Äidin säilöntäpakkomielle, onko muilla samaa?
10 kiloa mansikoita pakastettu kokonaisena, viipaleina ja soseena. Ja nyt on viinimarjahelvetin vuoro, pitäisi muka mennä avuksi poimimaan. Omenasatoa odotellessa... :/ Kukaan niitä kaikkia mehuja ja hilloja ei ehdi syömään, mutta säilöä vaan pitää.
Kommentit (144)
Pussita-pussita-pakasta Pakastaja-Elli
Vierailija kirjoitti:
Pakastaminen ja mehuksi keittäminen on järkevää silloin - ja vain silloin - jos ne ihan oikeasti tulee käytettyä. Nuo tavan vuoksi valtavia määriä säilövät mummot eivät käytä kaikkea. Kaikki ei kulu edes silloin, kun niitä aletaan kesällä tuputtaa jälkipolville. Sitten perikunta tyhjentää arkkupakastimesta ne vuosikertahillot. Mutta tätä puoltahan ei ymmärrä, jos ei ole koskaan joutunut seuraamaan säilöntähullua lähietäisyydeltä.
Hilloa ei pakasteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä pakastetuista kokonaisista manskikoista voi keittää ja keitetäänkin itse tehtyä hilloa talvisin.
Siihen hilloon ei tule väriaineita, eikä säilöntäaineita, eikä muitakaan keinotekoisia lisiä.
Siihen vi lisätä vadelmia ja mustikoita, vaniljapuikosta maustetta, ja siitä tule kuningarar hilloa.
Tosi hyvää itsetehdyn kääretortun välissä, pannukakkujen ja ohukaisten päällä, samoin täytekakun välissä.
Niistä voi keittää myös mehukeittoa, joka on myöskin lisäaineetonta, toisin kuin kaupan mehukeitot, joissa on vain pieni osa marjaa ja suurin osa vettä.
Mehukeittoa voi nauttia puuron ja murojen kanssa ja pelkästään maidon tai kauramaidon yms.
Hillo on hyvää edullisen vaniljajäätelön kanssa.
Tää on niin herttaista, nämä sukupolvierot sen suhteen mitä pidetään terveellisenä.
Vanhemman polven mielestä itsetehdyt hillot ovat terveellisiä, kun ei ole niitä lisäaineita.
Nuoremman polven terveyshenkisten mielestä hillo perinteisellä reseptillä (saman verran marjoja ja sokeria) on ihan vaan purkitettua diabetesta.Sokerihilloa sitten käytetään kyytipoikana kaikelle muulle sokeriselle: täytekakulle, vaniljajäätelölle, päälle vähän kääretorttua, ohukaisia ja pannukakkua. Mutta ei ole lisäaineita.
Harva enää nykyään tekee hilloa samalla reseptillä kuin kauppaan, eli puolet sokeria. 1/3 marjan määrästä riittää, ja aika moni pakastaa aivan ilman sokeria.
Diabetes ei tule siitä , että syö sokeria niin kuin vanhempi polvi luuli. Ja näköjään nuorempikin, jos lainauksen kirjoittaja katsoo olevansa nuorempaan kuuluva.
Entä se hiilijalanjälki? Olisiko kuitenkin se oman pihan marjoista suomalaisen sokerin kera keitetty, 30 kertaa käytettävään lasipurkkiin laitettu ja kellarissa säilytetty hillo ekologisempi vaihtoehto kuin puolalaisista marjoista kauppaan tuotu.
Ei kukaan säästä jos ostaa kaupasta tai torilta mansikoita pakastettavaksi! ITse en enää edes käy itsepoimintatiloilla, koska sekin on aika kallista. Metsämarjoja kyllä säilön pakastimen täyteen, mutta en ole koskaan vaatinut muita osallistumaan, käyn itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä pakastetuista kokonaisista manskikoista voi keittää ja keitetäänkin itse tehtyä hilloa talvisin.
