Joillain vuokralaisilla on kyllä realiteetit hukassa!
Vuoka on liian kallis, mutta silti pitäisi saada vaikka mitä taloon uutta ja tietenkin ilman kustannuksia. Ja se käytös, kuin Euroopan omistajalla vaikka itse ei omista yhtään mitään koko talosta.
Kommentit (136)
Tai sitten tekee kuin minä ;) vuokraa täysin uuden kämpän ja kaikki toimii... ainakin puhelinsoitolla. Kun kämppä ja laitteet on priimaa jos jotain ongelmia tulee, sitä soitetaan isännöitsijä hätiin :) Tähän mennessä on korjattu sälekahtimia, pesukoneliitäntää ja lattialämmitystä. Vuokra on kallis, mutta kämppä loistava.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:01"]Meillä lukee sopimuksessa selkeästi, että "siinä kunnossa kuin on vuokrattaessa". Ja mitä haluaa vuokralainen: uuden jääkaapin, punaisen, koska se olisi kiva. Ja pesukoneliitännän. Ja parvekelasituksen uusiksi, nyt on liian isot ruudut. Kaikki tämä pitää saada heti, koska hän ei voi asua näin synkästi!
[/quote]
Sano että annat kyllä luvan uusia nuo omalla kustannuksella :)
Jos jääkaappi on rikki, se pitää uusia. Voit sitten kustantaa jonkun peruskaapin hinnan, ja vuokralainen voi maksaa erotuksen siihen parempaan punaiseen
[/quote]
Mutta mitenkäs tässä tapauksessa sitten toimitaan kun vuokralainen muuttaa pois? Varmaan haluaa jääkaapista omansa takaisin kun on maksanut osan.
[/quote]Ei se ole ongelma, joko jätttää jääkaapin jälkeensä tai ottaa mukaansa ja ostaa tilalle sen arvoisen, johon vuokranantaja on rahaa antanut alunperin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:21"]
Kuule sellaista se on vuokranantajana, olet ihan vuokralaiset pyöriteltävissä. On vuokranantajan velvollisuus huolehtia, että asunnon tarpeisto on toimintakuntoinen ja hankkia omaan laskuunsa uutta. Esim. meillä oli jääkaappi, uuni ja tiskikone vähän kuluneita, mutta toimivia. Halusin kuitenkin itselleni tänne uudet kodinkoneet, joten hajottelin näistä laitteista muutaman vastuksen ja pirautin vuokranantajalle että hommaa uudet. Nyt on upouudet pelit ja kyllä kelpaa :) Seuraavaksi ajattelin hiotuttaa parketin, on jo vähän kulunut ja alkaa saamaan tikkuja jalkoihin.
[/quote]
Vuokranantajana minä katsoisin, että lattian kuluma on tullut sinun käytössäsi ja perisin kustannukset takuuvuokrasta tai korottamalla vuokraa ensi vuonna sopivan summan.
Ja jos kodinkone hajoaa ennen normaalia käyttöikäänsä, tarkistaisin asian ensin käyttämällä sitä kodinkonehuollossa. Jos selviää, että olet tehnyt ilkivaltaa, se onkin jo syy purkaa vuokrasopimus. Että adios, idiootti!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:24"]
Vuokranantajana minä katsoisin, että lattian kuluma on tullut sinun käytössäsi ja perisin kustannukset takuuvuokrasta tai korottamalla vuokraa ensi vuonna sopivan summan.
Ja jos kodinkone hajoaa ennen normaalia käyttöikäänsä, tarkistaisin asian ensin käyttämällä sitä kodinkonehuollossa. Jos selviää, että olet tehnyt ilkivaltaa, se onkin jo syy purkaa vuokrasopimus. Että adios, idiootti!
[/quote]
Höpöhöpö kultaseni :) Pintojen normaalia kulumista ei voi laskea kenenkään aihettamaksi vaan ne kuuluvat vuokranantajalle, eikä sinun katsomisesi tätä asiaa miksikään muuta. Sen sijaan on vuokranantajan vastuulla huolehtia, että asunto on turvallinen eikä esim. tule niitä tikkuja jalkoihin.
