(Yle) Jos naapurin piha on parempi, sinne voi mennä leikkimään?
http://yle.fi/uutiset/lasten_pihaleikit_kuumentavat_tunteita__haatamiselle_harvoin_perusteita/7394761
Itse olen kyllä eri mieltä. Tällaiset piiavainiot voisivat itse maksaa enemmän vuokraa/vastiketta ja kehittää sitä omaa pihaansa. Missä menee raja? Voiko naapuritaloyhtiön grillauspaikalla mennä, jos se ei ole aidattu?
Kommentit (59)
Vain aito punaniska -wt kehtaa mennä lehteen sillä asialla, että pitää saada ilmaiseksi toisten pihoissa lorvia.
Kyseessä on Liipola, Lahden karmein vuokrataloalue, jossa todellakin vuokrakasarmien asukkaat käyttää osaketalojen pihoja ja grillikatoksia miten tahtovat. Jos taloyhtiön asukas sanoo, että pois keinusta, niin heti väitetään, että lain mukaan siinä saa olla. Mutta kun ei saa: taloyhtiön pihassa saa olla, sen halki saa kävellä, mutta kaikki rakennelmat, lelut jne, taloyhtiön omaisuus on vain taloyhtiön väelle. Siksi Vainio ei saa mennä istuskelemaan hiekkalaatikon reunalle, hän saa kyllä seistä siinä vierellä, mutta lapsillaan ei ole mitään lupaa leikkiä hiekkalaatikon hiekassa tai keinua keinussa. Tämä asia jätetään turhan usein keromatta!
Hyvä, opetetaan tiukka reviiriajattelu lapsiinkin. Niin ne jengit syntyvät. Ihan oikeasti, tämä ei ole vitsi.
Jos itsellä tulisi mentyä toisten pihaan ajattelematta ohi kävellessä hetkekesi keinumaan, niin viimeistään poistutaan jos joku tulee pyytämään. (jos on epäselvää onko talojen yhteinen vai kt oma)
YLEn uutisissa oli tosiaan varsin mielenkiintoinen tulkinta toisen omaisuuden sosialisoinnista. Toisen henkilön/yrityksen omaisuuden saa ottaa käyttöön, jos sen tekee rauhallisesti ja häritsemättä.
Meidän taloyhtiössämme on hyvä lasten leikkipaikka, mutta meiltä puuttuu ulkokuivatusteline pyykeille ja grillikatos. Naapuritaloyhtiössä taas löytyy kiva grillikota ja pyykkitelinekin on. Voin siis rauhallisesti viedä mattoni kuivumaan naapuriyhtiön telineelle ja rauhanomaisesti käydä grillaamassa heidän grillikodallaan? Aitoja ei ole kummankaan ympärillä. Asunto oy:n omaisuutta ei mitenkään voida erotella siten, että leikkivälineet vain ovat naapureiden käytössä, mutta muu omaisuus ei.
Vähän pidemmällevietynä: veljeni asuu rivitaloyhtiössä, jossa pihojen ympärille ei saa rakentaa aitoja. Heidän lapsensa voivat siis rauhallisesti ja häiriötä tuottamatta käydä hyppimässä naapurin trampoliinilla - varsinkin jos naapurit ovat esim. matkoilla tai muuten pois kotoa. Toisella naapurilla on kiva, muurattu kesäkeittö pihallaan, sitäkin voi siis käyttää silloin kun naapurit eivät sitä itse käytä tai ovat vaikka pois kotoa.
Menee aika mielenkiitoiseksi.
Me leikitään toisen pihan hiekkalaatikolla yksi vuotiaani kanssa vain siksi, että meidän pihan hiekkalaatikossa on enemmän havuneulasia, kuin sitä hiekkaa ja paikka kuhisee pissamuurahaisia. Toisen pihan hiekkalaatikolla ei ole koskaan ketään ja hiekka on pehmeää, eikä havunneulaista. Lapsikin säästyy pissamurkkujen puremilta.
