Miten onnistutte säilyttämään ja pitämään tärkeät paperit järjestyksessä?
Kun vuosien varrella perheessä kertyy lasten piirustuksia, todistuksia ym. kouluun liittyvää sekä aikuisten verotukseen, asumiseen, takuisiin ym. liittyviä kuitteja, epigriisejä ja reseptejä, sekalaisia säästettäviä kortteja tai muita muistoja sekä nyt etätöiden aikaan vielä erinäisiä työhön liittyviä asiakirjoja. Joka paikka pursuaa paperia eikä kaikki tosiaankaan ole sähköisessä muodossa. Miten teillä on ratkaistu tämä säilytysasia onnistuneesti?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kaikille omat kansiot ja sinne välilehtien väliin kaikki lajiteltuna. Esim. lapsille "koulu", "sairaudenhoito", "harrastukset" jne. Ja tietenkin paperit pitää jaksaa säännöllisesti laittaa kansioihin.
Ja siis tietenkin vanhimmasta päästä pitää osata myös hävittää papereita. Moniakaan papereita ei tarvi säilyttää muutamaa vuotta pitempään (esim. vanhat vuokrasopparit, verotukseen liittyvät paperit jne). Reseptit kun saa uusittua kerran sähköiseksi, niin ei sitä paperiversiota enää tarvikaan.
Heti kun papru on käsitelty, mapitan sen. Hommaa riittää, vaikka olen yrittänyt kaiken mahdollisen muuttaa sähköiseksi. On oman talouden, isän ja äidin paperisota. Kovalevyllä tietenkin vielä kaikki heidän tiliotteet ja kelapäätökset sun muut. Pankin tallelokerossa lisää dokumentteja, osakekirjoja ja testamentteja. Tähän pitäis saada valtion puolesta joku keskitetty tsydeemi, minne synnäriltä asti kaikki mahdollinen todistusaineisto.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut mapeista??
juu, olen yrittänyt mapittaa.
Siitä huolimatta papereita kertyy paitsi niihin myös ns. sekalaisiin (joille ei ole omaa mappia). Ongelma on myös siinä ettei aina tiedä kuinka kauan jotain juttua pitäisi säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut mapeista??
juu, olen yrittänyt mapittaa.
Siitä huolimatta papereita kertyy paitsi niihin myös ns. sekalaisiin (joille ei ole omaa mappia). Ongelma on myös siinä ettei aina tiedä kuinka kauan jotain juttua pitäisi säilyttää.
Miksei sitä sekalaista sälää voi myös mapittaa? Laittaa vaan sen mappiin, jonka paperi se alunperin on.
Minkälaisissa papereissa ongelmana on tuo, ettei tiedä kauanko pitää säilyttää? Voisko nuo selvittää eli jos liittyy vaikka verotukseen, niin selvittää verottajan sivuilta, kauanko mitäkin papereita tulee säilyttää.
Hommaa jokin esisäilytyspaikka kaikille postiluukusta tuleville papereille, johon nakkaat ne ennen kuin jaksat avata. Heti kun avaat ne, kirjoita kuoreen, mitä asia koskee, esimerkiksi "sähkölasku heinäkuu". Sitten kun olet valmis käymään paperit läpi, niin laitat ne eri kansioihin.
Tosi paljon on sähköisessä muodossa esim verot, palkkakuitit, laskut. Heti kun asia on käsitelty, silppuriin.
Remonttipapereille yms oikeasti säästettäville on oma laatikko tai kansio. Juokseville asioille kapea pieni mappi( paperinen) keittiössä.
Lasten askartelut ja tavarat on vaikeampi juttu. Käyn uusimmat läpi kerran kk. Säästettävien annan "muhia" muutaman vuoden, sitten ne töherrykset on helpompi panna pois ja kivat säästää.
Käyttöohjeet yms laitan yleensä roskiin, netistä löytää kun Googlaa mallin ja laitteen.
Ei ole mappeja, ei ole kuin joku sentin paksunen nippu jotain papereita.
Eihän nykyisin tule mitään paperisena ja kaikki laitettu silppuriin, mitkä jo käsitelty.
Meinasin tikahtua nauruun, kun duunikaveri kertoi, että hänellä on tilinauhat säästettynä vuodesta 1992 lähtien. WHAT!?
Meillä on kodinkansio kaikille kodin papereille ja lisäksi omat kansiot tärkeille papereille. En ikinä jaksanut rei'ittää papereita, niin hankin sellaisen haitarimallisen, johon paperit voi vain sujauttaa. Kerran vuodessa tai parissa käyn kansiot läpi ja poistan takuukuitit, joista takuu on mennyt umpeen yms paperit, joita ei enää tarvitse.
Muistoja varten on jokaiselle oma muistolaatikko. Lasten töitä säilytettäessä kannattaa miettiä, että työt pitää oikeasti säilyttää huolellisesti, jos niistä haluaa nauttia myöhemmin. Värit leviävät helposti jne jolloin työt menevät roskiin. Hanki kunnon taidekansio säästettäville töille ja kuvaa muut työt talteen.
Hanki tärkeille papereille:
M A P P I 👍👍👍👍👍👍
Hyviä vinkkejä, kiitos vastanneille. Kuittien säilytysaika varmaan selviäisikin netistä kun vain jaksaisi ja muistaisi aina tarkistaa. Ja erilaisia käyttöohjeitakin tosiaan mahtaa löytyä jos tietää mallin. Meillä tallessa näköjään paljon epäolennaistakin sälää kuten vanhoja hinnastoja, että voi muka myöhemmin kattoo miten hinnat kehittyy. Lasten askartelujen ja lelujen suhteen karsiminen onkin hankalampaa. Tai sen muistaminen mikä lelu on ollut kenenkin lapsen (kun esim. legot kiertävät lapselta toiselle). En tiedä miten isot varastotilat ihmisillä yleensä on mutta meillä kyllä tilat asettaa omat raaminsa kaiken säilyttämiselle.
Sama juttu vaikka ei ole edes muksuja. Jotenkin vaan sitä ei ikinä kukaan neuvonut missään tällaisissa asioissa kun omilleen muutti (eikä silloin ollut nettiäkään josta asian olisi voinut "opiskella") ja alkuunhan se paperin määrä ei ongelma ollutkaan vaikka sitä vaan tuuppasi lipaston laatikkoon..
Jossain vaiheessa sitä sitten oli niin tottunut tuohon papereiden vaan johonkin tunkemiseen, että vaikka sitä jo tursusi laatikkokaupalla niin sille ei vaan osannut eikä varsinkaan jaksanut tehdä mitään koska siinä olisi ollut ihan käsittämätön savotta.
Lopulta sitten vaan surutta nakkasin silppuriin kaikki alkaen ns. pohjalta päin, koska ei sitä sekalaista kasaa olisi setvinyt enää kukaan. Nykyään yritän sitten ainakin niputtaa nätisti kaikki paperit siistiin pinoon jonka käyn säännöllisesti läpi että mitkä voi silputa pois. Ja käytössä on sähköiset laskut ihan kaikkialta mistä sen vaan saa, mutta kyllä sitä erilaista virallista paperia vaan tuntuu kertyvän. Mihinkään mappirumbaan en noiden takia ryhdy, koska ne mapitkin vie vaan turhaan tilaa verrattuna nättiin siistiin nippuun lipastossa.
Jotenkin luulisi, että tällaisia arkiaskareita ja joku taloudenhoidon abc kuuluisi ihan peruskoulun opetusohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä, kiitos vastanneille. Kuittien säilytysaika varmaan selviäisikin netistä kun vain jaksaisi ja muistaisi aina tarkistaa. Ja erilaisia käyttöohjeitakin tosiaan mahtaa löytyä jos tietää mallin. Meillä tallessa näköjään paljon epäolennaistakin sälää kuten vanhoja hinnastoja, että voi muka myöhemmin kattoo miten hinnat kehittyy. Lasten askartelujen ja lelujen suhteen karsiminen onkin hankalampaa. Tai sen muistaminen mikä lelu on ollut kenenkin lapsen (kun esim. legot kiertävät lapselta toiselle). En tiedä miten isot varastotilat ihmisillä yleensä on mutta meillä kyllä tilat asettaa omat raaminsa kaiken säilyttämiselle.
Ottakaa valokuvat noista "ei niin tärkeistä" jutuista, esim. suurin osa lasten piirustuksista näin, ja sitten vaikka joka ikävuodelta 1-2 hienointa piirustusta/askartelua säilytetään sellaisenaan (voi tehdä vaikka oman kansion näistä, niin kiva kattoa myöhemmin). Sitten vaan kovalevylle tms kansioittain nuo kuvat talteen.
Samalla tavalla voi valokuvata muutakin, mistä ei tarvitse sitä alkuperäistä versiota.
Laitan ne mappiin. Jokaisessa taskussa on omat kategoriat esim. Kelan kirjeet, vakuutuspaperit jne. Käyn sen läpi parin vuoden välein ja poistan vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu vaikka ei ole edes muksuja. Jotenkin vaan sitä ei ikinä kukaan neuvonut missään tällaisissa asioissa kun omilleen muutti (eikä silloin ollut nettiäkään josta asian olisi voinut "opiskella") ja alkuunhan se paperin määrä ei ongelma ollutkaan vaikka sitä vaan tuuppasi lipaston laatikkoon..
Jossain vaiheessa sitä sitten oli niin tottunut tuohon papereiden vaan johonkin tunkemiseen, että vaikka sitä jo tursusi laatikkokaupalla niin sille ei vaan osannut eikä varsinkaan jaksanut tehdä mitään koska siinä olisi ollut ihan käsittämätön savotta.
Lopulta sitten vaan surutta nakkasin silppuriin kaikki alkaen ns. pohjalta päin, koska ei sitä sekalaista kasaa olisi setvinyt enää kukaan. Nykyään yritän sitten ainakin niputtaa nätisti kaikki paperit siistiin pinoon jonka käyn säännöllisesti läpi että mitkä voi silputa pois. Ja käytössä on sähköiset laskut ihan kaikkialta mistä sen vaan saa, mutta kyllä sitä erilaista virallista paperia vaan tuntuu kertyvän. Mihinkään mappirumbaan en noiden takia ryhdy, koska ne mapitkin vie vaan turhaan tilaa verrattuna nättiin siistiin nippuun lipastossa.
Jotenkin luulisi, että tällaisia arkiaskareita ja joku taloudenhoidon abc kuuluisi ihan peruskoulun opetusohjelmaan.
Toki vois olla hyvä tällaiset taloudenhoidon opinnot jo peruskoulussa. Toisaaltahan tätä sisältyy moniin oppiaineisiin jo luonnostaan eli pitää opetella olemaan järjestelmällinen eli vastata omista koulutarvikkeista, osata kerätä aineistoa kasaan jne.
Mutta kyllä tällainen järjestelmällisyys on hyvin pitkälti viitsimisestä kiinni. Ei mullakaan kotona opetettu tällaista "arkistointia", mutta jossain vaiheessa yksin asuessa sitä vaan piti alkaa pistää paperit järjestykseen, että löytää sitten mitä tarvii. Ja tietenkin heittää turhat pois. Vaikuttaa myös yleiseen siisteyteen, kun joka paikka ei tursua rojua.
En onnistu. Paperini sotkeutuvat itsestään. Oikeesti. Ne on mapeissa mutta katoavat ja siirtyvät itsekseen.
Lasten piirustukset, reseptit ym. sekalaiset eivät ole sellaisia tärkeitä, joita pitäisi erityisesti arkistoida. Niille voi olla joku pahvikotelo, tai siis useampia eri tarkoituksiin. Minulla niitä on erikseen lasten jutuille, käsityöohjeille, yrityksen asioille. Sitten on erikseen kansiot kirjanpitoon meneville kuiteille, takuulapuille ym. Todistuksia ym. on aikanaan kerätty haitarilaukkuun, mutta omista opiskelu-, työ- ym. todistuksista on kertynyt jo hyvänkokoinen kansio.
Lisäksi on erityisiä säilytyspaikkoja, kuten metsästykseen liittyville luville asekaapissa, ruokaresepteille keittiön kaapissa, perintö-, kiinteistö ym. papereille on varattu yksi kokonainen hylly kirjahyllyssä.
Ei sekään ole huono tapa, että on joku kotelo, johon laitetaan kaikki tulevat tärkeät paperit saman tien, jotta eivät joudu hukkaan. Se on vaan inventoitava aina vähän väliä. Jos siihen uppoavat myös laskut, se on tehtävä vähintään 2 viikon välein, jotta ei jää maksamatta. Muuten voi kerran vuodessakin riittää, jolloin mm. vero- ja takuulaput tulevat arkistoitua oikein.
Kuitteja ei tarvitse erikseen säilyttää, jos ei ole kyse sellaisesta osamaksusta tai käteismaksusta, josta ei ole muuta todistetta tiliotteella ja jota voidaan karhuta vielä 5 vuoden kuluessa eräpäivästä. 5 vuotta vanhempia kuitteja ei tarvitse säilyttää, jos ei ole kyse pitemmän takuun sisältävästä.
Muistot ovat sitten asia erikseen, tai parisuhteessa se tieto, kuka minkäkin kalliimman tavaran on ostanut siinä vaiheessa, kun niitä ollaan jakamassa.
Kaikille omat kansiot ja sinne välilehtien väliin kaikki lajiteltuna. Esim. lapsille "koulu", "sairaudenhoito", "harrastukset" jne. Ja tietenkin paperit pitää jaksaa säännöllisesti laittaa kansioihin.