Saako vuokranantaja tulla tarkastamaan yllättäen kämpän?
Siis ilman että ollaan yhdessä sovittu aikaa?
Kuinka usein tällästä tapahtuu?
Entä jos on esim. poikaystävän kanssa just samaan aikaan sängyssä ja ovikello soi, niin onko pakko avata ovea, saako vuokranantaja tulla omin avaimin vaan luvatta sisään?
Kun oon hirveä sottapytty ja jos mulle on vieraita kylään tulossa, niin toki aina sillon siivoan, mut sit jos vuokranantaja tulee odottamatta sisään niin miten siihen voi varautua...? en aina jaksais ottaa vaan stressiä siitä, onko täällä niin siistiä... minä en vain ole sellainen ihminen...! en aina välttämättä jaksa laittaa esim. heti roskia roskikseen, vaan ne jää levälleen jonnekin lattialle tms ja sit vien 2-4 normaalia roskasäkillistä ulos roskikseen kun jaksan! eli siivoan täällä kyllä... mutta aina sillon kun itse jaksan ja näyttää siltä et nyt täällä on todellakin siivottava... ja muutenkin noi keittiön roskikset on niin pieniä, et tuntuu et ne täyttyy jo kerran päivässä ja pussit ei tuu ees täyteen ja joka päivä sais olla sit viemässä roskia ulos. Mut tämän seikan tuntu ymmärtävän mun vuokranantajakin.. pitäs hommata mun tuohon vaan isompi ja parempi roskis. Mut en jaksais koko ajan ottaa stressiä vaan "yllätysvieraista", kun mä tiedän että ei niitä tänne muuten tuu (siis omat kaverit tms... jos en avaa ovea.) mut toi vuokranantaja kyllä vaan vähän mietityttää...!
Muuten oon hirmu kiltti ja mukava, enkä mitenkään vahingoita tätä asuntoa, mut toi siivoominen mulle aina välillä vaan vähän tuottaa ongelmia ja sit ollaan siinä asiassa mun vuokranantajan kanssa hirmu erillaisia ihmisiä.. hän on siinä mielessä aika tiukka ja nipo, vaikka muuten onkin hirmu mukava ja rento sit monissa muissa asioissa.. kun mä oon taas tosi laiska ja tykkään ottaa rennosti tuossa mielessä..
Sovittiin kyllä et tiettynä kuukautena sovittas sit tarkemmin se asunnon kunnon tarkistamisaika mikä sopii meille molemmille, mut silti "vaistot" tuntuu sanovan jotakin muuta, enkä voi oikein luottaa... Ehkä tää mun pelokkuus ja ahdistus johtuu nyt siitä kun täs on ollu myös nii paljon kaikkee muuta, enkä oo oikeen vaan kerenny rauhottumaan ja käsittelemään tunnetiloja ja nyt ollaan viime aikoina oltu hirveesti muutenkin tekemisissä tuon vuokranantajan kanssa erinäisistä syistä...
Enkä jaksais stressaa pihalle lentämistä tms... koska sit mulla ei oo todellakaan paikkaa minne mennä ja just kun elämä lähteny kulkemaan...
:(
Pistäkäähän vastauksia tulemaan!
Kommentit (86)
Ei saa vuokranantaja paukata tarkistamaan tuosta noin vain. Jos yksityisen vuokranantajan kanssa on ongelmia, niin vaihda julkisemmalle :) Meillä tällä hetkellä kaupungin kämppä, ja sovittu on että huoltoyhtiökin ilmoittaa aina tulostaan etukäteen (jos suinkin mahdollista). Edellinen kämppä oli Saton ja siellä sama homma.
On sovittu näin koiran takia, tosin. Koiranhan ei kuulukaan vieraita ihmisiä sisään päästää, silloin kun omistajat on poissa. Hätätilanteet on sitten oma lukunsa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:28"]
Okei, koska sinä olet lakiin perehtynyt, niin varmasti kerrot nyt selkeästi sen lainkohdan, jonka mukaan vuokralaisen kotirauhan piiriin kuuluu koko se tila, josta osa on hänen kotinsa ja sen lisäksi kerrot lainkohdan, jonka mukaan asunnon omistajalla ei ole oikeutta käyttää omistamansa asunnon ei-vuokrattua osaa omaan käyttöönsä, koska se rikkoo vuokralaisen kotirauhaa.
