Synnyttänyt nainen järkyttyi kohtelustaan
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014073018529286_uu.shtml
Siis onko tämä nainen tosissaan? :D Voi hyvää päivää.
"On käynyt mielessä, että haluanko toista lasta tämän jälkeen."
Kommentit (283)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:12"]
Kyllä on pienessä murheet. Kaikenlaisia kermaperseitä.
[/quote]
Meillähän menee oikeastaan hyvin, onneksi on pienet murheet. Kuule et saa sympatiaa,toivottavasti sinulla on suuret murheet,siis ettei mene hyvin!!!!!!
[/quote]
Sinä olet kurja ihminen, toivot muille pahaa. Onko sinulla kaikki kunnossa?
On ihanaaa olla oma itsensä, turhia sensuroimatta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:49"]
Jyväskylän keskussairaalassa ainakin ollut hyvät ruuat ja nälkä ei oo jääny. Synnytyksen jälkeenkin tuotiin niin runsas tarjotin että en jaksanut edes syödä kaikkea. Kyllähän siellä sairaalassa olosta maksetaankin, olis se nyt kumma jos sinne pitäis omat eväät kulettaa.
[/quote]
kyllä se on yhteiskunta joka sitä lystiä maksaa. sinun osuutesi on kärpäsenriukku summasta mitä
itsekäs synnytyksesi maksaa.
[/quote]
Sähän voit itse pitää tämän mielessäsi ja jos joskus synnytät niin tee se vanhaan tapaan saunassa, ei maksa mitään. Ukkos voi tuoda eväät lauteille. Ite meinasin käyttää tätä yhteiskunnan palvelua seuraavassakin synnytyksessä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:33"]
En nyt jaksa lukea koko ketjua mutta olen synnyttänyt kolme lasta Naistenklinikalla ja yhden Hämeenlinnassa.
Ero oli kuin yöllä ja päivällä! Naistenklinikalla synnystä nopeutettiin kalvojen puhkomisella, oksitosiinilla ja epiduraali oli itsestäänselvyys. Hämeenlinnassa synnytys ei tahtonut lähteä kunnolla käyntiin mutta edellä olevia keinoja ei käytetty vaan minut pistettiin ulos pakkaseen kävelemään!
Synnytys kesti paljon pidempään kuin Naistenklinikalla ja nopeutuskeinoja sai vaatimalla vaatia ja minua katsottiin kuin hullua. Olin niin väsynyt, että vain itkin ja synnytyksen jälkeen en pysynyt enää pystyssä. Hirveä kokemus Hämeestä.
[/quote]
Tiedätkös, samankin naisen synnytykset eroavat toisistaan. Kävely on varsin hyvä synnytyksen edistäjä silloin, kun lapsivedet eivät ole menneet. Ja voi olla, että pienessä sairaalassa oli siinä vaiheessa ruuhkaa, joten synnytyssali oli varattu ja sinun olisi joko pitänyt odottaa vuodeosastolla (jossa ei kalvoja puhkaista eikä oksitosiinia anneta edes Naikkarilla) TAI tosiaan vähän jaloitella. Makoilu vuodeosastolla edistää synnytystä heikoiten noista, joten veikkaan, että Hämeenlinnan synnärin hoitaja teki aivan oikean ratkaisun.
Synnytysten kestoja ei kannata vertailla, kun ei tiedä tarkemmin eri yksityiskohtia eikä sitä, miten pitkälle avautumisesi oli edennyt siinä vaiheessa, kun Hämeenlinnassa menit synnärille ja tilanne tarkistettiin.
117, itse Naikkarilla synnyttänyt
[/quote]
Ai vähän jaloitella kun pistetään kahdeksi tunniksi ulos kävelemään! Ei ollut ruuhkaa. Naistenklinikalla puhkottiin samassa tilanteessa kalvot ja laitettiin oksitosiinitippa käteen.
[/quote]
Sinähän et nyt kyllä TIEDÄ oliko ruuhkaa vai ei. Jos kohdunkaula ei ole avautunut kuin sentin pari, käveleminen on todella hyvä hoitotapa.