Ja en ole niin tyhmä, että alan vasaralla hajottamaan kodinkoneita. Edesautan sieltä muutamien kompressorien ja vastusten palamista, joten sitä ei kyllä kodinkonehuoltajat tunnista ilkivallaksi. :D Ja sinä maksat :D:D Hähää!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:03"]
Riistäjäsikaporvarilta pitääkin ottaa irti mitä suinkin saa.
[/quote]
Ainut sika, mikä täällä vikisee, on köyhän talon porsas.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:28"]
[/quote]
Höpöhöpö kultaseni :) Pintojen normaalia kulumista ei voi laskea kenenkään aihettamaksi vaan ne kuuluvat vuokranantajalle, eikä sinun katsomisesi tätä asiaa miksikään muuta. Sen sijaan on vuokranantajan vastuulla huolehtia, että asunto on turvallinen eikä esim. tule niitä tikkuja jalkoihin.
Ja en ole niin tyhmä, että alan vasaralla hajottamaan kodinkoneita. Edesautan sieltä muutamien kompressorien ja vastusten palamista, joten sitä ei kyllä kodinkonehuoltajat tunnista ilkivallaksi. :D Ja sinä maksat :D:D Hähää!
[/quote]
Onneksi voi aina hankkia käytetyn vehkeen rikki menneen tilalle.
Ah... kiva olla riistäjäsika. :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:16"]Minä asun vuokralla, suht kalliilla mutta en valita koska asunnon sijainti ja pohja todella hyvät. Olen vuokranantajan kanssa ostaneet 50/50 hienon laminaattilattian. Olen itse tehnyt keittiöremonttia eli uusinut vanhoja kupruilevia sokkeleita ja päivittänyt kaapistot nykypäivään. Omalla rahalla. Olisin myös teetättänyt keittiöön vahvimman luokan laattalattian, mutta vuokranantaja ei suostunut. Meillä on nyt se laminaatti siinä ja onhan se kulunut ja kupruinen, kosteudelta ja tavaroiden tippumiselta ei voi välttyä. Lapsiperhe vielä ollaan.
Kylpyhuoneessa olisi helppo tehdä laatoitus ja suvussani on alan yritys eli tulisi ammattitaitoinen työ. Ilmaiseksi vuokranantajalle. Saunaremontti ollaan sovittu jo että me hiomme ja lakkaamme huonokuntoiset lauteet ja seinät itse, vuokranantaja asennuttaa ehjät lauteet rikkinäisten tilalle.
Tällaistakin voisi olla. Minua ei haittaa laittaa toisen asuntoa parempaan kuntoon, vaikka en edes saa vuokranalennusta. Minä nautin asumisestani vaikka 20v vielä samassa paikassa.
[/quote]
Niin ja sitten käykin niin että vuokranantaja irtisanoo sopimuksen ja saat enää puoli vuotta nauttia asumisesta asunnosta johon olet satsannut. Järki päähän
[/quote]
[/quote]
Ja mitä jos se vuokranantajasi katsoo, että lattia on ok? Jos se on tikkuja jo puskemassa niin silloin se ei todellakaan ole normaalia kulumista. Fiksu vuokranantaja on kuvannut kämpän ennen kuin sinä olet hilannut ruman perseesi sinne, ja sinä olet luultavasti allekirjoittanut sopimuksen jonka pränttejä et ole tainnut edes lukea - laista puhumattakaan.
Mitä tulee tuohon sinä maksat hähää! - kommenttiin, niin voin kertoa mitä minun vuokralaiseni maksavat: meidän asuntolainaamme pois, meidän ulkomaanmatkoja, uusia kodinkoneita MEILLE ja kaikkea muuta pientä kivaa. Siinä ei paljoa paina kodinkoneet, joita et saa itselle uusia vähän väliä keneltäkään järkevältä ihmiseltä.
