Bloggaus narsismin oire?
Bloggaajien on pakko olla suht itseriittoista jengiä. Voisiko oman itsen hypetys ja jatkuva itsen esilletuomisentarve olla vaikka lievä narsismin ilmenemismuoto? Jos henkilö jatkuvasti jaksaa kertoilla omia juttujaan, ottaa itsestään ja omasta naamastaan, kodistaan, vaatteistaan yms. jatkuvasti kymmeniä kuvia ja julkaista niitä lukijoille? He kuvittelevat, että heidän elämänsä on niin tärkeää ja mielenkiintoista, että muutkin haliavat siitä lukea.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:02"]
Minä olen varmaan itse sitten narsisti, mutta en ymmärrä mitä vikaa on itsensä esilletuomisessa? Kuka teitä tuo sitten esiin jossette te itse? Vai onko sellainen itsensä vähättely parempi vaihtoehto.
[/quote]
Kaipa se on vähän niin että itseään voi tuoda esille monista eri syistä. En tiedä, mutta minusta on aika iso ero esitellä jotain luovia töitään vs. esitellä omaa naamaansa ja kroppaa ja ostoksiaan. Toki varmasti hyväksynnän ja ihailun halu pohjimmiltaan ajaa kumpaakin sorttia.
Minä olen varmaan itse sitten narsisti, mutta en ymmärrä mitä vikaa on itsensä esilletuomisessa? Kuka teitä tuo sitten esiin jossette te itse? Vai onko sellainen itsensä vähättely parempi vaihtoehto.
[/quote]
Miksi sinun pitää tuoda itseäsi esille kirjoittamalla blogia?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:05"]
[/quote]
Kaipa se on vähän niin että itseään voi tuoda esille monista eri syistä. En tiedä, mutta minusta on aika iso ero esitellä jotain luovia töitään vs. esitellä omaa naamaansa ja kroppaa ja ostoksiaan. Toki varmasti hyväksynnän ja ihailun halu pohjimmiltaan ajaa kumpaakin sorttia.
[/quote]
Huippumallitkin narsisteja? Esimerkiksi. Suvi Koponen. Esittelevät naamaansa ja kroppaansa päivät pitkät.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:06"]
[/quote]
[/quote]
Miksi EN toisi, itse olen opetellut lapsesta asti ajattelemaan että olen maailman tärkein ihminen, joten miksi en voisi jakaa mahtavuuttani vähän muillekin ;)
En voi ymmärtää ollenkaan tällaista "mitä ihmisetkin nyt ajattelee jos minä rupean bloggaamaan.." -ajattelua. Kuka sen koiran hännän nostaa jossei koira itse?
entäpä bloggaajien "treenipostaukset", joita vois paremminkin kutsua "katso mun pyykkilautavatsaa"-bostauksiksi? eikö niiden tarkoituksena ole lähinnä juuri esitellä omaa kroppaa? sivussa ehkä kerrotaan päivän treenistä tai annetaan joku vinkki, mutta eiköhän siellä taka-alalla ole halu esitellä omaa timmiyttä.
Itsensä esilletuomista ei varmaan nykyään somen kulta-aikana pidetä niin itsekkäänä ja omahyväisenä, kuin ennen ehkä olisi pidetty. Valtaosalla nuorista aikuisista on tilit facebookissa, instagramissa ja/tai twitterissä, jossa omia kuvia, ajatuksia ja päivän tapahtumia jaetaan tutuille ja tuntemattomille. Harva varmaan pitää facebook-tilin päivitystä merkkinä narsismista? Bloggaaminen on tavallaan kaikkea näitä niputettuna yhteen ja hieman isommassa mittakaavassa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:06"]
[/quote]
[/quote]
Miksi EN toisi, itse olen opetellut lapsesta asti ajattelemaan että olen maailman tärkein ihminen, joten miksi en voisi jakaa mahtavuuttani vähän muillekin ;)
En voi ymmärtää ollenkaan tällaista "mitä ihmisetkin nyt ajattelee jos minä rupean bloggaamaan.." -ajattelua. Kuka sen koiran hännän nostaa jossei koira itse?
[/quote]
Vetää sanattomaksi. Sinä olet maailman tärkein ihminen ja se käy ilmi postaamistasi kuvista itsestäsi ja tavaroistasi. Ookkei.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:05"]
[/quote]
[/quote]
Huippumallitkin narsisteja? Esimerkiksi. Suvi Koponen. Esittelevät naamaansa ja kroppaansa päivät pitkät.
[/quote]
No en tiedä... ehkä jotkut ovat, vaikea sanoa? Monet on kuitenkin bongattu jostain kaupan kassalta tai kassajonosta, monet taas ovat yrittäneet alalle muiden kehotuksesta, joten tuskin ainakaan kaikkia ajaa mikään suuri ihailun halu vaan ihan vain helpon rahan ja mahdollisesti jopa luksuselämän mahdollisuus. (Mikä ei tietysti yleensä niin helppoa rahaa olekaan, mutta se on eri asia.)
Suvi tuntuu harvinaisen selväjärkiseltä malliksi muutenkin. Kaipa niiden joukosta löytyy kaikenlaisia luonteita. Itseluottamuksen ja narsismin raja on usein varsin häilyvä.
Bloggaaminen on harrastus, joka tuntuu hyvältä. Aloitin blogin, jotta saan jakaa tietoa ja kokemuksia muillekin. Saan aika vähän kommenttia, mutta olen saanut sähköpostia muutamilta ihmisiltä, jotka ovat kokeneet saaneensa paljon iloa ja hyödyllistä tietoa blogini kautta liittyen blogin aihepiiriin. Esim. juuri äsken naputtelin pitkän vastauksen yhteen sähköpostiviestiin. Kyllä se on hienoa, että voin tuntea itseni hyödylliseksi vaikka sitten blogini kautta. Olen oppinut ja kehittynyt paljon kirjoittajana ja valokuvien ottajana viime vuosien aikana. Jos tämä harrastus tekee minusta jonkin persoonallisuushäiriöisen, niin olkoon sitten niin. Voisin toki kirjoittaa pöytälaatikkoonikin, mutta sitten nämä kivat viestit lukijoiltani jäisivät pois ja bloggaamisen suola katoaisi.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:26"]
Bloggaaminen on harrastus, joka tuntuu hyvältä. Aloitin blogin, jotta saan jakaa tietoa ja kokemuksia muillekin. Saan aika vähän kommenttia, mutta olen saanut sähköpostia muutamilta ihmisiltä, jotka ovat kokeneet saaneensa paljon iloa ja hyödyllistä tietoa blogini kautta liittyen blogin aihepiiriin. Esim. juuri äsken naputtelin pitkän vastauksen yhteen sähköpostiviestiin. Kyllä se on hienoa, että voin tuntea itseni hyödylliseksi vaikka sitten blogini kautta. Olen oppinut ja kehittynyt paljon kirjoittajana ja valokuvien ottajana viime vuosien aikana. Jos tämä harrastus tekee minusta jonkin persoonallisuushäiriöisen, niin olkoon sitten niin. Voisin toki kirjoittaa pöytälaatikkoonikin, mutta sitten nämä kivat viestit lukijoiltani jäisivät pois ja bloggaamisen suola katoaisi.
[/quote]
Sinun blogisi aihepiiri ei varmaankaan ole sinä itse? Vaikea kuvitella mitä hyödyllistä tietoa nämä minäminä-blogien kirjoittajat voisivat jakaa lukijoilleen.
taitaa olla tämä mamma jo niin ikäloppu, että ei pysy näissä nuoremman polven koikotuksissa mukana! ilmeisesti maailma on nyt vaa muuttunut tällaiseksi, että oma lärvi on se maailman keskipiste, jota tulee kaikille esitellä ja jota muiden tulee ihailla ja ihmetellä. morjens sanon siihen!