Ja haloo - et sinä tiedä, olivatko nuo tilanteet edes likimain samanlaisia.
[/quote]
Kysyin asiaa ja sanottiin, että täällä Hämeessä on aikaa odotella. No ei ole kiva odotella, kun voimat loppuu siinä odotellessa. Monta tuntia jatkuneet supistukset väsyttää! Mielummin Naistenklinikan liukuhihnameininki kuin tuntikausien kärvistely.
[/quote]
Kyllä ne väsyttää, mutta pointti on, että poltot tuntuu kahta kauheammin ja voimakkaammin, jos makaat aloillasi. Liikkuminen on paras tapa edistää synnytystä ja vähentää kipuja. Naikkarilla ei vaan oikein ole tiloja panna synnyttäjää kävelemään, Hämeenlinnan keskussairaalan ympärillä on sen sijaan ihan hyvät kävelymaastot.
Sinulla oli todennaköisesti "aikaa odotella" siksi, että kohdunsuusi tilanne oli siinä vaiheessa vielä kovin alkuavautumisvaiheessa.
En minä nyt tietenkään väitä, että Hämeenlinnassa on toimittu täsmälleen oikein - kun en tiedä asiasta enempää kuin mitä sinä olet kertonut - mutta muistutan vaan, että vaikka sinusta kyse oli aivan samanlaisista synnytyksistä Hämeenlinnassa ja Helsingissä, niin tuskin on ollut. Ja käveleminen ON hyvä lääke pitkittyneessä avautumisvaiheessa.
117
Otan tuon kermaperseen kohteliaisuutena. Olen saant laadukasta terveydenhoitoa, kyllä taatusti olisin nostanut haloon kuten jutun juuri synnyttänyt. Täytyykö sairaalassa tyytyä ala-arvoiseen kohteluun, EI.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:08"]Onko muilla joka aamu tuotu aamiainen huoneeseen? Itse sain ekana aamuna, yöllä leikatun sektion takia, mutta muuten kyllä itse piti hakea käytävän kärristä. Samoin myös iltapala piti hakea, kärristä sai sitten ottaa sitä mitä halusi syödä.
[/quote] Salossa tuotiin aamupala, lounas ja päivällinen huoneeseen aina, väli-ja iltapala haettiin käytävän keittiöstä. Tarjotin haettiin usein poiskin. Hyvä palvelu! :)
"Eihän tuo ole missään nimessä riittävän kokoinen saati ravitseva aamiainen, mutta tuskin sentään haluamaansa(?) toista lasta kannattaa noin surkeaksi menneen sairaalatason johdosta jättää tekemättä. Naiset on vaan niin kusipäitä, senhän huomaa taas tästäkin ketjusta joistakin kommenteista. Asetupa hetkeksi nälkäisen, rasittuneen ja synnyttäneen naisen asemaan ja mieti olisiko tuo omasta mielestäsi ihan ok aamiainen? Jopa minä, vapaaehtoisesti lapseton nainen, osaan tämänkin toisen ihmisen asemaan asettumisen tehdä erittäin helposti. Keskimääräinen av:n äiti-ihminen selvästikään ei..."
Lapsettomana ajattelen samoin. Mitä nämä äiti ihmiset oikein kommentoivat.... sahaavat omaa oksaansa...
Onko naisen ja äidin asema näin vähäpätöinen Suomessa? Kuka arvostaa naista/äitiä, kun he eivät sitä itsekkään tee. Se on selvä viesti myös poliittisille päättäjille, synnyttävä äiti on toisarvoinen kansalainen ja synnytysosastot voidaan siirtää sinne missä on halvimmat kustannukset, palveluiden laadulla ei ole mitään merkitystä, sen käsityksen on saanut ainakin tältä palstalta. Äitien on kärsittävä jopa ravinnon puutteesta.
Monissa muissa maissa ja niin oli ennenkin Suomessa äideillä lapsivuodeaika ja äitiä passattiin. Monissa kehitysmaissa yhä edelleen muut naiset synnytystaloissa palvelet uutta äitiä ja hänen tarpeitaan.
Ravinnolla luulisi olevan suuri merkitys synnytyksestä toipumiseen ja vauvan hoidon jaksamiseen myöhemmin. Mutta mitä tekevät tämän päivän äidit - kivittävät ensimmäisenä sanan saattajan. Näin oli myös ennen 60-70-luvulla kun naiset alkoivat vaatia synnytyksiinsä kipulääkitystä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:25"]
Otan tuon kermaperseen kohteliaisuutena. Olen saant laadukasta terveydenhoitoa, kyllä taatusti olisin nostanut haloon kuten jutun juuri synnyttänyt. Täytyykö sairaalassa tyytyä ala-arvoiseen kohteluun, EI.
[/quote]
uskot kaiken mitä iltalehdessä kerrotaan ilman lähdekritiikkiä?
minä en.
tarinassa oli jo valehtelua ainakin osittain. miksi ei muukin osa olisi saanut värikynää?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:09"]
Ihan tyypillistä toimintaa synnytyssairaaloissa. Pitää tietää realiteetit ennen kuin menee synnyttämään. Jos luulee, että siellä paapotaan tai kohdellaan kuin kuninkaallista - väärä luulo. Itse sain kolme vuorokautta synnytyksen jälkeen syödä vain mehukeittoa ja mehua. Selvittiin siitä hengissä. Mutta tietty uusi äiti on hormoonihumalassa ja siksi kaikki sanomiset tuntuu vähintään kunnianloukkauksilta.
[/quote]
EN nyt jaksa paneutua tähän ketjuun tämän enempää, mutta pakko sanoa, että Seinäjoella on kyllä synnyttäneellä äidillä todella hyvät oltavat. Aiankin mun mielestäni siellä saa kohtuullisen hyvää ruokaa, jota on myös tarpeeksi. Synnyttäneiden vuodeosastolla äitejä paapotaan ja kohdellaan todella nätisti (näin ainakin mun omat hoitajat molemmilla kerroilla).
Olin ekan synnytyksen jälkeen tosi huonossa kunnossa, ja sain tosi hellää ja mukavaa hoitoa. Hoitajat passasivat, jos mies ei ollut paikalla. Tokalla kerralla olin erittäin hyvässä kunnossa, mutta edelleen hoitajat olivat valmiita passaamaan. Vauvaakin saa viedä vauvalaan, jos haluaa nukkua. Joten kiitos vaan sinne, jos joku vierihoidon työntekijä sattuu lukemaan!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:20"]Aloin vaan jutun luettuani miettiä, että mitenköhän mahtaa pariskunta selvitä pienen, vaativan vauvan kanssa.
[/quote]
Mun mielestä toi aamiainen näytti tosi aneemiselta ja olen onnellinen että itse sain paremmat tarjoilut. Mun mielestä oli myös kiva että henkilökunta oli ystävällistä ja kannustavaa, yhden muun sairaalahoidon aikana henkilökunnan kohtelu oli nurjaa vaikkei mitään hoitovirheitä tehtykään ja se oli tosi helvetillinen viikko.
Mä olen pärjännyt loistavasti pienen, vaativan vauvan kanssa josta tuli myöhemmin isompi ja yhä vaativa lapsi. Lisäksi siinä on mennyt hienosti mukana muutama tavallisempi lapsi.
Onko muuta mitä haluat kermaperseeltä kysyä?
[/quote]
Katsos kun tuossa EI ollut ala-arvoista kohtelua, ainoastaan kajahtanut äiti. Jos ei saa suutaan auki ja pyydä lisää aamupalaa, on suoraan kusipäistä sitten soitella iltapäivälehtiä ja tyrkyttäytyä haastateltavaksi. Ja voi herranlettas, hoitaja kieltäytyi antamasta tujua troppia, on se niiiiiiin väärin.
