Synnyttänyt nainen järkyttyi kohtelustaan
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014073018529286_uu.shtml
Siis onko tämä nainen tosissaan? :D Voi hyvää päivää.
"On käynyt mielessä, että haluanko toista lasta tämän jälkeen."
Kommentit (283)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:17"]252, eli jos mä sanon, että Naistenklinikka on paska paikka ja mua on kohdeltu väärin, enkä voi ikinä hankkia enää lisää lapsia ja mainitsen todisteeksi sen, että kahvi oli siellä kitkerää ja potilashuoneessa väärän väriset seinät, niin se on ilman muuta järkevä ja validi nurinan aihe, ja verrattavissa siihen, että jonkun lapsi kuolee synnytyksessä? Niinkö? Mitä HITTOA sä oikein mussutat??? Tässä puhutaan nyt tuosta yhdestä hysteerisestä naisihmisestä, joka odotti epärealistisia synnytyksestään ja on julkisuudenhimossaan ottanut yhteyttä iltapäivälehteen, ja valehdellut aamupalastaan. Vaikka oikeasti ainoa epäkohta oli hoitovirhe lääkkeen anniskelussa, josta toki jo sopiikiin valittaa - mutta ei iltapäivälehdelle.
Tuollainen elämyshakuisuus ja suoranainen tyhjänruikutus vie huomion oikeista epäkohdista ja ongelmista ja virheistä.
[/quote]
Mun mielestä toi lehtikirjoitus oli typerä eikä antanut oikeastaan minkäänlaista kuvaa kyseisestä synnytyksestä. Paitsi että hätäsektio nyt kertonee ettei kaikki mennyt ihan nappiin.
Äidille itselleen se nyt ilmeisesti oli rankka kokemus ja uskon sen. Sen verran olen läheisiltä ei-turhanvalittajilta kuullut ikäviä kokemuksia vaikkei mitään vakavaa ole sattunut.
Aamupalasta valehtelu oli kyllä typerää, jos se oikeasti oli valetta. Kuitenkin soisin kaikkien saavan synnytyksissään inhimillistä kohtelua ja olosuhteisiin nähden mahdollisimman hyvää kivunhoitoa jos sitä haluaa. Mikäli jokin menee vikaan niin ne asiat soisi käytävän läpi synnyttäjän kanssa rauhassa ettei tälle jäisi turhaan ikävä maku kokemuksesta.
On sitä ennen synnytetty saunassa ilman kivunlievityksiä juu, mutta tänäpäivänä ei enää tarvisi.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:06"]
Tiedätkö kokemuksesta, että äidit vetävät ilokaasua ja nappeja naamaan niin, että pää on sekaisin?
Minun molemmat synnytykseni olivat mahdollisimman luomuja, sillä uskon ihmisen pystyvän hallitsemaan synnytyskipujaan normaalissa synnytystilanteessa. En halunnut epiduraalia, sillä olisi lähtenyt kivut välittömästi. En halunnut myöskään ilokaasua, sillä halusin olla täysillä mukana synnytyksessä. Halusin myös turvata syntyvien lasten turvallisuuden kieltäytymällä kaikista toimenpiteistä, joissa heidän hyvinvointinsa voisi vaarantua.
Valitettavsti molemmat synnytykseni jouduttiin käynnistämään, mikä onkin melkoisen viheliästä hommaa. Se nimittäin tekee todella kipeää. Siltikään en halunnut kipulääkkeitä. Ensimmäisellä kerralla minut kuitenkin pakotettiin ottamaan ilokaasua ja toisella kerralla pääsin synnyttämään vesialtaaseen.
