Äidin säilöntäpakkomielle, onko muilla samaa?
10 kiloa mansikoita pakastettu kokonaisena, viipaleina ja soseena. Ja nyt on viinimarjahelvetin vuoro, pitäisi muka mennä avuksi poimimaan. Omenasatoa odotellessa... :/ Kukaan niitä kaikkia mehuja ja hilloja ei ehdi syömään, mutta säilöä vaan pitää.
Kommentit (144)
Kuka mistäkin tykkää, mutta ei pidä rasittaa muita asialla.
Minä olen aika vaatimaton marjapakastaja. Yleensä pakastan vain mustikkaa, vadelmaa, lakkaa jos niitä sattuu saamaan ja mansikkaa viipaleina ihan vähän, mieluusti sekaisin mustikan kanssa. Herukat menee vain mehuna, samoin omenat ja raparperit. Mihinkään en lisää yhtään sokeria.
Nyt taitaa olla kuivuuden takia huono marjavuosi, eikä pahasti harmita. Muutimme juuri eikä oikein ole intoa mihinkään marjoihin.
Katsotaan sitten syksymmällä, tuleeko sieniä. Niitä meillä menisi.
Lähikaupassa on 20 m esim. mehuhyllyjä. Ei maksa vaivaa tehdä itse viinimarjamehua, sehän on pahaakin kuin mikä. Antaa lintujen syödä marjat!
Meillä pakastin täynnä mansikoita, mustikoita ja villivadelmia. Syömme niitä joka aamu S-Marketin pehmeän rahkan kanssa. Tänä vuonna viimeinen satsi meni Vappupäivänä.
Olemme 75-vuotiaita, keräämme marjat itse. Tulee siis käytettyä!
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan hilloja syö.Mansikka pilaantuu pakastaessa ja tarvitsee myös paljon sokeria jota en voi syödä koska on diabetes.Muita pensasmarjoja kyllä pakastan ihan sellaisenaan vähän.Marjat ovat kyllä parhaimmillaan kun ne syö heti.Anopillani oli myös tuo pakastus buumi johonka jouduin joka kesä mukaan.
Pakastan mansikat survoksena ja ovat meillä se suosituin marja rahkaan, jugurttiin, puuron päälle - ilman sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin mansikan kokonaisena pakastaminen on tosi älytöntä. Ne on inhottavia löytöjä sulatettuina. Ja kaupan pakastimesta saa aina kotimaista mansikkaa hyvin kohtuulliseen hintaan.
Mansikkalajike on väärä, jos on sulatettuna inhottavaa löllöä tai pakastettu väärin. Pitää valita oikea pakastusta kestävä lajike ja pakastaa mahdollisimman nopeasti. On paljon mukavampi ottaa mansikoita omasta pakastimesta juuri silloin, kun mieli tekee eikä tarvitse lähteä kauppaan. Näin varsinkin meillä, joilla on pitkä matka kauppaan ja käymme siellä harvoin.
Mutta kyllä ne löllötkin menee, kun harvoin pakastemansikoita käytetään kokonaisina muuten kuin kakuissa ja muuten koristeina.
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupassa on 20 m esim. mehuhyllyjä. Ei maksa vaivaa tehdä itse viinimarjamehua, sehän on pahaakin kuin mikä. Antaa lintujen syödä marjat!
Kyllä niitä jää aina linnuillekin.
Oletko koskaan katsonut, mitä ne kaupan mehut sisältävät? Kotimehuissa on lähiseudun, ehkä oman pihan marjoja ja sokeria. Mikä ero onkaan kotona tehdyn mehun ja kaupan mehun hiilijalanjäljessä?
Lidlin lasiset mehupullot ovat muuten erinomaisia kotimehun säilytykseen.
Mulle yksi mummeli syytää vanhoja mustikoitaan kun alkaa uusien pakastaminen. Hän on kyllä niin pyöreä että hänestä näkee että talvella on hilloja ja mehuja syötykin ja käytetty ruoanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka mistäkin tykkää, mutta ei pidä rasittaa muita asialla.
Minä olen aika vaatimaton marjapakastaja. Yleensä pakastan vain mustikkaa, vadelmaa, lakkaa jos niitä sattuu saamaan ja mansikkaa viipaleina ihan vähän, mieluusti sekaisin mustikan kanssa. Herukat menee vain mehuna, samoin omenat ja raparperit. Mihinkään en lisää yhtään sokeria.
Nyt taitaa olla kuivuuden takia huono marjavuosi, eikä pahasti harmita. Muutimme juuri eikä oikein ole intoa mihinkään marjoihin.
Katsotaan sitten syksymmällä, tuleeko sieniä. Niitä meillä menisi.
Niin ja puolukoita ja karpaloita, ovat niin hyviä monen ruuan lisukkeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan katsonut, mitä ne kaupan mehut sisältävät? Kotimehuissa on lähiseudun, ehkä oman pihan marjoja ja sokeria. Mikä ero onkaan kotona tehdyn mehun ja kaupan mehun hiilijalanjäljessä?
Mehut on helpointa ja järkevintä pakastaa, ei tarvita lasipulloja.
Suomessa lähes puoli miljoonaa ihmistä sairastaa II-tyypin diabetesta, osa heistä tietämättään. Puhtaasti elintavoista johtuva sairaus. Unohtakaa hillot ja mehut.
