Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riidat exän kanssa/ Testamentti

Vierailija
31.07.2014 |

Meillä on uusperhe johon kuulun minä, mieheni kaksi lasta sekä meidän yhteinen vielä syntymätön lapsi. Asumme kohtuusuuressa omakotitalossa, mieheni lapset asuvat äitinsä luona. Miehelläni jä lasten äidillä on ollut jatkuvasti riittaa oikeastaan ihan kaikesta, pääasiassa ex valittaa rahasta ja olemmekin 3 kertaa jo oikeudessa olleet elatusmaksuista jotka exän mielestä tulisi olla suuremmat jotka ei käräjäoikeuden päätökselläkään ole kertaakaan mihinkään muuttunut. 

Nyt mieheni alkaa olla lopeen kyllästynyt lasten äidin ahneuteen ja oli selvittänyt asianajajalta testamentistä. Hän pyytää minua kirjoittamaan hänen kanssaan yhdessä testamentin jossa miehen kuoltua talo jää kokonaisuudessaan minun omistukseen ja lapset perivät muutaomaisuutta. Minun kuollessani minun omistamat asunto-osakkeet menevät meidän yhteiselle lapselle ja talo yksin miehen omistukseen. Meidän molempien yhtäaikaisesti kuollessa talo ja osakkeet siirtyvät kokonaisuudessaan yhteisen lapsemme omistukseen.

Kuullostaa aika hurjalle että hän haluaa kirjoittaa lapsensa perinnöttömäksi, tai siis niin etteivät saa kuin lakiosan muusta omaisuudesta. Toisaalta ymmärrän hänen huolensa, siinä tilanteessa esimerkiksi jos mieheni kuolisi, hyökkäisi hänen ex hyenan lailla varmaan omaisuutemme kimppuun ja repisi irti vaikka lattialistat jos katsoisi sen hänelle kuuluvan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Vierailija
2/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun miehesi taas löytää nuoremman ja nätimmän, talo menee sille.

Minä en olisi miehen kanssa, joka ei haluaisi olla ehdottoman tasapuolinen lapsilleen joka suhteessa. Todella vastenmielinen tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä päätökseltä lukuunottamatta tuota että jos molemmat kuolevat, yhteinen lapsi saa koko talon. Se ei ole reilua. Ja tietysti sitä muuta omaisuutta pitää olla sitten sen verran, että omaisuuden jako on tasainen eikä yhteinen saa enemmän kuin sisaruksensa.

Vierailija
4/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsille "kosteta" aikuisten kusipäisyyttä. Onko miehesi muuten tunnepuoleltaan köyhä ja kyvytön asettumaan toisten asemaan.

Turvaa nyt hyvä ihminen omaselustasi ja pidä oma taloutesi vakaana, äläkä jää miehen talouden turvan varaan...testamentin voi aina repiä.

Vierailija
5/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teidän yhteinen lapsi joutuu sitten maksamaan sisaruksilleen tuosta omaisuudesta... Joten voipi olla, että talot menee joka tapauksessa myyntiin, että lakiosat saadaan lapsille. Kun ei se mee sillain, että rahat ja kiinteä omaisuus olisi jotenkin erilliset. Omaisuuden yhteisarvo katotaan ja sitten jaetaan lapsille. Sitä ei pysty estämään kuitenkaan.

Vierailija
6/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ex ei saa näppejään niihin rahoihin tai taloihin mitenkään. Lapsille määrätään edunvalvojat, jos ovat vielä alaikäisiä. Sitäkin on siis turha murehtia. Toisin sanoen miehesi idea on aivan tyhmä kaikkiaan. Kun omia lapsia ei voi tehdä perinnöttömäksi. Tuolla lailla korkeintaan aiheuttaa hankaluuksia sille teidän yhteiselle lapselle ja katkeruutta sisarusten välille, kiva juttu. Sitä paitsi hittoako se enää sitä kuollutta ihmistä kiinnostaa, mihin rahat menee? Ei se sitä enää näe.

Vierailija
7/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies aikoo kostaa lapsilleen senettei usko sun pystyvän pitämään lapsesi puolia miehen kuoltua? Kiittäisin luottamuksesta ja sanoisin,että jättää lapsilleen (näille kolmelle olevalle ja tuleville) omaisuutensa, minä selviän kyllä omallani.

jos ei erityiseti haluaisi kostaa lapsille (tai lasten kautta eksälle) lattialistojen repimisen voisi estää tarpeeksi yksityiskohtaisella testamentilla, missä määrättäisiin yksityikohtaisesti, mitä kukin perii. Se vaan, että sitä muuta omaisuutta pitäisi olla aika paljon, että sillä korvaa puolet asunnosta...

