vauva 6 kk huoli rintaa enää! :(
luulin että on ohimenevää, hampaista tms johtuvaa. mutta tätä kestänyt nyt viikon verran. olen sitten iltasella antanut korviketta pullosta että edes jostain sen maidon saa! ja vielä nämä helteet samalla! päivän aikana olen tarjonnut useasti rintaa, ei. pullosta saanut vesihörppyjä sosieden annon yhteydessä. kiinteät siis aloitettiin 4kk jälkeen ja nyt syö lounaan, päivällisen, välipalan ja iltapuuron. yöllä syö kerran tai kaksi, silloin ottaa rintaa. siinä ne imetykset :( oliko tämä nyt sitten tässä? pitääkö kokonaan siirtyä korvikkeeseen? loppuu oma maito varmaan pian. ja tiedän, että korvikkeen anto ei ole hyväksi jos haluan jatkaa imetystä, mutta olisko vauvan pitänyt sitten olla koko päivän ilman maitoa mielummin? asia stressaa minua ihan kamalasti. olen koittanut pumpata maitoa mutta eihän siitä mitään tule, max olen saanut 40 ml tulemaan...
Kommentit (23)
Onhan sinulla kunnon sähköpumppu, ei mitään manuaalista?
Puolivuotias ei itse vieroitu. Teit jotain, mikä sai lapsen vieroittumaan. Ei siinä mitään, jos asia on ok, mutta on väärin sanoa, että lapsi vierroittui itse.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:21"]
Meillä molemmat vieroittautuivat itse tasan puolen vuoden iässä rinnasta. Enpä todellakaan nähnyt järkeä väkisin jatkaa. Tuntui luonnolliselta ja tapahtui ilman suuria tunteita.
[/quote]
Lapsi saa liikaa kiinteitä. Tarjoa rintaa ennen kiinteitä, vähennä hiukan niiden määrää ja tarjoa rintaa kiinteiden jälkeen esim. puolen tunnin päästä.
Kuten arvelitkin, korvike pahentaa tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:49"]
luulin että on ohimenevää, hampaista tms johtuvaa. mutta tätä kestänyt nyt viikon verran. olen sitten iltasella antanut korviketta pullosta että edes jostain sen maidon saa! ja vielä nämä helteet samalla! päivän aikana olen tarjonnut useasti rintaa, ei. pullosta saanut vesihörppyjä sosieden annon yhteydessä. kiinteät siis aloitettiin 4kk jälkeen ja nyt syö lounaan, päivällisen, välipalan ja iltapuuron. yöllä syö kerran tai kaksi, silloin ottaa rintaa. siinä ne imetykset :( oliko tämä nyt sitten tässä? pitääkö kokonaan siirtyä korvikkeeseen? loppuu oma maito varmaan pian. ja tiedän, että korvikkeen anto ei ole hyväksi jos haluan jatkaa imetystä, mutta olisko vauvan pitänyt sitten olla koko päivän ilman maitoa mielummin? asia stressaa minua ihan kamalasti. olen koittanut pumpata maitoa mutta eihän siitä mitään tule, max olen saanut 40 ml tulemaan...
[/quote]
Ei tarvitse vettä. Se vie vain tilaa rintamaidolta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:27"]
Neuvolantädit ja lekurit sanoivat että näillä helteillä pelkkä rintamaito ei riitä vaan tarvii antaa myös vettä.
[/quote]
Ensin haukut väkisin imettämisestä, ja sitten olet itse vieroittanut väkisin ja itkettämällä:-O
Mä olen imettänyt kolme lasta ja yhtäkään ei ole tarvinnut a) imettää väkisin b) vieroittaa itkettämällä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:33"]
Miksi pitää väkisin imettää lasta? Jos ei halua niin ei halua. Saa sitten ravinnon muualta. Omalle lapselleni ei kelvannut mikään muu kuin rinta, joka ei todellakaan riittänyt pelkäksi ravinnoksi. 1-vuotis neuvolassa kehoitettiin lopettamaan imettäminen (toki lapsi söi kiinteää ruokaa, mutta hyvin vähän...halusi rintaa), jotta saataisiin lapsen paino nousemaan (alipaino). Ja vieroittaminen siitä rinnasta oli kamalan järkyttävää. Siinä sitten itkettiin yhdessä lapsen kanssa. Lopulta rinta unohtui lapsen mielestä, mutta söis varmaan vieläkin rintaa... :)
[/quote]
Meillä kuopus teki samaa 6-7 kk iässä. Jätin tuttipullon kokonaan pois ja vähensin kiinteiden määrää puoleen ja jatkoin sitkeästi imetystä. Yritin mtös mahdollisuuksien mukaan rauhoittaa imetystilannetta. Vauvalle kelpasi lähinnä unisena ja öisin noin kolmen viikon ajan, kunnes alkoi taas syödä rintaa paremmin. Nyt hän on 9 kk ja syö rintaa mielellään. Minusta ongelmassa oli kyse siitä, että utelias vauva ei malttanut imeä.
