Eikö muita ärsytä ihmiset joilla ei ole autoa?
Autottomat työkaverit välillä koittavat kierrellen ja kaarrellen kinuta kyytiä. Jos kyytsää kerran, niin kohta ovat riesana kun olettavat että haluan useamminkin kyytsätä. Tosi rasittavaa. Autottomat kaverit vikisevät kun busseja ei kulje sopivaan aikaan, ja aina pitäisi hakea ja kyytsäillä edes takas sen takia. Esim. jos olisivat tulossa iltaa istumaan, ei onnistu ellen lähde hakemaan sinne asti ja kyytsää myös kotiin. Eikö ketään muuta muka oikeasti ärsytä?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:47"]
Meni näköjään tämäkin älykkäiltä mammoilta ihan ohi. Väännetään rautalangasta: ei ärsytä autottomat, jotka eivät odota kyytiä aina. Ärsyttää autottomat, joita pitäisi hakea ja kuljettaa ja kyytsätä. Hankkisivat v*ttu oman auton.
Ap
[/quote]
Jos pyytäisitte niistä teidän käytetyistä louskuista vähän pienempää hintaa niin voisin ostaakkin. Mutta pitää olla 5000€ jo siihen hankitnaan että saa toimivan, ei ole varaa!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:39"]
Joo. Mä olen tuollainen kinuaja. Kinuan milloin autoa lainaan, milloin kyytiä. Maksan kyllä bensarahat aina, vaan harvoin sitä kyytiä saa kuitenkaan. Olen yrittänyt säästää autoon, mutta kun en tiedä millainen pitäisi ostaa, eikä rahaa ole ihan hirveästi. Edellinen auto kesti 2kk, sen jälkeen siitä meni moottori.
Ja ei, ei ole ketään joka auttaisi. Yksin tässä vitun maailmassa. Sorry ap.
[/quote]Bensat ei ole edes puolta auton kuluista. Verottaja laskee autolla ajon hinnaksi yli 40 senttiä kilometri, vähintään se pitäisi maksaa jos lainaa toisen autoa.
En tajua sua, ap. Miksi suostut ovimatoksi? Älä anna kyytiä, jos et halua.
Kaikki minun tuttavapiirini ihmiset, joilla on auto, tarjoavat kyytiä ihan mielellään. En koskaan pyydä, ja joskus kieltäydynkin, jos kävelen mieluummin. En ole törmännyt pummeihin autottomissa kavereissani. Ehkä kannattaisi hankkia parempaa seuraa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 23:01"]En tajua sua, ap. Miksi suostut ovimatoksi? Älä anna kyytiä, jos et halua.
Kaikki minun tuttavapiirini ihmiset, joilla on auto, tarjoavat kyytiä ihan mielellään. En koskaan pyydä, ja joskus kieltäydynkin, jos kävelen mieluummin. En ole törmännyt pummeihin autottomissa kavereissani. Ehkä kannattaisi hankkia parempaa seuraa.
[/quote]
En suostukaan enää. Työkaveri odotti aina kyytiä eikä koskaan maksanut bensarahaa. Lopetin kuskailun kokonaan ja alkoi osoittamaan mieltään.
Ap
Talvisin pakkasilla ärsyttää jos kaverit pyytää kyytiä tai kahville eikä tajua, että auton pitää olla lämmityksessä se 1-2 h ennen lähtöä. "Ai höh et pääse heti?" Lämmityspistoke toimii ajastimella ja ei, en lähde kylmäkäynnistämään kuin pakon edessä.
Bensarahoja en myöskään ole koskaan saanut. Kerran pyysin ja vastauksena kaveri kurkkasi kojetauluun ja sanoi: "Onhan tossa vielä bensaa." Juu.
Ärsyttää just nimenomaan autolliset. Saasteet, meteli, ruuhka. Ja jokaiseen kärryyn mahtuu tasan yksi ihminen. Nostan hattua niille harvoille, jotka hyvistä tuloistaan huolimatta kulkee julkisilla ja ajattelee vähän ympäristöäänkin eikä pelkkää sitä omaa napaa.
Kyytsäämään, hih, taas oppi uuden ilmaisun.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:21"]
Mulla ei ole autoa. En ikinä pyydä kyytiä keneltäkään mihinkään. Jos julkisia ei ole, menen taksilla. Ihan oma valintani on olla ilman autoa ja kun autoa ei omista, on myös varaa ajaa silloin tällöin taksilla.
[/quote]
Samoin. Enemmän ärsyttää ne "jalattomat" autoilijat, jotka ilman sitä pyhää peltilehmäänsä eivät pääse lähtemään yhtään minnekään. Ei ole rahaa bensaan, on niin vaikea ajaa keskustassa, ei sieltä saa parkkipaikkaa jne jne jne. No daa, olenko pyytänyt lähtemään sillä kotterolla?!?!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:37"]
Ilmeisesti et käy töissä? Varsinkin sivuttaisliikenne toimii liostavasti, mulla metro-bussi veisi tunnin ja autolla 15 min.
[/quote]
Aye, poikittainen joukkoliikenne on rajallista ja kehätiet (toistaiseksi) nopeita, mutta kaikki eivät asu lähiössä, käy töissä seudun reunalla tai työskentele ilta- tai yöaikoina. Itse asiassa Helsingin keskusta on edelleen suurin työpaikkakeskittymä ja ruuhka-aikaa ei kutsuta ruuhka-ajaksi syyttä. Ymmärrän hyvin sinun autonkäyttösi, mutta älä yleistä tilannettasi jokaiseen työssäkäyvään.
Ööö,no mikset vaan sano että laitatte kimppakyytiringin pystyyn ja pyydä bensarahaa?Aikuinen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:27"]
Mua taas ärsyttää autottomana se, että aina pitää selitellä ettei tarvitse autokyytiä kilometrin matkalle tms. Autolliset tyypit pitää autotonta jotenkin vajavaisena ihmisenä ja olettaa, että elämä on yhtä kärsimystä. Kaupungissa asuvana pääsen joka paikkaan kävellen / pyörällä / bussilla. Joissain tilanteissa saatan ottaa taksin, sillä voi vuodessa huristella ihan hyvin ja silti tulee halvemmaksi kuin oman auton hommaaminen. Muuttoihin on vuokratu paku ja huonekalut ja kodinkoneet ostetaan kotiinkuljetuksella. Olen kyllä saanut autokyytejä elämäni aikana, mutten niitä erityisesti ole vinkunut. Tällaisissa tilanteissa olen silti myös aina tarjonnut bensarahaa, sillä en oleta auton kulkevan pyhällä hengellä.
[/quote]
Just tasan näin! Joskus mietin, että onko noilla ihmsillä itsellään jotenkin tosi huono kunto vai onko ne noin laiskoja, kun eivät ymmärrä että pienen matkan voi kävellä tai pyöräillä. Ja puhun siis kyydin tyrkyttäjistä, en kaikista autollisista.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:18"]
Autottomat työkaverit välillä koittavat kierrellen ja kaarrellen kinuta kyytiä. Jos kyytsää kerran, niin kohta ovat riesana kun olettavat että haluan useamminkin kyytsätä. Tosi rasittavaa. Autottomat kaverit vikisevät kun busseja ei kulje sopivaan aikaan, ja aina pitäisi hakea ja kyytsäillä edes takas sen takia. Esim. jos olisivat tulossa iltaa istumaan, ei onnistu ellen lähde hakemaan sinne asti ja kyytsää myös kotiin. Eikö ketään muuta muka oikeasti ärsytä?
[/quote]
Älä suostu kyyditsemään. Minulla oli tuollainen kaveri jota olisi vaan pitänyt enemmän ja enemmän kyyditä, joten pistin kaveruuden tauolle. Älä todellakaan kyyditse, muuten joudut jatkuvasti kyyditsemään enemmän ja enemmän ja he olettavat ystävyytenne perustuvaan vain siihen että sinä olet jatkuvasti heitä kuskaamassa.
ärsyttää.... milloin pitäisi töihin viedä, kun bussi menee väärään aikaan. kinutaan kyytiä ikeaan kun pitäisi sieltä jotain hakea ja vielä kantoapua ja muuta. itse ei viitsitä ostaa autoa kun siitä on kuluja. kiitos ehkä tulee, mutta ei muuta. kotiinkuljetustakaan ei viitsi ikeasta ottaa kun se maksaa ja kun sitten tarvii vain jotain halpaa huonekalua. ja kun ei suostu kyyditsemään niin ollaan niin pahoillaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:20"]Ärsyttää.