Vierailija
8/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta (kummatkin vanhempani ovat kuolleet, erosivat minun ollessa pieni lapsi), että perunkirjoituksessa kysytään edellisen puolison vaatimuksia omaisuuden suhteen, vaikka he olisivat jakaneet lusikkansa vuosia sitten.

Vierailija
9/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa raskaus sekottaa pään. jos lapset perii niin heidän tulee saada edunvalvoja, lasten omaisuus ei ole siis eksän omaisuutta.

odota nyt että se yhteinen perijä syntyy ja katsotte sitten kuka kirjoittaa ja mitä testamenttiinsa.

jos olette naimisissa ei eksät tule repimään lattialistoja koska leskellä on asumisoikeus siinä jättisuuressa omakotitalossa.

Vierailija
10/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa lähinnä turvata joko minulle tai itselleen riidattoman elämän sen jälkeen kun toinen kuolee.. tuota "jos molemmat kuolee" kohtaa itsekkin vähän epäilin että mitä järkeä siinä on kun siinä tapauksessa esim meidän yhteisen vaikka ollessa 5 vuotias hän tuskin taloon jää yksin asumaan. Mutta tuo osio "toisen kuollessa" vaikuttaa minusta ihan järkevälle. Sekä huomio minun kuollessani osakkeet siirtyisivät lapsellemme eikä miehelleni. (osakkeet ovat olleet minulla noin 10 vuotta ennen kun tapasin mieheni). Minusta tuntuisi järkevälle se että testamenttiin laittaisi esim että kun minä kuolen talo ja omaisuus siirtyy miehelleni kokonaisuudessaan ja kun mies kuolee aikanaan niin sitten lapset perii omaisuuden. Vaikka ilman testamenttiäkinhän 3/4 talosta siirtyy automaattisesti leskelle ja 1/4 jaetaan perillisten kesken.

Vierailija
11/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:47"]

Eli mies aikoo kostaa lapsilleen senettei usko sun pystyvän pitämään lapsesi puolia miehen kuoltua? Kiittäisin luottamuksesta ja sanoisin,että jättää lapsilleen (näille kolmelle olevalle ja tuleville) omaisuutensa, minä selviän kyllä omallani.

jos ei erityiseti haluaisi kostaa lapsille (tai lasten kautta eksälle) lattialistojen repimisen voisi estää tarpeeksi yksityiskohtaisella testamentilla, missä määrättäisiin yksityikohtaisesti, mitä kukin perii. Se vaan, että sitä muuta omaisuutta pitäisi olla aika paljon, että sillä korvaa puolet asunnosta...

[/quote]

Ei ne lapset puolta asunnosta peri, puolet asunnosta on jo lesken omaisuutta ja leski perii automaattisesti puolet aviopuolison omaisuudesta ja lapset puolet. Eli kolme neljäsosa omaisuudesta menee suoraan leskelle.

Vierailija
12/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnonjakotestamentti. Se on ratkaisu ongelmaanne.

Omia lapsia ei saisi kohdella eriarvoisesti vain siksi, että ei tule toimeen näiden äidin kanssa. Lapsille ei saa kostaa vanhempien riitoja. Yhteinen lapsenne saa joka tapauksessa isoimman osan omaisuudestanne, koska hän perii teidät molemmat.

Hallinnonjakotestamentti on helppo tehdä, se on inhottava lapsille, kun joutuvat maksamaan perintöverot mutta eivät saa omaisuutta käyttöön, mutta toisaalta turvallinen sinulle, koska hallitset miehesi kuoltua tai miehesi hallitsee sinun kuoltua teidän omaisuuttanne entiseen tapaan. Omaisuutta ei siis jaeta ennen kuin toinenkin puoliso on kuollut eikä ex pääse mitenkään siihen väliin. Sen verran tosin suosittelen, että pidät omissa nimissäsi olevalla tilillä riittävästi rahaa, yksi auto sinun nimiisi ja palkka omalle tilillesi, niin ei tarvitse odottaa mitään lupia käyttää niitä perikunnalta heti kuoleman jälkeen.