Minäkin koittaisin tarjota uniselle lapselle. Lisäksi rauhoitettu, mahdollisesti viileä tila saattaa auttaa: kuka valoisassa ja menossa malttaa tissillä roikkua :) Tarjoat vaan sitkeästi aina silloin, kun olisit aiemminkin antanut.
meillä myös uteliaisuus haittaa 7kk vauvan syömistä. makuultaan imettäminen toi meille ratkaisun :) niinkin yksinkertainen kikka toimi meillä.
Voi hyvinkin olla että se oli siinä koska saa jo niin paljon kiinteätä ruokaa. Ei voi sille mitään. Pumppaa jos rinnat kipeät, muuten loppuu pikkuhiljaa kylllä.
Onnea!! Miten helppo rinnasta vieroitus! Mahtavaa! Älä käytä lasta omien tarpeittesi tyydyttämiseen. Hän ei enää tarvitse rintaa.
Pumppu on käsikäyttöinen ja aika surkea kyllä, mutta en viitsisi tässä vaiheessa enää mitään kalllista sähköpumppua ostaa.. Enkä kyllä ala siihen pumppaustouhuun. Nyt on jokavälissä koitettu tissiä tarjota, kaksi kertaa suostunut aamulla ja päivällä unien jälkeen. Kyllä on koitettu ennen ja jälkeen soseiden ja niiden välissä, eipä tässä muuta ole sitten tehtykään. Jospa tämä sitten tästä pikkuhiljaa, kunhan en sitä korviketta sorru antamaan lainkaan enää. Sosemäärät ovat nutkin niin pieniä etten varmaan uskalla niitä vähentää. Eilen ei suostunut tissiä ottamaan edes yöunille mentäessä mitä ei ole koskaan ennen vielä tehnyt! Yöllä sain imetettyä kaksi kertaa kun vauva haki tuttia niin iskin tissin suuhun!
Ap.
Meillä kans vauva 6kk ja noin kuukauden on ollu ihan eri imuhalut kun ennen. Sylissä ei syö ollenkaan mutta makuulla vähän. Ja yöllä 2 tunnin välein. Olen kanssa miettinyt mikä auttaisi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]
Onnea!! Miten helppo rinnasta vieroitus! Mahtavaa! Älä käytä lasta omien tarpeittesi tyydyttämiseen. Hän ei enää tarvitse rintaa.
[/quote
Höpö höpö, jos maito on vuoden ikään asti pääenergianlähde, ei imetys ole todellakaan mitään äidin tarpeiden tyydyttämistä.
Meillä oli sama vaihe myös 6-7kk iässä. Tissi ei millään kelvannut, paitsi kotona sängyllä nukkumaan mennessä ja herätessä. En antanut korviketta. Tätä kesti reilun kuukauden, nyt kelpaa taas paikasta ja asennosta riippumatta.
Yritä olla stressaamatta, se vaikuttaa valtavasti maidontuloon!
Meillä molemmat vieroittautuivat itse tasan puolen vuoden iässä rinnasta. Enpä todellakaan nähnyt järkeä väkisin jatkaa. Tuntui luonnolliselta ja tapahtui ilman suuria tunteita.
Myös meillä oli 6-7 kk iässä paha rintaraivo. Pimeässä ja pitkällään tai sylissä liikkeellä (raskasta!) kelpasi, tai unessa/heti herättyä. Sitten se vain meni itsestään ohi! Jos haluat jatkaa imetystä, tarjoa vain rintaa. Meillä toimi rinnan tunkeminen suuhun lähes puolipakolla, kun ekat imut oli saanut maitoa niin sitten kelpasi jotenkuten enemmänkin.
kiitos nopeista vastauksista! olenkin tarjonnut rintaa aina herättyä eli aamulla ja kaikkien päikkäreiden jälkeen (nukkuu 3-4 päikkärit kestoltaan 20-30min...) ja ennen se onkin toiminut hyvin. tosin pitkään jo ollut että rinta kelpaa vain kotona ja olohuoneen nojatuolissa puolimakuulla, yöllä sängyssä... toivotaan että menee ohi. olisikin niin helppo olla stressaamatta :( mutta siis en anna korviketta lainkaan, mites jos tämä kestää vaikka kuukauden niin riittääkö se pari imetystä vuorokaudessa? ei taida maitomäärä suositukset olla lähelläkään.. ja nämä helteet, pitäisi juoda vielä enempi ja toinen ei vaan juo! neuvolan höppänätädiltä en kysy enää yhtään mitään...rinnalta en tosiaan haluaisi vielä vierottaa, lähempänä yhtä vuotta vasta.
Ap.
Neuvolantädit ja lekurit sanoivat että näillä helteillä pelkkä rintamaito ei riitä vaan tarvii antaa myös vettä.
SitKeästi vaan jatkat rinnan tarjoamista.