Omat epäonnistuneet kivunlievitystapaukseni ovat leikkauksesta, jossa vatsani avattiin sairaudesta johtuvasta syystä, ei siis synnytyksestä. ja minä olin todella kipeä leikkauksen jälkeen. Ja sitten kohdalleni sattui tohelo lääkäri, joka kämmäsi kipulääkityksen kohdalla ja kirsikkana kakussa kohdalleni sattui todella ylimielinen sairaanhoitaja, joka oli sitä mieltä, että minulla ei voi olla kipuja, koska sain jo kipulääkettä.
Samantapaisista sairaalakokemuksista olen kuullut myös sukulaisiltani ja tuttaviltani, kun olen ensin kertonut omasta leikkauskokemuksestani. Kertaakaan kukaan tuntemani vanhempi ei ole kertonut minulle synnytystarinoista, joissa tuleva äiti olisi halunnut synnyttää lapsensa nuppi turvoksissa.
[/quote]
monet vetävät, tietenkin siinä tarkoituksessa, että kivut saadaan loppumaan, ei huumautumistarkoituksessa. Moni on kanssasi siinä luulossa, että lääkkeet "vain" vievät kivut pois, eli eivät tajuakaan, että ne muös enemmän tai vähemmän huumaavat. Joka tapauksessa melkein kaikki synnytyksessä käytettävät vahvat kipulääkkeet myös hiukan huumaavat, johon sairaanhoitaja lienee viitannut - että potilaan pyytämä vetää tosiaan nupin pökkyrään, eikä siksi ole siinä synnytykswn vaiheessa ok. Osaa kipulääkkeistä kun ei nimittäin anneta enää juuri ponnistusvaiheen alla, koska ne vievät tehoa ponnistuksesta.
[/quote]
Juurihan kerroin, että kieltäydyin kivunlievityksestä synnytyksissä, koska halusin turvata itseni ja ennen kaikkea myös lapsen hyvinvoinnin. Luitko lainkaan edellisen kommenttini?
Luomusynnytykseni liittyvät tähän tarinaan ihan sen vuoksi, että olen täysin tietoinen, mitä kivunlievitys vaikuttaa paitsi synnyttävään äitiin niin myös syntyvään lapseen.
[/quote]
siis sinä olet tuon lehtijutun nainen? Niinkö? Vai miksi mussutat omista synnytyksistä, vaikka kukaan ei ole niistä kiinnostunut?
Jos taas mussutat niistä siksi, että haluat kiistää sen, että sinulle pitää erikseen kertoA synnytyksen kivunlievityksen vaikuttavan myös ajukoppaan, niin selitäpä minulle se, miksi - vaikka siis omien puheittesi mukaan olet varsinainen asiantuntija - luulet, että koska naiset eivät KERRO haluavansa huumata itsensä synnytyksessä (kukapa sellaista nyt sanoiaikaan, silti melkein kaikki läyttävät KIVUNLIEVITYSTÄ, motiivina aiis lievittää kipuja, mutta oheistuotteena menee pönttö sumeahkoksi), kukaan ei kivunlievitystä silti halua ja käytä? Kun tosiaan 96% ensisynnyttäjistä sitä oikeassa elämässä silti käyttää.
Ja jos muka ymmärrät kivunlievityksen sivuvaikutukset miten et ymmärrä sairaanhoitajan ihan vaan viattomasti viitanneen siihen sivuvaikutukseen. Että on tosi tehokasta lääkettä, "pistää kuupan hehkumaan, antaa hyvät fibat, panee vipinää ajukoppaan jne."
kätilöjä ei totta vei käy kateeksi. Kukaan ei ole niin huumorintajuton kuin synnyttävä nainen. Tosi on, tämä ketju taas todistaa hyvin asian. Ja tuo lehtijuttu.
