Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri julkaisi Facebookissa lasteni kuvia.

Vierailija
05.08.2014 |

Se on kova kuvaamaan ja julkaisee paljon facebookissa. Omista lapsistaan on satoja kuvia, itsestään myös.

Nyt oltiin pitkästä aikaa lasten kanssa rannalla tänään. Meillä teinit (13v, 15 ja 17v) ja kaverilla 4, 6 ja 10 v.

Tää ei ole niiin hyvä ja rakas kaveri, mutta silloin tällöin tavataan ja hengaillaan. Äsken meidän 15 vuotias soitteli, että " nyt se v*tun lehmä on julkkaisut hänestä bikinikuvia Facebookista ja vielä tagannut!". Kielenkäytöstä kyllä keskustellaan, kunhan kuohunta on laskenut.

Itse olen tarkka kuvien julkaisemisesta. Itsestä on vain yksi kuva profiilissa ja lapsista pari vuotta vanha rakeinen potretti. Asiasta vielä puhuttiin siellä rannalla, ettei sitten julkaise meidän lapsista tai mustakaan kuvia. Teinit myös vannottivat häntä lupaamaan, ettei mitään uikkarikuvia esittele.

Kävin katsomassa. Kuvat olivat tavallisia touhukuvia, kun isommat leikittävät pienempiään. Sitten oli yksi pelleilykuva. Ettei sinänsä sisällössä nyt muuta kuin että ovat bikinit päällä ja luokkakaveritkin yms. nähneet tietty jo. Keskustelu oli alkanut jo.. ettei se poistaminenkaan hirveesti auta. Oli tytär tagin pois ottanut jo, mutta.. Olihan siellä muutama ehdotus tissien puristelusta ja takapuolen taputtelusta. Teinipojat. :P

Soitin kaverille ja hän ei näe mitään pahaa. Kivoja kommenttejahan siellä on.. Hänen mielestään, kyllä nuorten pitää näyttää kauniita kroppiaan! Ei mitään hävettävää!

Eihän siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä, että toivottiin ettei kuvia laitettaisi ollenkaan julkiseen levitykseen. Hän lupasi, varmasti!

eipä hän ymmärtänyt pointtiani, että ärsyttää. Hän myös ihmettelee, että miksei mulla ole kauniista lapsistani kuvia esillä. Koska mä en halua kuvia nettiin koko maailman pällisteltäväksi! Kaverillanikin on avoin profiili, että... tästä myös puhuttiin tänään. Hän ei halua rajoittaa mitään. Ok.

Vahinko on tullut tehdyksi jo, ettei asialle voi mitään. Ei tuo edes pahoitellut. Välit viilenee ja teini(t) on hetken kiukkuinen. Pyysin häntä kotiin rauhoittumaan, ettei kiukkupäissään nyt sanois tai tekis mitään vielä hölmömpää.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisia kavereita. Mä olen aina sanonut, jos joku jollain reissulla on lapsistani kuvia ottanut, että ei saa laittaa fb:iin mitään. Eikä kukaan ole laittanut. Siskoni kerran kysyi lupaa kuvan julkaisuun, jossa tyttäreni istuu hänen takanaan eikä näy muuta kuin vähän kenkää.

Ymmärrän teiniä ja ap:tä täysin, "kaverilta" todella tökeröä käytöstä.

Mutta tuo on jo vähän ylireagointia, että kummin sanallinen iloitseminen somessa on raivostumisen aihe...

Vierailija
22/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kuin kuuntelisi ufojen puhetta. Missä kybermaailmassa te elätte? Miksi te olette netissä, jos se ahdistaa noin? Hullua mennä rannalle, jossa kuka tahansa voi tulla vastaan, ja pelätä sitten asiasta otettuja kuvia "jos joku näkee".

Teinille tuollaisen sallii,mutta aikuiset ihmiset...ei hjummarta.

FB tuntuu olevan kuin nykymaailman ilokortteli. Kaikki käyvät siellä, pelkäävät paljastuvansa ja kyttäävät  muita. Miksi? Mitä tuosta hyötyy?