Pakastaminen ja mehuksi keittäminen on järkevää silloin - ja vain silloin - jos ne ihan oikeasti tulee käytettyä. Nuo tavan vuoksi valtavia määriä säilövät mummot eivät käytä kaikkea. Kaikki ei kulu edes silloin, kun niitä aletaan kesällä tuputtaa jälkipolville. Sitten perikunta tyhjentää arkkupakastimesta ne vuosikertahillot. Mutta tätä puoltahan ei ymmärrä, jos ei ole koskaan joutunut seuraamaan säilöntähullua lähietäisyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin mansikan kokonaisena pakastaminen on tosi älytöntä. Ne on inhottavia löytöjä sulatettuina. Ja kaupan pakastimesta saa aina kotimaista mansikkaa hyvin kohtuulliseen hintaan.
Ei se ole se hinta tässä se pointti vaan se että tiedät mitä syöt.
Kotimainen mansikka pakastealtaassa on moneen kertaan ruiskutettu. Eikä niitä huuhdella ennen pakastusta.
Kasvatatko mansikat myös itse? Et voi muuten tietää, onko ruiskutettu vai ei...
Tillit purkkiin kirjoitti:
Se on normaaliälyinen . Normaali älyiset laittaa ruuat talteen ettei joka purkkia tarvi talvella kaupasta ostaa muiden hilloja vallankin jos dota tulee tai lakko ettei tavaraa tule kauppaan . Tyhmiä te olette jotka ette tajua säilöä . Kuolette nälkään jos tulee jotain poikkeusoloja ! Myös lapsille pitää säilöä talteen ja tutuille minkä ehtii sukulaisille. Venäläiset ja arabit on meidän kasvimaita vuokrannut putkittaa ruokaa ja varastaa työkaluja myös ravintoloitsijat tekee itse. Fazer kasvattaa ne kaikki marmeladit itse omassa maassa mitä te ostatte kaupasta.Raparperin voi säilöä talvella keittää hilloa tai piirakkaa. Omenahillo pullan päälle. Onpa järkeviä .
Poikkeusoloissa sähköä ei ole saatavilla, joten pakasteesi sulavat.
Vierailija kirjoitti:
10 kiloa mansikoita on todella vähän. Johan se menee yhdellä ihmisellä talven aikana, vaikka olisi muitakin marjoja. Meillä on marjoja yhteensä jotain 100 kg, eikä siihen ole vielä laskettu mehuja.
Ap:n ongelma on ilmeisesti se, että joutuu menemään äidilleen avuksi. Jos niitä ei tosiaan syödä, niin äidille kannattaa ehdottaa, että lahjoittaa niitä marjoja muille. Marjat ja omenat kasvavat ilmeisesti omalla pihalla. Jotakin kautta voisi kutsua vaikka lapsiperheitä poimimaan niitä itselleen.
Ei mene. Kun niitä pitää säästää.
Säilökää ja pakastakaa vaan, mutta käyttäkää ne tuotteet myös. Mummoilla on kellarit täynnä vuoden 1989 mansikkahilloa, niin ei ne ikävä kyllä siitä parane. Siinä pääsee sitten perikunta kippaamaan ne lopulta roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on normaaliälyinen . Normaali älyiset laittaa ruuat talteen ettei joka purkkia tarvi talvella kaupasta ostaa muiden hilloja vallankin jos dota tulee tai lakko ettei tavaraa tule kauppaan . Tyhmiä te olette jotka ette tajua säilöä . Kuolette nälkään jos tulee jotain poikkeusoloja ! Myös lapsille pitää säilöä talteen ja tutuille minkä ehtii sukulaisille. Venäläiset ja arabit on meidän kasvimaita vuokrannut putkittaa ruokaa ja varastaa työkaluja myös ravintoloitsijat tekee itse. Fazer kasvattaa ne kaikki marmeladit itse omassa maassa mitä te ostatte kaupasta.Raparperin voi säilöä talvella keittää hilloa tai piirakkaa. Omenahillo pullan päälle. Onpa järkeviä .
Oletko kenties säilönyt ja syönyt outoja sieniä?
Mietin samaa.
"putkittaa ruokaa ja varastaa työkaluja myös ravintoloitsijat"
Selvä :D
Vierailija kirjoitti:
Poikkeusoloissa sähköä ei ole saatavilla, joten pakasteesi sulavat.
Sillon keitän hilloksi nuotiolla ja saunan kiukaalla ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Mehut on helpointa ja järkevintä pakastaa, ei tarvita lasipulloja.
Miksi käyttää tilaa pakastimesta, kun ne voi keittää ja säilöä omassa kellarissa lasipulloissa. Säilönnän kun tekee oikein ei tule hometta pintaan ja säilyy pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ne kaupan mansikat ovat nimenomaan niitä kokonaisina pakastettuja lötjäkkeitä.
Se on suurin syy, miksi pakastan itse mansikat.
10 kiloa mansikoita on todella vähän. Johan se menee yhdellä ihmisellä talven aikana, vaikka olisi muitakin marjoja. Meillä on marjoja yhteensä jotain 100 kg, eikä siihen ole vielä laskettu mehuja.
Ap:n ongelma on ilmeisesti se, että joutuu menemään äidilleen avuksi. Jos niitä ei tosiaan syödä, niin äidille kannattaa ehdottaa, että lahjoittaa niitä marjoja muille. Marjat ja omenat kasvavat ilmeisesti omalla pihalla. Jotakin kautta voisi kutsua vaikka lapsiperheitä poimimaan niitä itselleen.