[/quote]
Mistä päättelet, että pidän itseäni asiantuntijana? - Kun tarkemmin ajattelen, niin sinähän olet aivan oikeassa! Minähän olen asiantuntija! Olen oman elämäni asiantuntija! Minulla on myös niin hienoja ihmisiä sukulaisina ja tuttavina, etteivät he tunne tarvetta lääkkeiden väärinkäyttöön. Tiedän toki, että jossakin on ihmisiä, jotka ovat lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Mutta minä en ole. En vaikka siitä on minua epäilty sairaalassa, koska pyysin parempaa kivunlievitystä. Samoin lehtijutun mukaan tätä synnyttävää naista epäiltiin. Koska yleensä ajattelen ihmisistä ensin hyvää, arvelen, että epäily myös hänen kohdallaan on väärä. Ja vaikka hän olisikin huumeidenkäyttäjä, narkomaani, mikä tahansa - ei sairaanhoitajalla ole oikeutta ilmaista epäilyjään asiattomasti.
Mikä tässä on niin vaikaa ymmärtää? Tuo asiattomuusko? Onko tosiaan niin, että et osaa erottaa asiatonta käytöstä asiallisesta?
Epäilet myös minua lehden naiseksi, koska kerron täällä synnytyksistäni. Molemmista. Huomaa: lehden jutun mukaan tämä nainen on ensisynnyttäjä.
Väität myös, että kukaan ei ole kiinnostunut synnytyskokemuksistani, kun tarkoitat itseäsi. Miten voit tietää, mitä mieltä kaikki muut palstan lukijat ovat kokemuksistani? Aika moni lukija on ollut ihan samoilla linjoilla kommenteista ja peukutuksista päätellen.
Ihan oikeasti, mitä saat elämältäsi roikkumalla AV:lla haastamassa riitaa?
Jos tosiaankin haluat osallistua keskusteluun AV:lla, miten olisi, jos vaikka muuttaisit asennoitumistasi positiivisemmaksi? Asioista voi tosiaankin myös keskustella ja olla jopa eri mieltä kuitenkaan pyrkimättä kuitenkaan lyttäämään kaikkien muiden kokemuksia ajatuksia ja tunteita. Siltä nämä sinun kommenttisi nimittäin vaikuttavat. Tuntuu siltä, että omasta mielestäsi sinä olet oikeassa ja kaikki muut väärässä. Suurin osa AV:n naisista ei ilmeisesti mielestäsi ole ymmärtänyt, millaisia keskusteluja täällä saa käydä. Ehkä me emme mielestäsi osaa myöskään antaa myöskään vertaistukea toisillemme. Kannattaa tosiaankin ruveta lähestymään asioita enemmän positiivisen kautta lyttäämisen sijaan.
[/quote]
huokaus. Lääkkeiden käytä kivunlievityksessä ei ole väärinkäyttöä. Silti sivuvaikutuksena niistä menee pönttö sekaisin. Siihen hoitaja viittasi eikä olettanut yhtikäs mitään synnyttäjän huumetaustasta. Meneekö nyt jo vihdoin tyhmään kuuppaasi tämä? Ei mene, mutta tein kyllä kaikkeni. Soudat ja huopaat omien kokemustesi mutaisissa vesissä sillä innolla, ertä et enää edes muista, mistä kinamme lähti liikkeelle.
no, jää inttämään rauhassa, minä poistun katsomaan uutisia.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:17"]252, eli jos mä sanon, että Naistenklinikka on paska paikka ja mua on kohdeltu väärin, enkä voi ikinä hankkia enää lisää lapsia ja mainitsen todisteeksi sen, että kahvi oli siellä kitkerää ja potilashuoneessa väärän väriset seinät, niin se on ilman muuta järkevä ja validi nurinan aihe, ja verrattavissa siihen, että jonkun lapsi kuolee synnytyksessä? Niinkö? Mitä HITTOA sä oikein mussutat??? Tässä puhutaan nyt tuosta yhdestä hysteerisestä naisihmisestä, joka odotti epärealistisia synnytyksestään ja on julkisuudenhimossaan ottanut yhteyttä iltapäivälehteen, ja valehdellut aamupalastaan. Vaikka oikeasti ainoa epäkohta oli hoitovirhe lääkkeen anniskelussa, josta toki jo sopiikiin valittaa - mutta ei iltapäivälehdelle.
