Äidin säilöntäpakkomielle, onko muilla samaa?
10 kiloa mansikoita pakastettu kokonaisena, viipaleina ja soseena. Ja nyt on viinimarjahelvetin vuoro, pitäisi muka mennä avuksi poimimaan. Omenasatoa odotellessa... :/ Kukaan niitä kaikkia mehuja ja hilloja ei ehdi syömään, mutta säilöä vaan pitää.
Kommentit (144)
Se on harrastus, ja hyödyllinen sellainen. Voi että olisin iloinen jos vielä joskus saisin äidin tekemään viinimarjamehua. En osaa itse tehdä niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin mansikan kokonaisena pakastaminen on tosi älytöntä. Ne on inhottavia löytöjä sulatettuina. Ja kaupan pakastimesta saa aina kotimaista mansikkaa hyvin kohtuulliseen hintaan.
Ei se ole se hinta tässä se pointti vaan se että tiedät mitä syöt.
Kotimainen mansikka pakastealtaassa on moneen kertaan ruiskutettu. Eikä niitä huuhdella ennen pakastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laskin juuri, että noin 70 litraa tarvisen marjoja vuoden smoothie ja puurotarpeisiini.
Säilön kaikki ilman sokereita .
Se onkon eri asia, jos säilöt todelliseen tarpeeseen ja käytätkaikki ennen seuraavaa satokautta. Äitini kohdalla ei toteudu kumpikaan.
ap
Parempi reilusti kuin että loppuu kesken.
Terveellinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laskin juuri, että noin 70 litraa tarvisen marjoja vuoden smoothie ja puurotarpeisiini.
Säilön kaikki ilman sokereita .
Se onkon eri asia, jos säilöt todelliseen tarpeeseen ja käytätkaikki ennen seuraavaa satokautta. Äitini kohdalla ei toteudu kumpikaan.
ap
Parempi reilusti kuin että loppuu kesken.
Terveellinen harrastus.
Tarpeettoman tavaran hamstraamisesta tulee terveellistä, kun kyse on elintarvikkeesta? En ymmärrä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vaan sen harrastus.
Harrastaisi sitten itsekseen eikä vaatisi osallistumaan.
ap
No ei aikuista ihmistä voi pakottaa.
Tillit purkkiin kirjoitti:
Se on normaaliälyinen . Normaali älyiset laittaa ruuat talteen ettei joka purkkia tarvi talvella kaupasta ostaa muiden hilloja vallankin jos dota tulee tai lakko ettei tavaraa tule kauppaan . Tyhmiä te olette jotka ette tajua säilöä . Kuolette nälkään jos tulee jotain poikkeusoloja ! Myös lapsille pitää säilöä talteen ja tutuille minkä ehtii sukulaisille. Venäläiset ja arabit on meidän kasvimaita vuokrannut putkittaa ruokaa ja varastaa työkaluja myös ravintoloitsijat tekee itse. Fazer kasvattaa ne kaikki marmeladit itse omassa maassa mitä te ostatte kaupasta.Raparperin voi säilöä talvella keittää hilloa tai piirakkaa. Omenahillo pullan päälle. Onpa järkeviä .
Oletko kenties säilönyt ja syönyt outoja sieniä?
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.
Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kerätään ja pakastetaan. Mies oli käynyt hakemassa mansikat ja pannut pakkaeen. Nyt aletaan poimia viinimarjoja ja karviaisia.
Mä en ymmärrä, siis en vaan kerta kaikkiaan. Tuntuu, että suunnilleen kaikki suomalaiset harrastaa tätä ihme pakastelua. Marjathan on ehdottomasti parhaita tuoreena, ei niitä kannata pakkaseen laittaa. Jos sattuu keskellä talvea tarvitsemaan vaikkapa mustaviinimarjoja, niitähän on kaupan pakastealtaat pullollaan, pussi on muutaman euron. Miksi siis nähdä tuo järjetön vaiva ja täyttää pakkasensa jollain megamäärällä marjoja, ihan vain varmuudeksi :o En vaan tajua. Varmaan siksi, kun niin on aina tehty ja kaikki muutkin tekee...
Esim siksi ettei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä pitkin talvea.
Meillä kans äiti ja anoppi samanlaisia. Ne keuhkoaa ja vaahtoaa ihan poissa tolaltaan niistä marjoistaan ja soittelee painostavia puheluita, että kai olette jo mansikat pakastaneet. Ja milloin käytte mustikassa?! Ollaan vasta 40-vuotiaita ja osataa ihan itse säilöä haluamamme marjat ja kasvikset. Kasvatan itse porkkanaa ja perunaa, mutta en minä niistä soittele meidän vanhemmille ja riehu, että joko olette kellariin laittaneet omanne, saati pakota osallistumaan nostotalkoisiin. Meitäkin odotetaan osallistumaan äitiemme sekopääsäilöntään. Oma harrastus on oma harrastus, vähän menee rajat sekaisin heillä.
Niistä pakastetuista kokonaisista manskikoista voi keittää ja keitetäänkin itse tehtyä hilloa talvisin.
