Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi raskausaikana?

Vierailija
05.08.2014 |

Kävin eilen katsomassa ystäväni vauvaa synnärillä. Vauva oli saanut infektion synnytyksen yhteydessä, ja joutuu nyt saamaan antibiootteja suoneen. Oli 2 ensimmäistä päivää viettänyt tarkkailuosastolla koska oli ollut niin kipeä.

Kotiin lähtiessäni huomasin synnärin pihalla seuraavaa: 3 (!!!) erittäin raskaana olevaa naista mahat pystyssä veti röökiä eri puolilla pihaa, sen lisäksi yksi raskaana oleva nainen nousi ulos autosta jossa mies poltti sisällä röökiä.

Mitä ihmettä?? Kysyisin sinulta, raskausaikana tupakoiva/tupakoinut nainen, etkö tiedä mitä pahaa aiheutat lapsellesi vai etkö vaan välitä? Olisiko siis aiheellista lisätä tiedottamista ja riskien kertomista neuvolassa vai miksi niin moni äiti ei välitä sisällään kasvavasta sikiöstä?

Tuntui erityisen pahalta, koska tiedän että nikotiiniriippuvaiset vauvat voivat olla kovin tuskaisia synnyttyään. Ystäväni ei tupakoi ja elää muutenkin terveellisesti joten tuntui epäreilulta että hänen lapsensa oli huonossa kunnossa syntymän jälkeen, eikä hän voinut itse tähän vaikuttaa vrt. äidit joiden vauvat ovat tuskaisia syntymän jälkeen äidin aiheuttamista syistä.

Tarkoitukseni ei ole tuomita, vaan olen aidosti kiinnostunut kuulemaan mitä mielessäne liikkuu, tupakoivat odottajat?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pieksämisestä on puhunut? Kevyestä tukkapöllystä ei jää jälkiä, tupakkaäidin lapsi kärsii äitinsä välinpitämättömyydestä koko elämänsä jos huonosti käy. Harmi että se on lapsi joka kärsii, parempi olisi tupakkaäitien suuri kuolleisuus synnytyksissä, tupakkaäiti pitäisi saada lopettaa jos tupakanpolttoa ei voi lopettaa.

Kiitos ala-arvoisesta mielipiteestäsi. Vaikutat raivotautiselta ja olisit varmana eturivissä keskiaikaisissa lynkkausbileissä. Siis ihan oikeasti; SAUNANTAA MAHTUU HUORIA- oli sanomasi. Ryhdistäydy.

Minun varsinainen savuttomuus alkoi viikolla 35, kun pääsin viimeisistä nikotiinivarusteista,jotka luen ihan täysin tupakoinnin piikkiin myös. En voisi sanoa lopettaneeni, jos olisin yhä riippuvainen jostain korvikkeesta.

Oletko harkinnut rauhoittavia? Ehkä sinut pitäisi lopettaa? Vaikutat vaarallisen agressiiviselta. Eihän sinulla ole lapsia? Tuo viha varmasti leimahtelisi niihinkin aiheuttaen pahempaa vahinkoa, kuin tuhat savuketta. Et kertakaikkiaan voi raskaana olevien äitien lopettamispyynnön jälkeen pitää itseäsi tasapainoisena roolimallina lapselle. Häpeä! -17

Vierailija
2/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:44"]Ei mahdu ymmärrykseen miten syntymätöntä lasta saa vapaasti pahoinpidellä kuukausia ja se on pahoinpitelijän oma asia, mutta tukkapölly on rikos. En kannata kumpaakaan, mutta tupakkaäidit ovat vastenmielisiä omaan napaan tuijottavia elukoita ja näistä kahdesta rikollisempia.

[/quote]

En jaa näkemystäsi. Kuinka voit sanoa, että raskausaikana tupakoiva äiti on suurempi roisto kuin lastaan pieksevä äiti? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska mielestäni tuollaisen kukkasen päästäminen on kamalan tekopyhää.

[/quote]

Miten sinä rinnastat tukkapöllyn pieksämiseen? Äidin tupakoinnin srira[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:21"]Olen yhden raskauden läpi tupakoinut ja vieroittautunut röökistä. Joskin siinä onnistuin vasta viikolla 35+jotakin ja raskaus meni yliajalle.

10 kk ei ole kertaakaan saiasellut, nukkunut 3kksta asti yönsä, osaa kymmenen sanaa ja kävelee. Ei mitään pulmia missään vaiheessa ja syntymäkoko oli ihan keskiverto ensisynnyttäjälle (50 cm ja 3692g). Miten se voi joltain toiselta olla pois, kun poltin raskausaikana (koko ajan vähensin ja agendana oli lopettaa)? En kantanut kylttiä kaulassa, että " Olen lopettamassa tupakointia ja tämä savuke on ainoa tälle päivälle ja tätäkin häpeän". Olisiko pitänyt? 

Onko tullut mieleen että siviilit tunkee toistensa asioihin ihan liikaa niitä uteliaita neniään?