Vierailija
13/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riidatonta elämää ei saa kohtelemalla lapsiaan eriarvoisesti, vaan nimenomaan ikuisen kaunan lastensa välille. Varsinkin se orpo lapsi hyötyisi kyllä sisaruksista enemmän kuin rahasta, tuolla tavalla lapsi saa hieman enemmän rahaa, ja menettää sisaruksensa.

Leski ei muuten peri ilman testamenttia puolisoaan, joten miehesi kuollessa ilman testamenttia saisit puolet yhteisestä omaisuudestanne, koska se kuuluu sinulle, loppu menee lapsille. Talossa saat avioleskenä kuitenkin asua niin kauan kuin haluat, vaikka se menisi 100% lapsille.

Vierailija
14/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:57"]

Mies haluaa lähinnä turvata joko minulle tai itselleen riidattoman elämän sen jälkeen kun toinen kuolee.. tuota "jos molemmat kuolee" kohtaa itsekkin vähän epäilin että mitä järkeä siinä on kun siinä tapauksessa esim meidän yhteisen vaikka ollessa 5 vuotias hän tuskin taloon jää yksin asumaan. Mutta tuo osio "toisen kuollessa" vaikuttaa minusta ihan järkevälle. Sekä huomio minun kuollessani osakkeet siirtyisivät lapsellemme eikä miehelleni. (osakkeet ovat olleet minulla noin 10 vuotta ennen kun tapasin mieheni). Minusta tuntuisi järkevälle se että testamenttiin laittaisi esim että kun minä kuolen talo ja omaisuus siirtyy miehelleni kokonaisuudessaan ja kun mies kuolee aikanaan niin sitten lapset perii omaisuuden. Vaikka ilman testamenttiäkinhän 3/4 talosta siirtyy automaattisesti leskelle ja 1/4 jaetaan perillisten kesken.

[/quote]

Testamentti ei takaa riidatonta elämää. Sen voi aina riitauttaa. Ja kyllä minusta sen verran kusipäisyyttä löytyisi, että olisin lasteni puolella ja tappelisin heidän takiaan joka sentista ihan silkasta periaatteesta.

Vierailija
15/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:47"]

[/quote]

Ei ne lapset puolta asunnosta peri, puolet asunnosta on jo lesken omaisuutta ja leski perii automaattisesti puolet aviopuolison omaisuudesta ja lapset puolet. Eli kolme neljäsosa omaisuudesta menee suoraan leskelle.

[/quote]

ei kun puolet omaisuudesta on jo lesken avio-oikeuden nojalla, ja lapset perivät toisen puolen. Leski ei automaattisesti peri yhtään mitään.

Vierailija
16/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:51"]

Tiedän kokemuksesta (kummatkin vanhempani ovat kuolleet, erosivat minun ollessa pieni lapsi), että perunkirjoituksessa kysytään edellisen puolison vaatimuksia omaisuuden suhteen, vaikka he olisivat jakaneet lusikkansa vuosia sitten.

[/quote]

Vanhemmiltasi oli ilmeisesti jäänyt ositus tekemättä eron yhteydessä, ts. aviovarallisuusasiat eivät kuitenkaan olleet selvitetty. Mikäli ositus on tehty, silloin ei entiseltä/entisiltä puolisoilta tiedustella yhtään mitään.

Vierailija
17/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:51"]

taitaa raskaus sekottaa pään. jos lapset perii niin heidän tulee saada edunvalvoja, lasten omaisuus ei ole siis eksän omaisuutta.

odota nyt että se yhteinen perijä syntyy ja katsotte sitten kuka kirjoittaa ja mitä testamenttiinsa.

jos olette naimisissa ei eksät tule repimään lattialistoja koska leskellä on asumisoikeus siinä jättisuuressa omakotitalossa.

[/quote]

99% kyseinen edunvalvoja on lapsen huoltaja.

Aika naivia ajatella, että testamentti estää riitoja. Päinvastoin, sehän on sodan julistus.

Vierailija
18/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa leski perii automaattisesti puolet kuolleen puolison omaisuudesta ellei aviopari ole tehnyt avioehtoa. 

Vierailija
19/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ex-vaimon kanssa on huonot välit? Mitä sinä ja miehesi olette sikailleet?

Vierailija
20/28 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:07"]

Miksi ex-vaimon kanssa on huonot välit? Mitä sinä ja miehesi olette sikailleet?

[/quote]

Tarvitseeko aina sikailla jotain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi