Hirvein työ jota olet elämäsi aikana tehnyt?
Missä elämäntilanteessa siihen jouduit (esim. opiskeluaikojen lisätienesti, kesätyö...), kauanko työskentelit ko. paikassa ja mikä teki työstä hirveää? Suostuisitko uudelleen?
Kommentit (601)
Kaikenlaisia paskaduuneja sitä onkin olemassa... Kun edes saisi jostain "paskahommasta" hyvää palkkaa, niin vähän lämmittäisi...
ei kyllä enää kuulosta pahalta kun on lukenut muiden työkokemukset, mutta makkaratehtaalla kesätöissä. se naamaan lentävä suolivesi, kun liikutat suolta massakoneen päällä. ja kepityspäässä ollessa aina kun suoli rikkoutui ja ryynimakkaramassat lensi suoraan kohti. se kuvottava haju muistuu yhä mieleen näin kymmenen vuotta myöhemmin.
jotenkin tää selitys kuulostaa joltain ihan muulta kuin makkaranteolta! :D
Nainen palkkasi minut kesätyöntekijäksi ja heti ekana päivänä antoi minulle kottikärryn ja lapion ja käski siivota pihaltaan talven aikana kertyneet koiranpaskat. Kyseessä oli lehmän kokoinen koira ja voitte kuvitella paljonko sitä paskaa siellä sitten oli.
Henkilökohtainen avustaja täälläkin. Avustettava oli vähintäänkin luonnevikainen, kaksi kuukautta kestin.
siitä ruumishuoneella työskentelemisestä haluaisin kuulla enemmän. mitä siellä piti tarkalleenottaen tehdä? miltä tuntui nähdä ruumis ensimmäistä kertaa ja tuliko työ uniin?
Metsän istutusta mökillä..todella haastavaa
Henkilökohtainen avustaja. Avustettava oli selvästi tilanteeseensa katkeroitunut nainen, joka työsuhteen päätyttyä pisti mulle postissa haukkumiskirjeen eikä ole vieläkään suostunut toimittamaan mulle työtodistusta. Ei tollaisten ihmisten pitäisi toimia kenenkään työnantajina...
Kouvolassa opiskeluaikana snagarin siivoajana. Menet sinne aamuviideltä kun muut vielä nukkuvat. Kaikkialla oli roiskunutta paistinrasvaa ja kamala rasvan haju yleensäkin. Kaikki pinnat olivat sen rasvan peitossa, ja paistinritilät ja -pinnat mustaksi noeksi palaneen rasvan peitossa. Rakoihin oli pudonnut palaneita sämpylöitä ja lattialla lojui makkaranpalasia. Annetussa ajassa snagaria oli mahdotonta saada puhtaaksi, ja kun lähti kotiin auringon noustessa, tuntui, että paistinrasva oli imeytynyt ikuisiksi ajoiksi ihohuokosiin ja että haisi itse sille rasvalle (mikä olikin totta). Kahden aamun jälkeen sain allergisen reaktion puhdistusaineisiin ja lopetin. Olisin kyllä lopettanut muutenkin, ei sitä työtä olisi pystynyt tekemään jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 20:22"]
Henkilökohtainen avustaja. Avustettava oli selvästi tilanteeseensa katkeroitunut nainen, joka työsuhteen päätyttyä pisti mulle postissa haukkumiskirjeen eikä ole vieläkään suostunut toimittamaan mulle työtodistusta. Ei tollaisten ihmisten pitäisi toimia kenenkään työnantajina...
[/quote]
Kai olet ottanut yhteyttä työsuojeluviranomaiseen? Minäkään en saanut avustettavalta todistusta ilman sitä.
Pesulasta en minäkään ole nauttinut - kesätöiksi olen kahdesti tehnyt, kolmatta kertaa ei toivottavasti koskaan tule. Fyysisesti todella raskasta seisomatyötä jossa nostellaan painavaa tavaraa jatkuvasti, juhannuksen alla kiire on törkeä ja heinä-elokuussa helleaallon aikaan lämpötilat sisällä voivat huidella 40 asteessa. Työkaverit yleensä venäläisiä / muita maahanmuuttajia, muuten ei niin väliä olisi mutta kielitaito heillä ei yleensä ole kovin kummoinen joten seurustelu jää aika vähäiseksi ja kommunikointiongelmiakin tulee. Toisessa pesulassa tein kolmivuorotyötä, toisessa aikaisia aamuja. Kuormittavuuteen nähden aivan helvetin alhainen palkkaus, varsinkin jos on vain aamuvuoroja ettei saa edes ilta- tai yölisiä, viikonlopuista puhumattakaan.
Toisaalta vielä paskempi oli puhelinmyynti: yhden illan tein, enkä taatusti enää koskaan suostuisi yrittämäänkään.
farmaseutti. se apteekkarin diktatuuri, vanhoillinen akkaporukka jossa ihan ok kiusata ja syrjiä, koska omistaja/pomo/tekee samaa ym. asiakkaat vaativia mutta kivoja.
Anttila, TopTen, kassaneiti. Itse työ oli kivaa mutta työpaikan ilmapiiri oli KAMALA! Itkin joka aamu töihin mennessäni :'( Olin nuori ja tyhmä, ei muuta selitystä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 19:40"]Metsän istutusta mökillä..todella haastavaa
[/quote]
Höh, omasta mielestäni metsän istutus ei ole lähellekkään pahimmasta päästä. Hyvää kuntoilua luonnossa :)
Inhottavimpia puolia töissä on melestäni ollut se, jos joutuu tekemään kaiken yksin (ei minkäänlaista työyhteisöä), heikot tai puuttuvat sosiaalitilat (ei jääkaappia mihin laittaa eväät, ei vessaa, pukuhuoneesta nyt puhumattakaan) ja palkka on surkea ja yhdistyy usein työn osa-aikaisuuteen.
Jäätelökioskilla vihasin eniten sitä hellettä ja kun ei ollut mahdollisuuksia taukoihin. Ei vessaa, ei syömistä, vuorot jopa 10h.
Siivoajana ärsytti se, että työ piti tehdä yksin ja olin saanut huonon perehdytyksen ja sain sen takia haukkuja asiakasyrityksestä, kun en ollut tehnyt jotain, koska siitä ei oltu muistettu mainita perehdytyksessä. Kiire oli myös aivan järjkyttävä, jos työn olisi tehnyt hyvin, aikaa olisi mennyt tuplasti sallittu.
Keittöapulaisena Myllypuron Energialaitoksena. Työparina oli kamala vanha ämmä, joka vihasi minua, koska olin nuori ja elämä edessä. Tajusin sen vasta myöhemmin, silloin vain ihmettelin, miksi se ihminen oli niin ilkeä minua kohtaan. Louskutti minulle joka päivä joka asiasta, ihan turhistakin, vaikka parhaani yritin. Valitettavasti toinen mukava keittäjätär oli lomalla silloin heinä-elokuussa.
Nyt aikuisena olen aina käyttäytynyt asiallisesti ja mukavasti kesätyöntekijöitä kohtaan. Se on minun kostoni.
Tehtaassa, jossa tehtiin lehtien postituspaketteja eli lehti+tarjouslappuset. Tahti oli kova, vessaan ei päässyt, palkka tietysti huono. Muilla oli kuulosuojaimet, meille vuokratyöntekijöille ei tarjottu. Jouduin pitämään korvatulppia, jotka jo muutaman päivän jälkeen aiheuttivat verenvuotoa korvista.
Vielä pahempi oli ruokalähetin työ. Alueena oli koko pääkaupunkiseutu ja erilaiset ravintolat. Siihen päälle tuli vielä kauppakassipalvelun ensi askeleet. Työsopimuksemme oli laiton. Tieto ei kulkenut organisaatiossa ja työ oli huonosti järjestetty. Yhdestäkin autosta puuttui jarrut, muttei tieto siitä kulkenut kaikille. Esimies otti minut sylkykupikseen, laittoi kaikki asiat syykseni, haukkui puhelimitse joka työvuorolla. Haukkui jos yritti kysyä neuvoa. Löi aina luurin korvaan.
Työtehtävät saattoivat muuttua parin minuutin välein ja aina oli kiire. Ei ruokailua eikä vessakäyntejä. Ja aina meni ylitöiksi monta tuntia.
Näin töistä painajaisia, tullessani työpaikan läheisyyteen alkoi vatsaan sattua. Kaikissa työpuhelimissa oli soittoäänenä nokian tunnari, ja vielä muutama vuosi lähdettyäni sieltä, pelästyin aina kun jossain soi tuo tunnari. Sydän hyppäsi kurkkuun, että taas joku kohta haukkuu.
Olin 25-vuotias ja lääkäri määräsi kolmeksi viikoksi työuupumuksen takia sairaslomalle. Olisi antanut enemmänkin saikkua. Kyseinen yritys meni konkurssiin, lopulta kaikki työntekijät olivat sairaslomalla eikä tilauksia voitu hoitaa.
Olin opiskelijana kesätöissä pienessä vaateliikkeessä. Keskeisin sijainnin takia paikassa vilisi myös paljon varkaita, jotka osaavat olla todella nokkelia. Oli todella stressaavaa yrittää vahdata jokaista epäilyttävää asiakasta ja samalla olla täysin yksin hoitamassa liikkeen muita asioita. Myös esimiehen painostus myymään tuotteita asiakkaille ja huonojen myyntilukujen voivottelu stressasi ja tuotti painajaisia.
1. Puhelinmyyjänä kestin tasan yhden päivän. Oli todella ilkeä pomoa joka ei edes perehdyttänyt ja mulkoili, nauroi ja vittuili minulle.
2. Henkilökohtaisena avustaja olin puolitoista vuotta (!!). Aivan kamalaa, minulla oli ainakin 15 eri avustettavaa ja silti olin osa-aikainen ja aina firmasta jossa olin töissä luvattiin että saisin kokoaikaisempaa ja vaikutuisempaa avustushomaa mutta ei ikinä! Aina vaan hälytyskeikkoja ja muutama vakkari jotka passittivatkin kotiin parin tunnin jälkeen vaikka sovittu pitkä vuoro... Ja palkkaahan sai aina silti vaan siitä parista tunnista. Ilkeitä avustettavia myös! Kamala työ kaikenkaikkiaan ! Ja ilkeät törkeät pomot sieltä firmasta !! Ja todella paljon ongelmia esim kommunikaation kanssa... Voisin kirjoittaa vaikka romaanin tästä paskasta...
3. Jäätelömyyjänä pari kuukautta ilman taukoja, ei vessaa, ei edes hanaa ja palkaa kuusi euroa tunnissa pari vuotta sitten ... Sitten palkasta puuttui lisiä jne.
Hyi :/
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:37"]
Hotellisiivous. Yhden huoneen siivoukseen on varattu 10 minuuttia, joka menee pelkästään vuoteiden sijaamiseen. Sen lisäksi pitäisi imuroida, täyttää minibaari, pyyhkiä pölyt ja pestä vessa. Huoneet olivat usein ihan sikamaisessa kunnossa. Palkka oli huimat 7 €/h.
[/quote]
Mä olen myös tehnyt tuota, ja se vauhti millä niitä siivottiin oli kyllä ajoittain hurja! Periaatteessa tykkään siivoustyöstä, mutta hotellisiivous on ollut paljon rankempaa verrattuna esim kotisiivoukseen tai sairaalan siivoukseen, joista myös kokemusta...
[/quote]
juu ja sen näköisiäkin ne huoneet usein ivat ettei niitä ole aikaa siivota.