En siis sitä kiellä, etteivät jotkut vaan ihan jo neuvolaa vastaan kapinoidakseen polttaisi, että " ei tää vaikuta" Voin vain puhua omakohtaisesta kokemuksesta, että olin hirveän huono lopettaja ja stressasin asiaa niin kovasti, että alkoi hiustenlähtökin. Turha aina lyödä lyötyä vähän lisää.

[/quote]

Ei ole minulta[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:44"]Ei mahdu ymmärrykseen miten syntymätöntä lasta saa vapaasti pahoinpidellä kuukausia ja se on pahoinpitelijän oma asia, mutta tukkapölly on rikos. En kannata kumpaakaan, mutta tupakkaäidit ovat vastenmielisiä omaan napaan tuijottavia elukoita ja näistä kahdesta rikollisempia.

[/quote]

En jaa näkemystäsi. Kuinka voit sanoa, että raskausaikana tupakoiva äiti on suurempi roisto kuin lastaan pieksevä äiti? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska mielestäni tuollaisen kukkasen päästäminen on kamalan tekopyhää.

[/quot[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:44"]Ei mahdu ymmärrykseen miten syntymätöntä lasta saa vapaasti pahoinpidellä kuukausia ja se on pahoinpitelijän oma asia, mutta tukkapölly on rikos. En kannata kumpaakaan, mutta tupakkaäidit ovat vastenmielisiä omaan napaan tuijottavia elukoita ja näistä kahdesta rikollisempia.

[/quote]

[/quote]

Kuka pieksämisestä on puhunut? Kevyestä tukkapöllystä ei jää jälkiä, tupakkaäidin lapsi kärsii äitinsä välinpitämättömyydestä koko elämänsä jos huonosti käy. Harmi että se on lapsi joka kärsii, parempi olisi tupakkaäitien suuri kuolleisuus synnytyksissä, tupakkaäiti pitäisi saada lopettaa jos tupakanpolttoa ei voi lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki raskaana tupakoineet kilvan vastaamaan kuinka se lopettamisen aiheuttama stressi on vauvalle vahingollisempaa kuin tupakointi.

Samaa olen miettinyt, ap.

Vierailija
4/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mahdu ymmärrykseen miten syntymätöntä lasta saa vapaasti pahoinpidellä kuukausia ja se on pahoinpitelijän oma asia, mutta tukkapölly on rikos. En kannata kumpaakaan, mutta tupakkaäidit ovat vastenmielisiä omaan napaan tuijottavia elukoita ja näistä kahdesta rikollisempia.

Vierailija
5/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hauskaa, että tupakoineet ehättää aina kertomaan kuinka heidän lapsensa on kaikilla mittareilla parempia kuin muiden äitien lapset. Ei heidän hyvä onnensa silti muuta sitä tosiasiaa, että asenne äitinä on se että olisivat oman mukavuuden takia valmiita heittämään lapsensa leijonille.

Vierailija
6/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:15"]Jotenkin hauskaa, että tupakoineet ehättää aina kertomaan kuinka heidän lapsensa on kaikilla mittareilla parempia kuin muiden äitien lapset. Ei heidän hyvä onnensa silti muuta sitä tosiasiaa, että asenne äitinä on se että olisivat oman mukavuuden takia valmiita heittämään lapsensa leijonille.

[/quote]

Saman olen huomannut. Ylpeänä kerrotaan kuinka minä riskeerasin oman lapseni kasvun, kehityksen ja terveyden oman nautintoni takia ja katsokaa mitä sain: muita paremman ja fiksumman lapsen! Muistetaan myös aina mainita että harmi ettei kaikilla asiat näin hyvin ole, mutta elämä on.

Vierailija
7/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden raskauden läpi tupakoinut ja vieroittautunut röökistä. Joskin siinä onnistuin vasta viikolla 35+jotakin ja raskaus meni yliajalle.

10 kk ei ole kertaakaan saiasellut, nukkunut 3kksta asti yönsä, osaa kymmenen sanaa ja kävelee. Ei mitään pulmia missään vaiheessa ja syntymäkoko oli ihan keskiverto ensisynnyttäjälle (50 cm ja 3692g). Miten se voi joltain toiselta olla pois, kun poltin raskausaikana (koko ajan vähensin ja agendana oli lopettaa)? En kantanut kylttiä kaulassa, että " Olen lopettamassa tupakointia ja tämä savuke on ainoa tälle päivälle ja tätäkin häpeän". Olisiko pitänyt? 

Onko tullut mieleen että siviilit tunkee toistensa asioihin ihan liikaa niitä uteliaita neniään?

En siis sitä kiellä, etteivät jotkut vaan ihan jo neuvolaa vastaan kapinoidakseen polttaisi, että " ei tää vaikuta" Voin vain puhua omakohtaisesta kokemuksesta, että olin hirveän huono lopettaja ja stressasin asiaa niin kovasti, että alkoi hiustenlähtökin. Turha aina lyödä lyötyä vähän lisää.

