Hirvein työ jota olet elämäsi aikana tehnyt?
Missä elämäntilanteessa siihen jouduit (esim. opiskeluaikojen lisätienesti, kesätyö...), kauanko työskentelit ko. paikassa ja mikä teki työstä hirveää? Suostuisitko uudelleen?
Kommentit (601)
Olin iltasiivoamassa nuorena keikkalaisena turkishuutokaupan valtavaa hallia.
Pöydillä tuhansia nahkoja tyhjine silmäreikineen. Haju oli inhottava ja pölyä myös paljon, henkeä ahdisti. Illalla kun kulki hallin käytäviä luututen, yksin, niin mielikuvitus alkoi helposti laukata. Mitä jos nämä kaikki heräisi eloon...
Siihen aikaa tuli luettua Stephen Kingiä, se varmaan vaikutti.
Meni kaikki glamour turkiksista. Se haju...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 23:17"]
Kyllä mullakin voiton vie puhelinmyynti. Olin kesätöissä yhden kesän. Pomo oli ihan hirveä ja aina kun työvuoro alkoi (tais olla 16.30-21) laski minuutteja, koska työvuoro loppuu. Ihan hirveetä hommaa ja palkka tietysti aivan surkea.
Tylsin työ oli ehkä museon opas. Saattoi olla päiviä, ettei museossa käynyt ketään, useinmiten kävi pari asikasta siinä 8 tunnin työvuoron aikana... En meinannut saada aikaa millään kulumaan. Silloin ei ollut edes mitään älypuhelimia, että olis voinut netissä surffailla.
[/quote]
Eikö silloin ollut vielä kirjojakaan? ;)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:30"]
Suomalaisen kirjakaupan myyjä. Ahdistavampaa työtä ja työilmapiiriä saa hakea. Hain monia työpaikkoja koska yt-neuvottelujen myötä edellinen meni alta. Toki hain kaikkiin mitkä kuvittelin olevan edes jollain tasolla mielekkäitä. Tuonne sitten päädyin. Ei ikinä enää. Mieluummin vaikka paskimmalla työttömyyskorvauksella kituuttaen. Olin suomalaisessa vuoden, kunnes sain paljon paremman työn. Vasta tuolloin huomasin miten ahdistunut ja jopa masentunut olin ollut.
[/quote]
Hgin keskustan myymälä? Siellä on asiakkaanakin hirveä ilmapiiri. Nuoret myyjät ovat ok, mutta ne vanhemmat rouvat ovat todella kalseita. Kokemusta on pariltakymmeneltä vuodelta.
Kerran tein vähän aikaa ihan sinänsä siistiä ja muuten mukavaa työtä, mutta työstä teki hirvittävää esimies. Jos sattui olemaan huonolla tuulella, huusi ja raivosi niin, että se kuului joka paikkaan eikä säästellyt kirosanoja. En tiedä onko totta ollenkaan, mutta hurjimmat huhut kertoivat, että tämä esimies oli joskus sanonut, että uhkaa ampua jokaisen sellaisen työntekijän, joka menee tekemään sellaisen ja sellaisen teon. Tämä esimieskin oli tietojen mukaan saanut useita varoituksia ja joskus erotuksiakin, mutta oli otettu myöhemmin kuitenkin takaisin töihin. Onneksi tämä esimies ei ole enää nykyään työelämässä mukana ollenkaan.
Mitä siihen työhön tulisi, niin voisin tehdä, mutta vain silloin jos esimiehenä on kiltti ja mukava esimies.
Puhelinmyyjä. Olin yhden päivän töissä enkä mennyt enää ikinä. Nöyryyttävää ja turhanpäiväistä.
Toimittajan työ. Henkisesti uuvuttavaa roskaa, ihmisten likasankona olemista. Tein sitä 10 vuotta ja vaihdoin piiiiiitkän sairausloman jälkeen alaa.
