Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa nyt joku mua, elatusasiaa

Vierailija
04.08.2014 |

Muutettiin erillemme puoli vuotta sitten hyvissä merkeissä, tarkoitus oli pitää taukoa ja katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, kävimme lastenvalvojalla sopimassa että mies on joka toinen viikonloppu lapsien kanssa ja muutoin aina silloin kun sopii ja mies lupasi että viettää lasten kanssa aikaa. Elarit sovittiin minimiksi ja muutoin sovittiin että isä osallistuu lasten kuluihin 50% siis harrastukset, kesälomareissut, vaatteet, pyörät jne..

puolen vuoden aikana selvisi että miehellä on sivusuhde ollut jo vuosia ja myös lapsi tästä suhteesta! Toinen nainen ei ollut tietoinen asiasta vaan luuli että miehen eRo on astunut voimaan, kun sain kuulla tästä kerroin naiselle miten asiat on ja molemmat heitimme ukon ulos.

siihen loppui "hyvä ero" mies ei suostu maksamaan elareita eikä mitään muutakaan, ei ota lapsia luokseen, antaa tyhjiä lupauksia lapsille eikä kuitenkaan pidä niitä.

soitin tänään lastenvalvojalle että haluan uuden sopimuksen koska mies ei noudata tätä sopimusta eikä maksa puolia lasten menoista vaikka tulot on isot! Lastenvalvoja sanoi että se on voi voi, teillä on voimassa oleva sopimus ja minun pitää itse sopia miehen kanssa asioista!!! Voiko mennä näin??? Olen aivan rikki ja mun on ihan turha pyytää mieheltä yhtään mitään. Mä en jaksa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä kesälomareissut nyt jäävät haaveeksi, sä kait pidit jo lomasi, palkatta...

Vierailija
22/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:35"]

Rahan menetys ap:tä selvästikin risoo ja syystä kyllä, sillä aiemmin mies on ollut käsittämättömän avokätinen. Sen lisäksi, että mies on maksanut elarit ja 50% kuluista, hän on vielä elättänyt lapsia myös suoraan tapaamisten aikana. Ap:llä on tarkoitus kerätä itselleen pesämunaa miehen varoista, tai ainakin niistä, jotka häneltä säästyvät, kun ei tarvitse elättää lapsiaan. Oikeastihan molemmilla vanhemmilla on elatusvelvollisuus.

[/quote]

sä olet vissiin itse persaukinen jos sun mielestä ap:n saama minimi elatusapu on sun mielestä avokätisiä!!

meillä mun ex- mies maksaa 300 euroa yhdestä lapsesta ja se on meidän ihan normaali elintaso. 

Jos kuukaudessa on 30pvää ja mies on niistä 6 päivää lapsen kanssa niin ap:lle jää maksettavaksi kaikki muu. 

[/quote]

"Elarit sovittiin minimiksi ja muutoin sovittiin että isä osallistuu lasten kuluihin 50% siis harrastukset, kesälomareissut, vaatteet, pyörät jne.." Näin kirjoitti ap. Erittäin avokätistä minusta.

[/quote]

Ei ole avokätinen vaan ihan normaalisopimus! Mulla menee tuo 300e jo hoitomaksuun ja vuokraan (lapsen osuus), ruokaan (lapsen osuus) ja vesimaksuun (lapsen osuus) sekä bensoihin että lapsi pääsee harrastuksiin..

Joten on ihan normaalia että mies maksaa puolet kaikesta! Lapsi on puoliksi miehen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lastenvalvojalle uudestaan ja pyydä neuvoja kuinka asiassa pitää detä. Siis siinä tapauksessa, kun miehen kanssa ei neuvottelu eikä asiat hoidu. Luulisi lastenvalvojan tietävän kuinka prosessin saa etenemään.

Vierailija
24/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:55"]

Mitkä kesälomareissut nyt jäävät haaveeksi, sä kait pidit jo lomasi, palkatta...

[/quote]

no lähinnä viikonloppua tarkoitin, kun on vielä kesäisiä päiviä jäljellä mutta unohdin että täällä on niin tarkkaa sanamuodoista..

ap

Vierailija
25/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:58"]

Soita lastenvalvojalle uudestaan ja pyydä neuvoja kuinka asiassa pitää detä. Siis siinä tapauksessa, kun miehen kanssa ei neuvottelu eikä asiat hoidu. Luulisi lastenvalvojan tietävän kuinka prosessin saa etenemään.

