Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin säilöntäpakkomielle, onko muilla samaa?

Vierailija
25.07.2021 |

10 kiloa mansikoita pakastettu kokonaisena, viipaleina ja soseena. Ja nyt on viinimarjahelvetin vuoro, pitäisi muka mennä avuksi poimimaan. Omenasatoa odotellessa... :/ Kukaan niitä kaikkia mehuja ja hilloja ei ehdi syömään, mutta säilöä vaan pitää.

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon hillotolppa.

Vierailija
42/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä pakastetuista kokonaisista manskikoista voi keittää ja keitetäänkin itse tehtyä hilloa talvisin.

Siihen hilloon ei tule väriaineita, eikä säilöntäaineita, eikä muitakaan keinotekoisia lisiä.

Siihen vi lisätä vadelmia ja mustikoita, vaniljapuikosta maustetta, ja siitä tule kuningarar hilloa.

Tosi hyvää itsetehdyn kääretortun välissä, pannukakkujen ja ohukaisten päällä, samoin täytekakun välissä.

Niistä voi keittää myös mehukeittoa, joka on myöskin lisäaineetonta, toisin kuin kaupan mehukeitot, joissa on vain pieni osa marjaa ja suurin osa vettä.

Mehukeittoa voi nauttia puuron ja murojen kanssa ja pelkästään maidon tai kauramaidon yms.

Hillo on hyvää edullisen vaniljajäätelön kanssa.

Tää on niin herttaista, nämä sukupolvierot sen suhteen mitä pidetään terveellisenä.

Vanhemman polven mielestä itsetehdyt hillot ovat terveellisiä, kun ei ole niitä lisäaineita.

Nuoremman polven terveyshenkisten mielestä hillo perinteisellä reseptillä (saman verran marjoja ja sokeria) on ihan vaan purkitettua diabetesta.

Sokerihilloa sitten käytetään kyytipoikana kaikelle muulle sokeriselle: täytekakulle, vaniljajäätelölle, päälle vähän kääretorttua, ohukaisia ja pannukakkua. Mutta ei ole lisäaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat säilön smoothieannoksiin jossa on sopivasti yhteen satsiin. Nopeaa ja kätevää. Kaupan perseiset kädet marjat saa olla kaupassa puolestani

Vierailija
44/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä pakastetuista kokonaisista manskikoista voi keittää ja keitetäänkin itse tehtyä hilloa talvisin.

Siihen hilloon ei tule väriaineita, eikä säilöntäaineita, eikä muitakaan keinotekoisia lisiä.

Siihen vi lisätä vadelmia ja mustikoita, vaniljapuikosta maustetta, ja siitä tule kuningarar hilloa.

Tosi hyvää itsetehdyn kääretortun välissä, pannukakkujen ja ohukaisten päällä, samoin täytekakun välissä.

Niistä voi keittää myös mehukeittoa, joka on myöskin lisäaineetonta, toisin kuin kaupan mehukeitot, joissa on vain pieni osa marjaa ja suurin osa vettä.

Mehukeittoa voi nauttia puuron ja murojen kanssa ja pelkästään maidon tai kauramaidon yms.

Hillo on hyvää edullisen vaniljajäätelön kanssa.

Ihan vapaasti, kunhan myös syöt ne marjasi. Monella varsinkin vanhemmalla ihmisellä ne jää syömättä.

Eihän niitä marjoja nyt syksyllä syödä eikä talvellakaan vaan perinteiseen tyyliin kevättalvella. Sitten niitä vasta pitää syödäkin.

Ja kesällä, että saa pakastimeen tilaa uusille... Koska ne marjat nyt vaan on niin paljon parempia vuoden vanhoina pakasteina kuin tuoreina.

Vierailija
45/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa säilömisessä on? Miksi et voisi auttaa keräämisessä? Saat varmaan osan marjoista äitisi luona kyläillessä. Sanot vain että on muuta tekemistä, jos et halua osallistua.

Vierailija
46/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin säilön mutta vain sen verran että seuraavan vuoden huhti-toukokuussa marjat on syöty ynnä muut kurkkusäilykkeet jne.

En ymmärrä ylitarpeen säilömistä mitä äitini (70 +)harrastaa. Pakastimen pohjalta löytyy 7 vuotta vanhoja marjoja, mikä järki.

Vierailija
47/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tekee tätä samaa. Ollut kotirouvana koko ikänsä niin on aikaa poimia sieniä ja mustaherukoita. Nyt kun kunto reistaa niin minun työssäkäyvänä pitäisi poimia ne hänelle. Ei kelvannut että hänen naapurustonsa teinit olisivat ne hänelle keränneet ja minä olisin maksanut heille tuntipalkkaa.

Vierailija
48/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa säilömisessä on? Miksi et voisi auttaa keräämisessä? Saat varmaan osan marjoista äitisi luona kyläillessä. Sanot vain että on muuta tekemistä, jos et halua osallistua.

Maaninen säilöminen tarkoittaa yleensä a) sitä ettei marjoista sun muista saa nauttia tuoreena kun niitä pitää riittää säilöttäväksi, b) ruokahävikkiä.

