Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vuokranantaja tulla tarkastamaan yllättäen kämpän?

Vierailija
02.08.2014 |

Siis ilman että ollaan yhdessä sovittu aikaa?

Kuinka usein tällästä tapahtuu?

Entä jos on esim. poikaystävän kanssa just samaan aikaan sängyssä ja ovikello soi, niin onko pakko avata ovea, saako vuokranantaja tulla omin avaimin vaan luvatta sisään?

Kun oon hirveä sottapytty ja jos mulle on vieraita kylään tulossa, niin toki aina sillon siivoan, mut sit jos vuokranantaja tulee odottamatta sisään niin miten siihen voi varautua...? en aina jaksais ottaa vaan stressiä siitä, onko täällä niin siistiä... minä en vain ole sellainen ihminen...! en aina välttämättä jaksa laittaa esim. heti roskia roskikseen, vaan ne jää levälleen jonnekin lattialle tms ja sit vien 2-4 normaalia roskasäkillistä ulos roskikseen kun jaksan! eli siivoan täällä kyllä... mutta aina sillon kun itse jaksan ja näyttää siltä et nyt täällä on todellakin siivottava... ja muutenkin noi keittiön roskikset on niin pieniä, et tuntuu et ne täyttyy jo kerran päivässä ja pussit ei tuu ees täyteen ja joka päivä sais olla sit viemässä roskia ulos. Mut tämän seikan tuntu ymmärtävän mun vuokranantajakin.. pitäs hommata mun tuohon vaan isompi ja parempi roskis. Mut en jaksais koko ajan ottaa stressiä vaan "yllätysvieraista", kun mä tiedän että ei niitä tänne muuten tuu (siis omat kaverit tms... jos en avaa ovea.) mut toi vuokranantaja kyllä vaan vähän mietityttää...!

Muuten oon hirmu kiltti ja mukava, enkä mitenkään vahingoita tätä asuntoa, mut toi siivoominen mulle aina välillä vaan vähän tuottaa ongelmia ja sit ollaan siinä asiassa mun vuokranantajan kanssa hirmu erillaisia ihmisiä.. hän on siinä mielessä aika tiukka ja nipo, vaikka muuten onkin hirmu mukava ja rento sit monissa muissa asioissa.. kun mä oon taas tosi laiska ja tykkään ottaa rennosti tuossa mielessä..

Sovittiin kyllä et tiettynä kuukautena sovittas sit tarkemmin se asunnon kunnon tarkistamisaika mikä sopii meille molemmille, mut silti "vaistot" tuntuu sanovan jotakin muuta, enkä voi oikein luottaa... Ehkä tää mun pelokkuus ja ahdistus johtuu nyt siitä kun täs on ollu myös nii paljon kaikkee muuta, enkä oo oikeen vaan kerenny rauhottumaan ja käsittelemään tunnetiloja ja nyt ollaan viime aikoina oltu hirveesti muutenkin tekemisissä tuon vuokranantajan kanssa erinäisistä syistä...

Enkä jaksais stressaa pihalle lentämistä tms... koska sit mulla ei oo todellakaan paikkaa minne mennä ja just kun elämä lähteny kulkemaan...

:(

Pistäkäähän vastauksia tulemaan!

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa käydä ilman hyvää syytä. Ei myöskään ilmoittamatta ja ilman lupaa. Vuokralaisella on kotirauha myös vuokraisännältä. Kaipa se voi käydä ennalta ilmoittaen jos se haluaa tarkistaa, että asunto on vielä kunnossa jostain syystä, mutta ei kait näitäkään saa vähän väliä tehdä. 

Vierailija
2/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuokranantaja ei saa tulla käytössäsi olevaan asuntoon sopimatta siitä etukäteen

Vuokranantajalla ei ole oikeutta ilman erityistä syytä päästä vuokrattuun huoneistoon. Vuokranantaja on kuitenkin päästettävä huoneistoon, jos se on tarpeen huoneiston kunnon ja hoidon valvonnan vuoksi. Huoneistossa käynti pyritään sopimaan vuokralaisen kannalta sopivaan aikaan. Hätätilanteessa isännöitsijän tai huollon on päästävä asuntoon yleisavaimella, vaikka asukas ei olisi kotona."

http://www.asumisenabc.fi/tunne_oikeutesi/oikeudet_velvollisuudet/index.html

Vierailija
5/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 16:54"]

Ei saa käydä ilman hyvää syytä. Ei myöskään ilmoittamatta ja ilman lupaa. Vuokralaisella on kotirauha myös vuokraisännältä. Kaipa se voi käydä ennalta ilmoittaen jos se haluaa tarkistaa, että asunto on vielä kunnossa jostain syystä, mutta ei kait näitäkään saa vähän väliä tehdä. 

