Vieläkö virkamiehet voi viettää 8 viikkoa lomaa ja lomarahojen vaihtaminen lomaksi tuo vielä + 2 viikkoa lisää?
Kommentit (92)
Olen kunnalla töissä (erikoissairaanhoito) ja ensimmäisen kerran elämässäni 7 viikon kesälomalla. Syksyyn ja jouluun jäi vielä molempiin viikko parin saldopäivän kanssa.
28 pv vuosilomaa, joka tekee arkipäivissä jo melkein 6 vkoa, plus 14 päivää lomarahavaihtoja, yhteensä 8,5 vkoa.
Mutta työ itsessään on kamalaa ja palkka huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomarahavapaita saa vaihtaa joo, mutta siinähän ostetaan vapaita työnantajalta. Sama kuin kadehtisi palkatonta vapaata.
Saanhan sinä sen palkan kun olet lomalla lomarahavapsilla. Et vain saa sitä lomarahaa - tollo.
Että oot urbo. Lomaraha maksetaan lomapäivien perusteella. Eli saat joko palkan päälle sen lomarahan, tai et saa sitä, jos vaihdat sen vapaaksi. Eli ostat ylimääräisen lomapäivän omalla rahalla työnantajalta.
Mulle sossu soitti, että olisi pitänyt ottaa lomarahat eikä lomaa. Mietin mielessä että haista paska vtun kotka.
Vaihdoin vuosi sitten julkiselta yksityiselle. Palkka nousi 15% ja lomaa on yhtä paljon kuin ennenkin eli melkein 2 kk/v.
Lomasta voi sopia työnantajan kanssa, ei tarvitse tyytyä TESsin sopimuksiin.
Vieläkö eduskunnalla on 3 kk joululoma ja 4 kk kesäloma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan lomat ovat kyllä outo ilmiö, miten tuo onedes mahdollista.
Kunnan työntekijöillä on paljon pienemmät palkat kun yksityisillä aloilla. Siksi pidemmät lomat tasapainoittamaan palkkaeroja.
Yleisesti ottaen näin kyllä on. Itse olen siinä onnellisessa asemassa että olen kunnan hommissa mutta palkkani on siitä huolimatta 4 e/h parempi kuin yksityisellä. Tämä on täysin poikkeus tässä kylässä, muissa kunnissa ei ole tällä alalla yhtä hyvä palkka.
Ja itse asiassa meiltä lähti vuosi sitten sisäisessä siirrossa henkilö toiseen työtehtävään ja alkupalkka oli satkun isompi kuin meidän alkupalkka. Eli ei kunnan hommissa niin huonot palkat ole kuin monesti luullaan... henkilökohtaiset lisät on ainakin meillä ruhtinaalliset!
Miksei vänistä enemmän lomia sinne yksityispuolelle? Siellähän se vika on.
Vierailija kirjoitti:
15 vuoden jälkeen valtion virkamiehellä lomaa on 38 päivää eli 7 viikkoa ja 3 päivää. Jos vaihtaa lomarahat, niin sitten lomia on vielä enemmän. Tosin peruslomasatsinkin käyttäminen on tosi vaikeaa, koska esimiehen mielestä milloinkaan ei ole sopiva sauma lomailla.
Näin, eli ensin on oltava valtiolla tai muualla työkokemuksen laskennassa hyväksi luettavassa tehtävässä 15 vuotta ennen kuin saa ne 38 päivää lomaa. Yli vuoden ja alle 15 vuoden työkokemuksella saa lomaa 30 päivää. Lomarahojen vaihto lomaksi onnistuu joissain paikoissa, mutta ei kaikissa. Yleensä kukaan ei ehdi lomailla edes niitä pakollisia lomia, vaan niitä siirrellään erinäisillä sopimuksilla jonnekin tulevaisuuteen, jolloin kuvitellaan olevan parempi hetki...
Näihin lomaviikkoihin sisältyy myös talviloma, jota ei ole erikseen, vaan se otetaan vuosilomapäivistä.
Mitä kadehtimista on lomissa, joita ei ehdi pitää?
---
MOOOONTA LOMAPÄIVÄÄ = SUUREN SUUUUURI LOMARAHA!!!