Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttänyt nainen järkyttyi kohtelustaan

Vierailija
31.07.2014 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014073018529286_uu.shtml

Siis onko tämä nainen tosissaan? :D Voi hyvää päivää.

"On käynyt mielessä, että haluanko toista lasta tämän jälkeen."

Kommentit (283)

Vierailija
121/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuoollainen, että potilas itse ehdottelee jotain tiettyä kipulääkettä aika usein indikoi ongelmasta, mutta ei sitä pitäisi tuolla tavalla ääneen möläyttää, ammattitaitoinen hoitohenkilökunta kohtelee kaikkia potilaita kunnioittavasti. Mutta niitä samoja ihmisiä, jotka esim. täälläkin huutaa wt:tä kaikille ja muita alentamalla pönkittää itseään, on myös terveydenhoitoalalla.

Vierailija
122/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna Naistenklinikalla sain usean ruuan sänkyyn hätäsektion jälkeen ja mahansa sai aina täyteen. Onneksi tarjoilu pelasi, sillä mies ei voinut olla sairaalassa kanssani minua auttelemassa. Heti kun vointi salli, revittiin sängystä ylös. Lääkkeitä annettiin tarpeeksi. Vahvempaa särkylääkettä sai kipujen ollessa kovat kun oli käynyt Lastenklinikan puolella vauvaa katsomassa. Kiirettähän toki oli, mutta kaikenkaikkiaan hyvä kokemus, ainakin sen osalta mitä sairaalassa voitiin siihen vaikuttaa.

Sen kuitenkin tiedän, että osalla jää hätäsektiosta sellaisia traumoja, että lapsia ei välttämättä enää haluta. Toisaalta, monilla myös aika auttaa ja mieli sen myötä muuttuu. Ei moni normaalinkaan synnytyksen kokenut ajattele haluavansa lapsia uudelleen heti synnytyksen jälkeen, eihän se mitään hauskaa hommaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu. näillä 30e / vrk maksetaan miljoonien sairaalat, lisätään miljoonia laitteisiin,

pidetään kiinteistö kunnossa, maksetaan palkat , muut kulut ja

tottakai mammoille pitäisi olla hanhenmaksaburgereita valmistava yksityiskokki

täyttämässä kaikki ruokaan liittyvät toiveet?

saisi naiset vieläkin synnyttää siellä saunassa mun puolestani.

Vierailija
124/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa kohtelua, pitäisi olla yksityinen synnytyssairaala, kuulostaa neukkutyyliltä. En tyytyisi paskaa syömään. Hyvä, että asia tuli julkisuuteen.

Vierailija
125/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain halutessani riittävästi särkylääkettä. Usea hoitaja vielä sanoi, etä tule vain rohkeasti hakemaan kansliasta lisää. Ja alkuun kun olin vielä tipassa ja veritankkauksessa, niin käskivät soittaa, niin heti tuovat lisää kipulääkettä. Ja näin myös tapahtui.

Vierailija
126/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kolmessa eri sairaalassa useita kertoja, eikä koskaan ole ollut mitään valitettavaa. Ruoka on ollut syötävää, sitä on ollut riittävästi, annoksia on tarvittaessa pienennetty tai suurennettu. Lääkkeitä olen saanut riittävästi ja hoito on ollut hyvää. Joskus on joutunut odottamaan jotain toimenpidettä tai lääkärinkiertoa, mutta niihinkin olen osannut varautua.

Onkohan tää vaan asennekysymys? Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
127/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:28"]

Mulle tuotiin supistusten välissäkin punajuuri-lihakeiton leipien kannsa( voita ja kinkkua päällä) ihan tarjoittimella huoneeseen, vaikka kipu oli kova, silti söin kuin viimeistä päivää. Nälkä oli mieletön . Synnytyssaliin tuotiin mehukannun ja täytettiin aina kun join loppuun. Ruoka oli hyvää, ei mitään valittamista , lieneekö syy miks maito nousi nopeasti ja sitä oli paljon

[/quote]

MItä? Ruokaa supistusten välissä? Mehukannu synnytysaliin?! Miksi mun ei sitten annettu koko synnytyksen (16h) aikana syödä eikä edes juoda muuta kuin n. suullinen vettä? Olin varsinkin janoissani, mutta kiellettiin syomästä ja juomasta. Mies salakuljetti pienen pahvimukin vettä, kun kätilö oli poissa.

[/quote] muuta Lahteen ! Täältä saa!

Vierailija
128/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea koko ketjua mutta olen synnyttänyt kolme lasta Naistenklinikalla ja yhden Hämeenlinnassa.