Tuollainen elämyshakuisuus ja suoranainen tyhjänruikutus vie huomion oikeista epäkohdista ja ongelmista ja virheistä.
[/quote]
Mun mielestä toi lehtikirjoitus oli typerä eikä antanut oikeastaan minkäänlaista kuvaa kyseisestä synnytyksestä. Paitsi että hätäsektio nyt kertonee ettei kaikki mennyt ihan nappiin.
Äidille itselleen se nyt ilmeisesti oli rankka kokemus ja uskon sen. Sen verran olen läheisiltä ei-turhanvalittajilta kuullut ikäviä kokemuksia vaikkei mitään vakavaa ole sattunut.
Aamupalasta valehtelu oli kyllä typerää, jos se oikeasti oli valetta. Kuitenkin soisin kaikkien saavan synnytyksissään inhimillistä kohtelua ja olosuhteisiin nähden mahdollisimman hyvää kivunhoitoa jos sitä haluaa. Mikäli jokin menee vikaan niin ne asiat soisi käytävän läpi synnyttäjän kanssa rauhassa ettei tälle jäisi turhaan ikävä maku kokemuksesta.
On sitä ennen synnytetty saunassa ilman kivunlievityksiä juu, mutta tänäpäivänä ei enää tarvisi.
[/quote]
tuosta olen toki aivan samaa mieltä.
252 jatkaa.
Mun tutuista tosi moni on kertonut synnytyslaitoksella vannoneensa ettei enää ikinä hanki lapsia. Osa on ollut siellä uudestaan alle kahden vuoden sisällä, jotkut vähän myöhemmin.
Kannattaakohan tuota lausetta niin vakavasti ottaa?
Kyllä se synnytys maksaa useamman tuhannen kotikunnalle,. Että aika idioottia kuvitella maksavansa jostain ruuasta kun maksaa itse ehkä prosentin koko lystistä
Mun synnytys kesti 31h 40 minuuttia ja vannoin silloin kans , etten tee enään lapsia , mut pari kk enään ja sinne takas synnyttää. Kätilöt oli tehnyt virheen munkin kohdalla, jonka myönsi mulle. Ruoka oli kyllä hyvää !
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:38"]Kyllä se synnytys maksaa useamman tuhannen kotikunnalle,. Että aika idioottia kuvitella maksavansa jostain ruuasta kun maksaa itse ehkä prosentin koko lystistä
[/quote] aika monessa maassa synnytys on ilmaista ja sen lisäksi äideille annetaan palkinnon, sillä yleensä hankitaan isomman asunnon ym.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:14"]
Tälle naiselle tiedoksi, että 13 tuntia on täysin normaali eikä edes pitkä synnytys. On myös normaalia että huoneessa ollaan yksin puolison kanssa (paitsi ponnistusvaiheessa). Erityistoiveista voinee kertoa etukäteen. Tuntuu vähän uikuttaja tyypiltä tämä, ainut joka "pieleen" on mennyt on veren liiallinen menetys ja hätäsektio, jotka nekään ei missään nimessä harvinaisia. Tais olla vaan ruusuinenkuva koko puuhasta...
[/quote] Voin kuvitella, kuinka kyseinen rouva vie lapsen päivähoitoon :D Aaaah, tai kouluun. Sääli opettajia, kun kameran kanssa siellä heiluu, että kun mun Nico-Petteri joutui liikuntatunnilla liikkumaan, eikä saanut pelata kännykällä :DDDDD
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:58"]
On se kumma, että juuri naiset vähättelevät. Teillä on asenteissa vikaa, ei tarvitse synnyttää kivulla ja vaivalla. Missä on myötätunto?
[/quote]
en tunne myötätuntoa valehtelevia ihmisiä kohtaan.
tunnetko sinä?