Mutta kato kun se oli sen ämmän ainoa viisiminuuttinen julkisuudessa...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:35"]
[/quote]
Katsos kun tuossa EI ollut ala-arvoista kohtelua, ainoastaan kajahtanut äiti. Jos ei saa suutaan auki ja pyydä lisää aamupalaa, on suoraan kusipäistä sitten soitella iltapäivälehtiä ja tyrkyttäytyä haastateltavaksi. Ja voi herranlettas, hoitaja kieltäytyi antamasta tujua troppia, on se niiiiiiin väärin.
Mutta kato kun se oli sen ämmän ainoa viisiminuuttinen julkisuudessa...
[/quote]
Kuka nimittelee ämmäksi. Loukkaus halventaa vain lausujansa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:08"]Onko muilla joka aamu tuotu aamiainen huoneeseen? Itse sain ekana aamuna, yöllä leikatun sektion takia, mutta muuten kyllä itse piti hakea käytävän kärristä. Samoin myös iltapala piti hakea, kärristä sai sitten ottaa sitä mitä halusi syödä.
[/quote] Salossa tuotiin aamupala, lounas ja päivällinen huoneeseen aina, väli-ja iltapala haettiin käytävän keittiöstä. Tarjotin haettiin usein poiskin. Hyvä palvelu! :)
[/quote]
No meillä lappeenrannassa ollu näköjää sitte aika huono palvelu. :D lounas ja päivällinen kyllä tuotiin huoneeseen. Kaikista huvittavinta oli ,että kiireellisen sektion jälkeen mut kärrättiin johonkin liinavaatekomeroon nukkumaan, oli kamala ruuhka synnärillä eikä mihinkää mahtunu. Pitäiskö tehä valitus, ku noi huonosti potilaita kohtelevat? :D
valitettavaa on , että kaikki saavat lisääntyä.
jokaiselle lisääntyvälle pitäisi olla jonkinlainen lupa tai koulutus lisääntymiseen.
monikaan vanhempi ei varmaan läpäisisi.
tällä siis viittaan siihen , että synnytyksessä saattaa jokin mennä vikaan. tätäkin ihmetellään.
ja ei ole puuroa! miten sen lapsen kanssa pärjää, jos ei saa suutaan auki omista eväistään?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:08"]Onko muilla joka aamu tuotu aamiainen huoneeseen? Itse sain ekana aamuna, yöllä leikatun sektion takia, mutta muuten kyllä itse piti hakea käytävän kärristä. Samoin myös iltapala piti hakea, kärristä sai sitten ottaa sitä mitä halusi syödä.
[/quote]
No meillä lappeenrannassa ollu näköjää sitte aika huono palvelu. :D lounas ja päivällinen kyllä tuotiin huoneeseen. Kaikista huvittavinta oli ,että kiireellisen sektion jälkeen mut kärrättiin johonkin liinavaatekomeroon nukkumaan, oli kamala ruuhka synnärillä eikä mihinkää mahtunu. Pitäiskö tehä valitus, ku noi huonosti potilaita kohtelevat? :D
[/quote]
Eksote on tunnettu huonosta ilmapiiristään, joka heijastuu myös potilaisiin. Ei tuota hoitoa voi kiittää.
"uskot kaiken mitä iltalehdessä kerrotaan ilman lähdekritiikkiä?
minä en.
tarinassa oli jo valehtelua ainakin osittain. miksi ei muukin osa olisi saanut värikynää?"
