Miten onnistutte säilyttämään ja pitämään tärkeät paperit järjestyksessä?
Kun vuosien varrella perheessä kertyy lasten piirustuksia, todistuksia ym. kouluun liittyvää sekä aikuisten verotukseen, asumiseen, takuisiin ym. liittyviä kuitteja, epigriisejä ja reseptejä, sekalaisia säästettäviä kortteja tai muita muistoja sekä nyt etätöiden aikaan vielä erinäisiä työhön liittyviä asiakirjoja. Joka paikka pursuaa paperia eikä kaikki tosiaankaan ole sähköisessä muodossa. Miten teillä on ratkaistu tämä säilytysasia onnistuneesti?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mappeja, ei ole kuin joku sentin paksunen nippu jotain papereita.
Eihän nykyisin tule mitään paperisena ja kaikki laitettu silppuriin, mitkä jo käsitelty.
Meinasin tikahtua nauruun, kun duunikaveri kertoi, että hänellä on tilinauhat säästettynä vuodesta 1992 lähtien. WHAT!?
Hulluilla on halvat huvit ja joillakin peräti ilmaiset.
Minä voisin olla se työkaverisi. Olen lyönyt ikäville anopin lapsille jauhot suuhun ilmoittamalla, että minulla on tallessa tilinauhoja ja kuitteja kaikilta niiltä vuosikymmeniltä, jotka olen miehen kotitilalla asunut. Eräät kun yrittivät väittää, että olen elänyt miehen siivellä, ilmaiseksi enkä ole mitään tarvinnut maksaa.
Meitä on paljon, jotka olemme eläneet paperiaikaa. Vielä vuoden 2019 opintotodistus on tullut vain paperisena. Onhan se toki skannattu, mutta paperi on edelleen tallessa.
Eihän nykyisin tarvi säilytellä juuri mitään. Sähköisenä verotiedot, epikriisit, reseptit ym. Yksi kansio on johon muutama paperi vuodessa tulee laitettua.
Laitan säilytettävät paperit eteisessä olevaan laatikkoon tulojärjestyksessä (laskut maksan tietysti heti). Mapitan tärkeät paperit, kun ehdin. Muut puolitärkeät paperit (esim. takuukuitit, maksetut laskut jne) laitan muovipusseihin ja vuosiluku päälle. Sitten heitän roskiin vanhimmasta päästä vuosittain yli 10 v vanhat pussit. Jos tarvitsee jotain takuukuittia etsiä, niin selaan läpi ostovuoden pussin.
Onko sinulla ADHD? Heillä voi olla vaikea pitää asioita järjestyksessä
Skannaan ja tallennan pilvipalveluun. Ja tämän jälkeen poltan paperit takassa.
Ehdotan laatikkoja säilytettäville papereille.
E-laskuiksi kaikki mahdolliset laskut.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa jokin esisäilytyspaikka kaikille postiluukusta tuleville papereille, johon nakkaat ne ennen kuin jaksat avata. Heti kun avaat ne, kirjoita kuoreen, mitä asia koskee, esimerkiksi "sähkölasku heinäkuu". Sitten kun olet valmis käymään paperit läpi, niin laitat ne eri kansioihin.
Tuolla tavalla kyllä jää laskut helposti maksamatta ja mahd. toimenpiteitä vaativat asiat hoitamatta.. Heti vaan kuoret auki ja asiat hoitoon. Kun asia hoidettu tai lasku maksettu, niin kirjoittaa sen kirjeen päälle ja laittaa kansioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa jokin esisäilytyspaikka kaikille postiluukusta tuleville papereille, johon nakkaat ne ennen kuin jaksat avata. Heti kun avaat ne, kirjoita kuoreen, mitä asia koskee, esimerkiksi "sähkölasku heinäkuu". Sitten kun olet valmis käymään paperit läpi, niin laitat ne eri kansioihin.
Tuolla tavalla kyllä jää laskut helposti maksamatta ja mahd. toimenpiteitä vaativat asiat hoitamatta.. Heti vaan kuoret auki ja asiat hoitoon. Kun asia hoidettu tai lasku maksettu, niin kirjoittaa sen kirjeen päälle ja laittaa kansioon.
Miksi ihmeessä maksettu lasku arkistoidaan? Tiliotteelta näkyy maksu ja se riittää todisteeksi maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mappeja, ei ole kuin joku sentin paksunen nippu jotain papereita.
Eihän nykyisin tule mitään paperisena ja kaikki laitettu silppuriin, mitkä jo käsitelty.
Meinasin tikahtua nauruun, kun duunikaveri kertoi, että hänellä on tilinauhat säästettynä vuodesta 1992 lähtien. WHAT!?Hulluilla on halvat huvit ja joillakin peräti ilmaiset.
Minä voisin olla se työkaverisi. Olen lyönyt ikäville anopin lapsille jauhot suuhun ilmoittamalla, että minulla on tallessa tilinauhoja ja kuitteja kaikilta niiltä vuosikymmeniltä, jotka olen miehen kotitilalla asunut. Eräät kun yrittivät väittää, että olen elänyt miehen siivellä, ilmaiseksi enkä ole mitään tarvinnut maksaa.
Meitä on paljon, jotka olemme eläneet paperiaikaa. Vielä vuoden 2019 opintotodistus on tullut vain paperisena. Onhan se toki skannattu, mutta paperi on edelleen tallessa.
Olenhan minäkin sen paperiajan elänyt, olen 63vuotias. Mutta en ole muumioitunut.
Laskut e-laskuna, vero-ja vakuutusasiat löytyy kyllä tietsikalta.
aikuisten verotukseen
- Verotustiedot ovat sähköisenä, riittää kun pitää säilössä edellisen verotuspäätöksen. Mahdolliset kuitit voi kuvata sähköisiksi.
asumiseen
- vuokrasopimus tai talon kauppakirja ja osakekirja on hyvä säilyttää. Enintään muutama sivu papereita, eivätkä nämä muutu ennen kuin muuttaessa.
takuisiin ym. liittyviä kuitteja
- kuva ja säilytys sähköisenä
epigriisejä ja reseptejä
- mitä reseptejä, eikö nämä ole kaikki sähköisenä? Samoin kaikki potilaskertomukset.
sekalaisia säästettäviä kortteja tai muita muistoja
- ratkaisu: älä säilytä näitä jos niitä on liikaa.
sekä nyt etätöiden aikaan vielä erinäisiä työhön liittyviä asiakirjoja
- missä työssä vielä tulee paperisia asiakirjoja?
Kuulostaa tekemällä tehdylta "ongelmalta", en yhtään osaa samaistua, kun lähes kaikki on ollut sähköisenä jo vuosikymmenen.
Samalla lailla kuin vaatekaapin siivous, välillä pitää järjestellä että löytää haluamansa.
Suunnilteen kaikki on kuitenkin pilvitiedostoissa tms tallessa koska niitä tarvitsee muutenkin sähköisenä.