KOTIVARA kuntoon nyt - kaupat voivat tyhjentyä nopeasti!
Tarkista tilanteesi NYT: Kriisi voi eskaloitua milloin tahansa:
Elintarvikkeet kaupan hyllyistä voi tyhjentyä nopeasti. Siihen ei tarvita suurkatastrofia.
Turhalta hamstraukselta vältyttäisiin, jos joka kodista löytyisi sisäasiainministeriön pelastusosasto suosittelema KOTIVARA:
Se ei ole siis ole mikään keittiön nurkkaan sinetöity ja kolmatta maailmansotaa odottava hätäpaketti, vaan osa normaalia ruokatalouden joustovaraa silloin kun vaikka perheen jäsen sairastuu eikä kaupassa käynti luonnistu. (Katso lista alla.)
Ruoan lisäksi kotivaraan kuuluu toki muutakin, mitä tarvitaan päivittäin, kuten lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Oletko varautunut
veden loppumiseen?
Pelastusosasto muistuttaa, että ruokaakin tärkeämpää on vesi. Katkosten varalta täytyisi kotoa löytyä puhtaita, kannellisia astioita. Niillä voi hakea vettä jakelupisteistä, joita perustetaan, mikäli kraanavesi saastuu tai sitä ei tule.
Nokian vesikriisi, sähköjä katkovat kesän ja syksyn myrskyt sekä talven lumikuormat ovat osoitus, että Suomessakin voi sattua. Sadat ja tuhannet kotitaloudet voivat tarvita apua. Kevään tulvat ja kelirikkokin koettelevat vielä osaa asuttua maaseutuamme.
Poikkeusolosuhteissa tarvitaan tulitikkujen lisäksi paristoilla toimiva radio, taskulamppu, varaparistot sekä mahdollisessa säteilytilanteessa joditabletit.
Sosnovyi Borin ydinvoimalassa vajaat 20 vuotta sitten tapahtuneen onnettomuuden jälkeen viranomaiset esittelivät Helsingin väestönsuojia. He muistuttivat sivulauseessa, että suomalaisilla voi alkaa kahvihammasta kolottaa kun suojassa vietetään viikkokin. Kotona kannattaisi olla paketti papuja pureskeltavaksi.
Katso asiantuntijoiden
kotivara / yksi henkilö:
1. Perunaa kilo sekä riisiä ja makaronia kilo
2. Öljyä ja rasvoja kilo sekä sokeria kilo.
3. UHT-maitoa 2 litraa.
4. Lisäksi juomia, vettä ja herkkuja yhteenlaskettuna 32 litraa ja yksi kilo.
5. Leipää ja viljavalmisteita 3 kiloa.
6. Maitoa ja maitotuotteita 2,6 kiloa.
7. Hedelmiä ja marjoja kilo sekä vihanneksia ja juureksia 3 kiloa.
8. Lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia 2 kiloa.
Tällä selviät 2viikkoa ja sen jälkeen voit toivoa, että tilanne selviää tai apua tulee jostain.
Siunausta.
Kommentit (345)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:04"]
Joka viikko jokin hedelmä on tarjouksessa euron per kilo.
[/quote]
Meilläpäin on tuon tuostakin tarjous 6 purkkia ananasmurskaa kahdella eurolla.
aina mun pitää varautua
aina mun pitää olla tarkkana
aina mun pitää käydä kaupassa
aina mun pitää käydä automaatilla
ei saa kuksii iigorii
ei mennä koneelle
en saa edes juoda mun kaverin sidukoita
aina mun pitää olla reippaana
aina mun pitää hoitaa kakaroita
aina mun pitää syödä mättöä
aina mun pitäis olla kunnolla
en saa syödä mässyjä, juoda limua
en saa edes juoda käsidesiä
aina mun pitää varautua
aina mun pitää inventoida
aina mun pitää kerätä
fucking kotivarulia...
kannattaa sitten muuten siirtää maitotuotteet ainaomiin astioihin, hyökkäävä venäläinen tunnistaa valion logon ja pitää sen tuotteita hyvälaatuisina, eli takavarikoivat ne ensimmäisenä
Raivoava av-mamma hakkaa vihollista mattopiiskalla tai korkokengällä kun aina vaan pitää tapella.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:11"]
Raivoava av-mamma hakkaa vihollista mattopiiskalla tai korkokengällä kun aina vaan pitää tapella.
[/quote]
:D
Mistä saa ostettua niitä vesisäiliöitä/kanistereita..tyhjiä sellaisia? Kun ei ole auto niin joutuu hakea monessa erässä. Olen aika köyhä yhden lapsen yh, jolla ei juurikaan tukiverkostoa. Minusta on hyvä idea jemmata säilykkeitä ja kuivamuonaa ja etenkin vettä. Eihän sitä koskaan tiedä, jos ne sähköt vaikka katkeaisi muutamaksi päiväksi-pariksi viikoksi jopa. Tai sitten muuten jotenkin talous järkkyy, on hyvä olla ruokaa jemmassa pahimman päivän varalle. Samoin kuin vaikka särkylääkettä, kalkki+d-vitamiinitabletit lapselle, allergialääkettä, sideharsoa, ihan laastareita yms.
Mitä haittaa on varautua? En minä fanaattisesti ala hamstrata, mutta esim viikon - ehkä ylikin on ruokaa itselle ja lapselle. Lapsi on vaipoissa vielä, joten niitäkin on aina oikeastaan ollut melkein kuukauden edestä..
Ainoa, ja tärkein on tuo vesi. Siihen en ole vielä hankkinut kanistereita. Mistä kandee ostaa ja minkä hintaisia?
Mietin, että jos sähköt talvella menisi, niin aika kylmä tulisi kerrostaloasuntoon. Mites menetellä? Telttakamat? :D
Hemmetti, ette kyllä osta niitä kauppoja tyhjäksi!
Ja 160 lisää. Niin siis nuo kalkki+d-tabut lapselle tuli automaattisesti, kun lapsella maitoallergia :). Tuskin on suurta vaikutusta jos jää elämässään pariksi viikoksi ilman. Meillä vaan peruskauraa. Itse syön ihan jokapäiväisesti luontaistuotekaupasta c-vitamiinia,kromia, sinkki+B, seleeniä ja magnesiumia (kaikista maximiannos ja vähän päälle). Tulee halvemmaksi ennakoida terveys, kuin sairastua.
Eteerisenä perusöljynä lämpökynttilässä esim lapsen tukkoisuuteen tai kummnkin flunssaan tms meillä toimii sypressi. Loistava tuote, eikä ole kallis. Ja röörit aukeaa ja henki kulkee :). Meni vähän aiheen sivusta nyt..
Löytyisikö vesikanistereita rautakaupasta? Elintarvikemuovisia kannellisia ämpäreitä löytyy S-marketista.
Kynttilä se palaa ja valaisee vaikka kymmenen vuoden varastoinnin jälkeen, patteri vehkeillä ei ole takuuta toimivuudesta.
Kaikille kotivaran vastustajille, -vara on viisautta.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:05"]
Kynttilöiden sijaan hankkisin led-valaisimia, on monenlaista myynnissä, edullisiakin (huom! Paristot), turvallisempia käytössä.
[/quote]
Led-valaisimilla on kovin hankala kuumentaa ruokaa eikä niiden äärellä pysty myöskään lämmittelemään kylmettyneitä käsiään.
Vinkkinä kaikille, jotka ihmettelevät miten toimia, kun normaalioloissa ei tahdo syödä säilykkeitä: Lahjoittakaa aina joulun alla käyttämättä jääneet säilykkeet vaikka joulupata-keräykseen ja ostakaa uudet tilalle!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 16:48"]
Mielestäni tuo kotivara vain siirtää ongelmaa, muttei poista, kun se on syöty parissa viikossa, niin sitten ei olekaan enää yhtään mitään. Terve ihminen ei saa peruuttamattomia haittoja 6 viikon syömättömyydestä. Vesi on tärkeämpää. Jos vaikka sota syttyy ja kaupat menee tyhjiksi ja valtion hätäruuatkin on kai suurimmaksi osaksi hävitetty, niin mikä eteen?
[/quote]
Ihanko tosissasi pidät lasten nälkään näännyttämistä hyvänä juttuna? Sinulla voi olla vararasvaa kuudeksi viikoksi mutta kaikilla lapsilla sitä ei ole.
Ja lisään vielä edelliseen kommenttiini sen ettei kenenkään ajoissa hankittu Kotivara ole toiselta pois.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:18"]@300: kotivaran ideahan on kierrättää koko ajan varastoa eli kun olet syönyt esim. kilon hedelmiä niin sen jälkeen ostat uuden kilon niiden tilalle.
[/quote]
Juu, ja pitä koko ajan varalla se 32 l juotavaa per nuppi, 9kg viljatuotteita jne. Ei tosiaan ole kauhean realistista jossain pikkuyksiössä tai vaikka opiskelijan solukämpässä.