Vierailija
49/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä mitään jos äiti nauttii puuhata ja tykkää syödä noita. Mun äiti (nyt jo muistisairas) säiliöi silkasta velvollisuudentunnosta ja vastentahtoisesti. Säilöntäprosessi ei ollut kiva ja rento harrastus vaan koko perheen stressitekijä. Piti mennä poimimaan mansikkaa ja vadelmaa puutarhatiloille, mustikkaa ja puolukan metsiin ja herukkaa ja karviaisia kotipihasta. Parasta oli, että suurin osa jäi syömättä, ja touko-kesäkuussa alkoi raivopäinen pakkasen tyhjennys. Tuoreena ei saan syödä marjoja kuin korkeintaan herukkaa, maksullisia marjoja (vadelma ja mansikka) erityisesti kiellettiin syömästä tuoreena. Talven mittaan niitä ei saanut syödä vapaasti pakasteestakaan vaan niitä säästettiin kermakakkujen täytteeksi. Kovasti meitä lapsia syyllistettiin kun ei pakastemarjat kelpaavat, mutta ei ne kyllä kelvanneet aikuisillekaan.

Itse syön nykyään aika paljon ja monipuolinen marjoja mutta ostan tarpeen mukaan Alepasta.

Vierailija
50/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kans äiti ja anoppi samanlaisia. Ne keuhkoaa ja vaahtoaa ihan poissa tolaltaan niistä marjoistaan ja soittelee painostavia puheluita, että kai olette jo mansikat pakastaneet. Ja milloin käytte mustikassa?! Ollaan vasta 40-vuotiaita ja osataa ihan itse säilöä haluamamme marjat ja kasvikset. Kasvatan itse porkkanaa ja perunaa, mutta en minä niistä soittele meidän vanhemmille ja riehu, että joko olette kellariin laittaneet omanne, saati pakota osallistumaan nostotalkoisiin. Meitäkin odotetaan osallistumaan äitiemme sekopääsäilöntään. Oma harrastus on oma harrastus, vähän menee rajat sekaisin heillä.

Sekopääsäilöntään!!! :D :D :D Täydellinen kuvaus!!!

Vierailija
51/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo useampia vuosia ostanut marjoja ja sieniä tori.fistä ja valehdellut äidilleni keränneeni ne itse. Ei tarvitse kuunnella nalkutusta.

Vierailija
52/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kans äiti ja anoppi samanlaisia. Ne keuhkoaa ja vaahtoaa ihan poissa tolaltaan niistä marjoistaan ja soittelee painostavia puheluita, että kai olette jo mansikat pakastaneet. Ja milloin käytte mustikassa?! Ollaan vasta 40-vuotiaita ja osataa ihan itse säilöä haluamamme marjat ja kasvikset. Kasvatan itse porkkanaa ja perunaa, mutta en minä niistä soittele meidän vanhemmille ja riehu, että joko olette kellariin laittaneet omanne, saati pakota osallistumaan nostotalkoisiin. Meitäkin odotetaan osallistumaan äitiemme sekopääsäilöntään. Oma harrastus on oma harrastus, vähän menee rajat sekaisin heillä.

Kuulostaa niin tutulta. Meillä on pieni perunamaa, sen verran että saadaan muutaman kerran kesässä oman maan uutta perunaa. Puhtaasti siis nautintoasia, mutta siitäkin on joskus valitettu kun on niin hyödyttömän pieni läntti eikä edes anneta perunan kasvaa syksyyn vaan nostetaan liian pienenä.

Vierailija
53/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi säilöt äitiäsi?

Vierailija
54/144 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorin Kukkia kirjoitti:

Miksi säilöt äitiäsi?

Äidin säilöntäpakkomielle, ei äidinsäilöntäpakkomielle

Vierailija
55/144 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan mielelläni marjat nyt kesällä ja säilön ne pakastimeen, sieltä on kiva ottaa jos tekee mieli mansikkaa, eikä tarvitse lähteä kauppaan ja kirjata sitäkin kauppalistaan kiireisinä arkipäivinä, kun pakkasessa on valmiina marjat, jotka olen säilönyt nyt vähemmän kiireisenä kesäaikana.

Vierailija
56/144 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan hilloja syö.Mansikka pilaantuu pakastaessa ja tarvitsee myös paljon sokeria jota en voi syödä koska on diabetes.Muita pensasmarjoja kyllä pakastan ihan sellaisenaan vähän.Marjat ovat kyllä parhaimmillaan kun ne syö heti.Anopillani oli myös tuo pakastus buumi johonka jouduin joka kesä mukaan.

Vierailija
57/144 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on vaan sen harrastus.

Harrastaisi sitten itsekseen eikä vaatisi osallistumaan.

ap

Kesän herkkujen säilönnällekin voi siis omassa mielessään laittaa diagnoosin. Miten suhtaudut siihen, että äiti "vaatii"? Osaatko ystävällisesti perustella kantasi äidillesi? Miksi valittaa tällä palstalla ihmisille jotka eivät voi keskusteluunne mitenkään osallistua?

Vierailija
58/144 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.

Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...

Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea. 

Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.

Pääsit sanomaan!

:)

Vierailija
59/144 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.

Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...

Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea. 

Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.

Näin keskustelun aihe muuttuu ilman että kirjoittaja edes sitä itse huomaa. Kohta päästään johonkin epäkohtaan, joka johtuu muista ihmisistä. Laitan popcornit mikroon.

Vierailija
60/144 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Sanoin, että jättää mehunkeiton väliin ja antaa lintujen syödä marjat. Kuitenkin tekee ja polttaa itsensä siinä hommassa.

Herukoista syntyy ihanan kirpeää hilloa tai marmeladia. - Mehuja en keitä enkä juo.