[/quote]
[/quote]
Okei, mä myönnän et mä olen kärsinyt helteesta liian kauan ja päätä särkee mut nyt rupes ärsyttään tämä vuokralainen niin paljon et irtisanon varuiks molemmat vuokralaiseni ihan sääntöjä käyttäen tietenkin mut molemmat lähtee puolen vuoden päästä koska tuo kirjoittaja voi asuan mun kämpässä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:21"]Tai sitten tekee kuin minä ;) vuokraa täysin uuden kämpän ja kaikki toimii... ainakin puhelinsoitolla. Kun kämppä ja laitteet on priimaa jos jotain ongelmia tulee, sitä soitetaan isännöitsijä hätiin :) Tähän mennessä on korjattu sälekahtimia, pesukoneliitäntää ja lattialämmitystä. Vuokra on kallis, mutta kämppä loistava.
[/quote]
Tai sitten ois vähän viisaampi ja käyttäis sen kalliin vuokran verran rahaa lainanlyhennykseen ja pian ois ikioma asunto.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:01"]
Meillä lukee sopimuksessa selkeästi, että "siinä kunnossa kuin on vuokrattaessa". Ja mitä haluaa vuokralainen: uuden jääkaapin, punaisen, koska se olisi kiva. Ja pesukoneliitännän. Ja parvekelasituksen uusiksi, nyt on liian isot ruudut. Kaikki tämä pitää saada heti, koska hän ei voi asua näin synkästi!
[/quote]
pesukoneliitännän ymmärrän, muu on turhuutta.
Kyhllhän nyt vuokranantaja voi itse pieniä remppoja kustantaa ja niin minä ainakin teen. Maksoin keittiön pintarempan, kun vuokralainen teki sen itse jne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:33"]
Onneksi voi aina hankkia käytetyn vehkeen rikki menneen tilalle. Ah... kiva olla riistäjäsika. :)
[/quote]
Ja mitäs sinä tuossa voitat? Käytetty kodinkonehan se hajoaa vielä helpommin (varsinkin kun sitä vähän avustaa) ja silloin ei ole edes takuut voimassa ja ilkivalta on vielä vaikeampaa todeta. Että ihan rauhassa voit ostella minulle vaikka joka kuukausi käytettyjä koneita:D
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:12"]
Siis mistä lähtien vuokralainen ostaa uuden jääkaapin?
[/quote]
Siitä asti, kun siinä asunnossa olevassa jääkaapissa ei ole mitään vikaa, mutta asukkaan on saatava punainen jääkaappi. Naurettavia vuokralaisia, jotka luulevat muuttavansa vanhempiensa holhottavista vuokraisännän holhoteiksi; vähän kun vinkaisee, niin kaikkea saa.
Näin!! Me vuokrattiin kaksio opiskelijalle ja kahden päivän päästä soitti että pitäisi tulla vaihtamaan saunaan lamppu kun on palanut. Valo toimi kyllä vkoa ennen tyttösen muuttoa. Soittaessaan kertoi myös, että olis ollu kiva yllätys kun olis ollu jääkaappi valmiiks päällä ja vaikka joku kuoharipullo vuokrasopimuksen kunniaks kaapissa, mutta eipä nyt sit tällä kertaa. Juu, viime kerralla varmaan KOASIlla oli ollut ;) tai sitten katsellut liikaa kiinteistökuningatarta....Huh hui näitä....
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:00"]
No eikös se ole aika loogista, että jos pitää vuokraa kalliina niin siihen yrittää neuvotella jotain lisäetua. Voit aivan vapaasti olla eri mieltä ja kieltäytyä.
[/quote]
Näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä talojen ylläpito pitää sisällään ja mitä se maksaa. He eivät ymmärrä, että ylimääräiset kulut maksaa jokainen asukas, niin osakas kuin vuokralainenkin. Heidän mielestään koska he ovat vuokralla, heille ei kuulu mikään kustannus mutta heillä on oikeus vaatia ties mitä, koska hekin asuvat tässä talossa.
[/quote]
Jaa, meinaat, että vuokralla asuvat ovat tynnyrissä kasvaneita? Voin kertoa sinulle, etteivät ole.
