vaatii huolellista maalaamista, mutta oikeilla välineille sekin on helppoa.
Uuteen asuntooni sain luvan remppailla ihan mitä haluan, kunhan itse maksan. Maalasin vessankaapit ja vaihdoin niihin kahvat, olivat sen jälkeen kuin uudet, ja tapetoisin ja maalasin. Rahaa meni 150 euroa (välineet olivat jo valmiina), ja vuokranantaja tuli tarkastamaan ja piti todella paljon. En tiedä onko mulla koskaan varaa omaan, mutta haluan tehdä kodeistani aina omannäköisiä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:35"]
Valitat ludeongelmasta => seuraavana päivänä myrkytys. Haisee muuten ihan helvetin pahalta! Mutta sinähän siellä asut.
[/quote]
Ehkäpä minulla on jo uusi asunto katsottuna siinä vaiheessa kun alan luteista valittamaan - en tosiaan omaan kämppääni halua niitä. Ja kyllähän tuo myrkytys seuraavana päivänä passaa, tuon ne luteet sinne vasta käsittelyn jälkeen :)
[/quote]
Oletko ollut asunnossa, joka myrkytetään? Ei ole ihan mitään kivaa hommaa, mutta jos se on sinulle Ok, niin miksipä ei. Ja todella toivon, että luteesi eivät pääse karkuun ennen kuin saat omat tavarasi kämpästät ulos.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:37"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:33"] Onneksi voi aina hankkia käytetyn vehkeen rikki menneen tilalle. Ah... kiva olla riistäjäsika. :) [/quote] Ja mitäs sinä tuossa voitat? Käytetty kodinkonehan se hajoaa vielä helpommin (varsinkin kun sitä vähän avustaa) ja silloin ei ole edes takuut voimassa ja ilkivalta on vielä vaikeampaa todeta. Että ihan rauhassa voit ostella minulle vaikka joka kuukausi käytettyjä koneita:D [/quote] Voi kulta pieni. Sinä lennät tässä tapauksessa ulos hyvin äkkiä ja tilallesi tulee kunnon vuokralainen. Luuletko että suvaitsisin moista perseilyä sitten yhtään? :) Ja kunnon vuokralaiselle hankkisin kämppään uutta konetta.
[/quote]
Hehheh!! joku Vuokranantaja kuvittelee taas itsestään vähän liikoja :D Kuule rakas pieni, kun ette te mitään jumalia ole. Hajonneet kodinkoneet ei ole mikään peruste purkaa vuokrasopimusta vaan joudut noudattamaan ihan sitä normaaliairtisanomis aikaa. Vuokranantajanahan sinun tulisi tietää kauanko se on, joten en vaivaudu sitä tässä kertomaan. Sen verran kylläkin vinkkaan, että aika on huomattavasti pidempi kuin "hyvin äkkiä" :D
[/quote]
harmittaako ko sua noin paljon, että et kykene ostamaan omaa asuntoa?
[/quote]
Mistä päättelet että en kykyne? Olen hankkimassa omaa asuntoa, mutta uudessa ja vieraassa kaupungissa en heti uskaltanut ostaa omaa kun en tunne alueita yhtään. Ostan oman vielä tämän vuoden puolella, mutta sitä naatiskelen kun vuokranantaja tanssii polkaa minun tahtiini :)
Yleensä maksava asiakas haluaa mahdollisimman paljon vastinetta rahalle. Ei se ole tyhmä joka kysyy.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:47"]
Tuskin on kovin hyväkuntoinen kämppä, jossei edes pesukoneliitäntää ole...
[/quote]
Huoh. Sellainen asunto voi olla lattiasta kattoon remontoitu, mutta kylpyhuone voi olla niin pieni ettei sinne pesukone mahdu. Kaikki asunnot eivät aina ole olleet asuinkäytössä, esim. omani on ollut ennen pankin liikehuoneistona. Ja jotkut talot on niin vanhoja, ettei niihin alunperinkään ole rakennettu mitään kahden suihkun tilavia kylppäreitä.
[/quote]
mutta sitten se liitäntä laitetaan vaikka keittiöön. Ihan hölmöä kuvitella että ihmisen pitäis elää vuosikausia ilman pyykkikonetta. Kyseessä tuskin on mikään opiskelijakämppä