KOTIVARA kuntoon nyt - kaupat voivat tyhjentyä nopeasti!
Tarkista tilanteesi NYT: Kriisi voi eskaloitua milloin tahansa:
Elintarvikkeet kaupan hyllyistä voi tyhjentyä nopeasti. Siihen ei tarvita suurkatastrofia.
Turhalta hamstraukselta vältyttäisiin, jos joka kodista löytyisi sisäasiainministeriön pelastusosasto suosittelema KOTIVARA:
Se ei ole siis ole mikään keittiön nurkkaan sinetöity ja kolmatta maailmansotaa odottava hätäpaketti, vaan osa normaalia ruokatalouden joustovaraa silloin kun vaikka perheen jäsen sairastuu eikä kaupassa käynti luonnistu. (Katso lista alla.)
Ruoan lisäksi kotivaraan kuuluu toki muutakin, mitä tarvitaan päivittäin, kuten lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Oletko varautunut
veden loppumiseen?
Pelastusosasto muistuttaa, että ruokaakin tärkeämpää on vesi. Katkosten varalta täytyisi kotoa löytyä puhtaita, kannellisia astioita. Niillä voi hakea vettä jakelupisteistä, joita perustetaan, mikäli kraanavesi saastuu tai sitä ei tule.
Nokian vesikriisi, sähköjä katkovat kesän ja syksyn myrskyt sekä talven lumikuormat ovat osoitus, että Suomessakin voi sattua. Sadat ja tuhannet kotitaloudet voivat tarvita apua. Kevään tulvat ja kelirikkokin koettelevat vielä osaa asuttua maaseutuamme.
Poikkeusolosuhteissa tarvitaan tulitikkujen lisäksi paristoilla toimiva radio, taskulamppu, varaparistot sekä mahdollisessa säteilytilanteessa joditabletit.
Sosnovyi Borin ydinvoimalassa vajaat 20 vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jälkeen viranomaiset esittelivät Helsingin väestönsuojia. He muistuttivat sivulauseessa, että suomalaisilla voi alkaa kahvihammasta kolottaa kun suojassa vietetään viikkokin. Kotona kannattaisi olla paketti papuja pureskeltavaksi.
Katso asiantuntijoiden
kotivara / yksi henkilö:
1. Perunaa kilo sekä riisiä ja makaronia kilo
2. Öljyä ja rasvoja kilo sekä sokeria kilo.
3. UHT-maitoa 2 litraa.
4. Lisäksi juomia, vettä ja herkkuja yhteenlaskettuna 32 litraa ja yksi kilo.
5. Leipää ja viljavalmisteita 3 kiloa.
6. Maitoa ja maitotuotteita 2,6 kiloa.
7. Hedelmiä ja marjoja kilo sekä vihanneksia ja juureksia 3 kiloa.
8. Lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia 2 kiloa.
Tällä selviät 2viikkoa ja sen jälkeen voit toivoa, että tilanne selviää tai apua tulee jostain.
Siunausta.
Kommentit (345)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:30"]
Ostin meille tänään Trangian (peräti ennen kuin törmäsin tähän ketjuun!). En vaan uskalla kertoa miehelle, koska se pitäisi minua hysteerisenä.
[/quote]
Mulla on ollut aina. Retkeilyä varten. Osta sinolia myös, pullo hupene äkkiä :D
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:34"]
Ebolakin voi tulla tänne. Mitäs silloin syötätte lapsillenne jos maan päiväkodit ja koulut laitetaan poikkeustilan vuoksi kiinni?
[/quote]
Puttekin voi tulla tänne. Kuinkas sitten suu pannaan?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:05"]Up [/quote] Miksi?
[/quote]
Taidat olla uusavuton joka kuvittelee jonkun instanssin tulevan huolehtimaan sinusta hädän hetkellä?
On toki. Voi ostaa valopetroli- tai kaasulämmittimen. Saa ainakin yhden huoneen lämpimäksi. Polttoainetta toki pitää varata riittävästi.
Pahanilmanlintuko se taas on asialla? Miksi haluat lietsoa kauhua joidenkin heikkohermoisten keskuudessa? Lopeta hyvän sään aikana.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:54"]
Kotivara sopii myös joululahjaksi.
[/quote]
Juuri niin!
Varautukaa hyvät ihmiset! Niinistökin puhe on tahallaan vääristelty Venäjällä!
Aika urpo lista. Eihän nyt kukaan ala varastoimaan pilaantuvia tuotteita. Pastat ja säilykkeet säilyy vuosia. Toivottavasti istuu joka banaaninsa päälle tuokin selviytymisen mestari. Tulisi jo se katastrofi, niin saadan vähän harvennettua laumaa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:44"]No eihän se ruoka pilalle mene, kun sitä käytetään normaalisti koko ajan ja ostetaan uutta tilalle. Sitä varastoidaan enemmän, mikä kestää säilytystä pitempään ja niitä nopeammin pilaantuvia on sitten nopeammassa kierrossa. Kaksi kertaa vuodessa teen kotivaraan inventaarion ja kerran kuukaudessa pikkuinventaarion. [/quote] Inventaario?! Toisaalta olen vähän kateellinen. En kertakaikkiaan pysy missään viikkosiivous tai kuukausittaisissa rutiineissa..
[/quote]
Meillä tuohon inventaarioon menee kaksi tuntia vuodessa. Yksi tunti vuodenvaihteessa ja toinen juhannuksena. Nämä päivät ovat valikoituneet sillä perusteella, että silloin on tylsää vapaa-aikaa tapettavaksi vaikka enemmänkin kuin se tunti.
Nuo pikkuinventaariot ovat lähinnä sellaista kauppalistan/puutelistan laatimista, eli pikaisella vilkaisulla katsotaan rivien etureunasta, mitä päivämääriä niissä tuotteissa on ja puuttuuko jotain oleellista. Pian pahaksi menevät otetaan keittiöön nähtäville ja niistä laaditaan viikon aikana sapuskaa. Näin ei mene ruokaa hukkaan ja viikon verran ostetaan kaupasta lähinnä tuorevihannesta ja maitoa.
Ei ole lainkaan vaikeaa tai aikaavievää eikä vaadi mitään erityistä järjestelmällisyyttä. Olen itsekin laiska noudattamaan mitään rutiineja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 13:45"]
Mä olen varmasti tyhmä, mutta nyt joku viisaampi selventäköön. Missä perkeleessä mä ne riisit ja makaronit keitän, jos vedestäkin on pulaa? Kyllä mä siinä tilanteessa sen veden priorisoisin... Selittäkää tyhmemmälle.
[/quote]
nih! ja vielä kun jos sähköt katkeaa!! millä sen veden keittää??
[/quote]
Minä tiedän keittäkää ohrasuurimoita valmiiksi pakastimeen. Eikä vedestä helposti tule pulaa.
Kuivavarasto kai on se mistä puhutaan, viljaa ja säilykkeitä. Ja kuivattuja hedelmiä.