Äidin säilöntäpakkomielle, onko muilla samaa?
10 kiloa mansikoita pakastettu kokonaisena, viipaleina ja soseena. Ja nyt on viinimarjahelvetin vuoro, pitäisi muka mennä avuksi poimimaan. Omenasatoa odotellessa... :/ Kukaan niitä kaikkia mehuja ja hilloja ei ehdi syömään, mutta säilöä vaan pitää.
Kommentit (144)
Olen saanut kasvaa kodissa, jossa pakastettiin ja säilöttiin mutta hyväntuulisena meitä lapsia painostamatta avuksi.. Siitä jäi minullekin positiivista mallia. Sen takia en tajua miehen sukulaisia, tätejä ja vanhempia, jotka hösäävät marjapuskista, omenoista ja saavat sen kaiken kuulostamaan pakkomielteiseltä hysteriaan taipuvaiselta elämäntyyliltä. Miten jo heidän isänsä aikanaan muistutti marjamisen tärkeydestä, että pitää säilöa ja laittaa talteen kesän vitamiinit. Mutta kun ne samat saa ostettua kaupastakin pitkin talvea. Ei minulla ole edes tilaa säilöä sellaisia määriä kuin joskus muinoin on pystytty. Kerrostaloissa ei ole kylmäkellareita enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin säilön mutta vain sen verran että seuraavan vuoden huhti-toukokuussa marjat on syöty ynnä muut kurkkusäilykkeet jne.
En ymmärrä ylitarpeen säilömistä mitä äitini (70 +)harrastaa. Pakastimen pohjalta löytyy 7 vuotta vanhoja marjoja, mikä järki.Tämä juuri on se ongelma. Äidillä on 2 isoa pakastinta täynnä. Tekee paljon esim. kiisseleitä ja käyttää tekemiään hilloja ja mehuja, silti pakastimet ovat aina yhtä täynnä. Kukaan ei tiedä miten vanhaa tavaraa pohjalla on.
Tuttua on myös tuo mitä joku kirjoitti, että uusia tuoreita marjoja ei suinkaan syödä vaan aina pakastimen kautta! Hätäisesti muutaman mansikan voi maistaa, vaikka kasvavat omalla maalla. Piirakat ja ne kiisselit tehdään aina pakastemarjoista.
itse perkaan pakastimen ja jos tulee hyvin marjoja ja pakastan niin otan vanhimmat marjat pakkasesta pois ja teen ne mehuksi. Kierto säilyy pakastimessa hyvin. Mehustakin voi tehdä kiisseliä.
Marjastus ja sienestys on elintasohommaa. MItä hyvätuloisempi, sitä todennäköisemmin liikkuu luonnossa ja arvostaa sieniä ja marjoja, ja pakastaa ja tekee hilloja. Mitä pienemmät tulot, sitä enemmän valmisruokaa ja kaupan hilloja syö.
Kun asuin itse kerrostalossa ei olis tullut mieleenkään pakastaa marjoja, mutta nyt kun on asunut 15v omakotitalossa ja puskat notkuu marjoja, on viinimarjaa, kirsikoita ja herukoita, niin olishan se typerää olla pakastamatta. Mutta tunnustan, että kerrostaloasukkina ei ollut mitään mielenkiintoa marjastusta kohtaan.
Paljon on tässä ketjussa kritisoitu vanhempien ihmisten tapaa pakonomaisesti säilöä marjoja, juureksia ja milloin mitäkin. Koitetaan kuitenkin muistaa että he ovat aikansa lapsia; sota- tai pula-ajan lapsia jolloin elettiin niin että säilöttiin syömistä talven tai pahan päivän varalle. Se oli pelin henki. Joten niin kauan kuin säilömispuuhat eivät ole vaaraksi heille itselleen tai muille niin antakaa olla. Se on muisto lapsuudesta ja tuo turvaa. Ja eihän teidän ole pakko siihen osallistua jos se ahdistaa.
Itse pistin mansikoita pakkaseen kun teen aika paljon smoothieta ympäri vuoden ja eilen valmistui 4 litraa punaherukka-vadelmamehua.
