Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttänyt nainen järkyttyi kohtelustaan

Vierailija
31.07.2014 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014073018529286_uu.shtml

Siis onko tämä nainen tosissaan? :D Voi hyvää päivää.

"On käynyt mielessä, että haluanko toista lasta tämän jälkeen."

Kommentit (283)

Vierailija
61/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä uskon tuon kokemuksen, koska itselläni on kaksi samanlaista. Synnytys on nykyään varsinaista itsepalvelutouhua, kätilö ei todellakaan ole jatkuvasti tukena synnytyksessä, virheitä sattuu ja sanotaan vaan "oho" jne.

Ruoka on mielipidekysymys, mutta kyllä minäkin ihmettelin esikoiseni jälkeen että kuinka synnyttänyt nainen kuntoutuu sillä. Todella proteiiniköyhää, sokerista ja niukkaa ruokaa!

Vierailija
62/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jotkut viitsivätkin russuttaa! Sain mäkin synnytyksen jälkeen aivan surkean ruuan, mutta eipä tullut mieleenkään soitella lehteen. Sain kyllä muuten mielestäni hyvää kohtelua, tosin en mitään prinsessakohtelua todellakaan odottanutkaan. Aika naiivia odottaa että hoitohenkilökunta olisi vieressä koko ajan pitämässä kädestä ja silittämässä tukkaa. Heillä on oikeasti kiire ja pitää heidänkin päästä vessaan, juomaan jne. Oma kätilöni oli tekemässä tuplavuoroa ja muistan kuinka hän kertoi että "tässä työssä oppii syömään todella nopeasti". Kätilöt tekevät arvokasta työtä, mikä voi olla tärkeämpää kuin että joku saattaa lapsesi maailmaan? Jotenkin ärsyttää että joku vielä kehtaa kritisoida että mies joutuu olemaan tuskissaan olevan vaimon kanssa kaksin niin paljon. Kannattaisi varmaan vähän perehtyä ennakkoon, mitä on tulossa, jos on noin pihalla asioista. Netistä löytyy synnytyskertomuksia pilvin pimein, yleensä sairaaloilla on tutustumissessioita tarjolla, joissa kerrotaan asioista jne.

Mutta siis, tärkeintä itselleni oli että vauva ja minä selvittiin hengissä ja terveinä. Ei siinä paljon ruuat tai joku muka kummalliselta kuulostanut lausahdus hetkauttanut. Oma synnytykseni oli oikeasti vaikea ja toipumisaika pitkä, mutta silti mulla ei ollut mielessä katkeruus tai valittaminen, olin kiitollinen että sain niin ihanan, ja terveen lapsen. 

Ei voi kuin ihmetellä tätä iltapäivälehtien tasoa, että viitsivätkin julkaista tällaisia juttuja. Ja toinen mitä ihmettelen ovat tällaiset vanhemmat, jotka viitsivät nykyään pahoittaa joka asiasta mielensä ja soittavat ensimmäisenä johonkin roskalehteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuotiin supistusten välissäkin punajuuri-lihakeiton leipien kannsa( voita ja kinkkua päällä) ihan tarjoittimella huoneeseen, vaikka kipu oli kova, silti söin kuin viimeistä päivää. Nälkä oli mieletön . Synnytyssaliin tuotiin mehukannun ja täytettiin aina kun join loppuun. Ruoka oli hyvää, ei mitään valittamista , lieneekö syy miks maito nousi nopeasti ja sitä oli paljon

Vierailija
64/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:49"]luitteko ollenkaan, että ko. äidille oli viety lisää ruokaa kun asia oli huomattu?

[/quote]

Miksi se sitten tekee noin kamalan tärkeän uutisen sitten asiasta ? Käsittämätöntä

[/quote]

Eikös tässä ollut "ilmapalloisä" asialla? Siis ymmärsin, että naisen mies oli voimiensa tunnossa laittanut Iltikseen kuvan ja saanut sitäkautta tämän  nyyhkyn stoorin sitten lehteen.

Vierailija
65/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin vielä miehelleni vitsinä , et sairaalassa oli niin hyvä ruoka , että olis kiva päästä sinne taas synnyttää

Vierailija
66/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viikko pidetty nälässä sairaalassa eikä ole suutaan saanut auki. No julkisuudenkipeä mamma on saanut oman 15 minuuttia julkisuudessa. Tarinahan on kuin huono provo tällä palstalla.

Tuossa artikkelissa oli yksi oikeakin juttu. Mamma harkitsee, ettei hanki uusia lapsia. Tuollaiset kitisijä wt-ä...t eivät ansaitse yhtään enempää lapsia. Jos ateriasta saadaan aikaan tuollainen kriisi niin lapsenhoito tulee olemaan rankkaa.