[/quote]

Onko 1-2 tarkastus kertaa vuodessa normaali tahti? kun hän sanoi että kävisi vuodessa 2 kertaa tarkastamassa tämän asunnon tiettyinä kuukausina, joista sitten sovitaan aina etukäteen tarkemmin et millon. Tätähän mun pelkoo ei helpota yhtään se, et tää mun vuokranantaja asuu vaan 15km päässä musta... et aika helppo tulla tarkastuskäynnille vaikka yllättäenkin... tyyliin silleen et " mooi! me oltiin tässä ohikulku matkalla et aateltiin tulla samalla pistäytymään " tai sitten et " moi! mä aattelin tuoda sulle vaikka tälläsen lampun jos tykkäisit " eli jollain tollasella tekosyyllä, urkkimiselle.

Hän on muutenkin sellanen et ei tykkää kauheasti lakia noudattaa... tuli sellanen olo et kun hän oli kerran jääny yksin yhdessä tilanteessa tänne mun asunnolle, et hän olisi tonkinut mun kasseja sillä välin... koska tavarat ei olleet siellä enää samassa järjestyksessä...

Ja muutenkin meillä on aika kaverilliset välit... joten siinäkin mielessä ois aika helppo tulla "urkinta kierrokselle"... tiedätte varmaan mitä yritän sanoa.

Vierailija
6/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:01"]

"Vuokranantaja ei saa tulla käytössäsi olevaan asuntoon sopimatta siitä etukäteen

Vuokranantajalla ei ole oikeutta ilman erityistä syytä päästä vuokrattuun huoneistoon. Vuokranantaja on kuitenkin päästettävä huoneistoon, jos se on tarpeen huoneiston kunnon ja hoidon valvonnan vuoksi. Huoneistossa käynti pyritään sopimaan vuokralaisen kannalta sopivaan aikaan. Hätätilanteessa isännöitsijän tai huollon on päästävä asuntoon yleisavaimella, vaikka asukas ei olisi kotona."

http://www.asumisenabc.fi/tunne_oikeutesi/oikeudet_velvollisuudet/index.html

[/quote]

Okei.. kiitos tästä, nyt helpotti jonkun verran! :) joskus hän oli käyttänyt tuota omaa oikeuttaan, kun ne edelliset vuokralaiset oli riehuneet täällä ja kuulunut hirveää melua ja naapurit valittaneet jo useempaan otteeseen, oli käynyt myös poliiseja sillon täällä asunnon sisällä, niin sillon oli tullut yllätyskäynnille ja tullut omin avaimin asuntoon sisään...

Sit jäin miettii, kun hänen miehensä kävi korjaamassa täällä muutama päivä sitten pari juttua. Niin sano mulle, et ei mun tarvii välttämättä olla ees kotona kun hän käy. Niin saattohan se sanoo muutenkin sen vaan, eikä tarkottanu sillä mitään pahaa... mut tuli olo et sanokohan sen takia, et mun ei tarvii olla täällä, jotta miehensä pääsee sitten vähän urkkimaan paikkoja... ja mä tulin sit kyllä tänne kotiin, kun hän oli vielä täällä ja sit vessan ovi esim. mulla oli kiinni niin hän kysy et saako tonne vessaan myös vilkasta... niin siinä tuli sellanen olo, et se vaan vahvisti mun vaistoja siitä urkkimisesta.

Hävetti kun täällä oli kauhee läjä tiskiä tiskaamatta ja pyykkiä pesemättä pesukopassa... vaikka muuten oli ihan siistiä... mutta eipä hän nyt mikään erityisvieras ois ollu jotta häntä varten ois tarvinnu kauheesti esim. tiskiä tiskata... mut sen tiiän et itse se mun vuokranantaja joka on tää hänen vaimonsa sitten, niin ois alkanu kauheesti mulle valittamaan tuosta tiskiläjästäkin... kun ei heillä noin eletä, vaan viimesen päälle... mut saan kai mie elää just niinku ite elän tässä "mun" asunnossa kuitenkin, eikä tarvii ruveta elää niinku he elää ja olevat, vain sen takia kun asun heidän omistamassaan asunnossa...

Ei ainakaan multa onnistuis. Rupeis vaan ahdistamaan.. koska en olis oma itseni..

Mua ei haittaa elää "paskan" keskellä. Myönnetään se nyt suoraan.

Vierailija
8/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla yhtä yksinkertaisia sekä vuokralainen että vuokraisäntä, onneksi olkoon.

Eihän kenellekään tarvitse avata ovea, jollei siellä ole poliisi, jos sillekään, siis jos ei ole suoranaista aihetta.

Olette toisenne ansainneet.

Vierailija
9/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, elele nyt vaan rauhassa niin kuin ihmisetkin tuppaa elelemään, ihmisarvoisella tavalla eikä paikkoja hajottaen tms tavalla. Ja näin varmasti eleletkin!

