Joillain vuokralaisilla on kyllä realiteetit hukassa!
Vuoka on liian kallis, mutta silti pitäisi saada vaikka mitä taloon uutta ja tietenkin ilman kustannuksia. Ja se käytös, kuin Euroopan omistajalla vaikka itse ei omista yhtään mitään koko talosta.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:40"]
Jos sinun käytössäsi aina vaan kaikki hajoaa, meillä on kaksi vaihtoehtoa: maksat seuraavat omasta pussistasi tavalla tai toisella, tai muutat pois joko vapaaehtoisesti tai niin, että minä irtisanon sopimuksen. Ja nyt kun on yleistymässä tämä suositus edelliseltä vuokranantajalta, et sinä ikuisuuksia jatka toisen omaisuuden hajottamista.
[/quote]
En ikuisuuksia tietenkään, olen hankkimassa itsekin omistusasuntoa, mutta käy vaan päähän nuo ylimieliset vuokranantajat niin kiusa se on tällainen pienikin kiusa. :) Ja olen kyllä nuollut tämän nykyisen vuokranantajani persettä niin perusteellisesti, että tule kyllä ongelmia suositusten kanssa. Loordi on erittäin tyytyväinen, hoidan välillä hänen koiraansa ja käyn kastelemassa kukkia yms. muuta pientä - ja palkallisesti tottakai :)
Tuskin on kovin hyväkuntoinen kämppä, jossei edes pesukoneliitäntää ole...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:00"]
No eikös se ole aika loogista, että jos pitää vuokraa kalliina niin siihen yrittää neuvotella jotain lisäetua. Voit aivan vapaasti olla eri mieltä ja kieltäytyä.
[/quote]
Näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä talojen ylläpito pitää sisällään ja mitä se maksaa. He eivät ymmärrä, että ylimääräiset kulut maksaa jokainen asukas, niin osakas kuin vuokralainenkin. Heidän mielestään koska he ovat vuokralla, heille ei kuulu mikään kustannus mutta heillä on oikeus vaatia ties mitä, koska hekin asuvat tässä talossa.
[/quote]Niin ja sitten on meitä jotka ihan omalla kustannuksella vaihtavat tiivisteet ikkunoihin, korjaavat liitokset ja venttiilit ja kittaavat ja maalaavat rapistuneet seinät. Lisäksi voi ulkonakin hoitaa pensaita ja puita ja tehdä lumitöitä. Ihmisiä on erilaisia. ja tiedän mitä kiinteistöjen ylläpitoon kuuluu ja mitä se maksaa, minulla on talo maalla ja kuulun erään kiinteistön hallitukseen.
Käytännössä vuokralainen maksaa sen asunnon yhtiövastikkeet, lainanlyhennykset ja pikkasen vielä vuokraisännälle extraa vaivanpalkaksi. Se vuokralaisen maksama asunto jää luonnollisesti sille vuokraisännälle sen jälkeen kun vuokralainen muuttaa muualle. Vuokraisäntä tuo tähän yhtälöön lähinnä vittumaisen asenteen.
Vuokratkaa ihmiset vaikka kaupungilta/kunnalta ne asuntonne, niin ei tarvitse noiden yksityisten amatööri-idioottien oikkuja sietää.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:44"]
Sain vuokranantajalta luvan tehdä vanhaan Töölöläis läävään remonttia ja käyttää siihen yhden kk vuokran. Revimme muovimatot ja hioimme alla olleen lautalattian upeaan kuntoon, remontoimme keittiö ja koko muun kämpän. Laitoimme siihen omaa rahaa ja aikaa paljon. Saimme upean kämpän. Myös vuokranantaja oli tyytyväinen ja sanoi meidät irti asunnosta. Hän laittoi sen myyntiin ja mainosti juuri remontoiduksi.
[/quote]
Se voi olla väärin, mutta noin saa tehdä. Et sinä varmaan naapurillesikaan menisi ilmaiseksi kunnostamaan paikkoja?
Vastavuoroisesti myöskään toisen ihmisen omaisuuden hajottaminen ei ole oikein, mutta tämä tuntuu olevan aivan vieras käsitys joillekin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:12"]Siis mistä lähtien vuokralainen ostaa uuden jääkaapin?