>>> ÄLÄ siis hanki uusia lapsia.

Vierailija
67/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin synnytys on ollut kivaa? Ennen ei nainen saanut edes huutaa. Minusta ruoka oli tylsää, mutta ihan ravitsevaa. Ei kyllä ollut mitään sokerista, muualla kun kahvin kanssa mahdollisuus ottaa sokeria. 

Kyseessä on siarlaa, eikä ravintoal. Kyllä normaali ihminen osaa pyytää ja kysyä, eikä voi odota valmista. Ei voi olettaa, että hoitajat muistavat kaiken. Miten eihmeessä voisikaan tietää, jos vaikka viikon vapaalta tulee täihin, ja pitäis tiuetää tunnin päästä kaikkien 40 potilaan sairauskertomkset osastolta. Kun avaa suunsaa, niin asiat yleensä ratkeavat. 

Vierailija
68/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:14"]

Tälle naiselle tiedoksi, että 13 tuntia on täysin normaali eikä edes pitkä synnytys. On myös normaalia että huoneessa ollaan yksin puolison kanssa (paitsi ponnistusvaiheessa). Erityistoiveista voinee kertoa etukäteen. Tuntuu vähän uikuttaja tyypiltä tämä, ainut joka "pieleen" on mennyt on veren liiallinen menetys ja hätäsektio, jotka nekään ei missään nimessä harvinaisia. Tais olla vaan ruusuinenkuva koko puuhasta...

[/quote]

Minut jätettiin puolison kanssa kaksistaan vielä ponnistusvaiheessakin. Niinkin voi käydä. Kysyin vielä mieheltänikin jälkikäteen asiasta ja mies muistaa samoin, että kaksistaan jätettiin. Kätilö neuvoi miten ponnistetaan ja käski rauhassa ponnistella, hän tulee kohta takaisin. Mun ponnistus kesti yli tunnin, mutta mitä jos se oliskin kestänyt vain muutaman minuutin ja vauva olisi syntynyt miehen syliin?

Vierailija
69/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:44"]Olen synnyttänyt -08 ja -10 EKKS:ssa, ja ei siellä kyllä ruokapulaa ollut... aamuisin oli "seisova pöytä", eli kärri käytävässä, jossa oli puuroa, maitoa, mehua, kahvia, teetä, jugurttia ja leipää sekä leivänpäällisiä. Osastolla oli jääkaappi, josta sai hakea leipää, jugurttia jne. kun halusi. Lämmin ruoka oli riittävä myöskin, ja sitäkin sai hakea itse ja santsata jos halusi.

[/quote]

satks:ssa on myös kärry käytävällä ruoka-aikoina mistä ite haetaan ruoka. Ja saa tietty ottaa niin paljon kun ite halyaa. Tosin jos on esim tipassa synn jälk tuodaan sänkyyn ne.

Vierailija
70/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä synnyttänyt, mutta kokemus synnytyksen jälkeisistä tarjoilusta löytyy siitä huolimatta. Olin tukihenkilönä synnytyksessä mukana ja ainakin Mikkelissä aamiainen oli hulppea siihen nähden mitä odotin sen olevan, oli iso annos puuroa, pari leipäpalaa, maitoa, mehukeittoa yms. Aamiainenhan ei olisi edes mulle kuulunut, mutta mukava kätilö tarjoili sen minulle, kun synnyttänyt ei sektion vuoksi saanut heti syödä. Kuuleman mukaan sama meno ruuan suhteen jatkui loppusairAlassa olon ajan, synnyttäneen mukaan tuntui siltä, että eihön siellä kerennyt muuta tehdä kuin syödä :D  

Itse menen siis oikein hyvillä mielin Mikkeliin synnyttämään, enkä huolehdi ainakaan siitä että joutuisi nälässä olemaan :) 

Vierailija
71/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvassa näkyy liian pieni aamupala. Kuulemma oli tuotu lisää. Ja varmasti tuodaan, jos pyytää.

Mutta näitä kaikkia kommentteja en ymmärrä. Kyllä henkikökunta mokailee. Itse olen tuonut juuri sektiosta tulleelle äidille iltapalaa, jota hoitaja lupasi tuoda, muttei ikinä tuonut. Oli siis lupa syödä esim. jogurttia ja sitä luvattiin tuoda. Eipä ikinä tullut. Kelloa olii voinut soittaa tietenkin, mutta mä ehdin tarjoutua hakemaan ensin.

Vierailija
72/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:40"]

Ois kauheaa olla synnytysosastolla. Terveet naiset muuttuu pyhiksi lehmiksi hoitajien passattavaksi. 

[/quote]

Ei muutu. Olen synnärillä töissä. Ihan kivoja ne synnyttÿvät naiset on.

Vierailija
73/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:17"]252, eli jos mä sanon, että Naistenklinikka on paska paikka ja mua on kohdeltu väärin, enkä voi ikinä hankkia enää lisää lapsia ja mainitsen todisteeksi sen, että kahvi oli siellä kitkerää ja potilashuoneessa väärän väriset seinät, niin se on ilman muuta järkevä ja validi nurinan aihe, ja verrattavissa siihen, että jonkun lapsi kuolee synnytyksessä? Niinkö? Mitä HITTOA sä oikein mussutat??? Tässä puhutaan nyt tuosta yhdestä hysteerisestä naisihmisestä, joka odotti epärealistisia synnytyksestään ja on julkisuudenhimossaan ottanut yhteyttä iltapäivälehteen, ja valehdellut aamupalastaan. Vaikka oikeasti ainoa epäkohta oli hoitovirhe lääkkeen anniskelussa, josta toki jo sopiikiin valittaa - mutta ei iltapäivälehdelle.

Tuollainen elämyshakuisuus ja suoranainen tyhjänruikutus vie huomion oikeista epäkohdista ja ongelmista ja virheistä.

[/quote]

Mun mielestä toi lehtikirjoitus oli typerä eikä antanut oikeastaan minkäänlaista kuvaa kyseisestä synnytyksestä. Paitsi että hätäsektio nyt kertonee ettei kaikki mennyt ihan nappiin.

Äidille itselleen se nyt ilmeisesti oli rankka kokemus ja uskon sen. Sen verran olen läheisiltä ei-turhanvalittajilta kuullut ikäviä kokemuksia vaikkei mitään vakavaa ole sattunut.

Aamupalasta valehtelu oli kyllä typerää, jos se oikeasti oli valetta. Kuitenkin soisin kaikkien saavan synnytyksissään inhimillistä kohtelua ja olosuhteisiin nähden mahdollisimman hyvää kivunhoitoa jos sitä haluaa. Mikäli jokin menee vikaan niin ne asiat soisi käytävän läpi synnyttäjän kanssa rauhassa ettei tälle jäisi turhaan ikävä maku kokemuksesta.

On sitä ennen synnytetty saunassa ilman kivunlievityksiä juu, mutta tänäpäivänä ei enää tarvisi.

[/quote]

tuosta olen toki aivan samaa mieltä.

[/quote]

252 jatkaa vielä sen verran että toi nykyinen käytäntö valittaa kaikesta lehdille on mun mielestä typerä. Tottakai enemmän auttaa valittaa saamastaan kohtelusta joko heti paikanpäällä tai jälkikäteen antaa sairaalalle palautetta. Vissiin vaan tavat on viimeaikoina muuttuneet.

Jos mä kuitenkin kuvittelisin että toi olis mun kaveri joka avautuisi mulle huonosta synnytyssairaalakokemuksestaan niin ymmärtäisin ja tukisin häntä. Vastaisuuden varalle voisin neuvoa huomauttamaan puuttuvista ruuista heti ja pyytämään henkilökunnalta mahdollisuutta käydä synnytys uudelleen läpi kätilön tai lääkärin kanssa.

Jos tästä lehtijutusta jotain positiivista yrittää löytää niin ehkä nyt useampi tuleva synnyttäjä tiedostaa omaa aktiivista rooliaan sen saamansa palvelun ja hoidon suhteen.

Vierailija
74/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:16"]

[/quote]

Luomusynnytykseni liittyvät tähän tarinaan ihan sen vuoksi, että olen täysin tietoinen, mitä kivunlievitys vaikuttaa paitsi synnyttävään äitiin niin myös syntyvään lapseen. 

[/quote]

Kyllä, tutkimuksissa on todettu, että ne äidit, joiden kipua on lääkitty riittämättömästi synnytyksessä, kärsivät mm. muita enemmän synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Ja muistaakseni oli suhde omaan lapseenkin huonompi ja ongelmallisempi.