Siihen hilloon ei tule väriaineita, eikä säilöntäaineita, eikä muitakaan keinotekoisia lisiä.
Siihen vi lisätä vadelmia ja mustikoita, vaniljapuikosta maustetta, ja siitä tule kuningarar hilloa.
Tosi hyvää itsetehdyn kääretortun välissä, pannukakkujen ja ohukaisten päällä, samoin täytekakun välissä.
Niistä voi keittää myös mehukeittoa, joka on myöskin lisäaineetonta, toisin kuin kaupan mehukeitot, joissa on vain pieni osa marjaa ja suurin osa vettä.
Mehukeittoa voi nauttia puuron ja murojen kanssa ja pelkästään maidon tai kauramaidon yms.
Tää on niin herttaista, nämä sukupolvierot sen suhteen mitä pidetään terveellisenä.
Vanhemman polven mielestä itsetehdyt hillot ovat terveellisiä, kun ei ole niitä lisäaineita.
Nuoremman polven terveyshenkisten mielestä hillo perinteisellä reseptillä (saman verran marjoja ja sokeria) on ihan vaan purkitettua diabetesta.Sokerihilloa sitten käytetään kyytipoikana kaikelle muulle sokeriselle: täytekakulle, vaniljajäätelölle, päälle vähän kääretorttua, ohukaisia ja pannukakkua. Mutta ei ole lisäaineita.
Teen myös hilloa sokerin kanssa, muta puolet sokeria, puolet marjaa ei todellakaan pidä paikkaansa, koska pakastan sen hillon - ei ole mitään kellareita käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti, kunhan myös syöt ne marjasi. Monella varsinkin vanhemmalla ihmisellä ne jää syömättä.
Syön 100-500 g niitä pakastettuja marjojani päivässä niin kauan kuin riittää. Samoin puolisoni.
- Kelpaavat myös lastenlapsille.
T. vanhempi ihminen
tämä on geeneissä: jotain pitää säilöä, että selvitään talven yli. Äidillänikin oli arkkupakkasessa monen vuoden mehuja isoissa kipoissa. Itsellä on rajoitetusti pakkastilaa. Mehua lähinnä keitän ja säilön pakkaseen. Marjoja sekä isoissa pusseissa mehun keittoa varten että pienissä, joista marjat menee leivontaan. Kellariin en vie mitään, koska nehän jäisi sinne kunnes perikunta tyhjää. Sokeria en laita pakastettaviin marjoihin t. mehuihin.
Perillisillä oli hieman pilkallinen suhtautuminen marjoihin. Nyt 10v kerrostaloasumisen jälkeen alkaa marjapussit käydä kaupan. Saisipa heidät vielä poimimaankin niitä!
Käske alkaa tekeen kotiviiniä, se ei säily kauaa jos hyvin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.
Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...
Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea.
Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.
Eivät ole yhtä terveellisiä kuin marjat. Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria ja vähemmän antioksidantteja kuin marjoissa.
Marjat ovat superruokaa. Maistuvat talvella myös viilin ja jogurttin päällä, samoin puurojen.
Syökö joku aikuinen oikeasti viiliä, jugurttia tai puuroa? Aika pula-ajan setit.
Itse suosin kotimaista ja lähiruokaa. Kaikki syömäni kasvikunta on kasvanut alle 20km säteellä asumuksestani. En osta ulkomaisia marjoja, hedelmiä tai vihanneksia. Ainoa poikkeus on sitruuna tai pari vuodessa mausteeksi. Näin ollen niitä marjoja, omenoita ja vihanneksia ja yrttejää on säilöttävä pakastaen, purkittaen, kuivaten koko vuoden tarpeeksi ja jopa ylikin.
On ollut parina vuotena hyvä kun on ollut yli tarpeen säilöttyjä, kun jouduin työtapaturmaan ja mustikka-aika meni ohi jalka paketissa ja pari vuotta myöhemmin puolukka-aika kädet paketissa.
Meillä innokkain pakastaja on 14v tyttö, joka syö smoothieita. Hän on toivonut että ostetaan talveksi mansikoita, vadelmia ja mustikoita. Minä (50v) säilöisin vain jonkin verran ja mummo (85v) ei ole säilönyt vuosikausiin, vaan ostaa mansikat ja mustikat pakastealtaasta.
Meidän suku ei ainakaan sovi ap:n kertomaan muottiin, vaan on ihan päinvastainen.
Eihän kaikki tee kiisseleitä, eikä syö smoothieita, joten mitä sitä turhaan pakastamaan jos syö talvella jotain muuta, vaikkapa suklaakakkua ja jäätelöä.
Ja mitään sokeria ei laiteta pakkaseen pusseihin, vaan marjat sellaisenaa, paitsi no mansikat pilkotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.
Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...
Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea.
Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.
Eivät ole yhtä terveellisiä kuin marjat. Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria ja vähemmän antioksidantteja kuin marjoissa.
Marjat ovat superruokaa. Maistuvat talvella myös viilin ja jogurttin päällä, samoin puurojen.
Syökö joku aikuinen oikeasti viiliä, jugurttia tai puuroa? Aika pula-ajan setit.
Me terveet, liikkuvat ja hoikat syömme.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan säästä jos ostaa kaupasta tai torilta mansikoita pakastettavaksi! ITse en enää edes käy itsepoimintatiloilla, koska sekin on aika kallista. Metsämarjoja kyllä säilön pakastimen täyteen, mutta en ole koskaan vaatinut muita osallistumaan, käyn itsekseni.
Säästää siinä kun saa tuurilla parhaan hinnan. Pitää seurata hintaa päivittäin. Itse sain tänä vuonna 4*5kg mansikkaa hintaan 100e, kun osuin oikeaan aikaan oikeille markkinoille. Muuten hinta on pyörinyt pitkin kesää 30e-45e per 5kg mansikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastaminen ja mehuksi keittäminen on järkevää silloin - ja vain silloin - jos ne ihan oikeasti tulee käytettyä. Nuo tavan vuoksi valtavia määriä säilövät mummot eivät käytä kaikkea. Kaikki ei kulu edes silloin, kun niitä aletaan kesällä tuputtaa jälkipolville. Sitten perikunta tyhjentää arkkupakastimesta ne vuosikertahillot. Mutta tätä puoltahan ei ymmärrä, jos ei ole koskaan joutunut seuraamaan säilöntähullua lähietäisyydeltä.
Hilloa ei pakasteta.
Mutta kun pakastan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva enää nykyään tekee hilloa samalla reseptillä kuin kauppaan, eli puolet sokeria. 1/3 marjan määrästä riittää, ja aika moni pakastaa aivan ilman sokeria.
Diabetes ei tule siitä , että syö sokeria niin kuin vanhempi polvi luuli. Ja näköjään nuorempikin, jos lainauksen kirjoittaja katsoo olevansa nuorempaan kuuluva.
Entä se hiilijalanjälki? Olisiko kuitenkin se oman pihan marjoista suomalaisen sokerin kera keitetty, 30 kertaa käytettävään lasipurkkiin laitettu ja kellarissa säilytetty hillo ekologisempi vaihtoehto kuin puolalaisista marjoista kauppaan tuotu.
2 tyypin diabetes tulee kyllä juuri siitä, että syö omalle keholleen liikaa hiilihydraattia (jota sokerikin on).
20 vuotta sitten mummolassa poimin ämpärillisen viinimarjoja, mummo silloin sanoi että hyvä, voit laittaa aina aamupuuroon ennen kouluunmenoa.