Aika valittaja on ollut. MUTTA.. Kyllä se on totta, että kun menee ekaa kertaa synnyttämään, ei voi mistään tietää, mikä on normaalia hoitoa/ruokaa/toimintaa sairaalassa ja mikä "vaatii ilmoittamaan hoitajille". Kyllä mä ainakin luulin ekalla kertaa, ettei apua saa pyytää pikkuasioissa, ruoka on annosteltu sopivaksi synnyttäneelle (esim ummetuksen vuoksi tms), kipulääkettä ei kuulu pyytää ellei ole niin kipeä että vain itkee, vauvaa ei saa antaa hoitoon yöksi vaikka olisi valvonut 3vrk... Ym. Ei näitä kerrota missään! Vasta tokalla kertaa uskalsin eli tiesin oikeuteni ja pyysin kipulääkettä, kantoapua, vauvanhoitoapua ym.
Mitä loukkauksiin tulee, kun tärisin kuin horkassa sektion jälkeen jonka jälkeen sain peiton ja lämpöpuhaltimen, ja siitä tunnin päästä tuli hiki ja pyysin sammuttamaan puhaltimen, kätilö tokaisi mulle syyllistävästi "ja ensin on kylmä ja sitten kuuma". Samoin vatsan painelu sektion jälkeen oli viedä tajun, jolloin samainen kätilö tokaisi "sait jo puudutetta leikkaussalissa, ei voi olla kipeä".
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:06"]
Mitä hän valehteli? Tunnen myötätuntoa.
[/quote]
jo pelkästään iltiksen ekassa versiossa väitetty ruoan vähyys on todettu räikeäksi valehteluksi, jopa
siinä luotettavassa iltalehdessä.
uskotko siis kaiken muun menneen juuri niin kuin "lääkkeet itse itselleen määräävä äiti" kertoo?
"Katsos kun tuossa EI ollut ala-arvoista kohtelua, ainoastaan kajahtanut äiti. Jos ei saa suutaan auki ja pyydä lisää aamupalaa, on suoraan kusipäistä sitten soitella iltapäivälehtiä ja tyrkyttäytyä haastateltavaksi. Ja voi herranlettas, hoitaja kieltäytyi antamasta tujua troppia, on se niiiiiiin väärin.
Mutta kato kun se oli sen ämmän ainoa viisiminuuttinen julkisuudessa..."
Tämä kommentit eivät voi olla totta! Luin tuon jutun paperiversiosta, "sen ämmän ainoa viisiminuuttinen julkisuudessa" oli herättää keskustelua, miten alas terveydenhoitomme on alasajettu. Onneksi nyt oli kysymyksessä nuori nainen, joka pyydettäessä olisi tosiaan saanut lisäravintoa, mutta meillä on satojatuhansia sairaita ja vanhuksia, jotka terveyden heikkenemisen vuoksi siihen pysty.
Myös terveydenhoidon ammattilaisten käytös on ala-arvoista, ehkä johtuen kiirestä, ettei enää tunneta toista kohtaan empatiiaa, eikä osa sanoa kauniisti, kielteinenkin asia, puhumattakaan hyvistä käytöstavoista lähimmäisiämme kohtaan, Vai onko se ajanhenki, koska se näkyy myös täällä vauvapalstalla - mitä ilkeämmän kielinystyrät, niin kuvitelma paremmasta uskottavuudesta, vaikka se on päinvastoin.
Kommentitinne ovat selvä viestiä poliittisille päättäville eli veronmaksajien ylläpitämästä terveydenhoidosta on vara vielä tingiä ja potilaslähtöistä ajattelumallista luopua, kun rahaa tarvitaan muuhun käyttötarkoitukseen esim. toisiin EU-maihin.
