Kaveri julkaisi Facebookissa lasteni kuvia.
Se on kova kuvaamaan ja julkaisee paljon facebookissa. Omista lapsistaan on satoja kuvia, itsestään myös.
Nyt oltiin pitkästä aikaa lasten kanssa rannalla tänään. Meillä teinit (13v, 15 ja 17v) ja kaverilla 4, 6 ja 10 v.
Tää ei ole niiin hyvä ja rakas kaveri, mutta silloin tällöin tavataan ja hengaillaan. Äsken meidän 15 vuotias soitteli, että " nyt se v*tun lehmä on julkkaisut hänestä bikinikuvia Facebookista ja vielä tagannut!". Kielenkäytöstä kyllä keskustellaan, kunhan kuohunta on laskenut.
Itse olen tarkka kuvien julkaisemisesta. Itsestä on vain yksi kuva profiilissa ja lapsista pari vuotta vanha rakeinen potretti. Asiasta vielä puhuttiin siellä rannalla, ettei sitten julkaise meidän lapsista tai mustakaan kuvia. Teinit myös vannottivat häntä lupaamaan, ettei mitään uikkarikuvia esittele.
Kävin katsomassa. Kuvat olivat tavallisia touhukuvia, kun isommat leikittävät pienempiään. Sitten oli yksi pelleilykuva. Ettei sinänsä sisällössä nyt muuta kuin että ovat bikinit päällä ja luokkakaveritkin yms. nähneet tietty jo. Keskustelu oli alkanut jo.. ettei se poistaminenkaan hirveesti auta. Oli tytär tagin pois ottanut jo, mutta.. Olihan siellä muutama ehdotus tissien puristelusta ja takapuolen taputtelusta. Teinipojat. :P
Soitin kaverille ja hän ei näe mitään pahaa. Kivoja kommenttejahan siellä on.. Hänen mielestään, kyllä nuorten pitää näyttää kauniita kroppiaan! Ei mitään hävettävää!
Eihän siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että toivottiin ettei kuvia laitettaisi ollenkaan julkiseen levitykseen. Hän lupasi, varmasti!
eipä hän ymmärtänyt pointtiani, että ärsyttää. Hän myös ihmettelee, että miksei mulla ole kauniista lapsistani kuvia esillä. Koska mä en halua kuvia nettiin koko maailman pällisteltäväksi! Kaverillanikin on avoin profiili, että... tästä myös puhuttiin tänään. Hän ei halua rajoittaa mitään. Ok.
Vahinko on tullut tehdyksi jo, ettei asialle voi mitään. Ei tuo edes pahoitellut. Välit viilenee ja teini(t) on hetken kiukkuinen. Pyysin häntä kotiin rauhoittumaan, ettei kiukkupäissään nyt sanois tai tekis mitään vielä hölmömpää.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:53"]
Mä aina ihmettelen kun tänne näitä kaverijuttuja laitetaan, ettekö "pelkää" että kaveri teidät täältä tunnistaa.
[/quote]
Mitä mun pitäisi pelätä? Tunnistaa mut? Olisko tuolla nyt niin suuri merkitys tässä tilanteessa? Se kaveruus meni jo. Kyllä mä olen kertonutkin, että täällä olen välillä. En tiedä olenko juuri hänelle, mutta se ja sama. AV mammailukaan ei hävetä.
ap
saaha ne omlta sivulta hetkessä pois, jos on tägätty
Meidän 1v. oli kummiensa luona hoidossa pari tuntia juuri silloin kun facessa oli "5 kuvaa 5 päivänä" -buumi. Haettiin tyttöä kotiin niin kummitädille iski paniikki: "Voi eiii, unohdin ottaa Maijasta (nimi muutettu) kuvan, piti laittaa facebookiin päivänkuvaksi!" Meinasin räjähtää jo siitä, saatika sitten siitä, että lapsestani olisi ollut kuva facebookissa ilman mun lupaa. Mulla ei todellakaan ole halua esitellä lastani netissä millään tapaa. En olisi syntymästäkään ilmoittanut ellei lapsen toinen kummi olisi hehkuttanut kummilapsensa syntymää omilla sivuillaan VÄLITTÖMÄSTI sen jälkeen kuin itse kuuli. Se jo vitutti aivan armottomasti ja teki mieli pistää kummi vaihtoon. Olis edes puhunut vaan kummilapsestaan, mutta kun piti mainita nimeltä kuka sitä kummilasta oli maailmaan puskemassa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:57"]
Mitähän haittaa kuvista lienee?
[/quote]
Käypä esim ylilaudalla katsomassa miten nuorten tyttöjen kuvia kommentoidaan ja tallennetaan runkkumateriaaliksi.
[/quote]
Totta. Tallentelevat omille koneilleen kuvia eipä saa poistettua enää. Kaikki mitä nettiin laitetaan on siellä ikuisesti.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:56"]
Ymmärrän teiniäsi oikein hyvin, ja tuo kielenkäyttökin on mielestäni tuossa vaiheessa hyväksyttyä. Tuosta hyvästä kaverisuhde tuohon kaveriin katkeasi (jos hän ei poista kuvia netistä, ja jokainenhan tietää, että kerran kun on jotain laitettu nettiin, ei sitä pois sieltä saa).
Mukavaa varmasti teinillesi kun kuvat kiertää jo nyt tai kohta puoliin ylilaudalla ja muissa nettisivustoilla, joissa aikuiset miehet runkkailevat tyttäresi bikini kuvia katsellen. Lisäksi monet tuon ikäiset "häpeävät" vartaloaan, tai eivät välttämättä olet sinut sen kanssa. Ja sitten "ystäväsi" menee ja levittää bikinikuvat kaiken maailman nähtäville ilman lupaa, vieläpä nimen kanssa.
Ja jos ystäväsi ei muuten tajua niin, sano sille, että kun on kerran niin avoin niin pistää itsestään oman alastonkuvansa nettiin, ja tietenkin nimellä varustettuna, ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Eikä mitään hävettävää....
Huoh. Vihaan niin paljon tuollaisia ajattelemattomia "fb-mammoja"
[/quote]
Kiitos myötätunnosta. Tuosta naisesta on itsestään fbssa ja instassa satoja kuvia, jos ei bikineissä, niin jossain hepeneissä. Selfieitä kaikki. Ettei tämäkään tulokulma auta. Semmoinen pikku pullukka, tekoripset, dimangit ja kaikki. Mustettakin ihosta löytyy.. On niin nättiä että!
Riepoo, että suostuinkin tämän päivän reissuun ja suostuttelin vielä mukulat mukaan.
Ap
Vanhaan hyvään aikaan lehmät käyskentelivät laitumilla ja märehtivät heinää. Nyt heillä on Facebook.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:57"]
Mitähän haittaa kuvista lienee?
[/quote]
Pistä omat bikinikuvasi tänne nyt jakoon, mitään haittaahan tästä ei ole :)
[/quote]
En jaksa ottaa ja laittaa, mutta tule ottamaan kuvat ja laittamaan