Voisit niin kuin pikkuisen tarkistaa ennakkoluulojasi. Voisi tehdä sinulle todella hyvää.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:33"]
Onneksi voi aina hankkia käytetyn vehkeen rikki menneen tilalle. Ah... kiva olla riistäjäsika. :)
[/quote]
Ja mitäs sinä tuossa voitat? Käytetty kodinkonehan se hajoaa vielä helpommin (varsinkin kun sitä vähän avustaa) ja silloin ei ole edes takuut voimassa ja ilkivalta on vielä vaikeampaa todeta. Että ihan rauhassa voit ostella minulle vaikka joka kuukausi käytettyjä koneita:D
[/quote]
Jos sinun käytössäsi aina vaan kaikki hajoaa, meillä on kaksi vaihtoehtoa: maksat seuraavat omasta pussistasi tavalla tai toisella, tai muutat pois joko vapaaehtoisesti tai niin, että minä irtisanon sopimuksen. Ja nyt kun on yleistymässä tämä suositus edelliseltä vuokranantajalta, et sinä ikuisuuksia jatka toisen omaisuuden hajottamista.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:35"]
Ja mitä jos se vuokranantajasi katsoo, että lattia on ok? Jos se on tikkuja jo puskemassa niin silloin se ei todellakaan ole normaalia kulumista. Fiksu vuokranantaja on kuvannut kämpän ennen kuin sinä olet hilannut ruman perseesi sinne, ja sinä olet luultavasti allekirjoittanut sopimuksen jonka pränttejä et ole tainnut edes lukea - laista puhumattakaan.
Mitä tulee tuohon sinä maksat hähää! - kommenttiin, niin voin kertoa mitä minun vuokralaiseni maksavat: meidän asuntolainaamme pois, meidän ulkomaanmatkoja, uusia kodinkoneita MEILLE ja kaikkea muuta pientä kivaa. Siinä ei paljoa paina kodinkoneet, joita et saa itselle uusia vähän väliä keneltäkään järkevältä ihmiseltä.
[/quote]
Kuten jo edellä mainitsin, niin tuossa ei vuokranantajan katsomiset kyllä merkkaayhtään mitään. Ja lakia et näytä tuntevan tuon taivaallista, suosittelen googlaamaan hiukan jos todella olet vuokranantaja :D Heikkoja argumentteja muuten sinulta, eiköhän kaikki lue vuokrasopimukset ihan huolella ja toisaalta "pikkupräntteihin" ei saa mitään olennaista tietoa piilottaa, vaan esim. pykälä tuosta normaalista kulumisesta (mikäli siis sovitaan siitä jotain erikseen) on tuotava esiin varsin selkeästi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:00"]
No eikös se ole aika loogista, että jos pitää vuokraa kalliina niin siihen yrittää neuvotella jotain lisäetua. Voit aivan vapaasti olla eri mieltä ja kieltäytyä.
[/quote]
Näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä talojen ylläpito pitää sisällään ja mitä se maksaa. He eivät ymmärrä, että ylimääräiset kulut maksaa jokainen asukas, niin osakas kuin vuokralainenkin. Heidän mielestään koska he ovat vuokralla, heille ei kuulu mikään kustannus mutta heillä on oikeus vaatia ties mitä, koska hekin asuvat tässä talossa.
[/quote]
Jaa, meinaat, että vuokralla asuvat ovat tynnyrissä kasvaneita? Voin kertoa sinulle, etteivät ole.
Voisit niin kuin pikkuisen tarkistaa ennakkoluulojasi. Voisi tehdä sinulle todella hyvää.
[/quote]
Otsikostahan se jo tulee ilmi: joillain vuokralaisilla. Joillain. JOILLAIN.
Kuule sellaista se on vuokranantajana, olet ihan vuokralaiset pyöriteltävissä. On vuokranantajan velvollisuus huolehtia, että asunnon tarpeisto on toimintakuntoinen ja hankkia omaan laskuunsa uutta. Esim. meillä oli jääkaappi, uuni ja tiskikone vähän kuluneita, mutta toimivia. Halusin kuitenkin itselleni tänne uudet kodinkoneet, joten hajottelin näistä laitteista muutaman vastuksen ja pirautin vuokranantajalle että hommaa uudet. Nyt on upouudet pelit ja kyllä kelpaa :) Seuraavaksi ajattelin hiotuttaa parketin, on jo vähän kulunut ja alkaa saamaan tikkuja jalkoihin.