Tai vieras maa tai heimo, tai julkinen paikka-jossa on jostain syystä pakko käydä, ettei ns.kukaan ihmettele-, ja jossa pyörii normi-ihmisten joukossa friikkejä ja rikollisia. Ainakin luullaan pyörivän.

Siellä se on, koko ajan jossain, se voi olla vaarallinen...hui.

someton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:58"]

No hui, onpa vakavaa. Jos sinne rannalle ois sattunut tulemaan porukka niiden teinien kavereita, niin oisko ne juosseet pusikkoon piiloon ettei kukaan vaan näe bikineissä niitä.

[/quote]

voin kuvitella, että nykypäivänä esimerkiksi koulukiusattu hieman esim ylipainoinen tai vaikka miksei normaalivartaloinenkin teini, välttämättä mene julkiselle rannalle. Sen lisäksi, että ne koulukaverit ovat ehkä myös rannalla, niin nekin ottavat niitä kuvia ilman lupia. Sen sitten tietää, miltä tuntuu löytää oma bikinikuva jostain netistä arvostelravana. Ei taida aikuiset ymmärtää teinien paineita, myöskin kiusaamisen muodoilla on kiitos tekniikan ja somen ja netin kautta moninaiset ilmenemiset... Netti mahdollistaa ihmisen loukkamisen vähintään tuplana kun vertaa menneisiin netittömiin vuosikymmeniin.

[/quote]

no onhan se noinkin, mutta pitäisi olla muutakin elämää kuin netissä. Tiettyjä sivuja voi kai oman mielenrauhansa takia välttää piut paut antaen. Ehkä siihen vaaditaan kypsyyttä tai sopiva luonne.

Vierailija
24/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen tän tyyppinen skandaali omassa tuttupiirissäni jotain 5 vuotta sitten. Täã nainen vaan laitteli iloisia salabilekuvia joissa kaverini istuivat paskalla vessassa tai veti siideriä ja viinaa posket lommolla. Just sellasia noloja wt-teinibilekuvia jo kolmekymppisistä naisista jotka eivät olleet edes wt-tyyppisiä. Sattu vain löytämään aina sen epäimartelevimman kuvan. Ja itsestä tietenkin edustavia ja siveellisiä kuvia. Kaverit oli yllättäen tosi vihasia kun fb-rinkiin kuulu työkaverit ja esimiehetk ja kaikki harrastivat fb:nsä suhteen asialinjaa tän seikan takia. Uhkailulla ne kuvat jokseenkin kai saatiin pois muttei likka ikinä myöntänyt tehneensä virhettä. Ystäväpiirilleni jäi ikuiseksi mysteeriksi se miten ton naisen harkinta noin pahasti petti. Laittaa nyt kaverista vessakuvia! :D

Vierailija
25/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme tuttu, ja kohta ne kuvat on ylillaudalla.....

Vierailija
26/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:01"]

Mulla on työkaveri joka kuvaa koko ajan; palavereissa, tauolla, illanistujaisissa, virkistyspäivissä, koulutuksissa... Ja tyhjentää koko muistikortin kerralla Facebookiin. Edes pomon sanomiset ei auta. Nyt se on jopa poistanu mut kavereista kun sanoin ettei mun kuvia saa julkasta. Nyt en vaan nää niitä kuvia enää, mutta eiköhän mun kuvia ole siellä.

[/quote] kosta se kun se menee vessaan mene perässä ja laita kuva "liisa paskallla" tai pelkä kuva "yhyy mikä haju ,liisalla ripuli"

Vierailija
27/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt alat julkaisemaan kaikista rumimat kuvat sen kaverin lapsista

Vierailija
28/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva " ystävä". Laittaisin välit poikki.

Vierailija
29/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit vaatia häntä poistamaan kuvat. Vaikka vahinkoa on jo tullut, niin silti on jokaisen itse päätettävissä, missä kuvia on esillä. Jos teinisi ei halua, että hänestä on kuva kaverisi Facessa, niin ehdottomasti vaadit häntä poistamaan sen. Jos ei suostu, niin FB:n ylläpito saattaisi voida auttaa. Minä olisin ihan todella vihainen. 

Vierailija
30/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihmettelen kun tänne näitä kaverijuttuja laitetaan, ettekö "pelkää" että kaveri teidät täältä tunnistaa.

Vierailija
31/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen riidanaihe kaveripiirissäni. Jotkut laittavat KAIKEN nettiin ja kuvaavat KOKO ajan. Kun pyytää kuvien päätyvän vaan omaan käyttöön ollaan myöntyväisiä mutta facesta ja instasta löytyvät. Onko muuta mahdollisuutta kuin olla hengaamatta näiden ihmisten kanssa?

Vierailija
32/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teiniäsi oikein hyvin, ja tuo kielenkäyttökin on mielestäni tuossa vaiheessa hyväksyttyä. Tuosta hyvästä kaverisuhde tuohon kaveriin katkeasi (jos hän ei poista kuvia netistä, ja jokainenhan tietää, että kerran kun on jotain laitettu nettiin, ei sitä pois sieltä saa).

Mukavaa varmasti teinillesi kun kuvat kiertää jo nyt tai kohta puoliin ylilaudalla ja muissa nettisivustoilla, joissa aikuiset miehet runkkailevat tyttäresi bikini kuvia katsellen. Lisäksi monet tuon ikäiset "häpeävät" vartaloaan, tai eivät välttämättä olet sinut sen kanssa. Ja sitten "ystäväsi" menee ja levittää bikinikuvat kaiken maailman nähtäville ilman lupaa, vieläpä nimen kanssa.

Ja jos ystäväsi ei muuten tajua niin, sano sille, että kun on kerran niin avoin niin pistää itsestään oman alastonkuvansa nettiin, ja tietenkin nimellä varustettuna, ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Eikä mitään hävettävää....

Huoh. Vihaan niin paljon tuollaisia ajattelemattomia "fb-mammoja"

Vierailija
33/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:53"]

Mä aina ihmettelen kun tänne näitä kaverijuttuja laitetaan, ettekö "pelkää" että kaveri teidät täältä tunnistaa.

[/quote]

Jos on noin idiootti kaveri niin ei haittaa vaikka tunnistaisikin.

Vierailija
34/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän haittaa kuvista lienee?

Vierailija
35/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:57"]

[/quote]

Pistä omat bikinikuvasi tänne nyt jakoon, mitään haittaahan tästä ei ole :)

Vierailija
36/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri joka kuvaa koko ajan; palavereissa, tauolla, illanistujaisissa, virkistyspäivissä, koulutuksissa... Ja tyhjentää koko muistikortin kerralla Facebookiin. Edes pomon sanomiset ei auta. Nyt se on jopa poistanu mut kavereista kun sanoin ettei mun kuvia saa julkasta. Nyt en vaan nää niitä kuvia enää, mutta eiköhän mun kuvia ole siellä.

Vierailija
37/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Odotankin innolla luvattomia kuvia faceen, jossa en itse edes ole. Se on tappotuomio, mutta ainakin viesti menee perille.

Vierailija
38/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit vaatia häntä poistamaan kuvat. Vaikka vahinkoa on jo tullut, niin silti on jokaisen itse päätettävissä, missä kuvia on esillä. Jos teinisi ei halua, että hänestä on kuva kaverisi Facessa, niin ehdottomasti vaadit häntä poistamaan sen. Jos ei suostu, niin FB:n ylläpito saattaisi voida auttaa. Minä olisin ihan todella vihainen. 

[/quote]

Kiitos vinkistä, enkä ollut ajatellutkaan tuota FB ylläpitoa. Ei se niitä kuvia tule poistamaan, mutta tosiaan laitan postia muualle sitten.

Ap

Vierailija
39/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ystävä rannalle, ota hänestä bikinikuva epäimartelevasta kulmasta ja pistä yleiseen jakoon. Kieltäydy poistamasta.

Vierailija
40/47 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:57"]

[/quote] j

Käypä esim ylilaudalla katsomassa miten nuorten tyttöjen kuvia kommentoidaan ja tallennetaan runkkumateriaaliksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän