Tupakointi raskausaikana?
Kävin eilen katsomassa ystäväni vauvaa synnärillä. Vauva oli saanut infektion synnytyksen yhteydessä, ja joutuu nyt saamaan antibiootteja suoneen. Oli 2 ensimmäistä päivää viettänyt tarkkailuosastolla koska oli ollut niin kipeä.
Kotiin lähtiessäni huomasin synnärin pihalla seuraavaa: 3 (!!!) erittäin raskaana olevaa naista mahat pystyssä veti röökiä eri puolilla pihaa, sen lisäksi yksi raskaana oleva nainen nousi ulos autosta jossa mies poltti sisällä röökiä.
Mitä ihmettä?? Kysyisin sinulta, raskausaikana tupakoiva/tupakoinut nainen, etkö tiedä mitä pahaa aiheutat lapsellesi vai etkö vaan välitä? Olisiko siis aiheellista lisätä tiedottamista ja riskien kertomista neuvolassa vai miksi niin moni äiti ei välitä sisällään kasvavasta sikiöstä?
Tuntui erityisen pahalta, koska tiedän että nikotiiniriippuvaiset vauvat voivat olla kovin tuskaisia synnyttyään. Ystäväni ei tupakoi ja elää muutenkin terveellisesti joten tuntui epäreilulta että hänen lapsensa oli huonossa kunnossa syntymän jälkeen, eikä hän voinut itse tähän vaikuttaa vrt. äidit joiden vauvat ovat tuskaisia syntymän jälkeen äidin aiheuttamista syistä.
Tarkoitukseni ei ole tuomita, vaan olen aidosti kiinnostunut kuulemaan mitä mielessäne liikkuu, tupakoivat odottajat?
Olen tupakoinut kaikissa raskauksissani ja lapseni ovat täysin terveitä, ikäistään älykkäämpiä, tasapainoisia ja sosiaalisia. He ovat onnellisia lapsia.
Ystäväni on saanut kaikki lapsensa keskosina vaikka on tehnyt kaikki neuvolan ohjeiden mukaan. Epäreilua? Kyllä kai. Mutta se ei ole minun vika, että minun kehoni sietää raskauksia paremmin ja ilmeisesti myös suojelee lasta paremmin.