Asun VVO:lla ja meidän pihalle tulevat jatkuvasti kaupungin talon lapset vierestä leikkimään. Ei siinä muuten mitään, mutta kun hajoittavat tavaroita ja paikkoja...leikkialue on menossa remonttiin tavallista aikaisemmin tämän takia, ja meidän vuokrissahan se korotus sitten näkyy.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:11"]
Me leikitään toisen pihan hiekkalaatikolla yksi vuotiaani kanssa vain siksi, että meidän pihan hiekkalaatikossa on enemmän havuneulasia, kuin sitä hiekkaa ja paikka kuhisee pissamuurahaisia. Toisen pihan hiekkalaatikolla ei ole koskaan ketään ja hiekka on pehmeää, eikä havunneulaista. Lapsikin säästyy pissamurkkujen puremilta.
[/quote]
Niin toiset uusivat mahdollisesti sen hiekan ueammin joten se kustntaa vastikkeissa...
Asumme omistusasunnossa kerrostalossa asunto-osakeyhtiössä. Naapuritalot ovat sekä omistus- että vuokrataloyhtiöitä. Taloyhtiösämme asuu mukavaa väkeä. Vanhemmat ihmisetkin pitävät meillä lapsista ja heidän äänistään. Johtuu varmasti siitkin, että asunnot on niin hyvin suunniteltuja, että löytyy rauhaa, vaikka ulkona joku metelöisikin. Meillä on naapureita tilavampi piha, jossa ei ole koskaan tehty sabotaaseja tai varastettu leluja, jotka ovat ulkona yhteiskäytössä. Olemme sanoneet vuokratalossa asuvillekin, että kyllä meidän pihalle voi tulla keinumaan ja leikkimään ja kyllä me tullaan heilekin aina välillä. Monesti talon lapsetkin tulevat silloin ulos, kun näkevät, että pihalla on seuraa. Toimii! Vuokra-asujat eivät ole meillä mitenkään röyhkeitäkään. He viihtyvät enimmäkseen omalla pihallaan, mutta kiva kun joskus käyvät. Lapsille koko asuinalue on yhteistä! Kaljottelijat ovat pysyneet poissa pihasta, kun lapset valtaavat sen! Tunnemme paljon lapsia etunimeltä ja siitä missä talossa kukin asuu. Osa on kansainvälistä porukkaa, eikä tämäkään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:11"]Me leikitään toisen pihan hiekkalaatikolla yksi vuotiaani kanssa vain siksi, että meidän pihan hiekkalaatikossa on enemmän havuneulasia, kuin sitä hiekkaa ja paikka kuhisee pissamuurahaisia. Toisen pihan hiekkalaatikolla ei ole koskaan ketään ja hiekka on pehmeää, eikä havunneulaista. Lapsikin säästyy pissamurkkujen puremilta.
[/quote]
Ihan oikein. Me ajellaan päivisin naapurin autolla, kun se on paljon isompi ja parempi. Turvallisempikin. Se itse kulkee bussilla töihim, niin samahan se sille on. eipähän lapsi loukkaannu kolarissa niin helposti kuin omalla rottelolla ajellessa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:11"]
[/quote]
Niin toiset uusivat mahdollisesti sen hiekan ueammin joten se kustntaa vastikkeissa...
[/quote]
Ne on saman talon yhtiön taloja, meidän kerrostalo on ulkonäöllisesti aivan saman näköinen kuin sen pihan talo. Meidän pihalla vaan on niitä puita juuri siinä hiekkalaatikon vieressä, josta ne havunneulaset sitten varisee. Toisella pihalla ne puut eivät ole hiekkalaatikon vieressä. Entäs ne kusimuurahaiset, kyllä mulle sopisi, että toisen pihan lapset tulee leikkimään meidän pihalle jos niiden piha kuhisee kusimurkkuja.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:11"]Me leikitään toisen pihan hiekkalaatikolla yksi vuotiaani kanssa vain siksi, että meidän pihan hiekkalaatikossa on enemmän havuneulasia, kuin sitä hiekkaa ja paikka kuhisee pissamuurahaisia. Toisen pihan hiekkalaatikolla ei ole koskaan ketään ja hiekka on pehmeää, eikä havunneulaista. Lapsikin säästyy pissamurkkujen puremilta.
