Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloo. Mä en tajua israelin sotimista

Vierailija
04.08.2014 |

Oon lukenut Wikipediaakin, mutta en tajua mistä pohjimmiltaan on kysymys. Kuka sotii, ketä vastaan ja miksi?

Oon sivistymätön ja tyhmä, tiedän.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ampuvat Israelia koko ajan, ihmekös jos ampuvat takaisin kun puolustavat omiaan. Haluavat hävittää Israelin, niin julistavat...

Vierailija
2/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israel puolustaa maataan. On päättäjiä, jotka haluaisivat pyyhkäistä koko maan maailmankartalta. Kannattaisi lukea ainakin Raamattu ja opiskella toista maailmansotaa, jotta ymmärtäisi konfliktin taustoja hiukan enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satukirjoihin en usko. Oikea historia kiinnostaa. Onko israel vienyt muilta jotain?

Vierailija
4/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä kukaan tajuu. Ovat jo vuoosituhannet siellä tapelleet keskenään. Muslimella, juutalaisilla ja kristityillä ihan samoissa paikoisa pällekkäin "pyhät paikat" ja niiden hallinnasta kait tappelu joskus alakanu.

Vierailija
5/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole asiaan perehtynyt. Fb.ssä on yksi hihhuli tuttu joka kovasti jumaloi näitä israelilaisia. En vain pysty ymmärtämään miten kukaan voi niin jumaloida kansaa joka jatkuvasti tappaa viattomia lapsia! Väkivalta ruokkii väkivaltaa ja syytä on pakko olla molemmissa päissä.

Vierailija
6/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:10"]

Satukirjoihin en usko. Oikea historia kiinnostaa. Onko israel vienyt muilta jotain?

[/quote]

Kyllä uskonto on niin vahvasti mukana tässä konfliktissa, ettei uskontoa voi sulkea tässä asiassa pois. Ainakin parin uskonnon edustajat kokevat alueen pyhäksi alueekseen, ja ristiriitoja tulee siitä, että molemmat eivät ole kovin sopuisasti onnistuneet elämään yhdessä.

Vierailija
7/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia uskonnot pitäisi kieltää. Suurin ongelma on se, että valtio noudattaa jotain propagandakirjoitusta. Jos tuo olisi jokaisen itse päätettävissä ei olisi mitään sanottavaa. Synnyt ja sinut aivopestään tähän. Silti kaikkia muita kuin kristinuskoa pidetään haittana. Minun puolesta saa tappaa toisensa, kunhan eivät levitä sanomaansa tänne.

Vierailija
8/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:19"]

Sen takia uskonnot pitäisi kieltää. Suurin ongelma on se, että valtio noudattaa jotain propagandakirjoitusta. Jos tuo olisi jokaisen itse päätettävissä ei olisi mitään sanottavaa. Synnyt ja sinut aivopestään tähän. Silti kaikkia muita kuin kristinuskoa pidetään haittana. Minun puolesta saa tappaa toisensa, kunhan eivät levitä sanomaansa tänne.

[/quote]

Onhan siitä historiassa ja nykyisyydessäkin esimerkkejä, kun uskontoja on yritetty ja yritetään kieltää valtion määräyksellä. Eivät ole kummoisia paratiiseja olleet nuo valtiot käytännössä. Osa ihmisistä on joka tapauksessa uskonnollisia. Miten rankat saktiot mielestäsi pitäisi langettaa uskomisesta tai uskonnon harjoittamisesta? Entä miten sinä estäisit esim kotiseurakuntien kokoontumisen?

Vierailija
9/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Antaako kovin hyvää kuvaa uskonnottomuudesta, jos uskonnottomuuden edustaja haluaisi uskovien tappavan toisiaan? Ei minun mielestäni ainakaan. Kuulostaa aika suvaitsemattomalta ja kapeakatseiselta.

Vierailija
10/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko homma alkoi noin 5400 vuotta sitten, kun yhdessä kylässä rikas henkilö osti naapurikylästä aasin, ja kävi myöhemmin ilmi, että tällä aasilla olikin jalkavika. Luonnollisesti aasista ja sen hinnasta ja muusta sen sellaisesta syntyi riita. Tästä homma on sitten vuosien mittaan molemminpuolisilla kostoilla eskaloitunut.

Vierailija
11/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh ja uskovat sitten?

Vierailija
12/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh ja uskovat sitten?