Onneksi nyt kohteena oli nuori nainen ja synnyttäminen ei onneksi ollut sairaus, mutta entä niiden kohdalla joilla on pitkä aikainen sairaus tai vanhuus, jotka tarvitsevat hoitajien tuen ja turvan ja empaatisuuden, ravinnon lisäksi - kuka pitää heidän puoliaan, ei kukaan, ei edes sitä viisiminuutista julkisuudessa, vaan he ovat täysin oman onnensa nojassa tai lähiomaisten armoilla.
Huomenna "sen ämmän ainoa viisiminuuttinen julkisuudessa"" voi olla yksi meistä, kärsimässä kovissa tuskissaan epäempaattisten henkilökunnan armoilla sairaalassa, ala-arvoisella ravinnolla.
Roskalehtien lukijoiden mielestä kyseiset julkaisut ovat paras tapa vaikuttaa.
Sinänsä huolestuttavaa, että äitykän järkyttynyt kommentti tuomitaan Vauva-palstalla av-mammojen toimesta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:08"]Aika valittaja on ollut. MUTTA.. Kyllä se on totta, että kun menee ekaa kertaa synnyttämään, ei voi mistään tietää, mikä on normaalia hoitoa/ruokaa/toimintaa sairaalassa ja mikä "vaatii ilmoittamaan hoitajille". Kyllä mä ainakin luulin ekalla kertaa, ettei apua saa pyytää pikkuasioissa, ruoka on annosteltu sopivaksi synnyttäneelle (esim ummetuksen vuoksi tms), kipulääkettä ei kuulu pyytää ellei ole niin kipeä että vain itkee, vauvaa ei saa antaa hoitoon yöksi vaikka olisi valvonut 3vrk... Ym. Ei näitä kerrota missään! Vasta tokalla kertaa uskalsin eli tiesin oikeuteni ja pyysin kipulääkettä, kantoapua, vauvanhoitoapua ym.
Mitä loukkauksiin tulee, kun tärisin kuin horkassa sektion jälkeen jonka jälkeen sain peiton ja lämpöpuhaltimen, ja siitä tunnin päästä tuli hiki ja pyysin sammuttamaan puhaltimen, kätilö tokaisi mulle syyllistävästi "ja ensin on kylmä ja sitten kuuma". Samoin vatsan painelu sektion jälkeen oli viedä tajun, jolloin samainen kätilö tokaisi "sait jo puudutetta leikkaussalissa, ei voi olla kipeä".
[/quote]
Nimenomaan. Ei sairaalakäytännöt ja potilaan oikeudet ole kaikille synnyttäjille entuudestaan tuttuja.
Sen suun aukisaamisen helppouskin riippuu monesta jutusta. Mä en ole kätilö, mutta sairaanhoitajana olen törmännyt niin monenlaisiin kollegoihin että riittää heitäkin jotka eivät "kerkeä" kuuntelemaan potilaita, saati tarjoamaan apuaan. Ketkä tosi töykeästi tiuskaisevat apua pyytävälle että täällä on kuule muitakin potilaita kuin sinä ja meillä on jos et sitä tajua. Vaikkei mitään kiirettä olisikaan ja potilaan pyynnöt ihan asiallisia. Olen monesti törmännyt potilaisiin jotka kertovat kärsineensä hirveistä kivuista koko päivän ja kun ihmettelen mikseivät ole pyytäneet aiemmin lääkettä niin se aamuhoitaja on ollut niin kiireinen ja vihaisen oloinen etteivät ole uskaltaneet. Synnytyksen jälkeen äidit voivat olla hyvin herkkiä ja tällainen käytös henkilökunnalta voi tehdä sen ettei enää uskalla tai halua pyytää siltä hoitajalta mitään ylimääräistä kun on tottunut saamaan vastaukseksi tiuskimista.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:08"]Aika valittaja on ollut. MUTTA.. Kyllä se on totta, että kun menee ekaa kertaa synnyttämään, ei voi mistään tietää, mikä on normaalia hoitoa/ruokaa/toimintaa sairaalassa ja mikä "vaatii ilmoittamaan hoitajille". Kyllä mä ainakin luulin ekalla kertaa, ettei apua saa pyytää pikkuasioissa, ruoka on annosteltu sopivaksi synnyttäneelle (esim ummetuksen vuoksi tms), kipulääkettä ei kuulu pyytää ellei ole niin kipeä että vain itkee, vauvaa ei saa antaa hoitoon yöksi vaikka olisi valvonut 3vrk... Ym. Ei näitä kerrota missään! Vasta tokalla kertaa uskalsin eli tiesin oikeuteni ja pyysin kipulääkettä, kantoapua, vauvanhoitoapua ym.