[/quote]

Joo, keskimäärin.  Jotkut kärsivät, toiset eivät. Olen tietoinen myös näistä tutkimuksista. Tiedän myös tutkimuksia, joissa todetaan, että kun äitiä ei pistetä täysin puuduksiin (epduraali) eikä lääkitä tokkuraan, hän on heti valmis reagoimaan lapsensa tarpeisiin. Vaikka synnytyksen käynnistäminen sattuikin, synnytykseni sujuivat hyvin ja lapset syntyivät terveinä. He olivat pirteitä ja hyvinvoivia ja jaksoimme ottaa kontaktia toisiimme välittömästi. Pitäisi varmaan kysyä lapsilta, onko suhteeni omiin lapsiini ollut ongelmallinen, mutta koska se ei ole mahdollista (kumpikaan ei ole nyt paikalla - ovat jo aikuisia molemmat ja asuvat omillaan), uskallan väittää, että he ovat olleet tyytyväisiä läsnäolevaan äitiinsä, jolla on ollut aina aikaa lapsilleen ja joka pystyy tarjoamaan sekä rajoja että rakkautta kummallekin. Aina uhmaiän sattuessa olin tietenkin ihan kamala äiti, kun en antanut toimia ihan omin päin, mutta nyt kun murrosiän kuohuista ja kotoa irtautautumisesta on selvitty, meillä on oikein toimivat välit. He tietävät, että ovat aina tervetulleita kotiin. Ja jos siivet eivät jostakin syystä kantaisikaan, he voivat aina turvautua minuun.

Vaikuttaako tämä mielestäsi synnytyksen jälkeiseltä masennukselta tai huonolta äiti - lapsi -suhteelta? :D 

Vierailija
75/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:45"]

Synnytin USA:ssa ja sain sairaalassa aamupalaksi pienen täytekakun ja korillisen hedelmiä :-)

[/quote]

Sama täällä, sain USA:ssa toisen lapseni ja minua kohdeltiin niin kuin arvostettua, vastasynnyttänyttä äitiä tuleekin kohdella.

Suomessa eka synnytys ja kokemus kuin keskitysleiriltä.

Miten ihmeessä Suomessa hoitajat/kätilöt (osa heista) on niin erilaisia kuin USA:ssa??

Vierailija
76/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:55"]Miksi Iltalehti edes julkaisee näitä lukijoiden nyyh sairaalassa armeijassa jne on pahaa ruokaa yhyy?? Miksi täytyy mennä iltapäivälehteen valittamaan, olisi valittanut sairaalalle! Ärsyttäviä tollaset kermaperseihmiset, jotka olettaa että sairaalassa kohdellaan juuri häntä kuin kuninkaallista ja aamupala on vähintään hotellitasoa.

[/quote]

Koska saa äänen paremmin kuuluviin lehdessä entä ku vain huomauttamalla hoitajalle.

Ja onhan tuo "aamupala" aivan surkean näkönen. Kuitenki synnytys takana niin tarvitsisi kunnon aamupalan.

tälle asiakkaalle nyt sattui todelka huono tuuri kun vähän joka asiassa mokattiin hänen kohdalla..ei ihme jos ärsyttää.

Vierailija
77/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät mammat, ainakin itse olen elää synnytystä lukuun ottamatta noutanut joka aamu aamiaiseni itse kärrystä ja viereisestä kärrystä täydentänyt maidot yms. Siten saa mitä haluaa. Ja voi jättää Pajalan puurot pois lautaselta.

Vierailija
78/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:28"]

Mulle tuotiin supistusten välissäkin punajuuri-lihakeiton leipien kannsa( voita ja kinkkua päällä) ihan tarjoittimella huoneeseen, vaikka kipu oli kova, silti söin kuin viimeistä päivää. Nälkä oli mieletön . Synnytyssaliin tuotiin mehukannun ja täytettiin aina kun join loppuun. Ruoka oli hyvää, ei mitään valittamista , lieneekö syy miks maito nousi nopeasti ja sitä oli paljon

[/quote]

Minulla sama. Kätilö toi supistusten välissä tarjottimella ruokaa, kun jossain vaiheessa mainitsin etten ole syönyt koko päivänä mitään. Ja kun vauva oli syntynyt toi kätilö uudelleen ruokaa, nyt myös miehelleni. Ja skumppalaseissa tuoremehua, se on jäänyt hyvin mieleen :) Muutenkin ruokaa oli jatkuvasti ja monipuolisesti tarjolla, välillä mietin ettei sairaalassa muuta tehtykään, kun syötiin.

Vierailija
79/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää. Vähintään ruokaisa salaatti olisi pitänyt olla lisäksi aamiaisella.

Vierailija
80/283 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi nuppi sekaisin vihjaus. Voi jee. Saattoi kätilö tarkoittaa että tulee huono olo ja pää voi mennä pyörälle. Ärsyttävä marisija synnyttäjä. Mieskin niin nysvä ettei käynyt mielessä itse hakea apua jos tosiaan voi ietuna ei pysty olla yksin hullun emakkovaimosa kanssa salissa.