Vierailija
13/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaiset katsovat Israelin alueen heille luvatuksi maaksi (ks. Vanha testamentti). Ongelma on, että siellä asui ennen heidän 2. maailmansodan jälkeistä "paluumuuttoaan" kristittyjä ja muslimeja arabeja. palestiinalaisia. Juutalaiset alkoivat kurmoottaa köyhiä arabeja ja erinäisten vaiheiden jälkeen sulkivat heidät kahdelle alueelle, (Jordan-joen) Länsirannalle ja Gazaan. Lr on miehitetty, Gaza sarrettu. Palestiinalaiset tahtoisivat vapautensa ja luonnonvaransa (suurin osa alueen vedestä) sekä pyhät paikkansa takaisin. Myös juutalaiset haluaisivat ne itselleen. Siinä se pähkinässä.

Vierailija
14/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:23"]

[/quote]

Onhan siitä historiassa ja nykyisyydessäkin esimerkkejä, kun uskontoja on yritetty ja yritetään kieltää valtion määräyksellä. Eivät ole kummoisia paratiiseja olleet nuo valtiot käytännössä. Osa ihmisistä on joka tapauksessa uskonnollisia. Miten rankat saktiot mielestäsi pitäisi langettaa uskomisesta tai uskonnon harjoittamisesta? Entä miten sinä estäisit esim kotiseurakuntien kokoontumisen?

[/quote]

Ei tietenkään täyttä kieltoa vain jokaiselle vapauden päätökseen. Nykyisin kirkko on vahvasti mukana syntymästä kuolemaan. Pyhäpäivätkin menevät uskonnon mukaan. Antaa minulle yhtä monta pyhäpäivää niin pidän ne omalla ajallani. Tuolla on sodittu jo niin monia vuosia ja tilanne ei muutu mihinkään, oikein jumalan valittu kansa. Normaali valtio olisi saanut sodan päätökseen tuossa ajassa. Tämä on vain mahdollista uskontojen takia.

Vierailija
15/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pohjimmiltaan kyse on elintilasta ja vedestä. Samalle pienelle pläntille ja molempien uskontojen pyhänä pitämään kaupunkiin haluaa valtiota pitämään kaksi joukkiota: juutalaiset ja islaminuskoiset palestiinalaiset.

Jos joskus käyt siellä itse, näet, miten hurjan pienestä alueesta on kyse. Israelin miehittämät palestiinalaisalueet ovat aivan juutalaisvaltion alueiden kyljessä, varsinkin Jerusalemissa huomaa sen, miten lähellä toisiaan vihaavat kansakunnat asuvat.

Historia on pitkä ja verinen. Juutalaiset ja suomalaiset kiihkouskovaiset siteeraavat aina Raamattua sen perusteluna, miksi heillä on "jumalallinen oikeus" maahan, mutta tosiasia on, että kun länsivallat toisen maailmansodan juutalaisten joukkotuhosta järkyttyneinä halusivat sallia juutalaisen valtion perustamisen, Israelin nykyinen alue ei ollut ainoa vaihtoehto.

Alueelle oli jo ennen toista maailmansotaa muuttanut jonkin verran juutalaisia, mutta enimmäkseen siellä asui palestiinalaisia. Holokaustista selvinneitä muutti nopeaan tahtiin sinne lisää, ja brittien valvonnassa yritettiin pitää kasvavia jännitteitä paikallisväestön ja muuttajien välillä hallinnassa. Huonoin seurauksin - Israelin valtio syntymän yhteydessä 1948 juutalaiset kommandot tappoivat siviilejä ja karkottivat yli 700 tuhatta palestiinalaista. TÄMÄ - siis maiden ja omaisuuden ja kotimaan ryöstö, Al-Nakba kaivertaa palestiinalaisia yhä, heillä ei ole oikeutta palata entisille mailleen. Pakolaiskysymys on yhä ratkaisematta, eikä Israel halua nyttemmin jo pariin miljoonaan paisunutta palestiinalaisväestöä sotkemaan omaa väestörakennettaan.

Sen jälkeen Israel on sotinut monta sotaa, 1967, 1973 ja pienempiä konflikteja mm. Libanonin kanssa. Palestiinalaiset ovat turvautuneet terrorismiin taistelussaan ylivoimaista miehittäjää vastaan - ja arabimaat ovat vaihtelevassa määrin tukeneet terrorismia. Välissä oli 1990-luvun lopulla rauhallisempi jakso, mutta uusi intifada eli vastarinta alkoi vuosituhannen vaihteessa.

Kumpikin osapuoli syyttää toisiaan. Mutta jos ikinä käyt paikan päällä katsomassa, millaiset olot miehitettyjen alueiden palestiinalaisilla on, et voi välttää tunnetta siitä, että heitä potkitaan päähän oikein urakalla. Maita ryöstetään yhä juutalaissiirtokuntien käyttöön, vaikka YK on tuominnut toimet ja miehitettyjen alueiden asuttaminen on vastoin kansainvälistä lakia. Palestiinalaisia pidätetään mielivaltaisesti ns. hallinnollisilla pidätyksillä, joiden perusteella vangittuja voidaan pitää vankilassa ilman oikeudenkäyntiä jopa vuosia. Palestiinalaisten elinkeinoja ja liikkumista estetään tiesuluin ja palestiinalaisalueita on rajattu muurein, joiden olemassaolon Israel perustelee terrorismiuhalla.

Ja mietipä Gazan kriisin uhrilukuja. 1800 palestiinalaista versus 63 israelilaista. Täysin tuhottu Gazan alue, jonka PITÄISI olla 1,8 miljoonan ihmisen koti, mutta on todellisuudessa maailman suurin avovankila, jossa ei nyt ole yhtäkään turvallista paikkaa.

Jos ei ole kiihkouskonno sumentama ja ajattele, että juutalaiset ovat Jumalan pyhä kansa, joka saa tehdä mitä vaan, ei voi olla tuntematta myötätuntoa tuota heikompaa osapuolta kohtaan. Kyllä, terrorismi ON väärin ja Hamas kaivaa verta nenästään, mutta silti.

Miksi vain Israelilla olisi oikeus puolustaa itseään?

Vierailija
16/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satukirjassa luvattu? Ei helvetti sentään. Ei ihme kun en oo tajunnu.

Vierailija
17/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:32"]

Juutalaiset katsovat Israelin alueen heille luvatuksi maaksi (ks. Vanha testamentti). Ongelma on, että siellä asui ennen heidän 2. maailmansodan jälkeistä "paluumuuttoaan" kristittyjä ja muslimeja arabeja. palestiinalaisia. Juutalaiset alkoivat kurmoottaa köyhiä arabeja ja erinäisten vaiheiden jälkeen sulkivat heidät kahdelle alueelle, (Jordan-joen) Länsirannalle ja Gazaan. Lr on miehitetty, Gaza sarrettu. Palestiinalaiset tahtoisivat vapautensa ja luonnonvaransa (suurin osa alueen vedestä) sekä pyhät paikkansa takaisin. Myös juutalaiset haluaisivat ne itselleen. Siinä se pähkinässä.

[/quote]

Plus että lähes kaikki maat maailmassa ovat valinneet oman puolensa konfliktissa. Jotkut ovat Israelin puolella, jotkut vastaan. Jotkut haluavat sotaa, jotkut rauhaa. Pieni maa-alue herättää maailmanlaajuisesti niin suuria tunteita, ettei konfliktia tulla ratkaisemaan ihan yhdessä yössä. Joidenkin kristittyjen mukaan Ilmestyskirjasta voi lukea Israelin tulevaisuuden. Aika näyttää, mitä siellä alueella tulee tapahtumaan.

Vierailija
18/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://apu.fi/artikkeli/markus-leikola-totuus-lahi-idasta Lukase tämä artikkeli, ei ole ihan yksinkertainen juttu.

Vierailija
19/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:23"]

[/quote]

[/quote]

Ei tietenkään täyttä kieltoa vain jokaiselle vapauden päätökseen. Nykyisin kirkko on vahvasti mukana syntymästä kuolemaan. Pyhäpäivätkin menevät uskonnon mukaan. Antaa minulle yhtä monta pyhäpäivää niin pidän ne omalla ajallani. Tuolla on sodittu jo niin monia vuosia ja tilanne ei muutu mihinkään, oikein jumalan valittu kansa. Normaali valtio olisi saanut sodan päätökseen tuossa ajassa. Tämä on vain mahdollista uskontojen takia.

[/quote]

Uskonnot ovat siellä läsnä ja tulevat aina olemaan, päätetään poliittisilla päätöksillä mitä tahansa. Uskonto on vahvempi tekijä siellä kuin laki.

Vierailija
20/37 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:36"]

http://apu.fi/artikkeli/markus-leikola-totuus-lahi-idasta Lukase tämä artikkeli, ei ole ihan yksinkertainen juttu.

[/quote]

Minä suosittelen lukemaan monien eri kirjoittajien tekstejä. Jos luet vain yhden kirjoituksen, saat vain yhden henkilön näkökulman. Ko. alueen konflikti on niin monisyinen, ettei sitä yksi kirjoitelma pysty avaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän