Bloggaus narsismin oire?
Bloggaajien on pakko olla suht itseriittoista jengiä. Voisiko oman itsen hypetys ja jatkuva itsen esilletuomisentarve olla vaikka lievä narsismin ilmenemismuoto? Jos henkilö jatkuvasti jaksaa kertoilla omia juttujaan, ottaa itsestään ja omasta naamastaan, kodistaan, vaatteistaan yms. jatkuvasti kymmeniä kuvia ja julkaista niitä lukijoille? He kuvittelevat, että heidän elämänsä on niin tärkeää ja mielenkiintoista, että muutkin haliavat siitä lukea.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:36"]
Kyllä mä herkästi ajattelen bloggaajien omaavan narsistisiä piirteitä. Silti luen blogeja, ei se sitä poissulje. En koskaan tekisi sitä itse, eikä moni omista kavereistanikaan. En jaksaisi, haluaisi, enkä kokisi mitään tarvettakaan. Ehkä tässä on jokin ero, en tiedä. Ja kateellinen en ole, sitä ei kannata ajatella. Ja kyllähän nämä lifestyleblogit ovat minusta vain väylä esitellä omaa kotia, omaa itseä päivänasuissa tai urheilutopissa. Harvoin sieltä mitään älyllistä, kantaaottavaa sanomaa saa lukea, mutta väliäkö tuolla, minä usein etsin inspiraatiota omaan sisustukseen/pukeutumiseen vaikka osa minusta saattaa välillä jopa sääliä sitä itsensä esittelyn määrää.
Ja ei kaikkien facebookit/ig:t ole täynnä selfieitä. Monelle on instagram valokuvaharrastuksen jatke ja facebook väylä pitää yhteyttä ystäviin. Ainakin omista kaveristani vain kourallinen päivittää faceaan aktiivisesti, ja harvoin siellä pelkkiä omia kuvia näkee..
[/quote]
Huomaatko, millainen ylemmyydentunto ja "minäminä"-asenne huokuu viestistäsi? Oletko varma, että olet oikea ihminen kritisoimaan blogeja, kun jo pelkästään lyhyestä viestistäsi vauva-palstalle huokuu itseriittoisempi asenne kuin suurimmista tyyliblogeista?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:36"]Huomionkipeys ja narsismi eivät myöskään ole samoja asioita.
[/quote]
Hohhoijaa, jokainen narsisti on huomionkipeä. Ei taas kannata puhua kun et tiedä mitään mistään.
[/quote]
Mutta jokainen huomionkipeä ihminen ei ole narsisti. Vähän niin kuin jokainen Audi on auto, mutta jokainen auto ei ole Audi.
[/quote]
Tiedän kyllä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:38"]Minulla on yksi bloggaava tuttava enkä saa hänestä narsistia millään. Tosin emme me sydänystäviä olekaan, mutta pikemminkin kuvailisin häntä epävarmaksi ja huonon itsetunnon omaavaksi. Kirjoittaa melko suosittua lifestyleblogia ja saa siitä kai palkkaakin. Livenä paljon ujomman oloinen kuin mitä blogi antaa ymmärtää.
[/quote]
Kauniisti puhut ystävästäsi Mariannasta!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:38"]Minulla on yksi bloggaava tuttava enkä saa hänestä narsistia millään. Tosin emme me sydänystäviä olekaan, mutta pikemminkin kuvailisin häntä epävarmaksi ja huonon itsetunnon omaavaksi. Kirjoittaa melko suosittua lifestyleblogia ja saa siitä kai palkkaakin. Livenä paljon ujomman oloinen kuin mitä blogi antaa ymmärtää.
[/quote]
Kauniisti puhut ystävästäsi Mariannasta!
[/quote]
Kyseessä ei ole ystäväni eikä Marianna. Tuttava eikä edes asu pääkaupinkiseudulla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:36"]
Kyllä mä herkästi ajattelen bloggaajien omaavan narsistisiä piirteitä. Silti luen blogeja, ei se sitä poissulje. En koskaan tekisi sitä itse, eikä moni omista kavereistanikaan. En jaksaisi, haluaisi, enkä kokisi mitään tarvettakaan. Ehkä tässä on jokin ero, en tiedä. Ja kateellinen en ole, sitä ei kannata ajatella. Ja kyllähän nämä lifestyleblogit ovat minusta vain väylä esitellä omaa kotia, omaa itseä päivänasuissa tai urheilutopissa. Harvoin sieltä mitään älyllistä, kantaaottavaa sanomaa saa lukea, mutta väliäkö tuolla, minä usein etsin inspiraatiota omaan sisustukseen/pukeutumiseen vaikka osa minusta saattaa välillä jopa sääliä sitä itsensä esittelyn määrää.
Ja ei kaikkien facebookit/ig:t ole täynnä selfieitä. Monelle on instagram valokuvaharrastuksen jatke ja facebook väylä pitää yhteyttä ystäviin. Ainakin omista kaveristani vain kourallinen päivittää faceaan aktiivisesti, ja harvoin siellä pelkkiä omia kuvia näkee..
[/quote]
Huomaatko, millainen ylemmyydentunto ja "minäminä"-asenne huokuu viestistäsi? Oletko varma, että olet oikea ihminen kritisoimaan blogeja, kun jo pelkästään lyhyestä viestistäsi vauva-palstalle huokuu itseriittoisempi asenne kuin suurimmista tyyliblogeista?
[/quote]
Ihan hyvin analysoitu mutta hieman meni metsään. Olen lukija, joten tottakai olen oikeutettu kritisoimaan. Sitä vaan harvoin teen kun blogeja luen, tämä viesti nyt oli aika poikkeus. Yhäkin, minä luen blogeja mielelläni, minusta ne ovat kaunista ajanvietettä ja saan niistä paljon mielihyvääkin. Ei se silti tarkoita sitä ettenkö itsekin saisi kritisoida heidän toimintaansa. Tottavie olen monestikin miettinyt että olisiko minusta tuohon? Helppoa rahaa? No ei olisi, se yhäkin olisi minusta jopa hieman surkuhupaisaa. Ehkä sitten kärjistin liikaa viestissäni, en osannutkaan ajatella että sanoihini niin takerruttaisiin :D Tarkoitukseni ei ollut silti olla itseriittoinen.
Ja mitä tuohon kateuskohtaan tulee niin sanoin sen koska se kortti vedetään USEIN esille täällä palstalla. En nyt lähde tähän spesifioimaan miksi en ole kateellinen, sanotaanko nyt vaan että ymmärrän kuinka blogi on vain osa esittäjäänsä. Taustoista kun ei tiedä niin silloin en myöskään osaa olla kateellinen.
Ja kyllä minä av palstalla pyörin, en läheskään koko ajan, on se kuuluisa omakin elämä. En silti koe sen olevan sen merkityksellisempää tai turhempaa kuin kuvata itseään ja esitellä niitä kuvia blogissa.
Taarkoitin juurikin näitä minäminä-blogeja aloituksessa. Nämä muoti- ja lifestyleblogit, joissa kirjoittaja on päähenkilö ja se mitä blogi käsittelee. En tarkoittanut harrastusblogeja, joissa kirjoittaja ei ole pääosassa, vaan vaikka käsityöt, leivonta tai lintubongaus.
-AP
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:45"]
Ap:n logiikan mukaan siis mm. näyttelijät, mallit, urheilijat ja muut julkisuudessa esiintyvät ovat narsisteja. *eyeroll*
[/quote]
No niinhän ne ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:13"]
Bloggaajien on pakko olla suht itseriittoista jengiä. Voisiko oman itsen hypetys ja jatkuva itsen esilletuomisentarve olla vaikka lievä narsismin ilmenemismuoto? Jos henkilö jatkuvasti jaksaa kertoilla omia juttujaan, ottaa itsestään ja omasta naamastaan, kodistaan, vaatteistaan yms. jatkuvasti kymmeniä kuvia ja julkaista niitä lukijoille? He kuvittelevat, että heidän elämänsä on niin tärkeää ja mielenkiintoista, että muutkin haliavat siitä lukea.
[/quote]
OK, selvä. Entä jos kirjoittaa blogia jossa EI ole omia kuvia, eikä kuvia myöskään sisustuksesta tai ostoksista? mitäs siitä sanotte ihan paskoja nekin vai?
[/quote]
Riippuu sisällöstä, onko blogistilla mitään järkevää sanottavaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:36"]
"minä ostin"
"minä puin päälleni"
"minä söin"
"minä ajattelin"
"minä ja minun elämä"
hohhoijaa..
[/quote]
Menenpäs tästä laittamaan blogini salasanalliseksi/piiloon niin loppuu se toisten kyttäys! sitähän varten blogit on luotu että vieraat ja puolitutut näkee mitä vaatteita toisilla on, mitä toiset ostavat, minkälaisessa kodissa asuvat, minne matkustavat jne. Eipähän tarvitse sitten enää kytätä ainakaan minua. T. Paska mutta ei niin narsistinen pikkubloggaaja
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:36"]
"minä ostin"
"minä puin päälleni"
"minä söin"
"minä ajattelin"
"minä ja minun elämä"
hohhoijaa..
[/quote]
Menenpäs tästä laittamaan blogini salasanalliseksi/piiloon niin loppuu se toisten kyttäys! sitähän varten blogit on luotu että vieraat ja puolitutut näkee mitä vaatteita toisilla on, mitä toiset ostavat, minkälaisessa kodissa asuvat, minne matkustavat jne. Eipähän tarvitse sitten enää kytätä ainakaan minua. T. Paska mutta ei niin narsistinen pikkubloggaaja
[/quote]
Ei oo todellista :D Sinä lataat kuvia ja tekstiä julkisesti nettiin ja kun ihmiset niitä katsovat, se on kyttäystä.
Voi voi mammat :D