Järkyttävää luettavaa aspartaamista!
Kommentit (12)
Aspartaamin vaaroista on tiedetty iät ja ajat. Kun itse olin penska, äiti kielsi aspartaamia sisältävät tuotteet koska se aiheutti ylivilkkautta ym.
Itselläni on 1tyypin diabetes, joten nuo makeutusaineet on aikalailla osa mun ruokavaliota. Enkä aio niistä luopua, koska käytän kohtuudella ja sokeria en voi/halua käyttää.
Missään nimessä ei kannata panikoitua tuosta " tutkimuksesta" , sillä makeutusaineita/sokeria tutkitaan jatkuvasti. Kohtuus kaikessa :0)!
heather
http://www.melankolia.net/arkistot/2006/04/sukraloosi_ja_r.html
Lapsille annan vain sokeria, ja sitäkin vahdin kuin haukka.
Kun kerran olet meitä muita niin paljon edellä niin neuvothan meidät muut oikealle polulle, joka vie oikealle lähteelle.
Toivon vähän lähdekritiikkiä tänne sivustoille. Minä Olen, Hyvä Terveys, Kunto Plus, Vauva, Kaks Plus ym. lehdet eivät ole tieteellisiä julkaisuja, vaan niihin valitaan referaatteja/artikkeleita milloin mistäkin lehdistä. Esimerkiksi tuo Minä Olen on hyvin marginaaliryhmän lehti, suunnattu ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita suggestioista, psykoanalyyseistä ja ... terapioista. Eli niihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti.
TIETEELLISESTI on kyllä tutkittu paljon esimerkiksi makeutus- ja lisäaineiden vaikutuksia, eikä kai kukaan maalaisjärjellä varustettu ihminen niitä annakaan lapsilleen ja välttelee niitä aikuisenakin. Jos makeutta kaipaa, hiukan hunajaa tai sokeria, karkeista suklaa on " terveellisintä" jne.
Haittojahan niistä keinomakeuttajista on elimistölle. Monet maat (mm. Yhdysvallat) ovat kieltäneet esim. syklamaatin ja meillä se on sallittua.
Ei anneta meillä lapselle mitään light juttuja, sillä elimistö ei ole valmis vielä hävittämään myrkkyjä mitä esim. aspartaamin sisältämä metanoli on.
siitä mikä on " paljon" lapselle... noin 3v eli n.15kg painava, raja asesulfaami K:sta tulee vastaan jo kun lapsi juo laimennettua mehua 2 lasillista. Light Colaa voi 20kg painava lapsi juoda 5dl.
tässä yksi hyvä teksti lähdekritiikistä verkkojulkaisujen suhteen...
http://www.htk.fi/Kirjasto/kritiikki.htm
Syklamaatti ja sakariini ovat ERI aineita kuin aspartaami. Aspartaamia on tutkittu eläinkokeilla 15 vuotta eikä mitään haittoja ole löydetty. Suomessa lääkäreiltä kysyttäessä sanovat aspartaamin olevan turvallista kunhan ei käytä jättimäisiä päivittäisiä annoksia.
Yhdysvalloissa aspartaamin haittoja on enemmän rekisteröity, koska siellä sen käyttö on ollut pidempään laajempaa kuin skandinaviassa. Enemmän haittoja siitä on ollut kuin syklamaatista tähän asti.
Noista amerikkalaisista tutkimuksista ja niiden tuloksista. Niihin kannattaa suhtautua erittäin kriittisesti. Itse olen törmännyt lukuisiin amerikkalaisiin tutkimuksiin erilaisista aiheista, joissa esim. tutkimuksen laajuus on ollut 40 henkilöä. Eipä anna kovin vakuuttavaa kuvaa tutkimuksesta, jos tutkittavia on niin vähän. Lisäksi usein näissä tutkimuksissa on tutkittu vain tätä tiettyä aihetta esim. kofeiinin vaikutuksia ottamatta huomioon muita tekijöitä kuten tutkimukseen osallistuvan henkilön ruokailutottumuksia tai kofeiinin määrää. Kaiken lisäksi nämä tutkimukset ovat usein mutu-tutkimuksia eikä niihin ole liitetty mitään kunnon tieteellistä tilastollista tutkimusmateriaalia...
Toki USA:ssa tehdään paljon myös ihan pätevää tieteellistä tutkimusta, mutta valitettavan usein juuri tällaiset makeutusaine ym. paljon kohua aiheuttavat jutut ovat näitä ei kovin tieteellisesti tehtyjä...
Suomessa on tehty paljon tutkimusta eri makeutusaineista ja muutenkin säädökset elintarvikkeiden suhteen ovat erittäin tiukkoja. Ei täälläkään uskallettaisi antaa mitään päivittäisiä saantisuosituksia, jollei asioita olisi tutkittu?! Kaiken lisäksi nämä rajat ovat varsin korkeat...
Kukin taaplatkoon tyylillään. Kyllä minä ainakin käytän makeutusaineilla makeutettuja tuotteita kohtuuden rajoissa. Minäkin suosittelen kovasti kriittistä suhtautumista kaikkeen mahdolliseen uutisointiin riippumatta siitä, onko kyse jostain Lähi-Idän sotaan liittyvästä tai makeutusaineiden tutkimuksista. Kaikki mitä kirjoitetaan ei suinkaan ole absoluuttisesti totta - varsinkaan näin nettiaikaan - kukapa kaikkea netin sisältöä pystyisi tarkistamaan.
Eli järkytyin kun luin alla olevasta linkistä jutun! Suosittelen tutustumaan varsinkin jos käytät (LAPSESI käyttää!) paljon makeutusaineilla makeutettuja ruokia/juomia!