Minua huvittaa se hillomania. Marjasose on ihan hyvää jugurtissa ja letun päällä, mutta en halua niitä hillopurkkeja lahjaksi, joissa on puolet pelkkää sokeria! Siinä on sokerilla pilattu hyvä ja terveellinen marja. Meille ei koskaan osteta hilloa, enkä laittaisi sitä esim. puuroon. Lahjahillot lentää 6kk jälkeen roskiin. Sääli, kun ne marjat oli kuitenkin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa se hillomania. Marjasose on ihan hyvää jugurtissa ja letun päällä, mutta en halua niitä hillopurkkeja lahjaksi, joissa on puolet pelkkää sokeria! Siinä on sokerilla pilattu hyvä ja terveellinen marja. Meille ei koskaan osteta hilloa, enkä laittaisi sitä esim. puuroon. Lahjahillot lentää 6kk jälkeen roskiin. Sääli, kun ne marjat oli kuitenkin kalliita.
Minä teen itse hilloja juuri sen takia että voin itse päättää miten sokerisia ne on. Kaupan hilloissa marjojen osuus on noin 30% joten jokainen voi päätellä minkä verran on sitten sokeria. Meidän suosikki on hillo jossa maistuu marjat ja on kirpeyttä, sokeria taatusti paljon vähemmän kuin kaupan hilloissa.
Vierailija kirjoitti:
Pakastaminen ja mehuksi keittäminen on järkevää silloin - ja vain silloin - jos ne ihan oikeasti tulee käytettyä. Nuo tavan vuoksi valtavia määriä säilövät mummot eivät käytä kaikkea. Kaikki ei kulu edes silloin, kun niitä aletaan kesällä tuputtaa jälkipolville. Sitten perikunta tyhjentää arkkupakastimesta ne vuosikertahillot. Mutta tätä puoltahan ei ymmärrä, jos ei ole koskaan joutunut seuraamaan säilöntähullua lähietäisyydeltä.
Niitähän ei saa käyttää edes. Pitää säästää, ei tuhlata. Ja sitten ihmetellään kun löytyy pakkasesta puolukkaa vuodelta 1991.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pakastin täynnä mansikoita, mustikoita ja villivadelmia. Syömme niitä joka aamu S-Marketin pehmeän rahkan kanssa. Tänä vuonna viimeinen satsi meni Vappupäivänä.
Olemme 75-vuotiaita, keräämme marjat itse. Tulee siis käytettyä!
Teille pakastin onkin selvästi hyödyllinen kapine ja ihailtavasti hyödynnette sitä pakastamalla juuri teille sopivan määrän teille hyödyllisiä tuotteita. Ja selvästi saatte vielä iloa asiasta. Hienoa!
Tämän ketjun ideana ei varmasti ollutkaan dissata pakastinta ja marjojen säilömistä. Ap kuitenkin kuvailee hyvin herkullisesti ilmiön, josta ei ole puhuttu mutta jonka minä ainakin hyvin tunnistan. Säilöminen, josta
1) säilötään tuotteita, joista ei edes pidetä (kukaan ei vaan pidä niistä hampaita vihlovan happamista viinimarjoista - ja happamuudella voi hyvin olla tekemistä kastelun, lannoitukseen puutteen ja muun hoidon kanssa, mutta se on jo toinen ketju)
2) säilötään tuotteita enemmän kuin käytetään, eli heitetään rahaa hukkaan
3) säilöminen ei ole kivaa vaan ärsyttävä ja inhottava juttu, joka saa äidin pahalle päälle. Lisäaggressioita vielä siitä kun kukaan ei auta. Lisäksi myös stressaa ja ahdistaa aikataulu, tämä kaikki on tehtävä tänään ennen kuin pilaantuvat.
4) on ihan pakko säilöä, koska kunnon ihmiset tekevät niin. Se on vaan joku lapsuudessa omaksuttu arvo, josta ei luovuta.
Kiitos ja anteeksi. Suokaa meille vertaistukemme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen itse hilloja juuri sen takia että voin itse päättää miten sokerisia ne on. Kaupan hilloissa marjojen osuus on noin 30% joten jokainen voi päätellä minkä verran on sitten sokeria. Meidän suosikki on hillo jossa maistuu marjat ja on kirpeyttä, sokeria taatusti paljon vähemmän kuin kaupan hilloissa.
https://www.saarioinen.fi/tuote/vadelmahillo-vahemman-sokeria-320-g2/
Älä nyt kauheasti järkyty, mutta Saarioisten äidit tekee näitä parilla eurolla. 50 % marjoja, vain kolmannes sokeria.
Samalla voi katsoa miten hienoksi tällä reseptillä muuttuu hillon energiasisältö: enää 90 % tuotteen energiasta tulee sokerista. Harva varmaan hilloa sellaisenaan vetää ja annoksesta saa ihan terveellisen, jos laittaa hilloa esim. maustamattomaan jogurttiin. Mutta vaikkapa lättyjen kanssa vedettynä ei ole hyvää kamaa tämä ”terveellisempikään” hillo.