Ero oli kuin yöllä ja päivällä! Naistenklinikalla synnystä nopeutettiin kalvojen puhkomisella, oksitosiinilla ja epiduraali oli itsestäänselvyys. Hämeenlinnassa synnytys ei tahtonut lähteä kunnolla käyntiin mutta edellä olevia keinoja ei käytetty vaan minut pistettiin ulos pakkaseen kävelemään!

Synnytys kesti paljon pidempään kuin Naistenklinikalla ja nopeutuskeinoja sai vaatimalla vaatia ja minua katsottiin kuin hullua. Olin niin väsynyt, että vain itkin ja synnytyksen jälkeen en pysynyt enää pystyssä. Hirveä kokemus Hämeestä.

Vierailija
129/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa saa ruokaa n. 4h välein ja yölläkin mahdollisuus käydä osaston jääkaapilla (jos ei joku pölvästi miehineen ole syönyt sitä tyhjäksi!). Ei siellä kukaan nälkään kuole. 

Vierailija
130/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:28"]

Mulle tuotiin supistusten välissäkin punajuuri-lihakeiton leipien kannsa( voita ja kinkkua päällä) ihan tarjoittimella huoneeseen, vaikka kipu oli kova, silti söin kuin viimeistä päivää. Nälkä oli mieletön . Synnytyssaliin tuotiin mehukannun ja täytettiin aina kun join loppuun. Ruoka oli hyvää, ei mitään valittamista , lieneekö syy miks maito nousi nopeasti ja sitä oli paljon

[/quote]

MItä? Ruokaa supistusten välissä? Mehukannu synnytysaliin?! Miksi mun ei sitten annettu koko synnytyksen (16h) aikana syödä eikä edes juoda muuta kuin n. suullinen vettä? Olin varsinkin janoissani, mutta kiellettiin syomästä ja juomasta. Mies salakuljetti pienen pahvimukin vettä, kun kätilö oli poissa.

[/quote]

Mäkin olen ensin yli vuorokauden syömättä, ennen vauvan syntymistä. Synnytyksen aikana sai juoda sentään hieman mehua. Vauva syntyi 23.30, ja ruokaa sai seuraavaksi vasta aamupalalla ja näin ihan ohjeistettiin, että sitä ennen ei mitään voi saada.

Vierailija
131/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Leikkaukseen mennessä pitäisi mahalaukun olla tyhjä ja synnytyksessä on aina mahdollisuus joutua päätymään sektioon. Siksi synnytyksen aikana ei saisi suuria määriä syödä. Näin ainakin minulle on kerrottu. Joku asiantuntija voi ehkä oikaista, jos kerran joissakin sairaaloissa tarjotaan ruokaa kesken synnytyksen?

Vierailija
132/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:14"]

Tälle naiselle tiedoksi, että 13 tuntia on täysin normaali eikä edes pitkä synnytys. On myös normaalia että huoneessa ollaan yksin puolison kanssa (paitsi ponnistusvaiheessa). Erityistoiveista voinee kertoa etukäteen. Tuntuu vähän uikuttaja tyypiltä tämä, ainut joka "pieleen" on mennyt on veren liiallinen menetys ja hätäsektio, jotka nekään ei missään nimessä harvinaisia. Tais olla vaan ruusuinenkuva koko puuhasta...

[/quote]

Juuri näin. Nimim. 44 tuntia synnyttänyt ja nippa nappa hätäsektion välttänyt...

Ei se kätilö ainakaan isommissa sairaaloissa ehdi yhden synnyttäjän vieressä partioimaan ja pitelemään äitiä - ja isää - kädestä. Ihan väistämättä sinne välillä jää polttojen takia kärvistelevä äiti kahden miehensä kanssa. Sen takia se miehen/doulan läsnäolo onkin tärkeä, vai luulevatko mammat, että sairaalassa kannustetaan ottamaan tukihenkilö mukaan synnytykseen siksi, että se on äidistä fantsumpaa sillee....?

Joten olen aivan samaa mieltä - ekan synnytyksen suhteen tuolla äidillä, kuten monella muullakin on täysin epärealistiset ja ruusuiset odotukset. Fiksu ihminen ymmärtää, että kyse ei ole hänen henkilökohtaisesta sortamisestaan tai vittuilusta, vaan kaikkea synnärin toimintaa koskevasta niukan budjetin toiminnasta.

Mutta sitten on aina noita minä-minä-minä -mammoja, joiden mielestä hänen synnytyksensä on maailman keskeisin juttu, ja kaikkien pitää vaistota sanomattakin, mitä odotuksia hänellä on asian suhteen ja toteuttaa ne.

PS: tuo "tiedän, että se vasta hyvin paneekin pöntön sekaisin" voi ihan hyvin tulkita niin, että hoitaja tietää lääkkeen olevan tehokasta ja vievän kivun tehokkaasti, mutta tekevän synnyttäjästä melko kyvyttömän toimimaan aktiivisesti ponnistusvaiheessa. Tai jotain. Joka tapauksessa yksittäisen kommentin takia vain lahopää idiootti tinkii lapsenhankintahaaveistaan!