[/quote]
Ihan oikein. Me ajellaan päivisin naapurin autolla, kun se on paljon isompi ja parempi. Turvallisempikin. Se itse kulkee bussilla töihim, niin samahan se sille on. eipähän lapsi loukkaannu kolarissa niin helposti kuin omalla rottelolla ajellessa.
[/quote]
Mitä vitun väliä jos on sama talon yhtiö ja kaksi eri leikkialuetta saman talon yhtiön taloille, miksei sinne toiseen pihaan voi mennä?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:00"]
Kyseessä on Liipola, Lahden karmein vuokrataloalue, jossa todellakin vuokrakasarmien asukkaat käyttää osaketalojen pihoja ja grillikatoksia miten tahtovat. Jos taloyhtiön asukas sanoo, että pois keinusta, niin heti väitetään, että lain mukaan siinä saa olla. Mutta kun ei saa: taloyhtiön pihassa saa olla, sen halki saa kävellä, mutta kaikki rakennelmat, lelut jne, taloyhtiön omaisuus on vain taloyhtiön väelle. Siksi Vainio ei saa mennä istuskelemaan hiekkalaatikon reunalle, hän saa kyllä seistä siinä vierellä, mutta lapsillaan ei ole mitään lupaa leikkiä hiekkalaatikon hiekassa tai keinua keinussa. Tämä asia jätetään turhan usein keromatta!
[/quote]
Sinulle tulee varmaan yllätyksenä, että esimerkiksi rivitaloyhtiössä osakkeiden piha-alueita ei aina ole erikseen ilmoitettu että ne ovat osakkaan hallussa. Eli siis, jos yhtiöjärjestyksessä ei lue tällaista kohtaa, lain mukaan muutkin voivat mennä asukkaan pihaan istuskelemaan ja sanoa että ei tämä ole sinun pelkästään :)
Minä en puolestaan ymmärrä kerrostaloasukkaiden minä ja vain minä itse - mentaliteettiä pihojen suhteen. Uutisessa haastateltu mies on oikeassa, jos pihaa ei ole rajattu, menee vaikeaksi kieltää ketään siinä rauhassa leikkimästä.
Ja ei, emme mene toisten pihoihin leikkimään, omakotialueella se kun on jo vähän eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:10"]
YLEn uutisissa oli tosiaan varsin mielenkiintoinen tulkinta toisen omaisuuden sosialisoinnista. Toisen henkilön/yrityksen omaisuuden saa ottaa käyttöön, jos sen tekee rauhallisesti ja häritsemättä.
Meidän taloyhtiössämme on hyvä lasten leikkipaikka, mutta meiltä puuttuu ulkokuivatusteline pyykeille ja grillikatos. Naapuritaloyhtiössä taas löytyy kiva grillikota ja pyykkitelinekin on. Voin siis rauhallisesti viedä mattoni kuivumaan naapuriyhtiön telineelle ja rauhanomaisesti käydä grillaamassa heidän grillikodallaan? Aitoja ei ole kummankaan ympärillä. Asunto oy:n omaisuutta ei mitenkään voida erotella siten, että leikkivälineet vain ovat naapureiden käytössä, mutta muu omaisuus ei.
Vähän pidemmällevietynä: veljeni asuu rivitaloyhtiössä, jossa pihojen ympärille ei saa rakentaa aitoja. Heidän lapsensa voivat siis rauhallisesti ja häiriötä tuottamatta käydä hyppimässä naapurin trampoliinilla - varsinkin jos naapurit ovat esim. matkoilla tai muuten pois kotoa. Toisella naapurilla on kiva, muurattu kesäkeittö pihallaan, sitäkin voi siis käyttää silloin kun naapurit eivät sitä itse käytä tai ovat vaikka pois kotoa.
Menee aika mielenkiitoiseksi.
[/quote]
Trampoliini ja kesäkeittiö yksityisomaisuutta, vuokratalojen leikkipaikka ei. Ei voi verrata. Seuraavaksi saa kai ottaa naapurin auton käyttöön, jos löytää avaimet? (Muiden pihoille ei silti saa mennä)
Miten ihmeessä vuokrataloyhtiön leikkipaikka ei olisi sen yhtiön omaisuutta, joka talon omistaa??
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:00"]
[/quote]
Sinulle tulee varmaan yllätyksenä, että esimerkiksi rivitaloyhtiössä osakkeiden piha-alueita ei aina ole erikseen ilmoitettu että ne ovat osakkaan hallussa. Eli siis, jos yhtiöjärjestyksessä ei lue tällaista kohtaa, lain mukaan muutkin voivat mennä asukkaan pihaan istuskelemaan ja sanoa että ei tämä ole sinun pelkästään :)
Minä en puolestaan ymmärrä kerrostaloasukkaiden minä ja vain minä itse - mentaliteettiä pihojen suhteen. Uutisessa haastateltu mies on oikeassa, jos pihaa ei ole rajattu, menee vaikeaksi kieltää ketään siinä rauhassa leikkimästä.
Ja ei, emme mene toisten pihoihin leikkimään, omakotialueella se kun on jo vähän eri juttu.
[/quote]
Ei tule yllätyksenä, tuohan on yleistietoutta.
Silti laki antaa oikeuden olla pihalla ja kulkea alueen poikki, mutta se ei anna oikeutta keinua, leikkiä hiekkalaatikossa tai majoittua parkkiruutuun
Jos vuokrataloyhtiö sallii leikkimisen heidän pihallaan, ei pelkkä vuokralainen voi sille yhtään mitään!
t: Lahdesta myös ;)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:46"]Ei tule yllätyksenä, tuohan on yleistietoutta.
Silti laki antaa oikeuden olla pihalla ja kulkea alueen poikki, mutta se ei anna oikeutta keinua, leikkiä hiekkalaatikossa tai majoittua parkkiruutuun
[/quote]
Linkkaatko tähän vielä tarkalleen sen pykälän, jossa kielletään omaisuuden varsinainen käyttö?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:11"]Me leikitään toisen pihan hiekkalaatikolla yksi vuotiaani kanssa vain siksi, että meidän pihan hiekkalaatikossa on enemmän havuneulasia, kuin sitä hiekkaa ja paikka kuhisee pissamuurahaisia. Toisen pihan hiekkalaatikolla ei ole koskaan ketään ja hiekka on pehmeää, eikä havunneulaista. Lapsikin säästyy pissamurkkujen puremilta.
[/quote]
[/quote]
Mitä vitun väliä jos on sama talon yhtiö ja kaksi eri leikkialuetta saman talon yhtiön taloille, miksei sinne toiseen pihaan voi mennä?
[/quote]
Siinä tapauksessa ok. Tätähän ei voinut 1. viestistä tietää.
En myöskään ymmärrä. Omia lapsia olen kieltänyt oikaisemasta kerrostalojen pihojen läpi sekä myös leikkimisen kerrostalon leikkipaikalla, mikäli ei ole joku kyseisessä taloyhtiössä asuva lapsi mukana. Uskoisin, että valtaosa vanhemmista ei vie lapsiaan vieraiden taloyhtiöiden pihoille leikkimään. Jotenin maalaisjärjen luulisi sanovan, että kaikki, mitä ei ole erikseen kielletty, ei ole välttämättä kuitenkaan ole hyvien tapojen mukaista.
Mutta tietysti, mikäli tällainen suuntaus lisääntyy, että vieraat lapset leikkivät pihoilla, sitten varmasti yleistyy myös kerrostalojen piha-alueiden aitaamiset. Tämän jälkeen Pia Vainiollakaan ei ole vastaansanomista siinä, että vieraalle pihalle ei lapsien kanssa tulla leikkimään :)