Tämän ketjun luettuani alkoi tekemään mieli hilloa, vaikka en harrasta sellaisia juuri koskaan! No tänään kauppaan menossa muutenkin. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.
Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...
Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea.
Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.
Eivät ole yhtä terveellisiä kuin marjat. Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria ja vähemmän antioksidantteja kuin marjoissa.
Marjat ovat superruokaa. Maistuvat talvella myös viilin ja jogurttin päällä, samoin puurojen.
Syökö joku aikuinen oikeasti viiliä, jugurttia tai puuroa? Aika pula-ajan setit.
Naruaivo. Hienompia nimiä tietysti nää smoothiet ja tuorepuurot. Samaa settiä erilaisessa paketissa.
Onhan se hyvä, että marjat poimitaan talteen. Tein äitini kanssa joskus säilykkeitä ja oli kivaa, hänen harrastuksensa. Ei kyllä vaatinut mukaan puuhiinsa. Sano äidillesi, että et ole niin innokas poimija/pakastaja kuin hän. Jos on tavaraa hukkaan heitettäväksi asti, antaisin tarvitaijoille, ei roakiin ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.
Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...
Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea.
Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.
Tiedät tietenkin mistä tulevat ja mitä myrkkyjä on tehokasvatukseen käytetty? Pääasia tietenkin että saa halvalla.
Kas, ajankohtainen aihe. Viimeksi aamulla äiti sanoi, että pitää keittää viinimarjoja mehuksi. Siinä tutiseva kasikymppinen hästää kiehuvan nesteen kanssa. Muistan lapsuudesta, miten hirveitä mehunkeittopäivät oli. Lapset sai olla hiljaa jossain nurkassa, äiti voivotteli ja onnistui polttamaan sormensa. Kielsin nyt äitiä moneen otteeseen tekemästä mehua, mutta ei. Sanoin, että minulle on turha soittaa, kun kaataa kiehuvan mehun päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu nämä ovat elämäntapavalintoja. Meidän ruokavalioomme eivät hillot ja mehut kuulu. Marjat syödään marjoina meillä. Tietty se omatekemä versio on parempaa, jos hilloa on kerran oltava. :)
Jotenkin itseä järkyttää juuri siksi se, että joku ihana 5kg mansikkalaatikko pilataan sokerilla. Niistä saisi hyvää marjasosetta mieluummin. Kukin tyylillään.
Sekoitan kaupan hilloihin marjoja pakastimesta. Hillon liika makeus vähenee, helppoa ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitan kaupan hilloihin marjoja pakastimesta. Hillon liika makeus vähenee, helppoa ja hyvää.
Minäkin teen noin. Pakastemarjoihin ripaus kaupan hilloa makeudeksi niin hyvää lettu/ jäätelöhilloa tulee. Saa olla hieman makeutta.
Lähipiirissä lähinnä naurattaa se, että niitä hilloja ja mehuja ei saa käyttää, kun ne säästetään erikoistilanteisiin, joita ei koskaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Kas, ajankohtainen aihe. Viimeksi aamulla äiti sanoi, että pitää keittää viinimarjoja mehuksi. Siinä tutiseva kasikymppinen hästää kiehuvan nesteen kanssa. Muistan lapsuudesta, miten hirveitä mehunkeittopäivät oli. Lapset sai olla hiljaa jossain nurkassa, äiti voivotteli ja onnistui polttamaan sormensa. Kielsin nyt äitiä moneen otteeseen tekemästä mehua, mutta ei. Sanoin, että minulle on turha soittaa, kun kaataa kiehuvan mehun päälleen.
Mehumaija olis turvallisempi...mehu valutetaan suoraan puhtaaseen pulloon.
Tämä juuri on se ongelma. Äidillä on 2 isoa pakastinta täynnä. Tekee paljon esim. kiisseleitä ja käyttää tekemiään hilloja ja mehuja, silti pakastimet ovat aina yhtä täynnä. Kukaan ei tiedä miten vanhaa tavaraa pohjalla on.
Tuttua on myös tuo mitä joku kirjoitti, että uusia tuoreita marjoja ei suinkaan syödä vaan aina pakastimen kautta! Hätäisesti muutaman mansikan voi maistaa, vaikka kasvavat omalla maalla. Piirakat ja ne kiisselit tehdään aina pakastemarjoista.