Vierailija
133/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei ollut ainoa, joka  meni pieleen.LUKEKAA KOKO JUTTU!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
134/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:33"]

En nyt jaksa lukea koko ketjua mutta olen synnyttänyt kolme lasta Naistenklinikalla ja yhden Hämeenlinnassa.

Ero oli kuin yöllä ja päivällä! Naistenklinikalla synnystä nopeutettiin kalvojen puhkomisella, oksitosiinilla ja epiduraali oli itsestäänselvyys. Hämeenlinnassa synnytys ei tahtonut lähteä kunnolla käyntiin mutta edellä olevia keinoja ei käytetty vaan minut pistettiin ulos pakkaseen kävelemään!

Synnytys kesti paljon pidempään kuin Naistenklinikalla ja nopeutuskeinoja sai vaatimalla vaatia ja minua katsottiin kuin hullua. Olin niin väsynyt, että vain itkin ja synnytyksen jälkeen en pysynyt enää pystyssä. Hirveä kokemus Hämeestä.

[/quote]

Tiedätkös, samankin naisen synnytykset eroavat toisistaan. Kävely on varsin hyvä synnytyksen edistäjä silloin, kun lapsivedet eivät ole menneet. Ja voi olla, että pienessä sairaalassa oli siinä vaiheessa ruuhkaa, joten synnytyssali oli varattu ja sinun olisi joko pitänyt odottaa vuodeosastolla (jossa ei kalvoja puhkaista eikä oksitosiinia anneta edes Naikkarilla) TAI tosiaan vähän jaloitella. Makoilu vuodeosastolla edistää synnytystä heikoiten noista, joten veikkaan, että Hämeenlinnan synnärin hoitaja teki aivan oikean ratkaisun.

Synnytysten kestoja ei kannata vertailla, kun ei tiedä tarkemmin eri yksityiskohtia eikä sitä, miten pitkälle avautumisesi oli edennyt siinä vaiheessa, kun Hämeenlinnassa menit synnärille ja tilanne tarkistettiin.

117, itse Naikkarilla synnyttänyt

Vierailija
135/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:39"]

[/quote]

[/quote]

Leikkaukseen mennessä pitäisi mahalaukun olla tyhjä ja synnytyksessä on aina mahdollisuus joutua päätymään sektioon. Siksi synnytyksen aikana ei saisi suuria määriä syödä. Näin ainakin minulle on kerrottu. Joku asiantuntija voi ehkä oikaista, jos kerran joissakin sairaaloissa tarjotaan ruokaa kesken synnytyksen?

[/quote]

Kun minä menin synnyttämään, niin melkein heti saliin päästyäni kätilö kysyi että haluanko keltasta vai punasta mehua. Aamupala-aikaan (menin aamuyöstä sairaalaan) kysyttiin että otanko puuroa tai leipää, kun kieltäydyin toi kätilö mulle jugurttia, kun kuulemma jotain pitää syödä että jaksaa. Ja siis synnytyssalissa olin, vauva syntyi vasta iltapäivällä.

Vierailija
136/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jos on epäilystä leikkaukseen joutumisesta, ei voi syödä tai juoda kovin kummoisesti...

Vierailija
137/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:44"]

[/quote]

Ei olekaan, ja moni meistä on kommentoinut niitä muitakin ruikutuksen "aiheita". LUE KOKO KETJU!!!!!!!!!!!!!

117

Vierailija
138/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:44"]

[/quote]

ainoa mikä oli pielessä oli kohtuuton prinsessa vaatimassa asioita, höystettynä

vajaaälyisellä "kyllä kulta"-miehellä ( joka ei saa edes ruokaa naiselleen ).

naiset synnytti ennen saunassa, eikä kukaan kysynyt varmaan puudutuksia.

naisista on tullut kohtuuttomia kitisijöitä ja valittajia.

Vierailija
139/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

123 VIESTIN kirjoittaja,et lukenut juttua, naisen verenvuotoa ym.

Tuskin olet edes nainen ja synnyttänyt.

Vierailija
140/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:05"]

luin ton artikkelin ja tunnistin heti ihmistyypin: ammattivalittaja! Toi nainen on hirveen vaikea luonne ja valittaminen tulee vaan lisääntymään iän myötä. Hän tulee jossain vaiheessa oikein etsimällä etsimään virheitä, joista saa valittaa. Hän tulee olemaan asiakaspalvelijoiden painajainen. Mummona hänestä tulee aivan kamala. Aivan kunnon vihaaja!

[/quote]Juuri näin! Minäkin tunnistin tuossa ammattivalittajan.