Niin ei se omistaja voi miten sattuu kotiisi tulla (lue linkit edellä).

Sovitte sitten MOLEMMILLE sopivat ajat huoneen "tarkastukseen" vaikka sen 2×vuodessa.

Mukavaa asumista ♡♡♡

-Kanssasisaresi-

Vierailija
10/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:15"]Taidatte olla yhtä yksinkertaisia sekä vuokralainen että vuokraisäntä, onneksi olkoon.

Eihän kenellekään tarvitse avata ovea, jollei siellä ole poliisi, jos sillekään, siis jos ei ole suoranaista aihetta.

Olette toisenne ansainneet.

[/quote]

Hus, mene muualle.

Vierailija
11/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mene minnekään, tää on niin aivot narikkaan viihdettä! Uskomatonta, että tällaisiä ihmisiä on olemassa kuin nämä kirjoitukset kertoo. Enpä ole oikeassa elämässä koskaan tavannut, tää on ihan extreamea!

Vierailija
12/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittettavasti vuokraisännissäkin on näitä jotka tulevat sisään omilla avaimilla miten haluavat ja

jos satut olemaan esim. silloin humalassa niin häätöä pukkaa parin päivän päästä.

Vierailija
13/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:27"]Enkä mene minnekään, tää on niin aivot narikkaan viihdettä! Uskomatonta, että tällaisiä ihmisiä on olemassa kuin nämä kirjoitukset kertoo. Enpä ole oikeassa elämässä koskaan tavannut, tää on ihan extreamea!

[/quote]

Pitääkö olla ilkeä?

Vierailija
14/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:27"]Enkä mene minnekään, tää on niin aivot narikkaan viihdettä! Uskomatonta, että tällaisiä ihmisiä on olemassa kuin nämä kirjoitukset kertoo. Enpä ole oikeassa elämässä koskaan tavannut, tää on ihan extreamea!

[/quote]

Pitääkö olla ilkeä?

[/quote]

Niin ja pitääkö kaikkea sanoa "ääneen"

Vierailija
15/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:27"]Enkä mene minnekään, tää on niin aivot narikkaan viihdettä! Uskomatonta, että tällaisiä ihmisiä on olemassa kuin nämä kirjoitukset kertoo. Enpä ole oikeassa elämässä koskaan tavannut, tää on ihan extreamea!

[/quote]

Vaikutat hieman yksinkertaiselta.

Vierailija
16/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ilkeä, ainoastaa realisti.

Vierailija
17/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en aina välttämättä jaksa laittaa esim. heti roskia roskikseen, vaan ne jää levälleen jonnekin lattialle tms ja sit vien 2-4 normaalia roskasäkillistä ulos roskikseen kun jaksan"

Hyi vittu!!

Tosin tuollaisia nuo teinipissikset nykyään on, kaikki paskat levällään ja yöt kupsetaan ja päivät nukutaan.

Vierailija
18/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ainakaan omilla avaimilla saa tulla. Voi toki käydä soittelemassa ovikelloa, mutta sä saat itse päättää avaatko vai et. Että sillain periaatteessa voi tullakin yllätystarkastukselle jos soittaa ovikelloa ja sä avaat. Itse päästäisin tuossa tilanteessa tarkastukselle silloin jos oisin ihan pukeissa ja kämppä ois kohtalaisen siisti. Ei sen tarvi tiptop kunnossa olla.  Päästäisin siksi että vuokranantajalle tulis varmaan luottavaisempi olo kun yhdellä yllätystarkistuskäynnillä kaikki on ok, eikä ois sitten koko ajan yrittämässä tarkistamaan.

Vierailija
19/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:27"]

Enkä mene minnekään, tää on niin aivot narikkaan viihdettä! Uskomatonta, että tällaisiä ihmisiä on olemassa kuin nämä kirjoitukset kertoo. Enpä ole oikeassa elämässä koskaan tavannut, tää on ihan extreamea!

[/quote]

No nyt se selvisi, ihan selvä tyhjän ja turhan tynnyrin kuminahan se sieltä suunnalta kuului...

Vierailija
20/86 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukee sopimuksessa, että vuokranantaja (minä) käy kahdesti vuodessa eli 15.3. ja 15.9. ( tai seuraavana arkipäivänä) tarkistamassa asunnon kunnon. Nipotusta kyllä, mutta edellisen vuokralaisen astianpesukone (ei huoneistoon kuuluva) ja sitä edellisen asukkaan pesukone (eteisessä täysin kaikkien ohjeiden vastaisesti) ovat molemmat aiheuttaneet vesivahinkoja, joista on jouduttu käräjille asti. Enää en luota asukkaaseen vaan tulen ja tarkastan ihan itse yhdessä putkimiehen kanssa, että liitokset on kiinni, mikään ei vuoda eikä pyykkiä pestä eteisessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi