Saako vuokranantaja tulla tarkastamaan yllättäen kämpän?
Siis ilman että ollaan yhdessä sovittu aikaa?
Kuinka usein tällästä tapahtuu?
Entä jos on esim. poikaystävän kanssa just samaan aikaan sängyssä ja ovikello soi, niin onko pakko avata ovea, saako vuokranantaja tulla omin avaimin vaan luvatta sisään?
Kun oon hirveä sottapytty ja jos mulle on vieraita kylään tulossa, niin toki aina sillon siivoan, mut sit jos vuokranantaja tulee odottamatta sisään niin miten siihen voi varautua...? en aina jaksais ottaa vaan stressiä siitä, onko täällä niin siistiä... minä en vain ole sellainen ihminen...! en aina välttämättä jaksa laittaa esim. heti roskia roskikseen, vaan ne jää levälleen jonnekin lattialle tms ja sit vien 2-4 normaalia roskasäkillistä ulos roskikseen kun jaksan! eli siivoan täällä kyllä... mutta aina sillon kun itse jaksan ja näyttää siltä et nyt täällä on todellakin siivottava... ja muutenkin noi keittiön roskikset on niin pieniä, et tuntuu et ne täyttyy jo kerran päivässä ja pussit ei tuu ees täyteen ja joka päivä sais olla sit viemässä roskia ulos. Mut tämän seikan tuntu ymmärtävän mun vuokranantajakin.. pitäs hommata mun tuohon vaan isompi ja parempi roskis. Mut en jaksais koko ajan ottaa stressiä vaan "yllätysvieraista", kun mä tiedän että ei niitä tänne muuten tuu (siis omat kaverit tms... jos en avaa ovea.) mut toi vuokranantaja kyllä vaan vähän mietityttää...!
Muuten oon hirmu kiltti ja mukava, enkä mitenkään vahingoita tätä asuntoa, mut toi siivoominen mulle aina välillä vaan vähän tuottaa ongelmia ja sit ollaan siinä asiassa mun vuokranantajan kanssa hirmu erillaisia ihmisiä.. hän on siinä mielessä aika tiukka ja nipo, vaikka muuten onkin hirmu mukava ja rento sit monissa muissa asioissa.. kun mä oon taas tosi laiska ja tykkään ottaa rennosti tuossa mielessä..
Sovittiin kyllä et tiettynä kuukautena sovittas sit tarkemmin se asunnon kunnon tarkistamisaika mikä sopii meille molemmille, mut silti "vaistot" tuntuu sanovan jotakin muuta, enkä voi oikein luottaa... Ehkä tää mun pelokkuus ja ahdistus johtuu nyt siitä kun täs on ollu myös nii paljon kaikkee muuta, enkä oo oikeen vaan kerenny rauhottumaan ja käsittelemään tunnetiloja ja nyt ollaan viime aikoina oltu hirveesti muutenkin tekemisissä tuon vuokranantajan kanssa erinäisistä syistä...
Enkä jaksais stressaa pihalle lentämistä tms... koska sit mulla ei oo todellakaan paikkaa minne mennä ja just kun elämä lähteny kulkemaan...
:(
Pistäkäähän vastauksia tulemaan!
Kommentit (86)
Siis kukahan tässä on yksinkertainen? Aloittaja wannabee uusavuton vai neuvoja antavat yhtä tyhmät?
Toi extreme kirjoittaja on aivan oikeassa, nää on ihan oikeesti idiootteja täällä.
Omistan kaksion, josta vuokraan vain toisen huoneen, keittiön ja kylppärin. Toisen huoneen pidän itselläni varastona ja saan mennä asuntoon koska tahansa. Vuokratuotto on lähes sama, koska yksiöistä maksetaan melkein kuin kaksioista.
Sä asut jonkun toisen omistamassa kämpässä joten kunnioita sitä äläkä pilaa sitä kämppää iljettävällä sotkuisuudella!!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:08"]
Omistan kaksion, josta vuokraan vain toisen huoneen, keittiön ja kylppärin. Toisen huoneen pidän itselläni varastona ja saan mennä asuntoon koska tahansa. Vuokratuotto on lähes sama, koska yksiöistä maksetaan melkein kuin kaksioista.
[/quote]
No et saa.
[/quote]
Ja joku raukka vielä maksaa sulle tuollaisesta asumisesta?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 17:34"]Valittettavasti vuokraisännissäkin on näitä jotka tulevat sisään omilla avaimilla miten haluavat ja
jos satut olemaan esim. silloin humalassa niin häätöä pukkaa parin päivän päästä.
[/quote]
Omassa kodissa humalassa olo ei ole laillinen peruste irtisanomiselle. Vain jos aiheutat asunnossa vahinkoa ja sekin on riippumaton siitä aiheutatko sen humalassa vai selvin päin.
Kiitos kaikille ihmisille asiallisista vastauksista, kuin niistä idiooteimmistakin vastauksista! =)
Mutta tiedän, varmasti monia ällöttäisi elämäntyylini kun roskia hujin hajin siellä sun täällä.. yritän kyllä joskus opetella tästä eroon.. en tiedä miksi teen niin.. :/ ja tuota että oltaisiin ansaittu vuokranantajan kanssa toisemme, niin en tiedä mitä yritit sanoa, mutta en minäkään ymmärrä ihmisiä jotka haluaa 100% aina kaikkia laki pilkkuja nussia! mutta mulla ei ole tapana kuitenkaan toisten rauhaa häiritä, jos ei olla aiemmasta kyläilystä sovittu... tai sitten penkoa yleensä toisten tavaroita yms, hänen poissa ollessaan... mitkä ei kuulu todellakaan minulle...
Jos pelkäät vuokraisännän tulevan sisään kun olet lemmiskelemässä, suihkussa tms niin käytä varmuusketjua ovessa. Jos valittaa(mitä en usko) niin sanot kuten asia on, en halua että kukaan pääsee sisään silloin kun se ei minulle sovi.
Oven kun laittaa takalukkoon sisältä niin sinne ei pääse kukaan. Vuokranantaja ei saa tulla yks kaks sinne.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 03:36"]
Totta kai saa tulla tarkastamaan! Ei Suomessa tarvi mitään lakeja noudattaa, ei niitä noudata kukaan. Ns.yhteiskunta on taantunut esi-säädölliselle ja esi-säädylliselle tasolle; täällä pätee törkeimmän oikeus. Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen niin tarkennetaan vielä tämän verran: jos kysyjällä on varaa lähteä prosessaamaan niin ei saa. Mutta jos olet pers'aukinen niin saa. Ellet sitten onnistu vaikkapa saamaan oikeusavustajaa, joka tuntee käräjätuomarin jo vuosien takaa..
[/quote]
No törkeimmän oikeudella se luvatta asuntoon tunkeva vuokralaardi lähtee siitä ovesta tietty niskaperseotteella samaa vauhtia ulos ilman sen kummempia neuvotteluja. Tulkoot poliisin kanssa takaisin jos haluaa. Niille poliiseille voi sitten kertoa tilanteen.
Lisäksi jos se vuokralaardi tunkee sisään esim. keskellä yötä niin poisto tapahtuu ikkunasta. "Herra tuomari, Mä olin unessa ja säikähdin että se on joku hullu murhaaja enkä siinä unissani ajatellut että tää on kolmas kerros..."
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:59"]
[/quote]
No et saa.
[/quote]
Miksi en saa? Jos olen selkeästi vuokrannut puolet kaksiosta niin miksi en saisi käyttää omaa puolikastani?
[/quote]
Koska et ilmeisestikään asu siinä yhdessä huoneessasi vaan jossain muualla. Koska se vuokralaisesi asuu siinä ja hänellä on oikeus kotirauhaan.
[/quote]
Ja mihin ihmeeseen tämän perustat? Jos vuokraan osan asunnosta, ei se tarkoita, että koko asunto on vuokralaisen kotirauhan piirissä. Kotirauha koskee vain sitä osaa asunnosta, josta hän maksaa vuokraa. Vai oikeastiko oletat, että jos joku vuokraa omakotitalostaan yhden huoneen "talonvahdille", mutta asuu itse muualla esim. 8 kk erikoistumisjakson ajan , niin ei ole oikeutta käydä talossaan sinä aikana?
[/quote]
Koska siinä asunnossa ei asu muita kuin se vuokralainen. Se että et vuokraa yhtä huonetta vuokralaiselle, ei muuta sitä sinun asunnoksesi ja kuten sanottua vuokralaisella on kotirauha ihan riippumatta lapsellisesta saivartelustasi.
[/quote]
Edelleenkin puuttuu se lainkohta, jonka mukaan asukkaan kotirauha ulottuu muuallekin kuin siihen tilaan, jossa hän asuu.Kotirauha muuten ei ole yksilön vaan alueen rauhaa, joten käytännössä koko asunto on kotirauhan piirissä, mutta koska siitä on vuokrattu vain osa, voi vuokralainen vedota omaan kotirauhaansa vain sen osalta.
Kotirauhasta todetaan näin "Asumisen ei tarvitse olla vakituista, vaan pelkkä alueella oleskelu voi riittää kotirauhan suojan saamiseen." - eli minulla on osa asunnosta oman kotirauhani piirissä, sinne ei ole vuokralaisella asiaa ja toisaalta vaikka en siellä asu, on se minun tilaani ja saan siellä käydä.
Haluaisin nähdä sen tuomarin, joka joutuu tuomitsemaan minut sakkoihin kotirauha häirinnästä siksi, että menen hiljaa ja rauhallisesti omistamaani asuntoon omilla avaimilla sellaiseen tilaan, jota en ole millään sopimuksella antanut toisen hallintaan. Voi nimittäin jäädä tuomitsematta, koska tuomiolle ei ole perusteita.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:35"]
[/quote]
No et saa.
[/quote]
Miksi en saa? Jos olen selkeästi vuokrannut puolet kaksiosta niin miksi en saisi käyttää omaa puolikastani?
[/quote]
Koska et ilmeisestikään asu siinä yhdessä huoneessasi vaan jossain muualla. Koska se vuokralaisesi asuu siinä ja hänellä on oikeus kotirauhaan.
[/quote]
Ja mihin ihmeeseen tämän perustat? Jos vuokraan osan asunnosta, ei se tarkoita, että koko asunto on vuokralaisen kotirauhan piirissä. Kotirauha koskee vain sitä osaa asunnosta, josta hän maksaa vuokraa. Vai oikeastiko oletat, että jos joku vuokraa omakotitalostaan yhden huoneen "talonvahdille", mutta asuu itse muualla esim. 8 kk erikoistumisjakson ajan , niin ei ole oikeutta käydä talossaan sinä aikana?
[/quote]
No onko sinne sinun yhteen huoneeseesi oma ulko-ovi vai?
[/quote]
Ei ole omaa ulko-ovea, mutta eteinen ei ole sopimuksen mukaan vuokralaiselle vuokrattu tila => hän ei maksa siitä => se ei ole vain hänen käytössään. Vrt. soluasunnot.
[/quote]
No et saa.
[/quote]
[/quote]
No et saa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koska siinä asunnossa ei asu muita kuin se vuokralainen. Se että et vuokraa yhtä huonetta vuokralaiselle, ei muuta sitä sinun asunnoksesi ja kuten sanottua vuokralaisella on kotirauha ihan riippumatta lapsellisesta saivartelustasi.
[/quote]
Jos vuokraan 8h+k talosta yhden huoneen, niin vuokralainenko saa sillä sopimuksella hallintaoikeuden koko taloon? Oho - voisitko kertoa, miksi asuinhuoneiston vuokraamisesta säädetyssä laissa ei kerrota tästä mitään.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:15"]
[/quote]
Ja joku raukka vielä maksaa sulle tuollaisesta asumisesta?
[/quote]
Kyllä, tälläkin hetkellä yksi raukka vastavalmistunut opettaja, jonka koulu on asuntoa vastapäätä ja jolla on poikakaveri 100 km päässä opiskelemassa. Koti on siellä, missä poikakaverikin ja asunto täydellinen asujalleen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:25"]
Jos pelkäät vuokraisännän tulevan sisään kun olet lemmiskelemässä, suihkussa tms niin käytä varmuusketjua ovessa. Jos valittaa(mitä en usko) niin sanot kuten asia on, en halua että kukaan pääsee sisään silloin kun se ei minulle sovi.
[/quote]
No en välttämättä kuitenkaan noin vainoharhaiseksi haluaisi mennä.. ei mua siis pelota muuten. Emmä yöllä edes käytä tuota turvaketjua, niin kun jotkut käyttää. :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 10:36"]
[/quote]
No et saa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Edelleenkin puuttuu se lainkohta, jonka mukaan asukkaan kotirauha ulottuu muuallekin kuin siihen tilaan, jossa hän asuu.Kotirauha muuten ei ole yksilön vaan alueen rauhaa, joten käytännössä koko asunto on kotirauhan piirissä, mutta koska siitä on vuokrattu vain osa, voi vuokralainen vedota omaan kotirauhaansa vain sen osalta.
Kotirauhasta todetaan näin "Asumisen ei tarvitse olla vakituista, vaan pelkkä alueella oleskelu voi riittää kotirauhan suojan saamiseen." - eli minulla on osa asunnosta oman kotirauhani piirissä, sinne ei ole vuokralaisella asiaa ja toisaalta vaikka en siellä asu, on se minun tilaani ja saan siellä käydä.
Haluaisin nähdä sen tuomarin, joka joutuu tuomitsemaan minut sakkoihin kotirauha häirinnästä siksi, että menen hiljaa ja rauhallisesti omistamaani asuntoon omilla avaimilla sellaiseen tilaan, jota en ole millään sopimuksella antanut toisen hallintaan. Voi nimittäin jäädä tuomitsematta, koska tuomiolle ei ole perusteita.
[/quote]
Taidat olla vähän tyhmä? Ensinnäkin vuokraat soluasuntoa, et yksiötä. Soluasunnoista ei todellakaan makseta samaa summaa kuin yksiöistä. Toiseksi jos olisit älykkäämpi, vuokraisit sen toisen huoneen jollekulle esim. opiskelijalle. Nyt pidät rahanarvoista omaisuutta tyhjillään pelkän oman perverssin tirkistelynhalusi vuoksi. Vuokralaardi tosiaan.
Tuskin kuitenkaan olet tuon tilanteesi kanssa tosissasi. Kuulostat ihan trollilta joka epätoivoisesti koittaa saada jonkun tarttumaan täkyyn.
Ap olet nolo.. huomaa että olet vielä ihan lapsi/ teini