Kotiviiniksihän ne meni samana iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän, jos ei ole itsellä marjoja, eikä viitsi niitä metsistäkään hankkia, mutta sinunko mielestäsi esim. minun ei kannata säilöä mitään marjoja ja vaan syödä tuoreena kaikki. Tilanne: 23 marjapensasta, pari omenapuuta, vadelmapensaat pihassa. Syönkö mieheni kanssa kahden nuo kaikki tuoreena? Vai jätänkö laiskuuttani ne lintujen ruuaksi ja mätänemään pensaisiin ja puihin ja käyn sitten kaupasta ostamassa marjoja?
Ilman muuta marjat ja omenat otetaan talteen ja käytetään hyödyksi. Viime vuoden sadosta on nyt jäljellä 2 purkkia karviaishilloa ja yksi omenahillopurkki, joten hyvin on kelvanneet. Olen vienyt tuliaisinakin niille ihmisille hilloja, jotka ovat niitä halunneet. Väkisin en tyrkytä kenellekään.
Minä poimin ja pakastan ja mehustan ja hilloan satoja litroja marjoja. Kasvatan kaikki mahdolliset juurekset, esikypsytän ja pakastan. Kesäkurpitsaa pakastan ja kuivaan. Talvella haetaan kaupasta keittämistä, kahvia, kuiva-aineita ym. Mitä ei kotoa löydy. Kaupassa käydään parin viikon välein. Kananmunat ostan lähtilalta, itsellä ei enää ole kanoja. Yritetään elää mahdollisimman omavaraisesti ja mä nautin siitä. Kurkkua tulee taas paljon ja teen sinappi-kurkkusalaattia. Myös tomaattia kuivaan, säilyy hyvin. 20 v poika joka asuu omillaan tulee kotia myös itselleen säilömään. On tottunut syömään oman maan ruokaa ja kyseli jo että milloin urakka alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä poimin ja pakastan ja mehustan ja hilloan satoja litroja marjoja. Kasvatan kaikki mahdolliset juurekset, esikypsytän ja pakastan. Kesäkurpitsaa pakastan ja kuivaan. Talvella haetaan kaupasta keittämistä, kahvia, kuiva-aineita ym. Mitä ei kotoa löydy. Kaupassa käydään parin viikon välein. Kananmunat ostan lähtilalta, itsellä ei enää ole kanoja. Yritetään elää mahdollisimman omavaraisesti ja mä nautin siitä. Kurkkua tulee taas paljon ja teen sinappi-kurkkusalaattia. Myös tomaattia kuivaan, säilyy hyvin. 20 v poika joka asuu omillaan tulee kotia myös itselleen säilömään. On tottunut syömään oman maan ruokaa ja kyseli jo että milloin urakka alkaa.
Voi mikä ihana poika! :D
Ainoa, mitä laitan pakkaseen on lakka. Tai hilla, kuten Oulun suunnalla sanotaan. Sitä laitan n 5-6 kg. Lakka on minulle juhlamarja. Täytekakkuihin lähinnä, joskus jäätelön/ juustoleivän kanssa.
Olen vuosien mittaan todennut, että suunnilleen samaan hintaan voi ostaa pitkin vuotta kaupoista pakastemarjat, mitä ne kesällä maksavat. Ehkä sesonkiaikana saa mansikkaa halvalla, mutta en näe järkeä pakastaa isoja määriä.
Syön melkein päivittäin marjoja. Jotain noista, mustikka, mansikka, puolukka. Viinimarjoja ostan myös. Teen smoothieta tai syön jugurtin tms kanssa. Jäätelön kanssa jne.
Pakastimeni ei ole kovin iso ja kakkospakastimen hävitin pois vuosia sitten.
Sanonpa vielä, että sähkölaskuani ei pakastin rasita sillä maksan pelkästä sähköstä n 12- 15e/ kk. Koko lasku n 40-50 2kk. Saunaa lämmitän 2- 3x /vk. Astianpesukone, iso 55" taulu tv auki miltei päivän kun haluan, että on ääniä tinnituksen vuoksi. Olen jo eläkkeellä.