KOTIVARA kuntoon nyt - kaupat voivat tyhjentyä nopeasti!
Tarkista tilanteesi NYT: Kriisi voi eskaloitua milloin tahansa:
Elintarvikkeet kaupan hyllyistä voi tyhjentyä nopeasti. Siihen ei tarvita suurkatastrofia.
Turhalta hamstraukselta vältyttäisiin, jos joka kodista löytyisi sisäasiainministeriön pelastusosasto suosittelema KOTIVARA:
Se ei ole siis ole mikään keittiön nurkkaan sinetöity ja kolmatta maailmansotaa odottava hätäpaketti, vaan osa normaalia ruokatalouden joustovaraa silloin kun vaikka perheen jäsen sairastuu eikä kaupassa käynti luonnistu. (Katso lista alla.)
Ruoan lisäksi kotivaraan kuuluu toki muutakin, mitä tarvitaan päivittäin, kuten lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Oletko varautunut
veden loppumiseen?
Pelastusosasto muistuttaa, että ruokaakin tärkeämpää on vesi. Katkosten varalta täytyisi kotoa löytyä puhtaita, kannellisia astioita. Niillä voi hakea vettä jakelupisteistä, joita perustetaan, mikäli kraanavesi saastuu tai sitä ei tule.
Nokian vesikriisi, sähköjä katkovat kesän ja syksyn myrskyt sekä talven lumikuormat ovat osoitus, että Suomessakin voi sattua. Sadat ja tuhannet kotitaloudet voivat tarvita apua. Kevään tulvat ja kelirikkokin koettelevat vielä osaa asuttua maaseutuamme.
Poikkeusolosuhteissa tarvitaan tulitikkujen lisäksi paristoilla toimiva radio, taskulamppu, varaparistot sekä mahdollisessa säteilytilanteessa joditabletit.
Sosnovyi Borin ydinvoimalassa vajaat 20 vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jälkeen viranomaiset esittelivät Helsingin väestönsuojia. He muistuttivat sivulauseessa, että suomalaisilla voi alkaa kahvihammasta kolottaa kun suojassa vietetään viikkokin. Kotona kannattaisi olla paketti papuja pureskeltavaksi.
Katso asiantuntijoiden
kotivara / yksi henkilö:
1. Perunaa kilo sekä riisiä ja makaronia kilo
2. Öljyä ja rasvoja kilo sekä sokeria kilo.
3. UHT-maitoa 2 litraa.
4. Lisäksi juomia, vettä ja herkkuja yhteenlaskettuna 32 litraa ja yksi kilo.
5. Leipää ja viljavalmisteita 3 kiloa.
6. Maitoa ja maitotuotteita 2,6 kiloa.
7. Hedelmiä ja marjoja kilo sekä vihanneksia ja juureksia 3 kiloa.
8. Lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia 2 kiloa.
Tällä selviät 2viikkoa ja sen jälkeen voit toivoa, että tilanne selviää tai apua tulee jostain.
Siunausta.
Kommentit (345)
329, antaisin kymmenen yläpeukkua jos voisin :D
no mut minä en tässä nyt hirveästi huutelisi kanssaihmisiä hankkimaan kotivaraa, koska ajatellas sitten se tilanne että sinulla esim. on vettä ja naapurilla ei. Koko maa kaaoksessa, siinä on helppo alkaa tekemään aika kannattavaa bisnestä omalla kotivarannollaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:03"]Up
[/quote]jos se upitus ei nyt lopu niin minä lopetan sen! ääliö
@300: kotivaran ideahan on kierrättää koko ajan varastoa eli kun olet syönyt esim. kilon hedelmiä niin sen jälkeen ostat uuden kilon niiden tilalle.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:18"]@300: kotivaran ideahan on kierrättää koko ajan varastoa eli kun olet syönyt esim. kilon hedelmiä niin sen jälkeen ostat uuden kilon niiden tilalle.
[/quote]
Mutta, kun ei ole varaa ostaa kiloa hedelmiä tai mitään ylimääräistä, johan sen kerroin viestissä. Pystyn ostamaan vain ne just tällä hetkellä käytettävät ruuat, jos sitäkään välillä, en monia tölkkejä, kuivamuonia ym. ym. tavaraa, patteria, kynttilää, jne. Onko se nyt jotenkin vaikeaa ymmärtää?? Huomaa, että hyvin vähävaraisia ei haluta ymmärtää, vaan tuputetaan joitain typeriä neuvoja, "osta kilo hedelmiä..", hyvä, että joskus saa pari omenaa edes.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:54"]
Meillä on pakkaset täynnä poroa ja marjoja. Ja kellarissa vuodeksi perunaa. Ei hätää:)
[/quote]
Sinun pitää pitää sitten kunnon illalliset jos sähkö katkeaa ja pakasteet alkavat sulamaan.
Kohta rytisee ja kotivara on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Kohta rytisee ja kotivara on tarpeen.
Olipa erikoisen ennakoiva viesti, ainakin pariisilaisten näkökulmasta.
tässä on kiinnostavaa tietoa ja keskustelua
No meillä on tapana ostaa ruokakaappiim ihan muutenkin varastoon tarvikkeita. Ihan mitään katastrofia miettimättä. Ostamme basmatiriisin 10kg säkissä ja jasminriisiä ja puuroriisiä sitten vähemmän. Pastaa/makaroonia on myös. Jauhoja,kuivahiivaa,sokeripaketteja,öljypulloja jne. Pakkasessa on aina lihaa ja kanaa. Usein myös leipää.
Eli vaikka rahat loppuisi niin ruokaa meillä aina riittää pitkälle. Ei ole tarvinnut lasten eikä aikuisten meillä nälkää nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkista tilanteesi NYT: Kriisi voi eskaloitua milloin tahansa:
Elintarvikkeet kaupan hyllyistä voi tyhjentyä nopeasti. Siihen ei tarvita suurkatastrofia.
Turhalta hamstraukselta vältyttäisiin, jos joka kodista löytyisi sisäasiainministeriön pelastusosasto suosittelema KOTIVARA:
Se ei ole siis ole mikään keittiön nurkkaan sinetöity ja kolmatta maailmansotaa odottava hätäpaketti, vaan osa normaalia ruokatalouden joustovaraa silloin kun vaikka perheen jäsen sairastuu eikä kaupassa käynti luonnistu. (Katso lista alla.)
Ruoan lisäksi kotivaraan kuuluu toki muutakin, mitä tarvitaan päivittäin, kuten lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Oletko varautunutveden loppumiseen?
Pelastusosasto muistuttaa, että ruokaakin tärkeämpää on vesi. Katkosten varalta täytyisi kotoa löytyä puhtaita, kannellisia astioita. Niillä voi hakea vettä jakelupisteistä, joita perustetaan, mikäli kraanavesi saastuu tai sitä ei tule.
Nokian vesikriisi, sähköjä katkovat kesän ja syksyn myrskyt sekä talven lumikuormat ovat osoitus, että Suomessakin voi sattua. Sadat ja tuhannet kotitaloudet voivat tarvita apua. Kevään tulvat ja kelirikkokin koettelevat vielä osaa asuttua maaseutuamme.
Poikkeusolosuhteissa tarvitaan tulitikkujen lisäksi paristoilla toimiva radio, taskulamppu, varaparistot sekä mahdollisessa säteilytilanteessa joditabletit.
Sosnovyi Borin ydinvoimalassa vajaat 20 vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jälkeen viranomaiset esittelivät Helsingin väestönsuojia. He muistuttivat sivulauseessa, että suomalaisilla voi alkaa kahvihammasta kolottaa kun suojassa vietetään viikkokin. Kotona kannattaisi olla paketti papuja pureskeltavaksi.
Katso asiantuntijoidenkotivara / yksi henkilö:
1. Perunaa kilo sekä riisiä ja makaronia kilo
2. Öljyä ja rasvoja kilo sekä sokeria kilo.
3. UHT-maitoa 2 litraa.
4. Lisäksi juomia, vettä ja herkkuja yhteenlaskettuna 32 litraa ja yksi kilo.
5. Leipää ja viljavalmisteita 3 kiloa.
6. Maitoa ja maitotuotteita 2,6 kiloa.
7. Hedelmiä ja marjoja kilo sekä vihanneksia ja juureksia 3 kiloa.
8. Lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia 2 kiloa.
Tällä selviät 2viikkoa ja sen jälkeen voit toivoa, että tilanne selviää tai apua tulee jostain.
Siunausta.
Up
Vierailija kirjoitti:
Siis elääkö osa ihmisistä oikeasti niin ettei keittiön kaapeista löydy kun päivän eväät kerralla :O
Asun yksin ja syön lämpimän ruoan kodin ulkopuolella. Ostan hyvin vähän ruokaa varastoon koska jos ostan jääkaapin täyteen, joudun heittämään ruokaa pois. Toisaalta minulla ei ole rahaa kovin paljon käytettävissä joten senkin vuoksi ostan tuotteita vähän. Proteiinipatukoita, välipalakeksejä, ananassäilykkeitä ja hapankorppuja/näkkileipää ostan koska säilyvät pidempään. Muuten jääkaapissa on tällä hetkellä vain maitoa, porkkanoita, pari viiliä, pari jogurttia, pari juotavaa jogurttia sekä rahkakakkua. Kuivattuja hedelmiä löytyy yksi pussi. Hedelmiä ostan vähän kerrallaan koska ne ovat kalliita ja haluan ostaa ne tuoreina ja kaikki hedelmät tulee syötyä.
Nyt kaikki laulamaan yhteen ääneen:
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:44"]
aina mun pitää varautua
aina mun pitää olla tarkkana
aina mun pitää käydä kaupassa
aina mun pitää käydä automaatilla
ei saa kuksii iigorii
ei mennä koneelle
en saa edes juoda mun kaverin sidukoita
aina mun pitää olla reippaana
aina mun pitää hoitaa kakaroita
aina mun pitää syödä mättöä