[/quote]

Se käski vaan hoitaa asian miehen kanssa ja sanoi ettei anna aikaa koska meillä on voimassa oleva sopimus!!!!

yritin itku kurkussa selittää että mies ei noudata sopimusta ja kysyin onko minun pakko odottaa lapsien kanssa joka aamu tuleeko hakemaan. Vastasi että on jos on miehen vuoro olla lasten kanssa! Sitten kysyin mitä seuraa kun mies ei hae niin vastasi että valitettavasti miehen ei ole pakko olla lasten kanssa.

siis oli niin inhottava nainen että en olis koskaan uskonut että sanoo noin.

Vierailija
26/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elarit on sovittu minimiksi, et saa sitä isommaksi kun kerran tuollainen sopimus on tehty. Tehtiinkö tuosta 50% osallistumisesta lasten kuluihin jotain sopimusta? Jos ei niin se on ihan miehen varassa maksaako vai ei. Mutta nuo elarit pystyt oikeusteitse vaatimaan.

Vaikka tapaamisista on tehty sopimus, ei lastenvalvoja voi miestä niihin pakottaa. Suosittelen yrittämään saada yksinhuoltajuus kun miestä ei kerran kiinnosta lapset, silti hänen pitää maksaa elarit.

Kaikki sopimukset aina kirjallisesti lastenvalvojan vahvistuksella! Vaikka kuinka sovussa ja hyvässä hengessä keskenään sovitaan niin tilanteet voi muuttua kuten tästä huomataan.

Vierailija
27/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:12"]

Muutettiin erillemme puoli vuotta sitten hyvissä merkeissä, tarkoitus oli pitää taukoa ja katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, kävimme lastenvalvojalla sopimassa että mies on joka toinen viikonloppu lapsien kanssa ja muutoin aina silloin kun sopii ja mies lupasi että viettää lasten kanssa aikaa. Elarit sovittiin minimiksi ja muutoin sovittiin että isä osallistuu lasten kuluihin 50% siis harrastukset, kesälomareissut, vaatteet, pyörät jne..

puolen vuoden aikana selvisi että miehellä on sivusuhde ollut jo vuosia ja myös lapsi tästä suhteesta! Toinen nainen ei ollut tietoinen asiasta vaan luuli että miehen eRo on astunut voimaan, kun sain kuulla tästä kerroin naiselle miten asiat on ja molemmat heitimme ukon ulos.

siihen loppui "hyvä ero" mies ei suostu maksamaan elareita eikä mitään muutakaan, ei ota lapsia luokseen, antaa tyhjiä lupauksia lapsille eikä kuitenkaan pidä niitä.

soitin tänään lastenvalvojalle että haluan uuden sopimuksen koska mies ei noudata tätä sopimusta eikä maksa puolia lasten menoista vaikka tulot on isot! Lastenvalvoja sanoi että se on voi voi, teillä on voimassa oleva sopimus ja minun pitää itse sopia miehen kanssa asioista!!! Voiko mennä näin??? Olen aivan rikki ja mun on ihan turha pyytää mieheltä yhtään mitään. Mä en jaksa.

[/quote]

Muutitte puoli vuotta sitten erillenne. Onko avioeronne jo selvä vai vasta vaihe ykkösessä. Jos ei ole vielä selvä niin teidän elari ym. sopimukset ovat varmastikin määräaikaisia. Niin ainakin meillä oli. Muutoin sinua auttaa vain käräjäoikeus. Jos mies ei maksa elareita, voit saada ne Kelan kautta. Siinä tapauksessa, jos mies laiminlyö lastensa elatuksen täysin, voit/voitte lasten kanssa saada maksutonta oikeusapua. Sillä lapset ovat alaikäisiä ja ovat oikeutettuja maksuttomaan oikeusapuun.

Ikävää, että saat noinkin paskassa tilanteessa täältä vielä lisää paskaa niskaasi. Jos olet oikeasti pienituloinen ja avun tarpeessa niin olet oikeutettu sitä saamaan (asumistuki, sosiaaliturva yms.) Selvitä oikeutesi muualla kuin täällä.

Vierailija
28/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:49"]

Mutkun ap ei taidakaan olla pienituloinen. Hän haluaa vain säästää rahansa koskemattomina eikä ymmärrä, että avioero on lähes aina taloudellinen katastrofi. Paree ottaa vain lusikka kauniiseen käteen ja hvyäksyä tilanne. Eron jälkeen ei elintaso ole ainakaan 20 vuoteen sama kuin ennen eroa. Yleensä kummallakaan.

[/quote]

en tajua miksi sä tuomitsee mun säästämisen?!??!!? Pakko on lasten kanssa jotain saada säästöön että jos vaikka lapsi sairastuu tms. On niin on mistä ottaa lääkerahat.. Ja mun kaikki rahat meni jo uuteen elämään joten pakko aloittaa säästäminen alusta!!

ja en ole tässä muuta halunnut kuin että ex noudattaisi sopimusta tai saada uuden sopimuksen, mutta jatkakaa haukkumista, ei lis pitänyt täältä pyytää apua.

ap

Vierailija
29/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimuksessa lukee että mies maksaa minimi elarin ja puolet lapsen isommista kuluista, sekä tapaa heitä joka toinen viikonloppu ja lomallaan pitää 2 viikkoa.

mies ei ole toukokuun jälkeen maksanut mitään! 

Kolme kertaa jättänyt lapset hakematta ja nyt kun oltiin tarhaan ilmoitettu että lapset isän kanssa lomalla niin ei hakenut niitä! Joudun lastenvalvojaa mukaan odottamaan täällä joka aamu että tuleeko mies ja jos ei tule niin joudun viemään lapset ystävälle hoitoon.

ap

Vierailija
30/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:29"]

Jos mies ei suostu yhteistyöhön niin oikea osoite hakea muutosta on käräjäoikeus. Lastenvalvojalla ei ole valtuuksiä määrätä elatusmaksuja, hän vain vahvistaa sinun ja miehesi tekemän sopimuksen. Elatusmaksut voi vaatia kelalta (joka sitten vaatii ne mieheltä).

[/quote]

oikeusapu maksaa  satasen tunti jos käräjäoikeuteen mennään eikä mulla ole rahaa!

ap

[/quote]

Oikeusapu on tuloharkintainen, eli jos olet pienituloinen et välttämättä maksa siitä mitään.

Vierailija
31/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala nyt ainakin käräjöimään noista elareista, saat Kelalta joka perii sitten mieheltä. Lastenhoitoon sun pitää vaan keksiä joku ratkaisu, et voi jättää miehen varaan mitään. Ilmoita päiväkotiin että lapset ovat normaalisti hoidossa ja vie heidät sinne kun olet töissä.

Kurja tilanne mutta asennoidu niin että mies ei tapaa lapsiaan niin ei tule pettymyksiä tapaamisten suhteen. Ja vaadi elarit oikeusteitse.

Vierailija
32/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehen vanhemmat, voisivatko he auttaa lasten kanssa?

Tsiisus näitä miehiä!!

Vierailija
33/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti joudut nyt ensimmäiseksi asennoitumaan, että lastenhuoltajuusasiat ovat aina epäoikeudenmukaisia. Useinmiten häviäjä lasten lisäksi on äiti. Sen jälkeen otat järjen käteen ja laitat tunteet sivuun. Saat varmaankin hyviä neuvoja juristilta. Kotivakuutuksen vastuuvakuutus korvaa joitakin oikeuskuluja. Oikeuden kautta saat varmastikin ne rahat, jotka on merkitty sopimuspaperiin. Ne mitkä oli hyvää hyvyyttään sovittu täytyy vain unohtaa. Itselläni on tapaamisissa aina yksi varapäivä, eli jos minulla on meno tiistaina, mies hakee lapset maanantaina. Nyt en tee itse mitään järjestelyjä vaan mies saa itse ilmoittaa milloin hakee lapset. Jos minulla on meno järjestän muun lastenhoidon. Välillä tuntui että mies teki aivan kiusallaan sen, että kun minulla oli meno niin hän jätti lapset varmasti hakematta. Sitten kun olin sopinut lomia tms.lapsille ja minulle niin silloin mies välttämättä halusi lapset.

Toisaalta tuollainen mies ei taida olla hyvä malli lapsille, eli voi olla hyväkin ettei tapaa niitä. No tuo oli julmasti sanottu ja ärsyttää koska lastenetu jää aikuisten kiukuttelun jalkoihin.

Vierailija
34/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kunnan lastenvalvojalle saa ajan vaikka 6kk välein. Esim meille eron ekassa vaiheessa sovittiin 50/50% elatus, mut kun mun tulot laski lopullisen eron jälkeen, tehtiin uus sopimus tuloeroon perustuen. Sitä en osaa sanoa miten toimitaan jos tulot ei ole muuttuneet. Ymmärtääkseni kummalla vain on oikeus tarkistuttaa sopimus vuoden välein.

Tapaamiseen et voi pakottaa, mutta tuolla perusteella voisit saada yksinhuoltajuuden ja mies suppeammat tapaamisoikeudet.

Vierailija
35/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit pistän ulosottoon mutta tapaamissopimusta en voi muuttaa koska oikeusapu maksaa minulle n. 100 euroa tunti.. Tämän olen selvittänyt, lastenvalvoja ei tosiaan antanut minulle aikaa ja käski sopia asiat miehen kanssa!

en tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, en voi ottaa työvuoroja vastaan silloin kun miehellä on vastuuvuoro lapsista koska en tiedä hakeeko mies lapsia:(

voikohan tuosta lastenvalvojan käytöksestä valittaa johonkin?

ap

Vierailija
36/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:02"]en tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, en voi ottaa työvuoroja vastaan silloin kun miehellä on vastuuvuoro lapsista koska en tiedä hakeeko mies lapsia:([/quote]

Kersat tarhaan, isä voi hakea heidät sieltä. Tai siis jättää hakematta.

Vierailija
37/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeusapu ei maksa mitään jos juttu nostetaan lasten nimissä!! Ota heti yhteyttä oikeusaputstoon.

Vierailija
38/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen suurituloinen yh, ja menin oikeusaputoimistoon, enkä maksanut euroakaan. Elatus on lapselle, ei äidille, siinä ajetaan lasten asiaa.

sen sijaan mikään oikeuslaitos ei voi pakottaa isää olemaan lasten kanssa. Se on, uskomatonta mutta totta, isälle täysin vapaaehtoista!!

Vierailija
39/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sopimuksia voi muuttaa ainoastaan oikeuden päätöksillä. Jos olet varaton tai pienituloinen, voit hakea ilmaista oikeusapua. Ja jos sinulla on kotivakuutus, johon kuuluu oikeusturva, sinun tarvitsee maksaa vain 15% ainakin Pohjolassa kuluistasi, voit valita mieleisen tuomarin. Vakuutus korvaa riitatilanteet, mutta ei avioeroakuluja. Naiset ottakaa naistuomari muuten aina! Suulliset sopimukset eivät sitten ole minkään arvoisia, oikeus ei ota juuri niitä korviinsa. Onko mustaa valkoisella sovituista?

Sosiaalivirastosta voit vaatia tapaamista ja asioiden uudelleen sopimista. Monesti tämä ei johda mihinkään, jos miehesi ei halua maksaa enempää. Ja hänellä on tietysti nyt uusi perhe elätettävänä, joten se ei paranna sinun tilannettasi. Tapaamissopimuksia ym kyllä tehdään uudelleen aina tarpeen mukaan. Tuuppaa lapset ukolle nyt vaan sinne uuteen kotiin, tekee hyvää...kokemusta!

Yleensä naiset, älkää sopiko suullisia sopimuksia erotilanteessa, älkää olko liian kilttejä, miehet eivät koskaan soppareita pidä, ei koskaan. Kaikki mustaa valkoisella, joka on näyttää oikeudessa. On parempi itkeä Cadillacissa kuin Ladassa, sanoi sisareni. Eritilanteessa kusetetaan, valehdellaan ja siksi kaikki paperit ovat tarpeen.

Elatusmaksut saa kyllä sosiaaliviraston kautta, sinulle maksetaan aina perusosa (onko se nykyään 140,-e?/lapsi), ja se tulee aina tilillesi kuin nakutettu ja miehesi jää ne rästiin tavallaan, ja maksaa kun pystyy. Sinä saat rästejä aina lomakorvauksista ym, jos palkka ei riitä.

Vierailija
40/43 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen vanhemma, sen poismuuttaneen joka ei lapsia ota mukaansa tai elä heidän kanssansa, tulee maksaa elatusmaksut. Piste. Ei niitä anneta anteeksi, oletteko ihan hölmöjä ihmisiä.

Elatusmaksu on pieni verrattuna lasten oikeaan kulutukseen, minä en penniäkään antanut periksi, joka kolikon halusin. Mikä 100 tai 150,-euroa on, jessus? Vaaditte elatausmaksut jokainen tai otan teitä tukasta kiinni! Sääli on sairatutta. Lapset on tehty yhdessä ja niistä pidetään yhdessä huoli. Jokaien harkitsee montako lasta tekee, ja montako uutta avioliittoa perse kestää. Minun ukkoni kesti 3 liittoa, ja 6 lasta...heh hee...ja joka euron mulle maksaa.