Kivimiehen apulaisena yhden kesän. Muuten hyvä, mutta kun siellä ei tarvittu apulaista. Esim yhtenä päivänä siivosin herra toimitusjohtajan kotipihaa + terassia, koska ei ollut muuta tekemistä. Koko kesän yritin näyttää tehokkaalta ja silti sain joka päivä huudot. Lopulta sain potkut ja jouduin vielä ottamaan liittoon yhteyttä että sain palkan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:19"]
Lähihoitajana psykogeriatrisella, jossa mrsa- kohortti. Siellä kesähelteillä maskit ja essut päällä yritit hoitaa väkivaltaisia potilaita.
Vaihdoin alaa.
[/quote]
tämä kuulostaa toistaiseksi pahimmalta...
Lähihoitajan työ vanhustyössä. Ei tarvitse varmaan edes selittää... Järkyttävää paskaa verrattuna palkkaan...
Olen rahapulassa jakanut lehtiä, poiminut mansikoita, siivonnut, ollut kaupan kassalla, mäkkärissä... arvokkaita kokemuksia kaikki. Tällä hetkellä duunissa, jossa tienaan keskivertoa paremmin ja olen erittäin kiitollinen aikaisemmista työkokemuksista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:19"]
Lähihoitajana psykogeriatrisella, jossa mrsa- kohortti. Siellä kesähelteillä maskit ja essut päällä yritit hoitaa väkivaltaisia potilaita.
Vaihdoin alaa.
[/quote]
tämä kuulostaa toistaiseksi pahimmalta...
[/quote]
kyllä tuo prostituutio on vielä pahempi. menettää seksuaalisuus koko loppuelämäkseen,
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:51"]Olen lähihoitaja (alaa vaihtamassa, kunhan pääsen yliopistoon...) ja lähihoitajan työ on ehdottomasti raskainta ja oksettavinta. Olen tehnyt ennen lähioitajaksi opiskelemista mm myyjän, toimistotyöntekijän sekä erilaisia it-alan hommia.
Lähihoitajan hommista top 3 oksettavimmat:
3. Kehitysvammaisten hoitotyö. Turpaan tuli ja ihan päivittäin. Muutoin työ pelkkää syöttämistä ja vaipanvaihtoa. Välillä oksennusten ja veren siivoamista lattioilta sekä ulosteiden siivoamista seiniltä. Jatkuva vahtiminen, etteivät vaikeimmat tapaukset kaivele kakkojaan ja syö vaippakakkamössöjään. Hyvät hermot pitää olla, kun vaihtaa vaippoja kehariteiniltä, joka läpsii, puree ja potkii.
2. Lasten hoitaminen päiväkodissa. Jatkuvassa melussa oleminen koko päivän, lasten riitojen selvittely, uhmaikäisten lasten rauhoittelu. Superstressaavaa työtä, ei enää ikinä!
1. Vanhusten hoitaminen dementiaosastolla. Hajunsietokyky täytyy olla kova ja oksennusreslektin heikkous on plussaa. Selkä menee taatusti rikki ja työ on lähinnä syöttämistä, lääkitsemistä ja vaipanvaihtoa eli löysien kakkojen pyyhkimistä pyllyistä haistatteluja kuunnelle ja nyrkiniskuja vältellen pitkin päivää/iltaa.
Tää ala ei oo mua varten, kadun ett opiskelin. :/
25. jatkaa...On myös aika vaikea löytää sitä oivallusta miksi jonkun todella dementoituneen, sängyssä 24/7 makaavan, puhumattoman ja liikkumattoman, joka syötetään, pestään ja käännetään, elämä olisi enää elämisen arvoista. Monta vuotta tuollaista elämää:( . Huono omatunto tulee jo siitä, että itse saa kävellä työpäivän jälkeen auringonpaisteeseen.
Kaikenlaistahan sitä on ollut. Aikoinaan taisin lukion jälkeen kärsiä aika paljon hyksin välinehoitoapulaisena. Siihen yksikköön tulivat siis puhdistettaviksi ja pakattaviksi kaikki välineet, joita hyksissä käytettiin. Naistenklinikalta tuli metalli-instrumentteja, joissa oli vielä verta ja ulostetta, ja sitä rataa. Jostain tuli metrisiä isoja muovisia letkuja, joiden päästä roikkui sameaa limaa, missähän kohtaa kehoa nekin oli olleet. No kyllä sen vielä kesti, mutta kun siellä olisi pitänyt opetella todella paljon yksityiskohtia, ei se mitään suoritustyötä ollut. Eräs pitkään siellä varsinaisena välinehoitajana työskennellyt sanoi, että hänellä meni ainakin vuosi ennen kuin alkoi tuntua, että osaa hommat. No muutaman kk:n jälkeen lopetin, aloin tosissani lukea yo:n valintakokeeseen ja onneksi pääsin. Kohta valmistunkin sitten tohtoriksi enkä varmaan pääsisi edes sinne limaletkujen putsaajaksi.