[/quote]
Nimenomaan. Ei sairaalakäytännöt ja potilaan oikeudet ole kaikille synnyttäjille entuudestaan tuttuja.
Sen suun aukisaamisen helppouskin riippuu monesta jutusta. Mä en ole kätilö, mutta sairaanhoitajana olen törmännyt niin monenlaisiin kollegoihin että riittää heitäkin jotka eivät "kerkeä" kuuntelemaan potilaita, saati tarjoamaan apuaan. Ketkä tosi töykeästi tiuskaisevat apua pyytävälle että täällä on kuule muitakin potilaita kuin sinä ja meillä on jos et sitä tajua. Vaikkei mitään kiirettä olisikaan ja potilaan pyynnöt ihan asiallisia. Olen monesti törmännyt potilaisiin jotka kertovat kärsineensä hirveistä kivuista koko päivän ja kun ihmettelen mikseivät ole pyytäneet aiemmin lääkettä niin se aamuhoitaja on ollut niin kiireinen ja vihaisen oloinen etteivät ole uskaltaneet. Synnytyksen jälkeen äidit voivat olla hyvin herkkiä ja tällainen käytös henkilökunnalta voi tehdä sen ettei enää uskalla tai halua pyytää siltä hoitajalta mitään ylimääräistä kun on tottunut saamaan vastaukseksi tiuskimista.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:28"]
Mulle tuotiin supistusten välissäkin punajuuri-lihakeiton leipien kannsa( voita ja kinkkua päällä) ihan tarjoittimella huoneeseen, vaikka kipu oli kova, silti söin kuin viimeistä päivää. Nälkä oli mieletön . Synnytyssaliin tuotiin mehukannun ja täytettiin aina kun join loppuun. Ruoka oli hyvää, ei mitään valittamista , lieneekö syy miks maito nousi nopeasti ja sitä oli paljon
[/quote]
MItä? Ruokaa supistusten välissä? Mehukannu synnytysaliin?! Miksi mun ei sitten annettu koko synnytyksen (16h) aikana syödä eikä edes juoda muuta kuin n. suullinen vettä? Olin varsinkin janoissani, mutta kiellettiin syomästä ja juomasta. Mies salakuljetti pienen pahvimukin vettä, kun kätilö oli poissa.
[/quote]
Mäkin olen ensin yli vuorokauden syömättä, ennen vauvan syntymistä. Synnytyksen aikana sai juoda sentään hieman mehua. Vauva syntyi 23.30, ja ruokaa sai seuraavaksi vasta aamupalalla ja näin ihan ohjeistettiin, että sitä ennen ei mitään voi saada.
[/quote]
Minäkin olin syönyt ja juonut jotain yli vrk aiemmin. Olin valvonut kovien supistusten takia 2vrk. Pelolla odottelin ponnistusvaihetta, kun tuntui, ettei ole enää yhtään energiaa jäljellä 4,5 kiloisen, 39cm päisen lapsen työntämiseen. Ja aivan hilkulle meni ettei mennyt imukuppiin tai sektioon. Sektiolääkäri kävi jo esittäytymässäkin. Synnytyksen jälkeen sain sitten lasin tuoremehua, kun moneen kertaan pyysin.
[/quote]