Tiedät jo nyt, että sellaista ei ole, kunhan ällittelet, koska olet koko ajan ollut väärässä.
[/quote]
leikellääs vähän turhia lainauksia
Että lainkohtaa pitäisi herra tai neiti vuokranantajalle ruveta kaivamaan. Millä ihmeen asiantuntemuksella sitä asuntoasi vuokraat, jos et edes oman alasi lakeja tunne.
Väännetään hieman rautalankaa: Sanoit vuokraavasi vain keittiön, vessan ja yhden huoneen, toisen huoneen jätät omaan käyttöösi. Eteinen on käytännössä yhteiskäytössä, riippuen tietty asunnon geometriasta. Oletetaan kuitenkin, että molempiin huoneisiin + vessaan pääsee eteisestä, ja keittiö on tuon vuokralaisen huoneen yhteydessä. Vuokralaisella on kotirauha näissä omissa tiloissaan. Eli vaikka voisitkin käydä eteisessä ja siinä omassa huoneessassi, sinulla ei ole mitään asiaa yhteenkään huoneeseen, edes katsomalla tai kuuntelemalla, joka on vuokralaisesi koti. Et voi availla ovia vessaan, vuokralaisen huoneeseen tai keittiöön ilman lupaa tai häiritset vuokralaisesi kotirauhaa. Jos ovet sattuvat olemaan raollaan, et voi kurkata niistä sisään. Et voi kuunnella ovella. Lisäksi sinulla ei tietenkään ole mitään asiaa vuokralaiselle tulleeseen postiin ja et voi asentaa esim. valvontakameraa eteiseen koska vuokralaisella on oikeus olla omassa asunnossaan (eteinen yhteiskäytössä) ilman valvontaa.
Jos haluat pääsyn noihin yhteistiloihin tarkistamaan niiden kunnon, joudut ottamaan vuokralaisen vain alivuokralaiseksi. Tällöin tulosi putoavat entisestään ja siltikään sinulla ei ole mitään asiaa kurkkia sinne vuokralaisen omaan huoneeseen.
Sanoit ensimmäisessä viestissäsi että motiivisi yhden huoneen pitämiselle on se, että haluat tarkistaa asunnon aina halutessasi. Kuitenkaan et tuolla itse kuvalilemallasi tavalla voi sitä laillisesti tehdä. Lisäksi menetät aika lailla rahaa tämän pikku kuviosi vuoksi verrattuna siihen mitä saisit jos vuokraisit koko asunnon. Johtopäätös -> olet idiootti.
[/quote]
Menetän kokonaista 40 e/kk ja saan sillä hinnalla varaston. Voi voi.
Vuokranantajana tunnen asuinhuineiston vuokraamiseen liittyvän säädöstön, mutta sinä nähtävästi et tunne, koska et kykene kertomaan niitä säädöksiä, joihin perustat "faktasi". Kuten alunperin väitin, voin koska tahansa mennä asuntoon, sitä vuokralainen ei voi kieltää. Voin myös seistä eteisessä solmimassa kengännauhoja ja vaikka kuulen, että vuokralaisella on vieraita, ei minun tarvitse siitä eteisestä poistua minnekään, jos en halua. Kuulemista et voi estää!
Jos vuokralaisella on ovi avoinna eteiseen, ei ole olemassa mitään lakia, joka vaatii minua sulkemaan silmäni ja olemaan näkemättä, mitä huoneessa on. Minun ei tarvitse laput silmillä pujahtaa omaan huoneeseeni vaan saan todellakin katsoa vuokrattuun huoneeseen, kunhan en mene sinne sisälle. Jos ovi on raollaan, saan katsoa siitä rakosesta, koska katsominen ei vielä riko kotirauhaa (ai niin, sinä tunsit lait äärettömän hyvin, joten varmaan seuraavaksi kerrot, että rikkoopas).