Ja ärsyttää se että monet autottomat kuvittelevat autoilun olevan ilmaista ja haluavat esim. tavata aina kotonaan "ettei tarvitse maksaa bussia"
[/quote]
Sama!
Ja kuvittelevat myös kuskaaminen olevan ilmaista. Ja eivät ota huomioon menetettyä aikaa.
Ärsyttää paljon.
Minä en ainakaan ole tuollainen autoton. En ole toisten kyytejä vailla. Jos ei mene jukiset sopivasti, menen taksilla. Jos tarvitsen autoa johonkin, vuokraan sellaisen. Enemmän ärsyttää tyypit, joilla on auto ja ajokortti, mutta ne ei uskalla ajaa sillä autolla kuin jotain samaa reittiä ja ovat pummaamassa kyytiä muilta.
Osa ystävistä tuntuu olevan yhteydessä vain, kun tarvitsevat kyytiä jonnekin. Kylässä eivät käy ikinä, kun heillä ei ole autoa. Kauhean kiva.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:21"]
Mulla ei ole autoa. En ikinä pyydä kyytiä keneltäkään mihinkään. Jos julkisia ei ole, menen taksilla. Ihan oma valintani on olla ilman autoa ja kun autoa ei omista, on myös varaa ajaa silloin tällöin taksilla.
[/quote]
Sama. Tai no, kenttäkursseille mennessä olen kysynyt kurssikavereilta onko jonkun autossa tilaa, mutta eipä kukaan kanssabiologi ole pistänyt pahakseen sitä että saa bensakuluille muitakin maksajia itsensä lisäksi ja auton tehokkaasti käyttöön.
On se autoilu vaan niin vitun kallista täällä Suomessa, olis vaan pitänyt pysyä bussilinjalla.
T.audin omistaja
"Moikka, säkin näköjään oot tulossa Jani-Petterille pe? Mihin aikaan meet tästä ohi, kun me ei päästä sinne ilman kyytiä? :)"
-> Se ohi ajaminen meinaa, että olen oikeasti ajamassa n. 15 km päästä ohi... Ja bussipysäkillehän ei tietystikään voi tulla odottamaan. Eli ajan pihaan siihen aikaan kun olen sanonut ja siellä ei ole ketään. Soitan puhelin että missäs ootte, niin sieltä kuuluu
"kestää vielä hetki :) tuu sisään oottelemaan"
-> Etsin parkkipaikan jota ei pihassa ole eikä pelastusteille saa jättää ja kävelen sisään, otan kengät pois ja takin pois ja mulle tyrkätään lapsi syliin. (menee n. 40 min)
"voitais lähtee kun saadaan lapset puettua. missä sulla on auto, onks kaukana? ei viitsisi kävellä kauheesti kun lapset on väsyneitä?"
-> Menen hakemaan auton ja ajan sen rapun eteen, ja ketään ei tule ulos vieläkään. Ohi menee lehdenjakaja ja joudun väistämään, ihmiset katsoo kun istun autossa pihassa. (n. 15 min)
"hihhih Pirjolla ei ole vaippoja niin lirahti vähän housuun."
-> Päästään lähtemään. Kuuluu äänistä, että takapenkillä syötetään sosetta uhmaikäiselle lapselle joka purskuttaa puolet pois suusta.
-> Perillä. Vähintään 2h myöhemmin kuin olisin ollut yksin. Takaisin ei pääse lähtemään yksin kun alkaa nyppiä, sama edessä toiseen suuntaan. Päälle saa siivota auton. Kun ei haluakaan enää kuskata, on nipo. Kun voisi saada bensarahaakin 3 e.
Mutta uskokaa tai älkää olen mieluummin siellä juhlissa ihan ajoissa ja hyvillä mielin, ja pääsen kotiin nukkumaan kun alkaa siltä tuntua...
Ei ärsytä, enkä ole koskaan ryhtynyt kenenkään hovikuskiksi. Tarjoan kyllä kyydin jos olen itse meneossa ja voin vaikka viedä jonku autottoman johonkin jos pyytää, mutta tavaksi en tuollaista ota. Auto jätetään yleensä hankkimatta kustannussyistä ja samasta syystä minäkään en kuskaa huvikseni muita.