Siihen hilloon ei tule väriaineita, eikä säilöntäaineita, eikä muitakaan keinotekoisia lisiä.
Siihen vi lisätä vadelmia ja mustikoita, vaniljapuikosta maustetta, ja siitä tule kuningarar hilloa.
Tosi hyvää itsetehdyn kääretortun välissä, pannukakkujen ja ohukaisten päällä, samoin täytekakun välissä.
Niistä voi keittää myös mehukeittoa, joka on myöskin lisäaineetonta, toisin kuin kaupan mehukeitot, joissa on vain pieni osa marjaa ja suurin osa vettä.
Mehukeittoa voi nauttia puuron ja murojen kanssa ja pelkästään maidon tai kauramaidon yms.
Hillo on hyvää edullisen vaniljajäätelön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Niistä pakastetuista kokonaisista manskikoista voi keittää ja keitetäänkin itse tehtyä hilloa talvisin.
Siihen hilloon ei tule väriaineita, eikä säilöntäaineita, eikä muitakaan keinotekoisia lisiä.
Siihen vi lisätä vadelmia ja mustikoita, vaniljapuikosta maustetta, ja siitä tule kuningarar hilloa.
Tosi hyvää itsetehdyn kääretortun välissä, pannukakkujen ja ohukaisten päällä, samoin täytekakun välissä.
Niistä voi keittää myös mehukeittoa, joka on myöskin lisäaineetonta, toisin kuin kaupan mehukeitot, joissa on vain pieni osa marjaa ja suurin osa vettä.
Mehukeittoa voi nauttia puuron ja murojen kanssa ja pelkästään maidon tai kauramaidon yms.
Miksi joku haluaisi pilata itse tehdyn hillon halvalla vanilja"jäätelöllä"?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti, kunhan myös syöt ne marjasi. Monella varsinkin vanhemmalla ihmisellä ne jää syömättä.
Oli. Paitsi marjat oli myös punajuuret, kurkut, sienet ynnä muut. Hillottiin tehtiin pikkelsiä, sosetta ja pakkaseen laitettiin. Tehtiin viinimarjamehut, vadelmamehut ynnä muut. Puomukoita survottiin ja siivottiin. Syksyn oli isot kattilat käytössä, etikka tuoksui keittiössä. Talvella oli sitten mitä ottaa.
Meidän äiti kuoli vastikää. Asui yksin isossa omakotitalossa jossa oli kylmäkellari ja kaksi pakastearkkua. Omisti vihanneskuivurinkin. Niillä säilötyillä safkoilla olisi ruokkinut varmaan pienen kylän vuoden ajan.
Kai se jotain turvallisuuden tunnetta tuo että on kaikki kaapit ja pakastimet täynnä ravintoa pahanpäivän varalle. Ei ollut kyse siitä että olisi ollut köyhä eläkeläinen, rahojaan oli hillonnut ihan samalla tavalla. Omaisuutta oli yli neljän miljoonan edestä eikä kukaan tiennyt asiasta mitään ennen tämän kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä myydään usein eurolla kilo. Ei minusta ole kovin kallista.
Eivät ole yhtä terveellisiä kuin marjat. Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria ja vähemmän antioksidantteja kuin marjoissa.
Marjat ovat superruokaa. Maistuvat talvella myös viilin ja jogurttin päällä, samoin puurojen.
Käyttäjä40018 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi pilata itse tehdyn hillon halvalla vanilja"jäätelöllä"?
Laadukaskin vaniljajäätelö on halvempaa, kuin muilla aineilla maustetut jäätelöt.
Kattele vaikka hintoja.
Italialaiset jäätelöt ovat sitten kokonaan erikseen, ne gelatot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti, kunhan myös syöt ne marjasi. Monella varsinkin vanhemmalla ihmisellä ne jää syömättä.
Eihän niitä marjoja nyt syksyllä syödä eikä talvellakaan vaan perinteiseen tyyliin kevättalvella. Sitten niitä vasta pitää syödäkin.
Meillä kyllä menee marjoja ihan hurjasti. Olen alle 40 vuotias ja säilönyt koko ikäni kuten äitini ja mummonikin. Teen joka vuosi 200-300 litraa mehua, näistä annan äidille ja mummolle kun eivät enää itse jaksa tehdä.
Mansikoita pakastan joka kesä vähintään 100 kiloa. Mustikoita kerätään paljon, viime vuonna 280 litraa pakastimeen ja hyvä koska tänä vuonna ei tule mustikkaa. Lakat, vadelmat ja puolukat kerätään myös sekä tietysti omenat ja onhan vielä kasvimaan antimet sekä sienet.
Meillä lapset on tottuneet syömään ikänsä marjoja päivittäin, eikö ne kuulu muka terveelliseen ruokavalioon?
En minä työllistä tällä kuin itseni niin turha kenenkään valitaa. Lapset osallistuu jos haluaa ja monesti varsinkin sienimetsään haluavat tulla.
ap