Vierailija
8/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:43"]

Nyt kaikki raskaana tupakoineet kilvan vastaamaan kuinka se lopettamisen aiheuttama stressi on vauvalle vahingollisempaa kuin tupakointi.

[/quote]

Miksi lääkärit sanoo noin, jos ei ole? Kysyn vain kiinnostuksesta, itse en tupakoinut raskausaikana.

[/quote]

Siis sanovatko lääkäritvodottajille että tupakoinnin lopettamiseen liittyvä stressi on sikiölle vaarallisempaa kuin itse tupakointi??

[/quote]

Usein niin sanotaan juurikin siksi, että saataisiin se odottaja tulemaan uudestaan kontrolleihin, eikä pelotettaisi pois. On parempi, että tupakkaa (lääkkeitä, alkoa, huumeita) käyttävä äiti tulee neuvolaan ja kontrolleihin kuin että ei tule ollenkaan.

Vierailija
9/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun vaimo poltti runsaasti koko raskauden ajan. Hänellä oli runsaasti ennenaikaisia supistuksia ja lapsi syntyikin rv:lla 36 pienikokoisena. Lapsella on ollut syntymästään saakka paljon hengityselinsairauksia (mm. astma) sekä myöhemmin kouluiässä todettu vaikeita oppimisvaikeuksia, joiden takia lapsi käy koulua pienryhmässä erityisluokalla.

Vierailija
10/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingossa yläpeukku kutoselle, poistaisin jos voisin

Vierailija
11/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole tupakoivia odottajia paikalla?

Vierailija
12/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:14"]Eikö ole tupakoivia odottajia paikalla?

[/quote]

On.

Vierailija
13/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:44"]Ei mahdu ymmärrykseen miten syntymätöntä lasta saa vapaasti pahoinpidellä kuukausia ja se on pahoinpitelijän oma asia, mutta tukkapölly on rikos. En kannata kumpaakaan, mutta tupakkaäidit ovat vastenmielisiä omaan napaan tuijottavia elukoita ja näistä kahdesta rikollisempia.

[/quote]

Vierailija
14/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:43"]

[/quote]

Miksi lääkärit sanoo noin, jos ei ole? Kysyn vain kiinnostuksesta, itse en tupakoinut raskausaikana.

Vierailija
15/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:43"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä siksi että selkärangattomia vätyksiä ei kannata loukata liikaa neuvolassa? Parempi sitä wt perhettä on jatkossakin hoitaa ja tarkkailla.

Vierailija
16/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki ne tupakoinnin vaarat tiedä, ei voi välttyä tiedolta.

Noin muuten en jaksa päätäni vaivata muiden asioilla, itse hoidan asiani eri tavoin, mutta varmasti minunkin toiminnasta joku täydellinen äiti löydä kritisoimista.

Vierailija
17/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:43"]

[/quote]

[/quote]

Siis sanovatko lääkäritvodottajille että tupakoinnin lopettamiseen liittyvä stressi on sikiölle vaarallisempaa kuin itse tupakointi??

Vierailija
18/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eivät sano. Se on vain netti legenda.

Terveyskirjasto.fi:

Tupakoinnin lopettaminen

Jos tupakointi lopetetaan alkuraskaudessa, ennenaikaisuuden, istukan irtoamisen ja etisen istukan vaara vähenee. Jos tupakointi lopetetaan ennen raskauden puoliväliä, sikiön kasvu normaalistuu.

Tupakoinnin lopettaminen on tunnetusti vaikeaa nikotiiniriippuvuuden vuoksi. Lääkärin antama ohjaus, neuvonta ja valistus ovat avuksi. Nikotiinikorvaushoito auttaa jonkin verran, ja sitä voidaan käyttää myös raskauden aikana. Raskaana oleville ja imettäville nikotiinikorvaushoito on parempi kuin tupakointi. Hoitoina suositaan lyhytvaikutteisia valmisteita. Nikotiinikorvaushoitoa tulee suositella yli kymmenen savuketta päivässä polttaville. Muiden markkinoilla olevien vieroitushoitolääkkeiden käytöstä raskauden aikana ei ole riittävästi tutkimustietoa.

Vierailija
19/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:30"]Eiköhän kaikki ne tupakoinnin vaarat tiedä, ei voi välttyä tiedolta.

Noin muuten en jaksa päätäni vaivata muiden asioilla, itse hoidan asiani eri tavoin, mutta varmasti minunkin toiminnasta joku täydellinen äiti löydä kritisoimista.

[/quote]

Ei ole täydellisiä äitejä. Vain äitejä, jotka kuvittelevat olevansa täydellisiä.

Terv. Täydellinen äiti

Vierailija
20/21 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sanovat että kannattaa vähentää ennemmin kuin lopettaa seinää, koska suoraan lopettamisesta seuraava stressi olisi pahempaa.