[/quote]
Siitä lähtien kun vanha ei kelpaa vaikka toimii. Kyllä minu vuokralaiset ovat omakustanteisesti laittaneet vikka mitä kun ovat halunneet. Minä maksan mitä tarvitsee, vuokralainen jos haluaa jotain ekstraa. Ja monilla vuokralaisilla on aikomus asua siinä vuosia ja vuosia, joten ovat monesti valmiita maksamaan saadakseen asuntoon jotain kivaa ja ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:47"]
Tuskin on kovin hyväkuntoinen kämppä, jossei edes pesukoneliitäntää ole...
[/quote]
Huoh. Sellainen asunto voi olla lattiasta kattoon remontoitu, mutta kylpyhuone voi olla niin pieni ettei sinne pesukone mahdu. Kaikki asunnot eivät aina ole olleet asuinkäytössä, esim. omani on ollut ennen pankin liikehuoneistona. Ja jotkut talot on niin vanhoja, ettei niihin alunperinkään ole rakennettu mitään kahden suihkun tilavia kylppäreitä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:12"]
Siis mistä lähtien vuokralainen ostaa uuden jääkaapin?
[/quote]Siitä lähtien, kun haluaa jotain muuta, mitä asunnossa on. Olettaen että asunnossa on ennestään asiallinen jääkaappi.
[/quote]Mutta minä oletin, että jääkaappi on rikki. Sepä tässä juuri on kun ap kírjoittaa niin pihtaamalla tuota tekstiä. Jok ikisen asian joutuu kysymään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:48"]
Käytännössä vuokralainen maksaa sen asunnon yhtiövastikkeet, lainanlyhennykset ja pikkasen vielä vuokraisännälle extraa vaivanpalkaksi. Se vuokralaisen maksama asunto jää luonnollisesti sille vuokraisännälle sen jälkeen kun vuokralainen muuttaa muualle. Vuokraisäntä tuo tähän yhtälöön lähinnä vittumaisen asenteen.
Vuokratkaa ihmiset vaikka kaupungilta/kunnalta ne asuntonne, niin ei tarvitse noiden yksityisten amatööri-idioottien oikkuja sietää.
[/quote]
Henkilö X tarvitsee asuntoa ja päättää ihan itse, että vuokraa sellaisen. Hän päättää ihan itse vuokrata sellaisen yksityiseltä, ja allekirjoittaa ihan itse vuokrasopimuksen josta ihan itse varmasti näkee vuokrasumman. Mikä on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:21"]
Kuule sellaista se on vuokranantajana, olet ihan vuokralaiset pyöriteltävissä. On vuokranantajan velvollisuus huolehtia, että asunnon tarpeisto on toimintakuntoinen ja hankkia omaan laskuunsa uutta. Esim. meillä oli jääkaappi, uuni ja tiskikone vähän kuluneita, mutta toimivia. Halusin kuitenkin itselleni tänne uudet kodinkoneet, joten hajottelin näistä laitteista muutaman vastuksen ja pirautin vuokranantajalle että hommaa uudet. Nyt on upouudet pelit ja kyllä kelpaa :) Seuraavaksi ajattelin hiotuttaa parketin, on jo vähän kulunut ja alkaa saamaan tikkuja jalkoihin.
[/quote]
Vuokralaiseni teki tuota samaa. Onneksi olin paneutunut asiaan, joten ensin rikkoutuneet pyritään korjaamaan - tähän meni 5 vrk, joka on täysin asiallinen aika, koska korjaajaa en ripeämmin saanut paikalle. Okei, vastukset sökönä => kääntyminen vuokralaisen puoleen, onko hänellä aavistustakaan, mitä tapahtunut. Ei ollut. Vuokranantajana katsoin parhaaksi vaihtaa koneet, joten noin viikon kuluttua kämppään kannettiin vaihtokoneet, joita saa kodinkoneliikkeistä edullisesti. Olihan ne eri sarjaa kuin asunnossa aikaisemmin olleet, mutta ihan toimivia.
Asukas oli siten ilman jääkaappia ja astianpesukonetta noin 2 vko, mistä ajasta minun ei tarvinnut korvata hänelle euroakaan, koska korjaus- ja hankintaprosessi oli koko ajan menossa. Asukas sai hieman aikaisempaa huonompitasoiset laitteet (ei merkittävästi), joten hän ei tässä diilissä voittanut mitään. Vaihdon jälkeen huokaisin asukkaalle, että tosi hyvä juttu, että on tuttu kodinkonekauppias, muuten tämä vaihto olisi tullut minulle kalliiksi. Ja jos nämä vielä hajoavat, tiedän nyt, mistä löytyy vaihtokoneita.
Me haluttiin vanhan uunin tilalle kiertoilmauuni ja saatiin. Jääkaappi-pakastimen tilalle haluttiin jää-viileäkaappi ja saatiin. Eikä meillä ole takuuvuokraa sisällä.
Vuokranantaja ei ole yksityinen, ei yritys, ei kaupunki, ei sato, ei vvo, ei vakuutusyhtiö, ei opiskelija-asuntosäätiö eikä srk :-)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:24"]
Vuokranantajana minä katsoisin, että lattian kuluma on tullut sinun käytössäsi ja perisin kustannukset takuuvuokrasta tai korottamalla vuokraa ensi vuonna sopivan summan.
Ja jos kodinkone hajoaa ennen normaalia käyttöikäänsä, tarkistaisin asian ensin käyttämällä sitä kodinkonehuollossa. Jos selviää, että olet tehnyt ilkivaltaa, se onkin jo syy purkaa vuokrasopimus. Että adios, idiootti!
[/quote]
Höpöhöpö kultaseni :) Pintojen normaalia kulumista ei voi laskea kenenkään aihettamaksi vaan ne kuuluvat vuokranantajalle, eikä sinun katsomisesi tätä asiaa miksikään muuta. Sen sijaan on vuokranantajan vastuulla huolehtia, että asunto on turvallinen eikä esim. tule niitä tikkuja jalkoihin.
Ja en ole niin tyhmä, että alan vasaralla hajottamaan kodinkoneita. Edesautan sieltä muutamien kompressorien ja vastusten palamista, joten sitä ei kyllä kodinkonehuoltajat tunnista ilkivallaksi. :D Ja sinä maksat :D:D Hähää!
[/quote]
Meillä lukee sopimuksessa, että mikäli parkettin kuluu käyttökelvottomaksi, asennetaan sen tilalle muovimatto.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:33"]
Onneksi voi aina hankkia käytetyn vehkeen rikki menneen tilalle. Ah... kiva olla riistäjäsika. :)
[/quote]
Ja mitäs sinä tuossa voitat? Käytetty kodinkonehan se hajoaa vielä helpommin (varsinkin kun sitä vähän avustaa) ja silloin ei ole edes takuut voimassa ja ilkivalta on vielä vaikeampaa todeta. Että ihan rauhassa voit ostella minulle vaikka joka kuukausi käytettyjä koneita:D
[/quote]
Voi kulta pieni. Sinä lennät tässä tapauksessa ulos hyvin äkkiä ja tilallesi tulee kunnon vuokralainen. Luuletko että suvaitsisin moista perseilyä sitten yhtään? :) Ja kunnon vuokralaiselle hankkisin kämppään uutta konetta.
En omista itse omistuasuntoja, mutta aikoinaan asuessani vuokralla, en kyllä itse vuokrannut kämppiäni miltään "ylimielisiltä vuokranantajilta". Ihan mukavia tyyppejä omat vuokranantajat kyllä olivat ja ne vähät asiat mitä vastaan tuli, saatiin kyllä helposti sovittua.
Mutta te joilla ei ole varaa tai mahdollisuutta omaan asuntoon, mutta kuitenkin kitisette täällä - onko tullut mieleen että missäs te sitten asuisitte ilman näitä kamalia, "riistäviä" vuokranantajia? Pahvilaatikossako?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:05"]Tarkoitin yhteiskunnan tasolla.
Kaikista karuinta on, että asumistukijärjestelmän kautta tolkuton summa verovaroja menee vuokranantajien taskuun. Lisäksi nuoret kärsivät pilviin hilatuista ostohinnoista. Kun vielä pidetään huoli, että ansiotulo- ja kulutusverot ovat pilvissä, niin homma sortaa nuorta yritteliästä ihmistä aivan käsittämättömällä tavalla. Eikä tarvitse edes puhua siitä, miten paljon kovempi taso ja kilpailu nykyään on verrattuna kieli- ja IT-taidottomiin nelikymppisiin.
[/quote]
Miksi sen pitäisi tuottaa jotain valtiolle? Me, kolmekymppinen pariskunta maksamme valtiolle verojen muodossa todella paljon kaikenlaisia maksuja alkaen siitä, että meillä on auto (kaikki autoon liittyvä), siitä, että myös kerrostaloissa on kiinteistövero (ja omassamme myös), lämmityksestä, sähköstä, arvonlisäverosta liittyen kaikkeen, mitä ostamme ja niin edelleen. Ei ole minun syyni, että asumistukea saa niin heppoisin perustein. Eikä kalliit tontit, kalliit rakennuskustannuksetkaan ole minun syyni (kun kaupungeilla ei ole varaa rakennuttaa niitä halvempia vuokra-asuntoja). Eikä sekään, että 2000-luvun alussa, jolloin itse oli hädin tuskin täysi-ikäinen, oli buumi joka sitten osoittautuikin aika tyhjäksi. Eikä se, että nelikymppiset on sinun mielestäsi kielitaidottomia.
Hyväntekijäksi ei minun tarvitse ryhtyä, mutta jos sinua asumistuet harmittaa niin paljon niin seuraavan kerran voimme valita työssäkäyvän vuokralaisen...vaikka mistä minä tiedän, saako hän mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:05"]Tarkoitin yhteiskunnan tasolla.
Kaikista karuinta on, että asumistukijärjestelmän kautta tolkuton summa verovaroja menee vuokranantajien taskuun. Lisäksi nuoret kärsivät pilviin hilatuista ostohinnoista. Kun vielä pidetään huoli, että ansiotulo- ja kulutusverot ovat pilvissä, niin homma sortaa nuorta yritteliästä ihmistä aivan käsittämättömällä tavalla. Eikä tarvitse edes puhua siitä, miten paljon kovempi taso ja kilpailu nykyään on verrattuna kieli- ja IT-taidottomiin nelikymppisiin.
[/quote]
Miksi sen pitäisi tuottaa jotain valtiolle? Me, kolmekymppinen pariskunta maksamme valtiolle verojen muodossa todella paljon kaikenlaisia maksuja alkaen siitä, että meillä on auto (kaikki autoon liittyvä), siitä, että myös kerrostaloissa on kiinteistövero (ja omassamme myös), lämmityksestä, sähköstä, arvonlisäverosta liittyen kaikkeen, mitä ostamme ja niin edelleen. Ei ole minun syyni, että asumistukea saa niin heppoisin perustein. Eikä kalliit tontit, kalliit rakennuskustannuksetkaan ole minun syyni (kun kaupungeilla ei ole varaa rakennuttaa niitä halvempia vuokra-asuntoja). Eikä sekään, että 2000-luvun alussa, jolloin itse oli hädin tuskin täysi-ikäinen, oli buumi joka sitten osoittautuikin aika tyhjäksi. Eikä se, että nelikymppiset on sinun mielestäsi kielitaidottomia.
Hyväntekijäksi ei minun tarvitse ryhtyä, mutta jos sinua asumistuet harmittaa niin paljon niin seuraavan kerran voimme valita työssäkäyvän vuokralaisen...vaikka mistä minä tiedän, saako hän mitään.
[/quote]
No voi penis. Ei tässä nyt edelleenkään ollut kyse sinusta. Kuinka täynnä itseään voikaan joku olla...
No, minulla on kyllä ollut kaksi sellaista yksityistä vuokranantajaa, joiden takia en ikinä enää vuokraa yksiyiseltä vuokranantajalta. Nyt kaupungin asunnossa, ja paljon paremmin menee. Tässä on saunakin, jota minulla ei ennen ollut. Eikä kukaan tule kyttäämään oven taakse, koska isännöitsijäkin on mukava ihminen. Ainoa haittapuoli on tupakoivat naapurit, mutta niitä oli noissa ns. omistuskerrostaloissakin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:44"]
Sain vuokranantajalta luvan tehdä vanhaan Töölöläis läävään remonttia ja käyttää siihen yhden kk vuokran. Revimme muovimatot ja hioimme alla olleen lautalattian upeaan kuntoon, remontoimme keittiö ja koko muun kämpän. Laitoimme siihen omaa rahaa ja aikaa paljon. Saimme upean kämpän. Myös vuokranantaja oli tyytyväinen ja sanoi meidät irti asunnosta. Hän laittoi sen myyntiin ja mainosti juuri remontoiduksi.
[/quote]
Erittäin hyvä osoitus siitä, että ei kannata tehdä mittavaa remonttia vuokrakämppään, etenkään omakustanteisesti. :/ Ikävä veto vuokranantajalta.