"minä ostin"
"minä puin päälleni"
"minä söin"
"minä ajattelin"
"minä ja minun elämä"
hohhoijaa..
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:33"]
taitaa olla tämä mamma jo niin ikäloppu, että ei pysy näissä nuoremman polven koikotuksissa mukana! ilmeisesti maailma on nyt vaa muuttunut tällaiseksi, että oma lärvi on se maailman keskipiste, jota tulee kaikille esitellä ja jota muiden tulee ihailla ja ihmetellä. morjens sanon siihen!
[/quote]
Niin siis jos moni kirja on hömppää roskakirjallisuutta, se tarkoittaa, että kaikki maailman kirjat on? Eli kaikki bloggaajat ovat sairaita narsisteja, jotka kuvaavat blogiin vain omaa naamaansa ja kroppaansa? Tajuatko itse, miten naiivisti tuota asiaa ajattelet? Täällä AV:lla eniten ovat tosiaan ehkä pinnalla ne narstisimman henkiset blogit, mutta toisaalta, blogi on aina vain yksi siivu bloggaajan elämää, ei välttämättä koko totuus. Jos blogi keskittyy vaikka kauneuteen, bloggaajasta voi tulla todella pinnallinen ja turhamainen vaikutelma, vaikka se ei ole välttämättä koko totuus. Hän saattaa yhtä lailla kuunnella klassista musiikkia ja käydä taidenäyttelyistä niistä syvästi nauttien, tai liikkua luonnossa, vaikka blogiin kirjoittaa vain uusimmista meikki- tai kynsilakkaihastuksista.
Minulla on blogi, jolla on pieni, mutta aktiivinen lukijakunta. Blogissani sisustelen ja kunnostan kotiani, kerron pieniä, pääasiassa mukavia juttuja elämästäni. Bloggaaminen on minulle kiva harrastus. En tee sitä rahasta eikä siitä minulle makseta. En ota siitä stressiä enkä kilpaile suosiosta muiden blogien kanssa. Se on vaan kivaa puuhaa. Tykkään ottaa valokuvia ja tykkään kirjoittaa. Ja tykkään jakaa kuviani ja ajatuksiani muiden kanssa.
En koe olevani itse blogini päähenkilö, ehkä olen pikemminkin kertoja roolissa vaikka blogi toki minun elämääni kuvaakin. En kuitenkaan kerro elämästäni kaikkea, en käsittele kovin henkilökohtaisia asioita, enkä pui siellä ihmissuhteitani, poliittisia näkemyksiäni tai rakkauselämääni. Eikä se sisällä yhtään ainutta valokuvaa minusta. Lopulta hyvin pieni osa elämääni pääsee blogiin asti.
Aloin miettimään tuota narsismijuttua. Eikö periaatteessa sama päde esim. Facebookiin? Sinnehän monet laittavat kuvia itsestään, pperheestään ja elämästään, sekä kirjoittaa pieniä juttuja arjestaan. Onko sellainenkin sitten itsensä korostamista, eräänlaista narsismia? Vai onko se sittenkin nykyajan yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ystävien ja tuttavien kanssa? Niinkuin bloggauskin on parhaimmillaan minusta vuorovaikutusta samanhenkisten ihmisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:39"]
[/quote]
Niin siis jos moni kirja on hömppää roskakirjallisuutta, se tarkoittaa, että kaikki maailman kirjat on? Eli kaikki bloggaajat ovat sairaita narsisteja, jotka kuvaavat blogiin vain omaa naamaansa ja kroppaansa? Tajuatko itse, miten naiivisti tuota asiaa ajattelet? Täällä AV:lla eniten ovat tosiaan ehkä pinnalla ne narstisimman henkiset blogit, mutta toisaalta, blogi on aina vain yksi siivu bloggaajan elämää, ei välttämättä koko totuus. Jos blogi keskittyy vaikka kauneuteen, bloggaajasta voi tulla todella pinnallinen ja turhamainen vaikutelma, vaikka se ei ole välttämättä koko totuus. Hän saattaa yhtä lailla kuunnella klassista musiikkia ja käydä taidenäyttelyistä niistä syvästi nauttien, tai liikkua luonnossa, vaikka blogiin kirjoittaa vain uusimmista meikki- tai kynsilakkaihastuksista.
[/quote]
Ehkä montaa (kuten minuakin) asiassa ihmetyttää se, että minäminä-blogit ovat tasaiseen tahtiin blogimaailman suosituimpien joukossa. Kansainvälisesti suosituilla minäminä-blogeilla on parhaimmillaan jopa miljoonatienestejä. Väkisinkin se kertoo jotain nykypäivän kulttuurista.
Ja totta kai jokaisessa ihmisessä on erilaisia puolia, joista kaikki eivät näy julkisesti ulospäin, mutta jos bloggaajaa kiinnostaa yhtä lailla vaikkapa vaatteet ja klassinen musiikki tai kynsilakat ja luonto, niin jotain kertoo ihmisestä se VALINTA, että haluaa blogata vaatteista eikä musiikista, ja kynsilakoista eikä luonnosta. Olen itse pitänyt blogia joten tiedän, että siitä tulee automaattisesti aika iso osa ajatusmaailmaa, vaikka sitä päivittäisi vain pari kertaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:40"]
Aloin miettimään tuota narsismijuttua. Eikö periaatteessa sama päde esim. Facebookiin? Sinnehän monet laittavat kuvia itsestään, pperheestään ja elämästään, sekä kirjoittaa pieniä juttuja arjestaan. Onko sellainenkin sitten itsensä korostamista, eräänlaista narsismia? Vai onko se sittenkin nykyajan yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ystävien ja tuttavien kanssa? Niinkuin bloggauskin on parhaimmillaan minusta vuorovaikutusta samanhenkisten ihmisten kanssa.
[/quote]
Onhan Facebook-käyttäjien narsistisia piirteitä paljon tutkittukin :) Kyllähän sielläkin näkyy paljon erityyppisiä käyttäjiä. Kaikilla ei ole kyse vuorovaikutuksesta; minunkin kavereistani löytyy (tai pikemminkin löytyi, ennenkuin aloitin karsimisen) sellaisia, jotka eivät oikeastaan koskaan kommentoineet muiden juttuja. Facebook näytti olevan heille vain kanava puhua itsestään ja ladata loputtomasti kuvia itsestä ja omasta elämästä.
Totta kai sama pätee kaikkeen sosiaaliseen mediaan. Blogit ovat yhtä lailla sosiaalista mediaa nekin.
Selfieiden ottaminen joka viikko ja niiden jatkuva jakaminen fbssä on narsismin paha oire, eikä bloggaaminen yksistään. Jos samasta yhden ihmisen naamataulusta tarvitsee tuhat kuvaa faceen niin se kertoo narsismista, missä ystävien ym. kuvat
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:34"]Selfieiden ottaminen joka viikko ja niiden jatkuva jakaminen fbssä on narsismin paha oire, eikä bloggaaminen yksistään. Jos samasta yhden ihmisen naamataulusta tarvitsee tuhat kuvaa faceen niin se kertoo narsismista, missä ystävien ym. kuvat
[/quote]
Ehkä ne ystävät eivät halua tulla kuvatuiksi blogissa?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:39"]
[/quote]
[/quote]
Hyvin sanottu. Minä haluaisin myös tietää että onko näiden "bloggaajat on narsisteja!11" höpisijöiden mielestä myös ruokabloggaajat narsisteja? entä kirjabloggaajat? entä pelkkiä kuvablogeja pitävät? miksi ette määrittele sen tarkemmin, huutelette vain mielipiteitänne tuomitsevaan sävyyn ilman sen kummempia selittelemättä koska "kaikki on!" eh.