Alunperin kyse oli siitä, saako vuokranantaja mennä omaan asuntoonsa omilla avaimillaan, jos on vuokrannut vain osan asunnosta. Vastaus on, että saa. Sitä sinä et kykene kumoamaan, vaikka moneen kertaan on väitetty, että vuokralaisen kotirauhan piirissä on koko asunto eikä vain hänen vuokraamansa osuus. Tälle väitteelle et ole kyennyt esittämään perusteita, vaikka peukutuksia on ollut useita. Niin harva tietää edes sitä, että jo pelkkä aihe epäillä vesivahinkoa antaa oikeuden tulla asuntoon, vaikka vuokralainen kieltää.
[/quote]
Hienosti tää sun asuntos on vuorotellen alivuokralaisasunto ja vuorotellen käytännössä yksiö josta on vaan yksi huone varastona. Toi neljäkymppiä on sun omia laskelmiasi, ja silkkaa soopaa. Jos kaksiosta saat 740, niin vastaavasta yhtä huonetta pienemmästä "yksiöstä" jossa kaikenlisäksi on vieraalla asumisoikeus (voit vuokrata sen vaikka alivuokralaiselle ilman vuokralaisen lupaa) et taatusti saa seitsemääsataa, paitsi pihalla olevalta idiootilta. Toisaalta jos yksiöstäsi saat 700 noilla ehdoilla, saisit kaksiosta joka on vuokralaisen omassa käytössä taatusti enemmän kuin 740.
Taidat olla pelkkä persaukinen vuokralla asuva trolli. Ainakin juttusi ovat samaa tasoa :)
Musta tosi törkeää olla kunnioittamatta sitä vuokranantajaa sen vertaa, että huolehtis paikkojen siisteydestä. Liat pinttyy ja esim lattiat kärsii, kun paikkoja ei pidetä puhtaina.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:03"]Siis kukahan tässä on yksinkertainen? Aloittaja wannabee uusavuton vai neuvoja antavat yhtä tyhmät?
Toi extreme kirjoittaja on aivan oikeassa, nää on ihan oikeesti idiootteja täällä.
[/quote]
Tämähän se fiksua on.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:03"]Siis kukahan tässä on yksinkertainen? Aloittaja wannabee uusavuton vai neuvoja antavat yhtä tyhmät?
Toi extreme kirjoittaja on aivan oikeassa, nää on ihan oikeesti idiootteja täällä.
[/quote]
Ehkä me tajuntaan enemmän kun sinä.
Totta kai saa tulla tarkastamaan! Ei Suomessa tarvi mitään lakeja noudattaa, ei niitä noudata kukaan. Ns.yhteiskunta on taantunut esi-säädölliselle ja esi-säädylliselle tasolle; täällä pätee törkeimmän oikeus. Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen niin tarkennetaan vielä tämän verran: jos kysyjällä on varaa lähteä prosessaamaan niin ei saa. Mutta jos olet pers'aukinen niin saa. Ellet sitten onnistu vaikkapa saamaan oikeusavustajaa, joka tuntee käräjätuomarin jo vuosien takaa..
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:04"]
Menetän kokonaista 40 e/kk ja saan sillä hinnalla varaston. Voi voi.
Vuokranantajana tunnen asuinhuineiston vuokraamiseen liittyvän säädöstön, mutta sinä nähtävästi et tunne, koska et kykene kertomaan niitä säädöksiä, joihin perustat "faktasi". Kuten alunperin väitin, voin koska tahansa mennä asuntoon, sitä vuokralainen ei voi kieltää. Voin myös seistä eteisessä solmimassa kengännauhoja ja vaikka kuulen, että vuokralaisella on vieraita, ei minun tarvitse siitä eteisestä poistua minnekään, jos en halua. Kuulemista et voi estää!
Jos vuokralaisella on ovi avoinna eteiseen, ei ole olemassa mitään lakia, joka vaatii minua sulkemaan silmäni ja olemaan näkemättä, mitä huoneessa on. Minun ei tarvitse laput silmillä pujahtaa omaan huoneeseeni vaan saan todellakin katsoa vuokrattuun huoneeseen, kunhan en mene sinne sisälle. Jos ovi on raollaan, saan katsoa siitä rakosesta, koska katsominen ei vielä riko kotirauhaa (ai niin, sinä tunsit lait äärettömän hyvin, joten varmaan seuraavaksi kerrot, että rikkoopas).
Alunperin kyse oli siitä, saako vuokranantaja mennä omaan asuntoonsa omilla avaimillaan, jos on vuokrannut vain osan asunnosta. Vastaus on, että saa. Sitä sinä et kykene kumoamaan, vaikka moneen kertaan on väitetty, että vuokralaisen kotirauhan piirissä on koko asunto eikä vain hänen vuokraamansa osuus. Tälle väitteelle et ole kyennyt esittämään perusteita, vaikka peukutuksia on ollut useita. Niin harva tietää edes sitä, että jo pelkkä aihe epäillä vesivahinkoa antaa oikeuden tulla asuntoon, vaikka vuokralainen kieltää.
[/quote]
Voi että mikä idiootti. Mulla oli tällainen vuokranantaja pari vuotta sitten. Hänellä oli "oma huone" asunnossa ja teimme sopimuksen, että hän saa tulla hakemaan tavaroitaan, ym. sieltä, kunhan soittaa minulle etukäteen.
Käytännössähän tämä ei mennyt näin ja äijä hiippaili (sain kiinni verekseltään) omissa tiloissani kyyläilemässä.
Elin koko ajan varpaillani, paitsi silloin kun tiesin hänen olevan ulkomailla pidempään talvella.
Toivottavasti vuokralaisesi on edes alunperin tiennyt tuosta varastostasi ja "oikeudestasi" käydä siellä milloin huvittaa. En ikinä maksaisi tuollaista vuokraa tuollaisesta asunnosta, enkä kyllä enää koskaan muuttaisi asuntoon, jossa vuokranantajalla on tirkistelymahdollisuus.
Mul isänöitsiä kävi polisiin kaa onko luvalista
Mula isänöitisiä tuli poliisin kaa kun olin suihkussa
Mula isänöitsiä tuli polisiin kaa kun olin suihkussa
No sen verran voin sanoo, et aika "paskan" keskellä mä täällä elän et varmaan tulis häätö... kerran oli homehtunu yhet ruuatki nurkkaan... et miettikäähän sitä.
Voiko sotkusuuden takia saada häädön?
Ja tarkotan roskilla siis papereita ja tälläsiä, mitä jää esim syömisestä. Ja mitään huumeita en oo ikinä käyttäny, joten ei tääl mitään kannabista viljellä.
Mut kai meillä jokaisella on omat paheemme?
No hajuhaitat tai jos roskat kerää jotain syöpäläisiä asuntoonne niin voi olla muutto edessä. Sisätilossa elää kaikenlaisia pikkuotuksia jotka tuppaavat lisääntymään just ruoantähteiden yms. keskellä. Näiden desinfiointi sitten esim. koko kerroksesta tai rapusta maksaa aika hemmetisti.
Jos nyt kuitenkin vaan opettelet siivoamaan ne jälkesi. Tulee halvemmaksi.
Pitäiskö huolestua kun oma vuokraisäntä ei ole vielä kertaakaan mitään tarkistusta tullut tekemään? Olen asunut tässä 1,5 vuotta, talo tosin valmistui juuri kun muutin joten pakollisia rakennustarkastuksia on kyllä tehty mutta itse vuokraisäntä ei ole täällä kyllä käynyt... Onko tuo sitten miten yleistä? Minulla nyt mitään pelättävää ei ole koska olen himosiivooja mutta mietin vain kun ei ole käynyt mielessäkään :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:47"]
No hajuhaitat tai jos roskat kerää jotain syöpäläisiä asuntoonne niin voi olla muutto edessä. Sisätilossa elää kaikenlaisia pikkuotuksia jotka tuppaavat lisääntymään just ruoantähteiden yms. keskellä. Näiden desinfiointi sitten esim. koko kerroksesta tai rapusta maksaa aika hemmetisti.
Jos nyt kuitenkin vaan opettelet siivoamaan ne jälkesi. Tulee halvemmaksi.
[/quote]
No kyllä mä oon aina siivonnu kun on ruvennu haisee.. ja ei oo muuta tullu kun banaanikärpäsiä, mut nekin lähteny sit siivouksen yhteydes pois.. en vaan jaksa ottaa stressii tuosta asiasta.. mulle tollanenkin kun tuottaa stressiä..
Ja mitään ei oo levinny rappukäytävöihin yms.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:52"]
Pitäiskö huolestua kun oma vuokraisäntä ei ole vielä kertaakaan mitään tarkistusta tullut tekemään? Olen asunut tässä 1,5 vuotta, talo tosin valmistui juuri kun muutin joten pakollisia rakennustarkastuksia on kyllä tehty mutta itse vuokraisäntä ei ole täällä kyllä käynyt... Onko tuo sitten miten yleistä? Minulla nyt mitään pelättävää ei ole koska olen himosiivooja mutta mietin vain kun ei ole käynyt mielessäkään :)
[/quote]
Tää on aivan normaalia. :) ei mullakaan edellisis kämpis ollu noin. Mut nykynen vuokraisäntä haluaa sit tarkistaa, niin hänellä on kuulemma ollu tapana tehdä.
Vinkki: osta kotiisi iso roskis ja laita siihen jätesäkki. Kerää joka ilta roskat kyseiseen roskikseen ja vie roskat vaikka kerran viikossa. Kämpässä kipittävät torakat ja rotat eivät välttämättä ilahduta sinua.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90099049/#/10218923
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50245415/
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:43"]No sen verran voin sanoo, et aika "paskan" keskellä mä täällä elän et varmaan tulis häätö... kerran oli homehtunu yhet ruuatki nurkkaan... et miettikäähän sitä.
Voiko sotkusuuden takia saada häädön?
Ja tarkotan roskilla siis papereita ja tälläsiä, mitä jää esim syömisestä. Ja mitään huumeita en oo ikinä käyttäny, joten ei tääl mitään kannabista viljellä.
Mut kai meillä jokaisella on omat paheemme?
[/quote]
Sä oot se nuori likka, joka sai edellisestä kämpästä häädön, kun oli niin sotkuista että rappukäytävään levisi toukkia yms? Älä nyt hyvä ihminen toista vanhoja virheitäsi!
Totta hiivatissa vuokranantaja saa tulla omistamaansa asuntoon milloin haluaa!!! Opetelkaa uusavuttomat nössöt siivoamaan!!!
Me ilmoitetaan aina kirjallisesti vuokralaiselle, että ollaan tulossa tarkastaan, ja todellakin ajoissa, 14 arkipäivää ennen ko. tapahtumaa. Lisäksi vielä pistetään tekstiviesti, että tulihan ilmoitus perille.
Se on vuokralaisen koti, ei me sinne saada mennä, eikä mentäiskään, ellei olisi epäily, että se on raatona siellä tjsp - ja sittenkin vain virkavallan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:08"]
Omistan kaksion, josta vuokraan vain toisen huoneen, keittiön ja kylppärin. Toisen huoneen pidän itselläni varastona ja saan mennä asuntoon koska tahansa. Vuokratuotto on lähes sama, koska yksiöistä maksetaan melkein kuin kaksioista.
[/quote]
No et saa.
[/quote]
Miksi en saa? Jos olen selkeästi vuokrannut puolet kaksiosta niin miksi en saisi käyttää omaa puolikastani?
[/quote]
Koska et ilmeisestikään asu siinä yhdessä huoneessasi vaan jossain muualla. Koska se vuokralaisesi asuu siinä ja hänellä on oikeus kotirauhaan.
[/quote]
Ja mihin ihmeeseen tämän perustat? Jos vuokraan osan asunnosta, ei se tarkoita, että koko asunto on vuokralaisen kotirauhan piirissä. Kotirauha koskee vain sitä osaa asunnosta, josta hän maksaa vuokraa. Vai oikeastiko oletat, että jos joku vuokraa omakotitalostaan yhden huoneen "talonvahdille", mutta asuu itse muualla esim. 8 kk erikoistumisjakson ajan , niin ei ole oikeutta käydä talossaan sinä aikana?
[/quote]
No mutta kävelethän sinä hänen luvattaan hänen vuokraamalla alueella sinne huoneeseen