Tein opiskeluaikana keikkatöitä eräässä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa golf clubin kahviossa/ravintolassa kassana/tarjoilijana. Työ nyt oli sitä perus kassalla oloa, blokkausta, voileipien tekemistä ym. Mutta se esimies. Se istui itse vieressä möhömahansa kanssa, vahti jokaista liikettä ja heitti vähän väliä härskiä läppää. Hipaisi myös "vahingossa" välillä takapuoltani! Harmittaa etten silloin juuri 18v täyttäneenä tajunnut, että olisin voinut nostaa asiasta suuremmankin haloon. Tällä karsealla ukolla oli myös rakastajatar, joka tuli heti vaimon jälkeen katsomaan miestään sinne kahvilaan. Hyi hitto en tajua mitä jotkut naiset näkee tuollaisissa ällötyksissä!
Hotellisiivous. Yhden huoneen siivoukseen on varattu 10 minuuttia, joka menee pelkästään vuoteiden sijaamiseen. Sen lisäksi pitäisi imuroida, täyttää minibaari, pyyhkiä pölyt ja pestä vessa. Huoneet olivat usein ihan sikamaisessa kunnossa. Palkka oli huimat 7 €/h.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:37"]
Hotellisiivous. Yhden huoneen siivoukseen on varattu 10 minuuttia, joka menee pelkästään vuoteiden sijaamiseen. Sen lisäksi pitäisi imuroida, täyttää minibaari, pyyhkiä pölyt ja pestä vessa. Huoneet olivat usein ihan sikamaisessa kunnossa. Palkka oli huimat 7 €/h.
[/quote]
Mä olen myös tehnyt tuota, ja se vauhti millä niitä siivottiin oli kyllä ajoittain hurja! Periaatteessa tykkään siivoustyöstä, mutta hotellisiivous on ollut paljon rankempaa verrattuna esim kotisiivoukseen tai sairaalan siivoukseen, joista myös kokemusta...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:28"]
Kaatopaikan siivoaminen oli turhauttavaa, epämiellyttävää ja oksettavaa.
[/quote]
Ruumiiden siivoaminen on vielä inhottavampaa vaikka kuolema onkin ihan luonnollinen asia. Olin ruumishuoneella kesätöissä 2008.
[/quote]
aaaaand we have a winner!
Ravintola-alalla, työssä itsessään ei ollut mitään vikaa, mukavaa hommaa, mutta pomo oli sen sortin mulkku että näen edelleen pari vuotta myöhemmin painajaisia joista herään kylmä hiki otsalla. Olen harkinnut ihan oikeasti jopa terapiaan hakeutumista, että vielä joskus pääsisin yli niistä kokemuksista. Aivan liian monta vuotta kiduin mielenterveyteni ja fyysisenkin terveyteni uhalla tuossa työpaikassa. Kaduttaa.
Pesulassa johon tuli esim. vanhainkodin asukkaiden pyykit kerran viikossa. Kunkin vanhuksen pyykit oli jätesäkissä, johon hoitajat olivat laittaneet asukkaan kustuja ja ulostettuja vaatteita. Siis yhden viikon ajalta kertyneet likaiset vaatteet.
Jokainen vaatekappale piti merkitä hakaneulalla jonka päässä oli erivärisiä lankatupsuja, niin että pesun jälkeen ne osattiin erotella oikeille omistajilleen.
Se oli suorastaan paska homma.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:53"]Maatalouslomittajana paskanluontia yms.Hirveintä oli varsinki kesällä lähteä iltapäivällä tunkkaiseen navettaan kun ensin aamulla oli 5-6 menny eka puolikkaan tekemään.
[/quote]
Minä taas tykkäsin siitä. Maksettiin treenistä :)