Historia toistaa itseään. Joo, kyllä se on täysin äidin syytä, jos synnytys kestää kauan ja koskee. Naiset nyt ovat vain hysteerisiä, eivätkä kestä edes hyttysen pistoa. Naiset ovat pienikokoisia, tuskin tarvitsevan yhtä leipäpalasta enemmän. jne. jne. Ja tosiaan kaikki on hysteerisen naisen valehtelua. Kivulla sinun pitää synnyttävän, niin sanoo Raamattu. Ja nainen on synnytyksen jälkeen saasteinen ja kirkkoon ei ole menemistä, ennen kun nainen on ripittäytynyt ja tunnustanut himon syntinsä. Miehellä tähän ei ole mitään asiaa. Luulin, tämän liittyvän 1800-1900-lukuun, mutta se liittykin vuoteen 2014, kun luen näitä kommenteja, niin syvällä on naisen ja äitien halveksunta. Ollaanko me edes sivistysvaltiossa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:45"]
"uskot kaiken mitä iltalehdessä kerrotaan ilman lähdekritiikkiä?
minä en.
tarinassa oli jo valehtelua ainakin osittain. miksi ei muukin osa olisi saanut värikynää?"
Historia toistaa itseään. Joo, kyllä se on täysin äidin syytä, jos synnytys kestää kauan ja koskee. Naiset nyt ovat vain hysteerisiä, eivätkä kestä edes hyttysen pistoa. Naiset ovat pienikokoisia, tuskin tarvitsevan yhtä leipäpalasta enemmän. jne. jne. Ja tosiaan kaikki on hysteerisen naisen valehtelua. Kivulla sinun pitää synnyttävän, niin sanoo Raamattu. Ja nainen on synnytyksen jälkeen saasteinen ja kirkkoon ei ole menemistä, ennen kun nainen on ripittäytynyt ja tunnustanut himon syntinsä. Miehellä tähän ei ole mitään asiaa. Luulin, tämän liittyvän 1800-1900-lukuun, mutta se liittykin vuoteen 2014, kun luen näitä kommenteja, niin syvällä on naisen ja äitien halveksunta. Ollaanko me edes sivistysvaltiossa.
[/quote]
vastauksesi on varsin sekava helppoon kysymykseen?
mutta marttyyrikulttuurin poimiminen uskonnoista on ok kuitenkin ?
rusinat pullasta, rusinat pullasta ; ) tai yhteiskunnalta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:14"]
Tälle naiselle tiedoksi, että 13 tuntia on täysin normaali eikä edes pitkä synnytys. On myös normaalia että huoneessa ollaan yksin puolison kanssa (paitsi ponnistusvaiheessa). Erityistoiveista voinee kertoa etukäteen. Tuntuu vähän uikuttaja tyypiltä tämä, ainut joka "pieleen" on mennyt on veren liiallinen menetys ja hätäsektio, jotka nekään ei missään nimessä harvinaisia. Tais olla vaan ruusuinenkuva koko puuhasta...
[/quote]
Minut jätettiin puolison kanssa kaksistaan vielä ponnistusvaiheessakin. Niinkin voi käydä. Kysyin vielä mieheltänikin jälkikäteen asiasta ja mies muistaa samoin, että kaksistaan jätettiin. Kätilö neuvoi miten ponnistetaan ja käski rauhassa ponnistella, hän tulee kohta takaisin. Mun ponnistus kesti yli tunnin, mutta mitä jos se oliskin kestänyt vain muutaman minuutin ja vauva olisi syntynyt miehen syliin?
[/quote]
Meidätkin jätettiin passiivisessa ponnistusvaiheessa keskenään vähäksi aikaa. Mutten koe tätä ongelmaksi. Sitten vähän ajan päästä kätilö tuli takaisin ja ehdotti, josko nyt lykättäisiin lapsi ulos, että hän ehtisi saattaa lapsen maailmaan ennen töiden loppua. ;) Niin tehtiin. Jäi positiivinen fiilis. Enkä todellakaan olisi kätilöä kaivannut sen enempää. Mutta toiset kaipaavat enemmän ja ymmärrän senkin. Ehkäpä nyt ei kohdanneet tarpeet ja mielikuvat todellisuuden kanssa. Olisi ehkä perheellekin ollut parempi hoitaa pettymykset suoraan sairaalan kanssa, eikä Iltalehden kautta. Noin asiat ei selviä ja kaikille jää vaan kökkö fiilis.
Aloin vaan jutun luettuani miettiä, että mitenköhän mahtaa pariskunta selvitä pienen, vaativan vauvan kanssa.